Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni med SSD - hur lagrar ni allt annat?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-24 09:07
Ursprungligen av liganen:

Hur blir det med garantin då?

Om det är en tekniker i butiken som gör det så ska garantin gälla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 13:19

Vill inte skapa en ny tråd i onödan då diskussion angående SSD flödar på bra här. Jag är sugen på en egen och kikar lite smått på denna; WEBHALLEN.com - Intel 40GB X25-V Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MP040G2K5) (Cloningkit) - Retail

Jag vet att den är sämre än 80Gb modellen men samtidigt är det mycket disk för pengarna som jag förstått från diverse tester. 890kr tänker jag att den kan vara värd. Så, vad tycker ni? Är det värt som första SSD?

Ursprungligen av Mcus:

Vill inte skapa en ny tråd i onödan då diskussion angående SSD flödar på bra här. Jag är sugen på en egen och kikar lite smått på denna; WEBHALLEN.com - Intel 40GB X25-V Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MP040G2K5) (Cloningkit) - Retail

Jag vet att den är sämre än 80Gb modellen men samtidigt är det mycket disk för pengarna som jag förstått från diverse tester. 890kr tänker jag att den kan vara värd. Så, vad tycker ni? Är det värt som första SSD?

Jag har en X25 80 GB i min macbook pro med system och program på, har 30 ledigt. Så spontant tycker jag att det känns som för lite utrymme. Det är klart att man kan komma ned några GB genom att skippa iweb/iphoto/garageband/imovie men jag tror att 40 GB är snålt med utrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 19:56
Ursprungligen av maxcarlgren:

Jag har en X25 80 GB i min macbook pro med system och program på, har 30 ledigt. Så spontant tycker jag att det känns som för lite utrymme. Det är klart att man kan komma ned några GB genom att skippa iweb/iphoto/garageband/imovie men jag tror att 40 GB är snålt med utrymme.

Jo, du har nog rätt. Jag räknade på hur mycket data jag egentligen har i min disk och det blir runda slängar mer precist 29GB (program, system, developer, library). Hur är det med OCZ diskarna jämfört med Intel? Den du kör med, kan du säga om den är värt priset kontra prestandan?

Ursprungligen av Mcus:

Jo, du har nog rätt. Jag räknade på hur mycket data jag egentligen har i min disk och det blir runda slängar mer precist 29GB (program, system, developer, library). Hur är det med OCZ diskarna jämfört med Intel? Den du kör med, kan du säga om den är värt priset kontra prestandan?

Jag tycker att den är grym, inspirerades av andra här på 99 och tryckte in 80 GB på hårddiskplatsen och satte original-hddn på 500 GB i en optibay på dvd-platsen. Programmen på ssd och lagring av foto/musik/dokument på hddn.

Veta fasen om jag verkligen tycker att det är värt priset, närmare 2 000 när jag köpte, i efterhand kände jag mig lite väl spendersam. Men det är jäkligt skönt när program kickar igång så fort jag klickar på dem, och om jag matar ut hddn så blir datorn alldeles tyst och fin. Har inte jämfört med andra märken och är ingen benchmarkkille men den bootar snabbt och kickar igång t ex PS och CS och det mesta blixtsnabbt. Det gillar jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-06 09:29
Ursprungligen av Mcus:

Vill inte skapa en ny tråd i onödan då diskussion angående SSD flödar på bra här. Jag är sugen på en egen och kikar lite smått på denna; WEBHALLEN.com - Intel 40GB X25-V Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MP040G2K5) (Cloningkit) - Retail

Jag vet att den är sämre än 80Gb modellen men samtidigt är det mycket disk för pengarna som jag förstått från diverse tester. 890kr tänker jag att den kan vara värd. Så, vad tycker ni? Är det värt som första SSD?

Om jag får rekommendera något så : WEBHALLEN.com - Corsair 40GB Force Series F40 Intern SATA II 2.5" (SSD)

Så mycket mer prestanda, 280 MB/sek Read/Write, om du klarar dig med 40 gig. Jag har en likadan fastän 120 gig i min mac mini kostar 2000 kr.

