Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiffigheter på nätet

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-11 17:16

Remove Line Breaks Online Tool

Detta är guld om man behöver kopiera textstycken ur PDF:er eller andra källor som har märkliga radbrytningar.

I sammanhanget kanske man också kan passa på att tipsa om:
Convert All Words & Text To Sentence Case - Mixed Case Generator & Text Converter - ToggleCase

Visserligen finns en motsvarighet redan i Word, men den är lite bökig att använda om man inte lägger om kortkommandon (åtminstone som jag har det).

Jag ville kolla att dagens datum verkligen var ett binärt nummer samt vad det kunde betyda så med den anledningen gjorde jag en sökning o hittade några intressanta resultat:

Binär översättare:
TRANSLATOR, BINARY

Samma som ovan men bara binär till text o viceversa: Den ovan verkar vara bättre, den rensar nämligen minnet emellan försöken...
Binary to Text (ASCII) Conversion

o slutligen Paydirt - Wordsmuggler. Skriv in en text, ange en nyckel o vips - hemlig text
Word Smuggler | Smuggling your words since 1989

Worldtime Server - skriv in en stad/land o få aktuell tid där. Uppdateras dock inte så man får ladda om sidan varje minut...

http://www.worldtimeserver.com/index.aspx

Senast redigerat 2011-11-11 11:18

IE NetRenderer - Browser Compatibility Check -

Se hur din webbplats ser ut efter att den blivit överkörd av Internet Exploder.

Einstein klottrar på tavlan...

http://www.hetemeel.com/einsteinform.php

Skitkul lägga in i Powerpointpresentationer

På Vårdguiden kan man söka på olika symptom o få svar kring ev medicinering, åtgärder etc: Vårdguiden

Nyttigt:

Apple - Support - iCloud - System Status

Bra sätt koll ahur sakerna mår i "andra änden" av molnet...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-21 13:54

Litteraturbanken –gör svenska klassiker tillgängliga i pålitliga digitala versioner, dvs gamla svenska böcker online.
Projekt Runeberg –fria elektroniska utgåvor av klassisk nordisk litteratur.

  • Medlem
  • 2011-11-21 16:46

Läsbarhetsräknaren:
Lix räknare

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-22 16:44

Hur mycket är en dollar? En million? En miljard? En biljon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-22 22:35
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-11 13:58

Ganska rolig sida på nätet som visar hur omstart och dess dialogrutor ser ut i olika operativsystem.

The Restart Page - Free unlimited rebooting experience from vintage operating systems

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-11 20:08

http://ifttt.com

If this then that.

Mycket smidig sida som automatiserar internet åt dit. T.ex. kan man ställa in så att man får ett SMS när det ska bli regn, att alla bilder som du taggas i på Facebook sparas till en Dropbox o.s.v.

En Ferrari är ju inte precis något man går o köper i en handvändning, finns ju så många alternativ att tänka på. Därför är det bra att det finns ett nätverktyg för att konfigurera sin egen Ferrari innan man beställer den :

458 Spider Car Configurator

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En Ferrari är ju inte precis något man går o köper i en handvändning, finns ju så många alternativ att tänka på. Därför är det bra att det finns ett nätverktyg för att konfigurera sin egen Ferrari innan man beställer den :

458 Spider Car Configurator

Flash.

Ursprungligen av keptang:

Flash.

Flash - Bad

Leka med design av bil man ändå inte har råd att köpa - Good

...jag kör med ClickToFlash som kan hindra Flash från att autostarta

Leta reda på din stulna kamera med EXIF-datans hjälp...

Hitta din stulna kamera på nätet med EXIF - Kamera & Bild

(Inte gratis, men himla nyttig)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-27 15:29

compare40.se

Kollar i din iTunes-backup och ger dig tips bästa mobilabonnemanget.

Tråden flyttad. Det känns lite synd att "gömma undan" den i Loungen där inte alla kan se den.

