Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt webbhotell???

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Använder också Internetfab... Se tidigare tråd om det.. Är MYCKET nöjd med dom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 10:55

Vill bara påpeka lite om Cliche, visserligen har jag cliche.dk vilket verkar vara samma som cliche.se. Dock har cliche.dk tagit bort smtp, vilket de säger aldrig ingått som tjänst utan varit något de bjudit på. Dock anledningen till att jag anvænde dem. Om man har cliche.se (vilket inte var startat när jag registrerade mitt) så får man smtp-stöd.

Nu har de precis bytt mailserver, men tidigare har jag haft en extrem mängd nertid. Massa problem med framfør allt mail, men även webb. Så nu tænker jag byta hotell.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-10 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Jag kan varmt rekommendera http://www.linux.se/shell/ Shellkonto huga! Här går det undan med obegränsad Disk Quota! för bara 299:- / år +100:- om du vill peka om din eventuella domain! Härliga gubbar som håller i denna service samt en grym fart snabbare är FS DATA kan erbjuda!

Jag mailade en fråga till dem för en vecka sedan men de goa gubbarna har ännu inte behagat svara...

Är också ute efter nytt webbhotell, och linux.se/123.shellkonto.nu och cliché.se verkar klart intressanta med sina erbjudanden om obegränsad trafik. Med tanke på vad som skrivits ovan om cliché är kanske ändå linux att föredra...

Kan någon förresten förklara vad ett shellkonto är och vilka fördelarna med detta skulle vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 09:04

Får intrycket att ett shellkonto är en online-disk där du kan ha filer lagrade som du behöver komma åt från datorer på olika ställen, eller mot kunder till exempel. En sorts ftp-plats.

Cliche har säkert bra saker, men mitt intryck har tyvärr inte varit så positivt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-15 09:29

ett shellkonto är ett konto som du kan nå via telnet eller ssh. Starta terminalen och vips har du kommit in på ett skal (ditt egna shellkonto)

Priset är dock bra tycker jag.

  • Medlem
  • 2003-09-30 10:17

Stöder både internetfab och cliche att man registrerar sina egna domäner? Det är lite luddigt på hemsidan...

internetfab iallafall....

MAILKONVERSATION......

Från: "Jack, Helpdesk " <[email protected]>
Datum: tor 4 sep 2003 21.13.26
Till: Jonatan Samuelsson <[email protected]>
Ämne: Re: Oderland & Co :: Internetfab - Webbhotell & DesignCenter Feedback

Ja det stämmer.

Vi höres
--
Jack ,HelpDesk
Oderland & Co webbhotell
Johannefredsgatan 4 (Klockhuset)
431 53 Mölndal
tel. 031 272375
fax. 031 272475
Akut/driftproblem: 0708997815
info@oderland.se

Citerar Jonatan Samuelsson <[email protected]>:

då väljer alltså bara "Flyttar domänen själv!" när jag beställer.

onsdagen den 3 september 2003 kl 19.23 skrev Jack, Helpdesk:

Hej

Priserna stämmer mkt bra!

Namnservrar är följande:

ns5.serverdrift.com
213.212.44.61

ns6.serverdrift.com
213.212.44.46

Mvh

--
Jack ,HelpDesk
Oderland & Co webbhotell
Johannefredsgatan 4 (Klockhuset)
431 53 Mölndal
tel. 031 272375
fax. 031 272475
Akut/driftproblem: 0708997815
info@oderland.se

Citerar Jonatan Samuelsson <[email protected]>:

Oderland & Co :: Internetfab - Webbhotell & DesignCenter

Sender's Name: Jonatan Samuelsson
Sender's Email: jonatan@corrado.nu
Meddelande: Hej!

tänkte hitta ett lämpligt (läs: billigt) webbhotell till en .nu domän
jag
registrerade för över 1 år sen. Får jag era DNSer om jag beställer
ett konto
hos er. Då kan jag ju fylla i dessa själv på domänen.

Stämmer detta.....
Kostnad år 1 är totalt 500 kr inkl moms, följande år 370 kr osv...

