Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX Server som VM

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-07 09:38

..Men det kanske kan tänkas att det finns fler som sitter inne med information/kunskap?

Ifall det trots allt inte existerar några ytterligare alternativ kvarstår min fråga om hur Apple resonerar när man gör OSX "tillgänglig" som VM om nu utbudet av hostmiljöer är så begränsat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 10:10

Vilken hostmiljö är det du är ute efter?
Har du pratat med leverantören av den hostmiljön om dom har en produkt för Mac HW?

Onekligen ett bra inlägg av RRR! Men, jag kan inte motstå frestelsen att säga att jag inte helt och hållet håller med i allt. Den här typen av shrinkwrap-avtal där amrisjurister skriver: Genom att bryta denna förpackning förbinder du dig: bla bla bla 60 sidor finstilt , är den gilltig om det står något i det här avtalet (som i alla fall mindre än en promille privatpersoner läser) inte fattade när dom köpte licensen?

Ta te x försäljning av en licens. Om licensavtalet säger att licensen inte kan säljas vidare, tror du att svensk rätt skulle ge förlaget rätt om dom försökte stämma en privatperson som sålde en begagnad licens, i god tro?

I det här specifika fallet, köra OS X Server virtualliserat på annan hårdvara än Apples, så är det dock kört. Det håller jag med om. I samma stund som den som ställer frågan får veta att det bryter mot licensavtalet så blir det kört. Kanske kan man försöka häva köpet med argumentet att man inte visste (eller rimligt kunde veta det) när köpet gjorde.

Jag vill påstå att om det finns restriktioner i avtalet, som köparen inte rimligt känner till, samtidigt som det är känt att *nästan ingen* läser igenom shrinkwrap-avtal gör det svårt för bolagen att få rätt i sådana fall.

Så, om jag som privatperson köper ett program (i.e en licens) och bränner kopior av det och säljer på blocket kommer jag åka dit för att jag borde begripa att jag inte får det enligt licensen.

Om jag som privatperson köper ett program (i.e en licens) och använder det trots att jag gör affärer med Kuba så kommer jag klara mig i, om jag inte kände till dessa restriktioner, trots att licensavtalet förbjuder det.

Mitt däremellan finns en gråzon tror jag. Där virtualliseringrestriktioner/vidareförsäljning och andra halvkonstiga begränsningar finns.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-07 10:20
Ursprungligen av glemme:

Vilken hostmiljö är det du är ute efter?
Har du pratat med leverantören av den hostmiljön om dom har en produkt för Mac HW?

Jag letar som sagt efter en hostmiljö som går att köra på Apple's hårdvara. Eftersom jag inte har hittat någon sådan (förutom ett ev. alternativ från Parallels) har jag heller inte pratat med någon leverantör. Jag tar dock tacksamt emot tips!

VMware kanske skulle fundera på att lansera Vmware ESX för Apples Xserve servar och stöd för tredjepartens SAN (eftersom Apple kastade in handuken…)?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-07 13:11
Ursprungligen av The Real Viking:

VMware kanske skulle fundera på att lansera Vmware ESX för Apples Xserve servar och stöd för tredjepartens SAN (eftersom Apple kastade in handuken…)?

Precis som jag sagt innan - om man vågar kan man ju installera ESXi på sin XServer för att se om hårdvaran identifieras även om den inte finns med i HCG.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-08 08:00

Jag tror inte att någon med seriös verksamhet är intresserad av att köra sin produktionsmiljö på ett icke supporterat system (och då menar jag både hård- och mjukvara). Därför är iaf. jag intresserad av att få veta vad det finns för gångbara alternativ...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 11:57

13 inlägg senare har du fått några bra tips? Du kanske ska prata med dina leverantörer istället, eller varför inte fråga apple? För att ställa samma fråga ett par ggr i samma tråd lär ju inte få dig att komma närmare ditt mål!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-08 12:16

Jag tror att det redan finns minst en person med anknytning till Apple som är delaktig i den här tråden, så det skulle vara kul om det kunde utvecklas en konstruktiv diskussion om företagets approach till den här frågan...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 14:49

aha! Du vill att apple ska bygga en egen VM?

