Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon som ens provat ett nytt operativsystem från Microsoft de senaste åren?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Provade Windows 7 igår.
Skulle köra lite sedvanlig datasupport hos kusinen, åskan hade slagit ut modem, router mm så nytt var införskaffat. Började leta mig fram i kontrollpanelen för att försöka finna vilken IP-adress routern hade.

Det gick inte bra.

Som tur var hade jag förutspått det hela, hade tagit med min MacBook Pro, kopplade i ethernetkabeln och på några minuter var det fixat.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-10-19 12:03
Ursprungligen av bedrockstudios:

Provade Windows 7 igår.
Skulle köra lite sedvanlig datasupport hos kusinen, åskan hade slagit ut modem, router mm så nytt var införskaffat. Började leta mig fram i kontrollpanelen för att försöka finna vilken IP-adress routern hade.

Det gick inte bra.

Som tur var hade jag förutspått det hela, hade tagit med min MacBook Pro, kopplade i ethernetkabeln och på några minuter var det fixat.

Mja, nu kanske man inte ska skylla sina egna tillkortakommanden på operativsystemet
Start -> Kör "cmd" -> ipconfig /all

Tadaa

Jag kör själv OSX hemma, men frugan har Win7 för hon orkar inte lära sig OSX. Den maskinen fungerar alldeles utmärkt och har gjort så sedan installationen förra året.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 12:11

Windows 7 är faktiskt mycket bättre än XP och rätt snabb om man jämfört med Vista. Men du kan inte köra Windows utan att köra någon sorts Antivirus program. Även om det är inte svårt att installera man måste uppdatera anti virus programmet varje dag. Så det spelar ingen roll att Windows har blivit bättre det är fortfarande förbundet med att mixtra med datorn varje dag för att få den att fungera. För att inte nämna PDF, Flash och Windows säkerhetsluckor som måste täppas stup i kvarten.

//Rob

Jag körde själv XP innan jag gick över till OS X 10.3, vilket var det aktuella operativsystemet då. Däremot sitter jag minst åtta timmar om dagen framför en Windowsdator på jobbet. Började med XP, körde Vista och fick spelet, men nu med Windows 7 flyter det någorlunda smärtfritt. Jag gör inget avancerat med datorn i mitt jobb. Sitter i några företagsspecifika mjukvaror som har låga systemkrav, och sedan mest Excel och Outlook. Däremot förvånar det mig att det fortfarande strular med någonting, nästan varje vecka, trots dessa enkla krav...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 14:24

Vi fick skoldatorer med Win 7 på. Visst, dem är kanske inte helt fel men alla popuper, dialogrutor som inte går att kryssa ner, den kopplar bort nätverket hela tiden (gör varken min Mac eller iPhone 3Gs) och allt är allmänt konstigt.
Det går inte lägga ut vissa speciella mappar på skrivbordet eller i den så kallade menyraden aka Dock på Mac och musik på Spotify funkar tydligen inte eftersom att det är äänågot fel på ljudkortet'' vilket det inte kan vara efterom att jag kan få ljud genom t.ex. Youtube.

Det är mina erfarenheter efter att ha suttit på Win7 varje dag i skolan denna terminen.

Ursprungligen av |Edvin|:

Vi fick skoldatorer med Win 7 på. Visst, dem är kanske inte helt fel men alla popuper, dialogrutor som inte går att kryssa ner, den kopplar bort nätverket hela tiden (gör varken min Mac eller iPhone 3Gs) och allt är allmänt konstigt.
Det går inte lägga ut vissa speciella mappar på skrivbordet eller i den så kallade menyraden aka Dock på Mac och musik på Spotify funkar tydligen inte eftersom att det är äänågot fel på ljudkortet'' vilket det inte kan vara efterom att jag kan få ljud genom t.ex. Youtube.

Det är mina erfarenheter efter att ha suttit på Win7 varje dag i skolan denna terminen.

Det är väl det gamla vanliga. Kommunens IT-avdelning med medelålders män i koftor bestämmer vad som skall vara pedagogiska hjälpmedel i klassrummen.
Klart barna skall ha Enterpriseutrullning av Win7 på bärbara Dell eller ngt åt det hållet...

Hade vägrat ta emot skiten.

Varför ser vi inga skolor i Sverige än som vågra satsa på en iPad 3G till knattarna?

Ursprungligen av Goflorp:

Varför ser vi inga skolor i Sverige än som vågra satsa på en iPad 3G till knattarna?

Tja, största anledningen är väl att den inte säljs i Sverige = ingen support.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 16:43
Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl det gamla vanliga. Kommunens IT-avdelning med medelålders män i koftor bestämmer vad som skall vara pedagogiska hjälpmedel i klassrummen.
Klart barna skall ha Enterpriseutrullning av Win7 på bärbara Dell eller ngt åt det hållet...

Hade vägrat ta emot skiten.

Varför ser vi inga skolor i Sverige än som vågra satsa på en iPad 3G till knattarna?

Du hade nästan rätt.. Fujitsu Siemens var det, och små var dem också - 11.6¨, inte direkt stora. Den har kraschat några program ex antal gånger också.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 15:19

Förutom en MPB, en MB och en iMac har jag även en PC med Windows 7. Det funkar faktiskt utmärkt för mina behov även om det självklart finns saker man saknar från OS X. Har inte haft en enda krasch eller hängning i Windows 7 och då pysslar jag ändå med rätt mycket olika saker på den PCn. Virus är ett försvinnande litet problem om man installerar Avast som är gratis och fungerar ypperligt. Jag trivs bra med att ha en blandad miljö (innefattar även en Ubuntu-installation) och det finns fördelar med alla plattformar.

