Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång laddningstid för iPad

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 12:55

Är det bara jag som tycker att laddningstiden är väldigt lång??

Jämförelsevis med iPhone så är den ju väldigt lååååång..

/m

beror på vart du laddar den ifrån. Laddar du via datorn eller kontakten i väggen?

Den kräver lite mer kräm, vilket inte är konstigt då den har större batterier. Ipadladdaren ger väl 10W vilket är kraftigare än en vanlig iphoneladdare

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-12 21:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Den kräver lite mer kräm, vilket inte är konstigt då den har större batterier. Ipadladdaren ger väl 10W vilket är kraftigare än en vanlig iphoneladdare

Vad säger du, är det skillnad på iPad- och iPhoneladdare?!

Det visste jag inte, och inte har jag koll på de olika laddarna heller. Jag använder samma till både iPhone och iPad. Har inte märkt någon skillnad. Kan jag förstöra nåt? Går det att se vilken laddare som hör till vad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-12 22:19
Ursprungligen av Eva:

Vad säger du, är det skillnad på iPad- och iPhoneladdare?!

Det visste jag inte, och inte har jag koll på de olika laddarna heller. Jag använder samma till både iPhone och iPad. Har inte märkt någon skillnad. Kan jag förstöra nåt? Går det att se vilken laddare som hör till vad?

Nej, du förstör inget. Enda skillnaden du kan märka är laddningstiden.
iPhoneladdaren är märkt 5W, iPadladdaren är märkt 10W.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, du förstör inget. Enda skillnaden du kan märka är laddningstiden.
iPhoneladdaren är märkt 5W, iPadladdaren är märkt 10W.

Den nya mindre iPhone-laddaren är väl 5W och den gamla som har samma fysiska utseende som iPad-laddaren 10W. Eller har jag gjort bort mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-04 14:44

Jag har märkt att om jag laddar den genom datorn och datorn är satt i vila är laddningstiden längre än om datorn är på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-09-04 14:58

Min laddas klart på ca 4 timmar via 10W laddaren som man får med, men något konstigt är att den visar en full-laddad ikon vid bara 94-95% Är det så på er iPad också?

Ursprungligen av zelari:

Är det bara jag som tycker att laddningstiden är väldigt lång??

Jämförelsevis med iPhone så är den ju väldigt lååååång..

/m

Jämförelsevis är det längre användningstid och större batteri på en Ipad också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-05 15:36

Tycker batteriet i iPad är segt åt båda hållen, vilket bara är positivt. Tar lång tid att ladda upp men å andra sidan kan det stå 15 % kvar och ändå hålla i mer än en timme med full ljusstyrka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-05 16:59
Ursprungligen av Rajje:

Tycker batteriet i iPad är segt åt båda hållen, vilket bara är positivt. Tar lång tid att ladda upp men å andra sidan kan det stå 15 % kvar och ändå hålla i mer än en timme med full ljusstyrka.

Sant, det är faktiskt något som jag är supernöjd med att batteriet räcker så länge.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-09-06 08:54

Min laddar snabbt via laddaren men sämre då jag laddar via datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 11:15
Ursprungligen av Raynor:

Min laddar snabbt via laddaren men sämre då jag laddar via datorn

Lite skillnad mellan USB volt samt väggutag

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-06 12:11
Ursprungligen av 20hz:

Lite skillnad mellan USB volt samt väggutag

Kanske ett litet olyckligt uttalande, även om det finns en smiley med. För den vilsne iPad-ägaren ligger det till så här:

Det är alltid samma spänning USB-uttaget på datorn och i USB-laddaren som stoppas i vägguttaget. Däremot är det olika strömstyrkor på dessa ställen. Datorn ger dig max 500mA medans USB-laddaren ger dig 2000mA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-06 12:29
Ursprungligen av frazze:

Kanske ett litet olyckligt uttalande, även om det finns en smiley med. För den vilsne iPad-ägaren ligger det till så här:

Det är alltid samma spänning USB-uttaget på datorn och i USB-laddaren som stoppas i vägguttaget. Däremot är det olika strömstyrkor på dessa ställen. Datorn ger dig max 500mA medans USB-laddaren ger dig 2000mA.

Där hade vi en teknisk förklaring. Sorry för att jag var så fåordig.

Vad har ni för laddningstider på era iPad? Jag pluggade in min strax efter 8 imorse och då stod den på 16%. Nu, kl 12.30 står den på 72%. Dvs, drygt 50% av en full laddning på drygt 3 timmar. Jag använder strömadaptern i vägguttaget.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2010-09-12 18:43

Ja eftersom jag är ganska ny på datorer så var det kul att någon vänlig skäl gav en förklaring till laddningstiden mellan dator och vägguttag tack vänner för den insikten

Det har inte så mycket med datorer att göra som med strömstyrka. USB uttagen på en dator är begränsad i strömstyrka förutom att det dessutom finns USB uttag med högre och lägre strömstyrka.

Men oavsett skillnaden mellan olika datorer så levererar en väggladdare mer ström än en USB port på en dator. (Se http://www.99.se/1929007-post11.html)

Högre strömstyrka = kortare laddningstid

Hittade inget om watt på den gamla laddaren (var iofs rätt liten text), 5 volt, 1 ampere står det på den iallafall.

5x1=5, alltså 5 W. Jag har 5 st laddare som ser exakt likadana ut. Då får jag ta och märka den som är 10W så jag vet vilken jag ska ladda iPaden med om jag har bråttom.

Ursprungligen av pmarriott:

5x1=5, alltså 5 W. Jag har 5 st laddare som ser exakt likadana ut. Då får jag ta och märka den som är 10W så jag vet vilken jag ska ladda iPaden med om jag har bråttom.

Står 10W på den till Ipaden upptäckte jag när jag kika idag.

Ohms lag och effektlagen äro guld att kunna ....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 15:01

En lite detalj i detta sammanhang är att det inte är hur mycket ström laddarna (eller datorerna) verkligen kan ge som bestämmer hur fort iPaden laddas. Laddaren signalerar till iPaden hur mycket ström den kan ge (0,5A, 1A eller 2A) och iPaden tar då så mycket ström. Det är alltså fullt möjligt att ha en laddare som iofs klarar att ge en massa ström men det hjälper inte om det är en gammal typ av laddare som signalerar 1A (och innan iPaden fanns visste man inte vad signalen för 2A såg ut, så det är inte troligt att äldre laddare signalerar det även om de skulle klara av att leverera denna ström).

1
Bevaka tråden