Ursprungligen av studiox:

aha! Du vill att apple ska bygga en egen VM?

Jag tror inte att Apple är intresserad av att bygga egen VM. Däremot välkomnar de säkert en tätare samarbete med VM tillverkare för att bredda området (med Enterprise versioner) till XServe maskinparken, vilket verkligen behövs. På så vis får man användarna support för VM på serversidan, vilket borde öka försäljningen av Xserve datorer.

Senast redigerat 2010-10-08 19:18
  • Oregistrerad
  • 2010-10-08 22:37

Apple gillar Enterprisemarknaden? Ha, ja den var ju bra.

Ursprungligen av studiox:

Apple gillar Enterprisemarknaden? Ha, ja den var ju bra.

Ja, jag vet att Apple inte har lyckats på Enterprise marknaden. De vill dit men har inte förstått hur de skall bära sig åt. Hårdvaran är inget fel på, det är Mac OS X Server som måste fixas, bl.a. Mail, kalender etc. De måste få de kritiska delarna som Enterprise marknaden frågar efter. Apple kunde lära sig mycket genom att titta på hur Sun's Solaris är uppbyggt och fungerar, titta på IBM's AIX, titta på Linux Enterprise versioner.

Enterprise marknaden vill ha:

  • Program av hög kvalitet

  • Program och OS som är enkla att använda och åtgärda när fel uppstår

  • OS som tillåter administratörer att ändra namn på nätverk och tjänster utan att ta ner hela servern

  • Mycket hög driftsäkerhet

  • High Availabilty (HA)

På Enterprisemarknaden kan inte Apple vara så stöddiga som de hittills har varit, de måste vara mer lyhörda på Enterprisemarknaden.

När de förstått hur de skall bära sig åt kommer försäljningen att ta fart, men inte innan dess.

Genom tätare samarbete med mjukvaruföretag som är stora inom Enterprise (t.ex. VMWare) kan Apple sakta bättre förstå hur Enterprisemarknaden fungerar och få med fler högkvalitativa program för Enterprise området.

För små företagare vill jag se:

  • MobilMe för företag som har 1-5 anställda där man även kan ha eget domännamn.

Till Apple: lär er läxan och var inte så stöddig och samarbeta mer med mjukvaruföretag som kan Enterprise marknaden och lär av dem samt framför allt var mer lyhörd!

Senast redigerat 2010-10-10 13:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 16:28

Som det sagts flera gånger i denna tråd. Parallels har en lösning som dom ger support på. Där har du fått ett svar, om du inte tycker att det var ett vettigt svar eller vill ha en annan leverantör så rekommenderar jag att du kontaktar det företaget du vill skall tillverka en virtualiseringslösning för mac hw och be dom göra det.

Här hittar du mer info om Parallels lösning iaf: Parallels Server 4.0 for Mac Bare Metal Edition

  • Oregistrerad
  • 2010-10-10 15:45

Håller med dig om Apple inte kan företagsmarknaden, har skrivit ett antal inlägg om det här:

http://www.99.se/1926987-post6.html
http://www.99.se/1643329-post9.html
http://www.99.se/1644026-post11.html

Samt hela den här tråden:
http://www.99.se/allt-om-mac/272239-nu-siktar-avdelningen-pa-att-saetta-doedsstoeten.html

Ska vi fortsätta diskutera varför apple inte lyckas på företagsmarknaden borde vi inte göra det här. Några av dina argument håller jag med om, men andra inte alls. Hur kommer det sig exempelvis att världens nu största datorföretag (apple) inte ens har en vettig mailserver? Det är uppenbart att dom inte vågar eller vill konkurrera med Microsoft då dom är övertygade om att dom kommer förlora. Då gör dom hellre en Iphone 5.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-10 15:46

Håller med dig om Apple inte kan företagsmarknaden, har skrivit ett antal inlägg om det här:

http://www.99.se/1926987-post6.html
http://www.99.se/1643329-post9.html
http://www.99.se/1644026-post11.html

Samt hela den här tråden:
http://www.99.se/allt-om-mac/272239-nu-siktar-avdelningen-pa-att-saetta-doedsstoeten.html

