Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över VHS -> DVD ?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-09-09 19:03

Hej!

Just nu köra jag VHS band från en bandare via EzCap som usb-grejen heter som jag använder.

Men....DV anser ni är fortfarande bäst att välja när man komprimerar in materialet till datorn? Just ljudet som blir lite skumt (även är man lyssnar på ljudet innan man satt filmfilen i ett program).

Vill bara kunna göra det här så smidigt det går, även utan en DV-kamera som hub (som jag inte har). Borde väl inte vara så svårt. Knepigt att jag inte kan ta in högre upplösning än 640 x 480 med. Detta skulle gå enl. återförsäljaren, men när jag försöker som synd dels ingen preview när jag tar in filmen i datorn, och dels så säger datorn att filen jag skapat inte är en filmfil.

Så därav att jag stannar vid 640 x 480. Hm.

Vad det gällde väntan , så menade jag när man tar in filmen i iMovie (eller vilket program man nu kör) - den verkar ju behöva konvertera eller något...så det tar ju sin tid... Trodde DV var ett precist format (utöver att jag kör lägre upplösning), och att det därför skulle gå supersmidigt att ta in den i ett DV-projekt.

Finns det andra program jag borde kika på? En 1-2-3 lösning hade varit guld värd! Hade dessutom önskat att jag kunde lägga in chaptermarkers inför DVD-bränningen hm...

/Fredrik

/Fredrik

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-09-09 20:19

Kollade runt lite om EzCap och om jag förstår det rätt så måste du använda ett speciellt program som heter VideoGlide Capture. Jag kanske är helt ute och cyklar, så ursäkta mig om jag har fel.

Får du faktist bild i iMovie jag trodde inte det stödde "USB-capture". Eller det kanske är något nytt med iMovie 9, jag har inte det själv så jag undrar bara.

  • Medlem
  • 2010-09-09 20:30

Helt rätt, det stöds inte. Man får ta "hem" filmen från källan separat och sen importera den. Programmet som ingår heter EzCap Capture. Finns visst en produkt som heter EasyCap med, men det är visst inte samma. Hm...

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 10:20

EzCap stöds på Macen men du behöver VideoGlide som kostar $30 extra. Programmet stödjer nästan alla USB2 videograbber. Enligt deras specs så stöds endast upplösning upp till 640 x 480. DV brukar vara det formatet som fungerar bäst men sen iMovie 08 så kanske det har ändrats till MPEG-2 och MPEG-4.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-09-10 12:03

Hej, kör en speciell EzCap-produkt som är gjort just för Mac. EzCap Capture gör jobbet bra. 640 x 480 får jag helt enkelt leva med. Sitter och labbar nu och märker att jobba i h264 känne helt okej, och känns...modernt...på något vis. *s*

Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-10 12:17

Vi kör en Canopus ADVC 110. Behöver inga drivers, funkar Win/mac. Perfekt ljud/bild.
Kostar visserligen lite, men finns billigare modeller.

ADVC110 | Grass Valley
CANOPUS VIDEOREDIGERING ADVC-110 - Specifikationer

  • Medlem
  • 2010-09-12 18:35

Ja, det där ser rätt proffsigt ut, men som sagt - ska göra något enkelt för släktingen. Tror detta fungerar. Har kommit fram till att H264 är en helt OK lösning att jobba med. 640 x 480-begränsningen finns i hårdvaran tror jag - men jag tror inte det göra någon större skillnad. =P

/Fredriik

Jag har en gammal Canon MV300, som är moddad för att klara video in. Jag kopplar min gamla VHS till kameran och kameran via firewire till min iMac. I kamerans display står det "DV in" men inget händer. Jag får inte in bilden från VHS-spelarn i datorn (och jag ser inte heller bilden i kamerans display). Vad gör jag för fel?

Provat med eller utan band isatt? Rec eller play? Kollat in i menyerna efter fler inställningar?

Ursprungligen av johan_tanying:

Provat med eller utan band isatt? Rec eller play? Kollat in i menyerna efter fler inställningar?