/Mod

  • Medlem
  • 2012-02-12 19:50

Inte speciellt fiffigt, men ganska roligt. Måste vara en göteborgare som har konstruerat sajten.

Klockren! En klockren sida om ni frågar mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-12 20:49

Se inlägg #6 i denna tråd

Ursprungligen av Dalle:

Måste vara en göteborgare som har konstruerat sajten.

Där har du nog rätt. Coucou Creatives har adress på rätta sidan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-26 15:31

Google Maps är bra på att räkna ut resans längd, men vill man veta avstånd fågelvägen kan man använda denna sida.
Passar även bra för att mäta joggingturen runt sjön, eller för att ta reda på om 'genvägen' över genom skogen verkligen är kortare än den asfalterade.

Samma sak gäller areor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-03 16:47

Wolfram Alpha i all ära, men Desmos Graphing Calculator gör det enkelt att förstå grafer, X&Y etc. Grymt snabbt, man får fram resultatet direkt - utan att trycka enter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-07 16:00
  1. För oss med foliehatt finns2-stegs verifiering för Google, med engångskoder och/eller app som genererar engångskoder.
    Fungerar rätt bra, var 30:e dag eller när man loggar in från en ny enhet får man starta appen och skriva in den sexsiffriga koden som appen genererar.

    Har du någonsin undrat varför vissa CAPTCHA koder är så sjukt svåra att tyda? Det är för att du hjälper till att digitalisera inskannade verk åt Google. Läs mer och få det förklarat i bilder på reCAPTCHA Digitization Accuracy

  2. Fiffigheten är att förutom möjligheten att nyttja reCAPTCHA API:t kan dölja epostadresser online, antingen som ett stycke HTML eller som en länk.
    T.ex. www.google.com/recaptcha/mailhide/d?k=01GGNnq...
    Prova min låtsas mailadress.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-15 16:31

Oavsett vilken GPS-app man kör med så fixar den GPX-filer. uTrack generar en snygg raport på din GPX-fil, högsta/lägsta punkt, grafisk höjdprofil i förhållande till tid/avstånd, snitthastighet och femtioelva andra värden som går att beräkna på dessa geodata.
Resultatet går att exportera till PDF.

Hur snabb är sidan? Mata adressen i Page Speed Online från Google och den ger en bedömning samt förslag på förbättringar för snabbare laddningstider.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-16 12:55

Google är bra på att leta reda på saker och ting, fast ibland presenterar den lite väl gamla resultat.
Då det jag söker på ofta är relaterat till senaste versionen och de senaste grejerna gör sidor från 2006 oftast ingen nytta, jag känner att de är i vägen.

Jag vet att det tagits upp i forumet förut, nämligen att man kan begränsa sökningen till en viss tidsperiod genom att klicka till höger om sökresultatet på 'Fler verktyg' och sedan på 'Senaste året'.

Men om man vill ändra alla sökningar från adressfältet i Firefox så går det, gå in i about:config, sök upp keyword.URL
fyll i: http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-...

Mer om sök finns att läsa.

Jag har märkt att min skrivna svenska blivit sämre av allt engelskspråkigt internetanvändande så där för kan det vara bra att slå upp enstaka ord när jag inte orkar släpa mig till bokhyllan o ta fram Bonniers lexikon...

Folkets lexikon: Folkets lexikon

  • Medlem
  • 2012-03-21 19:35

Live Ships Map - AIS - Vessel Traffic and Positions
Kul om man vill veta vad man har utanför fönstret (om man bor vid havet).
Finns en bra app också.

Tack! Fenomenalt!

Ursprungligen av Baron:

Live Ships Map - AIS - Vessel Traffic and Positions
Kul om man vill veta vad man har utanför fönstret (om man bor vid havet).
Finns en bra app också.

  • Medlem
  • 2012-03-22 08:23
Ursprungligen av Goflorp:

Här tipsar man (subjektivt givetvis) om smarta saker på nätet, såna där saker som får en dra på smilbandet och tänka "Det här var inte dumt".

Jag "gillar" initiativet.

Bevaka tråden