Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Uppdrag granskning" om kapade trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-15 21:55
Ursprungligen av Dalle:

Hur funkar det om man väljer "dolt nätverk" på sin Express/Extreme? Då ska ju nätverket vara osynligt?
Själv kör jag med detta samt WPA2 samt mac-filtrering.

Det är absolut inga problem att hoppa in i "gömda" nät. Det är heller inte svårt att sin din mac-adress (eller alla mac-adresser som är anslutna till ditt nätverk) Den informationen kommer man åt utan att "hacka" det först.

Tycker mina grannar med nåt undantag sköter sig rätt bra.

Däremot verkar de inte brandvägga ngt vidare, jag kan spela ngn tjejs musik i iTunes om jag vill och jag ser ofta saker under Bonjour som poppar fram ...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-16 21:24

SSL i sig självt är ju inte säkert så om vi ska prata om säkerhet så kan vi prata tills vi spyr då det finns tusen svar.

Sen kan man ju fundera på hur mycket energi man ska lägga på att säkra sig när jag kan ta en kofot och slå dig i huvuded och få omedelbar tillgång till alla dina kreditkort.

Ursprungligen av studiox:

...när jag kan ta en kofot och slå dig i huvuded och få omedelbar tillgång till alla dina kreditkort.

Touché !

(asgarv)

Just precis.

Så många superförslagna superskurkar hänger inte runt i Biskopsgården.

Här brukar de notera bankkoden när folk tar ut pengar på fyllan, mitt på torget, halv ett på natten, 3m från "böset". Sedan kommer den nämnda kofoten.

Läste om ngn tjej som sa att "polisen varnade tjejer från att gå ensamma i Örebro. Så dumt, de borde ju varna ensamma killar istället, det är väl femtio ggr större risk att de råkar ut för våldsamheter. Kvinnor borde istället varnas upprepade gånger att de skall se till att gifta sig med rätt man..."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-16 21:31

Suck. Självklart blir inte informationen helt magiskt hemligare av att den färdas i en kabel. Men det finns vissa stora skillnader. För det första (och jag stannar där), du behöver vara betydligt mer engagerad i ditt fluktande för att kunna lyssna av en kabel - med trådlöst räcker det i princip att vara i närheten med rätt programvara installerad.

Och givetvis, se till att din viktiga information är krypterad hela vägen från klient till server.

Men nu, läs det orimliga (foliehattiga) i inlägget jag kommenterade. Behandla *alla* nät som osäkra. Ja, vad vet jag egentligen om vad som händer hos min bank eller webbutiken efter webserverns SSL-TLS? Om jag skulle oroa mig för allt det där skulle jag i princip tvingas tillbaka till text-tv.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-17 01:04
Ursprungligen av jahve:

Om jag skulle oroa mig för allt det där skulle jag i princip tvingas tillbaka till text-tv.

Text-TV är ju superlätt att avslyssna, det går ju etern

Men jag tror, som många här också varit inne på att man faktiskt måste se säkerhet som ett totalt begrepp av sunt förnuft. Dessvärre innehar majoriteten av världens hjärnceller inte denna egensak vilket resulterar i Paradise Hotel, Kn**arna på Tyrösand m.m.

Något kul att ta med sig kan vara: Vet ni vad det enklaste sättet att få reda på ett lösenord är?

--- spoiler ---

Fråga efter det!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-19 18:12
Ursprungligen av jahve:

Men nu, läs det orimliga (foliehattiga) i inlägget jag kommenterade. Behandla *alla* nät som osäkra. Ja, vad vet jag egentligen om vad som händer hos min bank eller webbutiken efter webserverns SSL-TLS? Om jag skulle oroa mig för allt det där skulle jag i princip tvingas tillbaka till text-tv.

Jag tror att du tolkar "osäkert" mycket starkare än vad jag gör det, och dessutom hade jag med ett underförstått "som du ansluter till" i mitt första inlägg.

Det vill säga, min poäng är inte att man inte får ansluta till några nätverk (det vore mer än lovligt korkat), utan att istället:

* se till att alla datorer är någorlunda skyddade, med exempelvis brandvägg, uppdaterade program och att endast de tjänster som behöver vara igång är det - oavsett vilket nätverk som du ansluter till
* i de fall då det behövs extra säkerhet (till exempel för kontakter med banken eller skattemyndigheten) så finns det en någorlunda säker lösning hela vägen

Hemma hos oss kör vi ett öppet trådlöst nätverk, men vi ser till att datorerna är hyfsat säkrade. Det är bättre än att köra med ett låst nätverk, och sedan ha vidöppna datorer. Och så kan grannar och gäster låna enkelt om de vill, och det blir mindre krångel.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-17 08:46

Allt är ett lotteri. Hela livet är en gigantisk slumpgenerator. Bara att ösa på och ta smällen när den kommer - om den kommer. I trafiken. Nätet. Flyga. Skaffa barn (det KAN födas svårt handikappat), DNA (Har du t.ex. anlag för slaggning i kranskärlen? Ska du verkligen äta chips? Etc. Etc.).

Bevaka tråden