Ja, jag har testat med och utan band. Någon rec-knapp har jag inte eftersom kameran är moddad. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör eftersom det är så länge sedan den moddades. Och, ja, jag har tittat i menyerna och inte hittat någon bra lösning.

  • Medlem
  • 2010-09-14 21:23

Just det! Jag hade en gång i tiden en moddad MV-400, det var inga problem där dock. Playläget och rätt "knapp" i programmet (om du kör iMovie måste reglaget till vänster vara i kameraläget).

Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Just det! Jag hade en gång i tiden en moddad MV-400, det var inga problem där dock. Playläget och rätt "knapp" i programmet (om du kör iMovie måste reglaget till vänster vara i kameraläget).

Fredrik

Hmm... Vad gör jag för fel? Jag kopplar VHS-spelaren via scart till A/V-out ingång (som ju efter moddningen också borde vara in, eller hur?). Därefter kopplar jag kameran via firewire till min iMac. När jag sätter på VHS-spelaren händer ingenting med varken min MV300 eller iMovie. Har jag inget band i kameran säger iMovie att jag inte har något band i kameran (vilket ju är logiskt). Har jag band i, börjar iMovie importera från det bandet. Jag har kameran på play och iMovie i kameraläget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-15 12:11
Ursprungligen av Arnold Corns:

Hmm... Vad gör jag för fel? Jag kopplar VHS-spelaren via scart till A/V-out ingång (som ju efter moddningen också borde vara in, eller hur?). Därefter kopplar jag kameran via firewire till min iMac. När jag sätter på VHS-spelaren händer ingenting med varken min MV300 eller iMovie. Har jag inget band i kameran säger iMovie att jag inte har något band i kameran (vilket ju är logiskt). Har jag band i, börjar iMovie importera från det bandet. Jag har kameran på play och iMovie i kameraläget.

Du måste väl på något sätt tala om för kameran vad den ska skicka ut på firewire: video från bandet eller video från AVingången.

Ursprungligen av kenjon:

Du måste väl på något sätt tala om för kameran vad den ska skicka ut på firewire: video från bandet eller video från AVingången.

Ja, det låter rimligt, men hur gör jag det?

  • Medlem
  • 2010-09-17 01:14

Har nu fått första kommentarerna från han jag fört över filmerna till. Han säger att bilden upplevs som "oskarp". Hm.. Har han dragit ut den på en platt-tv så har vi ju en förklaring där. Annars, om han fortfarande kör tjock-tv (ska kolla detta) så måste det ju ha uppstått en klar försämring när man körde in materialet i enbart 640 pixlar, för att sen "dra upp" det på en DVD igen. Eller är det att jag valt H264 som codec när jag drog in filmen?

Frusterande.

/Fredrik

Gammaldags standardupplösning (720 eller 640 pixlars bredd spelar nog inte så stor roll) ser alltid kasst ut på platt-tv...

Arnold: Är det verkligen rätt scart-kontakt? Många scartkontakter har bara video i en riktning. Bäst är kanske att skaffa en sån där kontakt med omkopplare in/out.

(Scart - den moderna tidens DIN-elände...)

Här är förresten lite fler trådar. Kanske att fler svar finns där:
http://www.99.se/videoproduktion/241268-hur-far-videofilmen-i-videokameran.html (kameran i Player och rec/pause intryckt känner jag igen som en viktig detalj när jag för evigheter gjorde någon tankning till iMovie genom via gamla Sony-kamera - se post #9).
http://www.99.se/videoproduktion/33259-nyboerjarfraga-digitalisera-vhs-film.html
http://www.99.se/videoproduktion/256905-hi8-till-dvd-via-macbook-pro.html

Ursprungligen av johan_tanying:

Arnold: Är det verkligen rätt scart-kontakt? Många scartkontakter har bara video i en riktning. Bäst är kanske att skaffa en sån där kontakt med omkopplare in/out.

Hej, Johan!
Tack för tipset men jag har en input/output-omkopplare på scartkontakten. Jag har testat videon med den kontakten på en gammal TV och nog blir det bild.

Bevaka tråden