Citat:

Skrevs ursprungligen av maccis
ett shellkonto är ett konto som du kan nå via telnet eller ssh. Starta terminalen och vips har du kommit in på ett skal (ditt egna shellkonto)

Priset är dock bra tycker jag.

+ Att du kommer åt det som vanligt via FTP (alt SFTP). Alltså som ett vanligt webbkonto, fast med Shell access.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne

Hos www.internetfab.com kan du peka en domän till ( om du tar det billigaste alternativet ) eller 4 till om du väljer silver alternativet. De pekar alla på egna subdirectories så du får alltså helt nya sajter + att du får nya ftp users och kan skapa mailadresser på dessa nya domäner.....

Kan man smidigt administrera det själv, eller är det struligt och kostar pengar?

Jag har två domäner idag, men kan tänka mig att skaffa ett par till, ev för nån kunds räkning. Man vill ju kunna ha kntrollen över dem bitarna själv, om det går.

jag tog tag i detta för ett tag sedan och skaffade mig internetfab.se.

man får tillgång till en kontrollpanel där du kan ställa in allt möjligt, databaser, mail, och så vidare.

fick första fakturan igår (500 kr inkl moms för år ) lite mindre följande år. KANONPRIS tycker jag.

jag fick DNSerna av dom och så flyttade jag domänerna själv.

REKOMMENDERAS

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 17:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne

Hos www.internetfab.com kan du peka en domän till ( om du tar det billigaste alternativet ) eller 4 till om du väljer silver alternativet.

OK, jag står mer eller mindre i begrepp att beställa här, men jag hittar inte uppgiften om hur många domännamn man kan ha på de olika paketen.
Inte för att jag tvivlar på det du skriver om 2 på brons resp 4 på silver, men man vill ju ha svart på vitt innan man tecknar avtal. Just den uppgiften saknas i sammanställningen på deras sida.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-29 20:54

Två brasklappar angående "billiga webbhotell":

1. "Obegränsad" bandbredd/lagringsutrymme existerar inte. Existerar gör däremot webbhotell som inte vågar redovisa var gränsen går.

2. Kontrollera deras uptime, om det är viktigt att er site alltid fungerar. Om ni inte kan få dom att redovisa det själva så försök höra er för med andra användare.

o11e

En annan sak: om bra support är viktigt så är de allra billigaste webbhotellen kanske inte bästa valet. Deras affärsidé är ett väldig stort antal kunder och så automatiserad process som möjligt. När allting fungerar är det ju toppen, men blir det problem kan support vara A och O. Och eftersom deras resurser är slimmade så kan de sällan ge samma support som lite dyrare webbhotell.

Det finns många bra webbhotell i Sverige som är lite dyrare än de allra allra billigaste, men å andra sidan känns klart tryggare att använda.

Ursprungligen av Adrian B:

En annan sak: om bra support är viktigt så är de allra billigaste webbhotellen kanske inte bästa valet. Deras affärsidé är ett väldig stort antal kunder och så automatiserad process som möjligt. När allting fungerar är det ju toppen, men blir det problem kan support vara A och O. Och eftersom deras resurser är slimmade så kan de sällan ge samma support som lite dyrare webbhotell.

Exakt.

Jag körde Surftown helt utan problem i ett par år. Sedan stängde de ner mitt konto (fem domäner) utan förvarning och vägrade svara på frågor eller hjälpa till på något sätt över huvud taget. Ingen fullödig förklaring. Ingen ursäkt. Inga pengar tillbaka.

Då bytte jag till Loopia - de har telefon.

jag sitter på 10 Mbit på jobbet....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Jag har också konto hos Cliche.

Mycket bra priser (t.ex. 25 kr/mån för 400MB) och snabb åtkomst och överföringshastighet (laddar ner filer i 300 kb/s, vilket är max för min uppkoppling).

Om någon som har 10mbit uppkoppling (eller mer) vill testa o ladda ner någon låt från vår sida, får ni gärna meddela vilken nedladdningshastighet ni kom upp i.
www.astranouts.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-24 16:05

Hej alla,,
Jag tog ett lite välbehövligt break framför datorn, mitt i all julemat å juleöl,,.. raap..