Ska vi fortsätta diskutera varför apple inte lyckas på företagsmarknaden borde vi inte göra det här. Några av dina argument håller jag med om, men andra inte alls. Hur kommer det sig exempelvis att världens nu största datorföretag (apple) inte ens har en vettig mailserver? Det är uppenbart att dom inte vågar eller vill konkurrera med Microsoft då dom är övertygade om att dom kommer förlora. Då gör dom hellre en Iphone 5.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-11 08:18

Ja, den här tråden har verkligen tappat sitt fokus. Diskussionen är dock intressant. Enligt de svar som har kommit fram här på grundfrågan finns det endast ett alternativ på marknaden för virtualisering av OSX server i produktonsmiljö.

Ett problem som jag ser med Apple är att de uppenbarligen inte själva vill ta ansvar för sina produkter (i dess hela kedjor), utan man förväntar sig att andra leverantörer ska göra jobbet... Med den attityden lär Apple tyvärr förbli ett företag för privatmarknaden

  • Oregistrerad
  • 2010-10-11 11:48

lite OT också men tom Microsoft har en supertrevlig Hypervisor (Hyper-V) och gillar man microsoft så är den hur trevlig som helst, speciellt i kombination med andra microsofttjänster som System Center, App-V osv. Apple kan inte ens stava till streamade applikationer och virtuella skrivbord, något som varit standard i windows världen dom senaste 10 åren (Terminal Services, Citrix etc)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-14 09:47

Jag har ställt frågan till Apple om huruvida man jobbar på att utvecklas inom virtualiseringsområdet. På denna fråga verkar man inte vilja svara. Det enda man öht. nämner när man pratar om virtualisering är i princip några enstaka desktopproduker.

Det här får man väl tolka som man vill, men någon strategi för företagsmarknaden tycks Apple tyvärr inte ha.

Apple har en strategi för företagsmarknaden. På mitt företag sitter jag med en iMac, iPad och iPhone 4 och MacBook Pro.... Här på kontoret har vi en pluttig mini som kör OS X Server, men i serverhallen har vi mest Dellhårdvara och mycket kör VMWare. Apple tjänar massa pengar på företagskunder idag, dock inte alls särdeles mycket på serverhårdvara.

För övrigt har Apple en mycket restriktiv policy när det gäller kommentarer om framtida produkter. Oftast säger man ingenting innan själva lanseringen, men det händer ibland att man officiellt beskriver en roadmap. Men, när detta sker är det alltid centralstyrd info från Cupertino. Dvs, du skall inte räkna med att nån kontakt på Apple kommer att ge dig info om kommande produkter, som inte är officiell info. Däremot kan man försöka kolla på ryktessiter.

Apples tjänar mer pengar än någonsin på företagskunder, dock är Apples egna serverhårdvara och Server-OS inte alls några större kioskvältare. Några häffans virtualliseringsplaner från Apples håll har jag aldrig sett, varken officiella eller på några ryktessiter.

Ursprungligen av ace4711:

Apple har en strategi för företagsmarknaden. På mitt företag sitter jag med en iMac, iPad och iPhone 4 och MacBook Pro.... Här på kontoret har vi en pluttig mini som kör OS X Server, men i serverhallen har vi mest Dellhårdvara och mycket kör VMWare. Apple tjänar massa pengar på företagskunder idag, dock inte alls särdeles mycket på serverhårdvara.

För övrigt har Apple en mycket restriktiv policy när det gäller kommentarer om framtida produkter. Oftast säger man ingenting innan själva lanseringen, men det händer ibland att man officiellt beskriver en roadmap. Men, när detta sker är det alltid centralstyrd info från Cupertino. Dvs, du skall inte räkna med att nån kontakt på Apple kommer att ge dig info om kommande produkter, som inte är officiell info. Däremot kan man försöka kolla på ryktessiter.

Apples tjänar mer pengar än någonsin på företagskunder, dock är Apples egna serverhårdvara och Server-OS inte alls några större kioskvältare. Några häffans virtualliseringsplaner från Apples håll har jag aldrig sett, varken officiella eller på några ryktessiter.

