Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hamnar de importerade låtarna?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-07 12:19
Ursprungligen av Goflorp:

Så får du en lista när du ansluter till ftp:

A
B
C
D
....

Exakt. Det kan ligga ett par hundra mappar under en bokstav och har man allting i samma mapp blir det en oändlig lista att scrolla i.

Använder man enbart iTunes och inte behöver komma åt filerna från annat håll kvittar det hur iTunes lägger dom... jepp. I det fallet är det totalt onödigt att döpa om och flytta dessa. 100% med er som tycker detta. MEN denna diskussion har varit uppe nån gång förut och den urartar alltid till denna diskussion om att döpa eller inte döpa om filerna manuellt. Lite lustigt.

Ursprungligen av Goflorp:

Inte det minsta upprörd, jag bara undrar hur man kan sitta och fysiskt döpa om filer till höger och vänster för att passa in i något slags system.
....

Vem har pratat om att sitta och ändra manuellt?
Altså ID-3 taggarna måste stämma för att det ska fungera bra i något program. Därför ändrar jag alltid ID-3 taggarna i iTunes och kör sedan detta lilla underbara script:
Plaid Cow Solutions / AppleScript / iTunes / Rename Files

Hoppas att stackars Lelkes har fått svar på sin fråga...

Men åter till off-topic:
Blanda inte ihop skillnaden i viktigheten mellan e-post och musikfiler eller foton. Mails (eller annat e-postprograms) hantering av filer är normalt sett inte lika viktigt som den kontroll man vill ha på musik (som Kainen).
Goflorp skriver att man sitter och byter filnamn hit och dit utan Itunes. Det är ju inte riktigt vad det handlar om. Man måste ju fixa till filerna även om du har Itunes. Skillnaden är att du kan lägga regler i Itunes, men är du nöjd med Kainens ordning där du ser t.ex. artist och album i en ordning som Itunes inte hanterar då är det inte bra. Jag skulle också vilja kunna ställa in i Itunes hur mapphanteringen ska göras. Detta är Itunes nackdel.
Iphotos bilder är ju katastrof att försöka hitta utanför Iphoto.
Sitter du ensam med egen dator kan det vara bra, men inte alltid annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-09 21:07

iTunes är inte perfekt men jag har alltid tyckt att iTunes har sorterat musiken väldigt bra. Tycker man inte om det kan man stänga av det och sortera musiken som man själv vill.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-10-10 11:44

Har man geggat med datorer i 20+ år så vet man att det kan vara bra att ha egen koll på databaser etc - program kommer och går och när det är dags att emigrera till ny mjukvara eller på annat sätt skyffla filerna vidare i livet/plattform/OS/etc så är det en välsignelse att ha haft framförhållning. Nu är ju iTunes kluster lättöverskådligt - det är ju ett "vanligt" Finder-träd - artister/album/låtar. När det gäller iPhoto/Aperture är det ett oöverskådligt kluster i magen på dessa program - därför väljer jag (och väldigt många professionella fotografer) att köra med referenssystemet (masterfilerna ligger i en av användaren bestämd Finder-hierarki utanför programmets mage). Framtida arkeologer kommer att uppskatta detta också :-D.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Har man geggat med datorer i 20+ år så vet man att det kan vara bra att ha egen koll på databaser etc - program kommer och går och när det är dags att emigrera till ny mjukvara eller på annat sätt skyffla filerna vidare i livet/plattform/OS/etc så är det en välsignelse att ha haft framförhållning

Exakt! Jag skrev ett långt inlägg med samma innebörd men lyckades inte formulera det lika bra.

iTunes ger oss fullständig ordning på våra musikfiler, både i iTunes och i Finder.

Personligen åstadkommer jag detta genom:

(1) fullständiga och korrekt ifyllda ID3-taggar

(2) använda ett AppleScript som döper om filerna till [låtnummer låttitel.filändelse] (när det behövs)

(3) godta iTunes filordning (artist/album/låt)

Ursprungligen av Mutant:

iTunes ger oss fullständig ordning på våra musikfiler, både i iTunes och i Finder.

Personligen åstadkommer jag detta genom:

(1) fullständiga och korrekt ifyllda ID3-taggar

(2) använda ett AppleScript som döper om filerna till [låtnummer låttitel.filändelse] (när det behövs)

(3) godta iTunes filordning (artist/album/låt)

Oss och oss. DIG kanske, inte mig!

Och så här kan vi fortsätta hur länge som helst, utan att någon övertygar den andre...

Jag skulle vilja sammanfatta min synvinkel så här. (Och jag säger inte att det är rätt eller fel, jag säger bara att det är min syn på saken):

- Om man enbart använder iTunes som mediaspelare, så finns det ingen som helst anledning till att själv pilla med mappstruktur och filnamn, utan man låter iTunes och ID3-taggarna göra sitt jobb.

- Om man vill komma åt filerna från andra håll än iTunes, t.ex via FTP eller från en extern mediaspelare, så kan det vara motiverat med en annan mappstruktur, för att det passar bättre för den åtkomsten.

- Det är när man bara använder iTunes, och man inte har någon FTP-server eller extern mediaspelare, och man ändå vill hålla på och pilla med filerna, som jag har svårt att se nyttan och behovet. De som är anhängare till den falangen får gärna komma med motiveringar.

Bevaka tråden