Saken är den att jag har tänkt att börja flytta över min webbsida och mail till antingen www.cliche.se (Delta-suite 150MB) eller www.internetfab.com (Brons 100MB) eller www.surftown.se i mellandagarna.. Jag skulle först vilja höra om någon har haft några bra/dåliga erfarenheter av dom, har iof massa inlägg i tråden men jag behöver nog bara hjälp att välja, och sedan så skulle jag vilja höra om det är något mer man ska tänka på...
Min sida består nästan bara av bilder ev lite quicktime filmer framöver, inget crazy.

Jag lyfter på luvan och säger Goood Jul,,,

//F

Senast redigerat 2003-12-25 15:29
Ursprungligen av Fredric:

Saken är den att jag har tänkt att börja flytta över min webbsida och mail till antingen www.cliche.se (Delta-suite 150MB) eller www.internetfab.com (Brons 100MB) eller www.surftown.se i mellandagarna.. Jag skulle först vilja höra om någon har haft några bra/dåliga erfarenheter av dom, har iof massa inlägg i tråden men jag behöver nog bara hjälp att välja, och sedan så skulle jag vilja höra om det är något mer man ska tänka på...

Jag har Cliche, som jag dumt nog hoppade på för deras till synes låga priser och fagra ord. Dumt. Jag kommer att byta mot någonting bättre, och det kommer inte att bli dyrare. Cliche är ett minimalistställe som ger plats på hårddisk och just ingenting mer.

Jämförlse mellan de tre budgetval som jag har någorlunda koll på:

Cliche Epsilon "massor av lyx", 20:-/månad
500 Mb
100 E-postkonton
1 FTP
*En* MySQL-databas
INGENTING MER
Inga subdomäner!
Inga extra domännamn!
Inga förinstallerade scripts!

Oderland brons, 21:-/månad
250 Mb
100 E-postkonton
1 FTP
3 MySQL-databaser
Subdomäner (obegränsat)
1 extra domännamn
En hel drös förinstallerade scripts!
Flera tilläggstjänster (extra utrymme, extra FTP, extra databaser).

Scorpion Mikrowebb, 15:-/månad
850 Mb
10 E-postkonton
10 FTP (!)
2 MySQL-databaser
Subdomäner (obegränsat)
Extra domännamn (obegränsat)
Några förinstallerade scripts (vet inte riktigt vilka, men åtminstone E-handel)

Cliche känns i sammanhanget inte alls prisvärt, utan som en undermåligt nedskuret val utan möjligheter. Oderland har bättre finesser och bättre support, bara det snålare diskutrymmet som minus. Scorpion har jag bara andrahandserfarenhet av, men det är lite häftigt att deras *minimalalternativ* är så mycket bättre än Cliche (dock aningen snålt med E-postkonton). Cliche har dock en sak som de andra inte har: Obegränsad trafik.

Varning för B-One !

Ursprungligen av LongSunnyDay:

b-one suger för dom vägrar acceptera min .nu domän som jag registerat sen länge. frågade om dom kunde lägga upp ett konto till min domän och skicka DNS'erna till mig, men INTE.

Skriv gärna om era erfarenheter om billiga webbhotell, gärna rekommendationer positiva och negativa.

När det gäller B-One vill jag utfärda en kraftfull varning. Att anlita B-One som webbhotell är att be om stora problem. Gör inte samma misstag som jag utan håll er borta från detta riktigt skumma företag och satsa på något seriöst i stället.

Jag har påbörjat en liten sammanställning om B-one som kan läsas på följande länk;
VARNING FÖR B-ONE !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 12:21

Jag kör surftown och har inget att klaga på,, deras server har legat nere i 20min på 1 1/2 år..

Hur ser det ut med surftown idag?
De påstår att de har "fri bandbredd" men jag får upp en del foruminlägg på andra ställen när jag googlar som säger att de blivit avstängda för rätt små mängder trafik. En sa att hans filer helt enkelt vart deletade, utan förvarning, när de började generera trafik.

Är det likadant på alla ställen?

Jag vill ha ett par hundra MB film och bilder uppe.

Det vart manufrog's standardpaket för mig, hoppas det kommer funka. Reggade .se-domänen hos loopia iofs

Bevaka tråden