Självklart kan Apple ha en restriktiv policy angående framtida produkter och tjänster.

Men det är tillgängliga produkter och tjänster idag som räknas. Har Apple inga produkter/tjänster som attraherar företag så säljer Apple dem dåligt i företagsvärlden.

Då spelar det ingen roll hur attraktiva produkter Apple har i labbet (oavsett om dessa framtida produkter är nämnda i förväg eller hemligt).
Företagarna vill köpa dem nu inte om 2-3 år…

Apple måste inse att de inte är duktiga nog i företagsvärlden och måste bli mycket bättre om de skall ha framgångar där…

Jag hävdar att Apple tjänar mer pengar än någonsin på företagsvärlden. Företag köper Appleprodukter idag, mer än någonsin tidigare. Det är dessutom produkter som Apple har jämförbart mycket högre marginal än konkurrenterna har.

Men, Apple har inte några direkt märkvärdiga företagsservrar, och dom har ingen servervirtualliseringsprodukt ens i närheten av VMWare.

Min poäng är att dessa två ovanstående faktum är sanna samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-18 14:27

Apple är och förblir obefintliga på företagsmarknaden om man jämför med vem som helst.

Att företag köper Macbook pro's och imac's är väl ingen nyhet men detta får du sätta i relation till hur många som köper Dell & HP idag. Apple har inte fått en 10% ig marknadsandel på nyförsäljning tack vare företagsmarknaden (även om tillväxten just på företag är större hos apple än hos någon annan, men det är ju lätt att gå från 0% och växa..)

Citat:

Självklart kan Apple ha en restriktiv policy angående framtida produkter och tjänster.

Detta är också faktiskt otroligt korkat. Om jag jobbar som IT-cheg (gjort det ett par ggr) så vill jag naturligtvis kunna planera för nya produkter och tjänster och, framförallt budgetera för dom. Det finns inget vettigt företag i världen där man efter en lagd budget kan gå till ekonomichefen och säga att man vill ha ytterligare 20 miljoner för apple släppte en ny server igår.

Microsoft är ett ypperligt exempel på ett företag som förstår företagsmarknaden. Nya serveros kan du utvärdera ett år innan dom släpps just för att upptäcka kompaibilitetsproblem, testa produkten skarpt innan du flyttar och på sätt vara förberedd. Hos apple är det stört omöjligt. Detsamma gäller andra apple-produkter. Technet låter mig utvärdera precis vad jag vill, helt omöjligt med apple.

Säga vad man vill om apple så är dom inte framme, detta oavsett vad som sägs här, om man inte driver ett dags förstårs.

Ursprungligen av studiox:

Detta är också faktiskt otroligt korkat. Om jag jobbar som IT-cheg (gjort det ett par ggr) så vill jag naturligtvis kunna planera för nya produkter och tjänster och, framförallt budgetera för dom. Det finns inget vettigt företag i världen där man efter en lagd budget kan gå till ekonomichefen och säga att man vill ha ytterligare 20 miljoner för apple släppte en ny server igår.

Jag håller med om att det är korkat, men samtidigt förstår jag dem. De vill ju vara "marknadsledande" och inte släppa ut mer information än nödvändigt. Men samtidigt skadar det dem!

Släpper de ut information i förtid slutar folk köpa nuvarande produkter därför att nästa generation har bättre finesser och Apples försäljning sjunker som en sten. Samtidigt tappar de försprånget gentemot konkurrenterna genom att släppa ut information i förtid.

Många företag ratar Apple därför att de inte har en möjlighet att se och planera vad de skall köpa in (i stora mängder) för produkter från Apple om t.ex. 3 månader. De vill veta vad de har för produkter då.

Apple borde ha en mellanmodell. Stängd för vanliga företag och privatpersoner och en sluten begränsad information som de får ta del av när företagen skrivit under en sk. NDA avtal.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-18 15:10

Bah!

1.) Apples produkter läcker ju ut iaf.

2.) Ingen vettig människa tror att Dell eller HP ska kopiera Apples servrar - Apple har haft en servermodell i närmare 15 nu (typ) och ingen har ännu kopierar detta.