Goflorp: Det är inte lika mycket IT-avdelningen som ekonomiavdelningen. Macbooks går på ungefär det dubbla mot PC-laptops. Sen spelar det inte någon roll vad man får för pengarna, det som räknas är att det är en laptop.

Jag har aldrig kört Vista eller Windows 7 men det hade varit kul att testa någon gång. Vi har inga PC på kontoret (14 man) så det blir knepigt

Jag hoppade över Vista, men annars tillhör jag dem som tycker Windows har flera positiva sidor och Windows 7 är jag till och med sugen på att prova på riktigt, men det känns som om jag kommer att avvakta tills jag köper ny dator, för att den jag har nu har endast 3 GB minne, vilket är lite för lite för att köra både Mac OS, Windows och de relativt krävande program jag i huvudsak använder.

Det jag hitintills sett av Windows 7 är i stort sett positivt och jag tycker det verkar vara ett väldigt bra operativ, om än kanske inte fullt i klass med Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 17:59

Visst finns det skräckexempel på hur Windows och PCs kan vara hemska men det finns också många exempel på motsatsen. Det finns ju faktiskt också Macar som krånglar (superdrives som spontandör, gula skärmar, plast som missfärgas och spricker, grafikkretsar som bränns upp, nätagg som dör efter 18 mån osv) och kommer man från en PC/Windowsmiljö är det nog mycket som kan kännas krångligt (avsaknad av deleteknapp och höger musknapp är väl en klassiker). Det viktiga är väl att försöka ha en någorlunda nyanserad bild av "den andra sidan" för annars blir det lätt på sandlådenivå och vips så sliter nån upp mactalibanflaggan

Ja. för att nyansera det hela kan jag säga att Excel på Windows är ett sjukt kompetent program! Det kan strula litegrann, men för det mesta rullar det på rätt bra.

Ursprungligen av Capeman:

Ja. för att nyansera det hela kan jag säga att Excel på Windows är ett sjukt kompetent program! Det kan strula litegrann, men för det mesta rullar det på rätt bra.

Excel är ju ett av de bästa program som någonsin gjort. (nej jag är inte ironisk

Det är till och med riktigt bra på Mac, även om det är otroligt mycket sämre än på Windows, därför att funktionaliteten är så grym.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Excel är ju ett av de bästa program som någonsin gjort. (nej jag är inte ironisk

Det är till och med riktigt bra på Mac, även om det är otroligt mycket sämre än på Windows, därför att funktionaliteten är så grym.

Japp, jag håller med fullständigt. Använder det varje dag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 19:41

Kanske skall tillägga att alla office-programmen funkar bättre på Win7 än OS X. Använder även Win7 till att spela vissa spel som inte finns tillgängliga på OS X vilket visserligen inte är Apples fel menmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 21:32

Och jag är nog inte mot Windows, jag har bara aldrig varit intresserad av det operativsystemet och aldrig befunnit mig i en situation där jag behövt använda det.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-20 13:59

Men du svarade inte på vilken kaffemaskin du har........

Du har rätt i sak.

Ingen fara.

Varför jag skrev det första var för att det beskriver rätt bra vad det är som händer varenda gång en tråd lik den här skapas. Alla säger att Mac är mindre problem än Windows, sedan kommer det in ett par stycken som påstår att nya Windows 7 är världens frälsning.

Personligen bryr jag mig inte så mkt vad som händer i Win-världen, det är liksom inte intressant. På samma sätt som nya iLife säkert omnämns med en axelryckning på SweClockers.

Windows 7 är bra mycket trevligare än XP på ungefär alla sätt, tycker jag.
Kan vara att det är rätt likt OS X på många sätt.

Men trots att jag kör Win7 så är det många små detaljer som jag stör mig på i Windows, jag ska lista den främsta:
Att kunna ha ett fönster aktivt och skrolla i ett annat UTAN att aktivera det.
Hur i hela friden kan Win-folk leva utan denna funktion?
Finns det något hack för Win7 som aktiverar detta så tar jag tacksamt emot det.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 18:55
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att kunna ha ett fönster aktivt och skrolla i ett annat UTAN att aktivera det.

Smaken är som baken, när jag upptäckte det trodde jag det var en bugg faktiskt då det var otroligt irriterande att du faktiskt måste ha muspekaren över fönstret du jobbar med.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att kunna ha ett fönster aktivt och skrolla i ett annat UTAN att aktivera det.
Hur i hela friden kan Win-folk leva utan denna funktion?
Finns det något hack för Win7 som aktiverar detta så tar jag tacksamt emot det.

Det där stör mig något helt otroligt också!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-05 17:53

Jag har aldrig haft en dator med något annat än apple.
Köpte min första Performa 460, 93-94 eller så.

Yes!!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-05 20:15

Har både win7, ubuntu och mac. De funkar för de de används till.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-05 20:31

En rätt intressant känsla är det när man kommer tillbaka till OS X. Senaste året har jag kört Linux som desktop, då jag helt enkelt inte orkat ersätta mina macar med något nyare och fick tag på en ny dell-maskin för nästan inga pengar alls.

Nu köpte jag mig en Macbook Air och jag undrar varför i h-vete jag öht var så dumsnål att jag inte ersätta min Powerbook G4, mina Powermac G4or osv. för.
OS X är helt och hållet ett spel i sin egen liga.

Bevaka tråden