Övrig data lagrar jag på en extern firewire 800 disk på 2 TB, samt en extern 2.5 tums pocket USB drive på 500 gig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-06 10:11

Jag har precis (igår) monterat in en OCZ Vertex2 60GB i min MacMini late 2009.
Den hittades på Dustin för 1195:-
OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC - Ny supersnabb ssd disk från OCZ! - Produktinformation

Tidigare hade jag en 320GB 5400. Anledningen till bytet var att datorn upplevdes som
mycket seg och långsam. Nu är den oerhört rapp och snabb. Öppnar upp Aperture på
6-7s. Bilddatabasen på 100GB ligger externt via FW 800 på en WD MyBook 2TB

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-06 22:50

Har - precis som CUBEIS - en Corsair Force. Går grymt bra. Jag tog den största som gick (256 GB) så kan jag vara nöjd ett tag, tänkte jag. Övrig lagring och TM sker på en ReadyNAS Duo med 2x1 TB diskar som ansluts via wlan. Funkar perfekt.

Såg att Maxupgrades hade obticalbay för iMac. Det verkar som att det inte finns nån annan för iMac?
Jag är rädd att nåt ska hända med datorn och så gäller inte garantin bara för att man har fixat en obticalbay. Är det nåt att oroa sig för?

  • Medlem
  • 2010-12-13 21:17

Ok, lite frågor till er som satt i SSD på DVD platsen.
Är det att föredra att sätta den "gamla" disken i optibayen, varför inte SSD'n där?
Vilket är det smidigaste sättet att överföra bef. system till SSD'n.
Måste man säga till alla program att skapa biblioteken på den gamla disken?
Har en "optibay" Fenvi från eBay för typ gratis och tänkte köpa en Corsair Force 80Gb (räcker det?)

TFS / J

Ursprungligen av liganen:

Hej

Jag har köpt en SSD till min Mac men den är på 120gb inte så mycket räcker till OSX och program. Jag undrar ni som har SSD hur löser ni era lagringar av era filer? Användes det externa hårddiskar eller NAS?

Jag undviker att spara filer som inte är viktiga. Man drar annars bara på sig en massa data som man till slut inte längre kommer ihåg att man hade.

Vad kallar ni eran stora disk i finder nu när ni har systemet på SSD?

Ursprungligen av iPoduser:

Vad kallar ni eran stora disk i finder nu när ni har systemet på SSD?

Min heter "Prutten"

- vänta, jag har det i Prutten ...

Nas..

1,5 TB USB-disk kopplad till en mini, utdelad över det trådlösa nätverket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 22:05

Wuala och Dropbox

2*250 GB i RAID1 och 4*2TB i RAID5 på min filserver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 18:34

120GB SSD

Externt:
2x500GB RAID0 NAS
500GB 2,5" USB för TimeMachine

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 19:51

64 GB SSD på min MBA

Externt: 1 TB Lacie 2.5 tums- USB 3.0 så najs , pigg, tyst, lätt 176 gram, lite framtidssäkrad och minimal plats i med. stötsäkert skinnfodral. så skönt att vara portabel. saknar ej firewire 800, har dumpat allt sånt.

Har man extra lagringsbehov så köp två vet jag hyfsat billiga

LaCie Rikiki 1TB USB 3.0 1TB extern hårddisk med USB 3.0!

Senast redigerat 2011-03-15 20:04

Snart kommer en OCZ Vertex 2 E 240 GB

Snart kommer en 2 TB in i familjen.

Externa har jag idag.
3 st 1.5TB
3 st 500 GB
2 st 750 GB
1 st 1TB
1 st 160GB

MBP kör en Intel 510 på 250 GB, delar bildbibliotek från min iMac som har 1TB hårddisk.
iMacen har även 6 st WD Studio FW 800 diskar, 1 för TimeMachine, 1 Disk för installers och skit, 4 Diskar med filmer för Plex.
Sedan har jag en Qnap 659+ Pro med 12 TB filmer som delas ut till datorerna + en Dune HD Max mediaspelare, samt Apple TV2.

iPhone 4 samt iPad 2 kör naturligtvis streaming av filmer i Plex.
Mac Minin såld till förmån för Dune HD.. nu har man det bästa från alla Världar då Apple inte vill stödja BD och DTS-HD

Bevaka tråden