3.) Ingen vettigt företag kommer administrera och skriva NDA med Apple, inte ens Apple själva skulle vilja administrativa detta.

Tror allt detta har mycket att göra med att Apple inte jobbar med partners. Titta bara på Microsoft, självaste Steve B var ju här häromveckan för att prata med sina partners (var där) där riktigt stora partners får träffa steve och diskutera hur man kan göra affärer tillsammans.

Steve skulle aldrig komma hit och diskutera vad molntjänster kan göra för företag, för det kan han inte. Det är nackdelen av ett toppstyrt företag.

"What I love about the consumer market that I always hated about the enterprise market is that we come up with a product, we try to tell everybody about it, and every person votes for themselves. They go ’yes’ or ’no’. And if enough of them say ’yes', we get to come to work tomorrow. Y’know, that’s how it works, it’s really simple. Whereas the enterprise market, it’s not so simple. The people that use the products don’t decide for themselves, and the people that make those decisions sometimes are confused.”

Steve Jobs at D8 (~28:30)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-19 08:22

Ja, det är ju inte så konstigt att Apple vänder företagsmarknaden ryggen om man hatar den så mycket

Från Q&A-delen av gårdagens Earnings Call:

Q: Shannon Cross, Cross Research

Steve and Tim, could you talk a little bit about the corporate opportunity? And what I'm looking for is sort of how you're thinking about Apple as it's been positioned over the last several years, sort a more consumer focused, SMB focused company, but clearly there is a huge opportunity here with the iPad and the iPhone and probably at some point the Mac, since it's a corporate world.

So how do you think about your position from a marketing standpoint, a sales standpoint? Any changes you need to make, or how you sort of are addressing that?

A: Tim Cook

On the iPad, there have been some comments about this earlier, but just to give you some stats here, about two-thirds of the Fortune 100 are deploying or piloting iPad. And I don't know about you, but I've never seen an adoption like this in my live in enterprise. Enterprise is historically much slower moving on adoption. We're also seeing the iPad begin to pick up interest in K12 which is another market that historically adopts very, very slowly. And so the early data points look great. And as a matter of fact, we have built and are building additional capacity internally in the sales organizations. To call on businesses and obviously we have a huge amount of sales people already there calling on education institutions.

We're also enabling in training our carrier partners to do the same. You probably saw a announcement last week with AT&T, and that's a direct result of customers wanting to buy the iPad on a postpaid type plan. And so we're putting a lot of energy in those. iPhone has followed a trajectory that gets into same kinds of numbers as I pointed on iPad where, or a little bit higher by now, is 85% of the Fortune 100 are deploying are deploying or piloting iPhone.

And so this isn't a hobby or something we're doing lightly. We put enormous energy in the company, in engineering, in software and built on numbered enterprise features in the OS. You've seen that, it gets better and better as we have stepped through the different OS releases. And we're building the sales capability for that script as well. It's clear that both the phone and the iPad have an enormous opportunity.

The Mac is also increasing getting pulled into an enterprise where the employees are able to select. And of course, this is a trend that we like to see, and that we think will continue in larger ways. But when people are given the choice, they would prefer a Mac, so Macs are being pulled in as well.

We don't have as much distribution effort on that, but as we see if it gets any larger, we will move accordingly. The great thing is that we're maintaining our focus on the consumer, and the consumer is a forefront on thinking of all our products. And it's these consumers and the enterprise so to speak that are pulling these products in.

And so we're not developing two different lines like many companies do and have enterprise versions and consumer versions. This is another part of our simplistic approach to things that I think will pay us great dividend and is already starting to do so.

http://seekingalpha.com: F4Q10 - Earnings Call Transcript

Senast redigerat 2010-10-19 11:12
  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 10:33

Tror inte vi kan förvänta oss något nytt i morgon heller på den fronten. Tim, Evye, Steve, Phil - alla är consumers. Apple har inte ens en försäljningschef som rapporterar till steve. tråkigt.

Det är ganska tamt att Vshpere 5 kan virtualisera OS X utan problem, men enligt Apple EULA så måste det göras på Apple hårdvara (i nuläget endast Xserve) vilken är nedlagd.... Snacka om värdelöst.

Bevaka tråden