Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kriget mot telesäljare

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av akesson:

Jag kör alltid den klassiska Seinfeld-varianten:

"Jag är lite upptagen för tillfället, men jag kan ta ditt hemnummer, så ringer jag dig ikväll"

Brukar bli tyst i andra änden då

Det är ju lysande!

En bekant kör en variant där han spelar med och hetsar upp säljaren med fraser som typ "detta låter jätteintressant" bara för att efter en kvart säga att han ska fråga sin gode man om lov.

Ursprungligen av pmarriott:

En bekant kör en variant där han spelar med och hetsar upp säljaren med fraser som typ "detta låter jätteintressant" bara för att efter en kvart säga att han ska fråga sin gode man om lov.

Förut när jag fick säljsamtal brukade jag ibland, när jag hade tid, spela intresserad. Jag har nämligen lärt mig att det finns få saker som irriterar en säljare så mycket som ett långt samtal som inte leder till sälj.

Dom flesta har rätt tuffa krav på sig hur många samtal dom ska göra, eller hur mycket dom ska sälja, för att det ska vara godkänt. Då blir det riktigt kul att slösa bort 10 minuter av deras tid på att verka intresserad och ställa motfrågor och låtsas fundera etc, bara för att avsluta med:
– Haha, jag driver med dig. Jag är så klart inte intresserad. Hej då! *klick*

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-20 12:57

Jag har ingen fast telefon heller.
Har hemligt nr till mobilen, det ringer aldrig några säljare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 15:31
Ursprungligen av kainen:

Jag har ingen fast telefon heller.
Har hemligt nr till mobilen, det ringer aldrig några säljare

hemligt nummer är ett måste, då slipper man säljare för gott. hade det oxå på mitt gamla fasta abonnemang ringde aldrig en säljare under 15 år.

Senast redigerat 2010-09-21 01:05
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-20 13:00

För att gå vidare med det tråden handlar om så köpte jag den här appen för att slippa prata med säljare. Har funkat bra men man måste uppdatera databasen manuellt då och då för att vara up to date.

En annan variant som jag kör när en säljare ringer och frågar om de får 2 minuter av min tid är att jag säger "javisst", sen lägger jag luren på bordet och hör säljaren pladdra på. Efter exakt 2 minuter lyfter jag luren och säger "Ja, det var 2 minuter det. Tack för att du ringde" och sen slänger jag på luren.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-20 15:42

De där "uppringningsmaskinerna", som ringer upp massor med nummer samtidigt, tar det första som svarar och droppar resten, kan bli döden för telemarketing. Värre än att bli uppringd i försäljningssyfte är att I ONÖDAN svara i telefon. En så fullständig arrogans.

Men jag ser ingen anledning till att "straffa" folk som sitter och ringer genom att vara otrevlig eller driva med dom. Jag försöker så snabbt och trevligt som möjligt avsluta samtalet. Det brukar räcka med ett par, tre »nej tack« så är saken ur världen.
Vi har en arbetsmarknadssituation idag som innebär att man inte kan tacka nej till erbjudna jobb hur som helst, så det finns ingen anledning att köra livet surare för dom som ringer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 16:19
Ursprungligen av planB:

De där "uppringningsmaskinerna", som ringer upp massor med nummer samtidigt, tar det första som svarar och droppar resten, kan bli döden för telemarketing. Värre än att bli uppringd i försäljningssyfte är att I ONÖDAN svara i telefon. En så fullständig arrogans.

Men jag ser ingen anledning till att "straffa" folk som sitter och ringer genom att vara otrevlig eller driva med dom. Jag försöker så snabbt och trevligt som möjligt avsluta samtalet. Det brukar räcka med ett par, tre »nej tack« så är saken ur världen.
Vi har en arbetsmarknadssituation idag som innebär att man inte kan tacka nej till erbjudna jobb hur som helst, så det finns ingen anledning att köra livet surare för dom som ringer.

Det är en god tanke och sann. Inget fel i ett enkelt Nej tack (även om det kan vara svårt ibland ska gudarna veta), om man envisas med att inte ha hemligt nummer vilket är var och ens fria val.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-20 16:45
Ursprungligen av planB:

De där "uppringningsmaskinerna", som ringer upp massor med nummer samtidigt, tar det första som svarar och droppar resten, kan bli döden för telemarketing. Värre än att bli uppringd i försäljningssyfte är att I ONÖDAN svara i telefon. En så fullständig arrogans.

Men jag ser ingen anledning till att "straffa" folk som sitter och ringer genom att vara otrevlig eller driva med dom. Jag försöker så snabbt och trevligt som möjligt avsluta samtalet. Det brukar räcka med ett par, tre »nej tack« så är saken ur världen.
Vi har en arbetsmarknadssituation idag som innebär att man inte kan tacka nej till erbjudna jobb hur som helst, så det finns ingen anledning att köra livet surare för dom som ringer.

Håller med där. Jag brukar göra mig av med dom så fort som möjligt utan att vara otrevlig. Är det helg kan jag också önska dom en trevlig helg.
Jag kommer snart göra mig av med fasta telefonen hemma då jag inte använder den alltför ofta och behöver spara pengar då jag nyligen börjat med studier.

Jag har haft ett sånt jobb och folk var skitotrevliga mot mig så nu är det min tur.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-09-21 18:08

A new all time low...

Min fru har köpt kläder av LaRedoute (alltså kläder på postorder)

Idag ringer hennes mobil (konstigt för det enda nr som Laredoute har är vårt fasta nummer...men dit får de inte ringa för det är Nixat)

- Hej, vi ringer från LaRedoute, skulle du vara intresserad av en FÖRSÄKRING ?

De här jävla bolagen köper alltså kundregister av varandra. Fult så det förslår.
De gör sig dessutom jobbet att leta fram alternativa nr om ngt så trivialt som NIX-registret skulle stå i vägen...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-28 22:51
Ursprungligen av Goflorp:

A new all time low...

Min fru har köpt kläder av LaRedoute (alltså kläder på postorder)

Idag ringer hennes mobil (konstigt för det enda nr som Laredoute har är vårt fasta nummer...men dit får de inte ringa för det är Nixat)

- Hej, vi ringer från LaRedoute, skulle du vara intresserad av en FÖRSÄKRING ?

De här jävla bolagen köper alltså kundregister av varandra. Fult så det förslår.
De gör sig dessutom jobbet att leta fram alternativa nr om ngt så trivialt som NIX-registret skulle stå i vägen...

Är det inte förbjudet att ringa mobiler för försäljning?

Ursprungligen av Drakfot:

Är det inte förbjudet att ringa mobiler för försäljning?

Det kan jag aldrig tänka mig.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-29 00:32
Ursprungligen av pmarriott:

Det kan jag aldrig tänka mig.

Vill minnas att jag hört / läst det någonstans. Kan dock vara ett önskat förbud från konsumenternas sida (för man kan inte lägga in mobilnr i nix?).
Nåväl, det är sent och jag borde sovit för längesedan

Bevaka tråden