Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Radeon HD 5870 fungerar (inofficiellt) på Mac Pro 2006 och nyare.

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-02 10:49

Jag antar att det som kan hända är att systemet blir ostabilt och att det säkert kan bli grafikartefakter. Förhoppningsvis ska väl inget gå sönder, men det är jag osäker på. Nån slags säkring eller liknande borde väl gå in och bryta innan det händer.
Nån annan som vet? Aldrig fel att veta ifall man vill installera fler kort.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 10:07

Det finns ju redan miljoner tester på nätet av 5870 och 5770 - knappast förvånande.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-04 10:53

Förvisso, men jag har inte sett nåt test där mitt gamla 2600 är med som referens så man kan jämföra siffror rakt av under samma förhållanden.
Jag är inte heller förvånad.
Trist att det fortfarande inte är nån ändring på orderstatus på 5870.

Kanske borde ändra ämnesraden till "Nya ATI Radeon 5870 fungerar i Mac Pro 2008 men stöds inte officiellt från Apple" för att förtydliga.

Ursprungligen av Potah:

Kanske borde ändra ämnesraden till "Nya ATI Radeon 5870 fungerar i Mac Pro 2008 men stöds inte officiellt från Apple" för att förtydliga.

Då kan du ju lika bra skriva att den fungerar i alla Mac Pro, eftersom kortet är kompatibelt med Mac Pro 1.1 och framåt.

Dvs Mac Pro 2006-->

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-04 11:17
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Då kan du ju lika bra skriva att den fungerar i alla Mac Pro, eftersom kortet är kompatibelt med Mac Pro 1.1 och framåt.

Dvs Mac Pro 2006-->

Du har ju absolut helt rätt i det, jag glömde bort att den fungerar i föregångaren med. Någon moderator kanske kan ordna det?

Ja, denna tråden har ju tagit lite annan riktning...

Den började med den befogade frågan om kortet är bakåtkompatibelt, men nu har det ju visat sig att 5870 fungerar i alla Mac Pro, tom från 2006 (även om man kanske inte får ut full prestanda av kortet i de äldre modellerna).

Så nu känns rubriken, formulerad som ett påstående, lite malplacerad.

Fixade rubriken. Var vänliga att rapportera trådar där det behövs förändringar. Det är inte säkert att någon moderator råkar läsa just ditt inlägg bland alla andra.

/Mod

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Då kan du ju lika bra skriva att den fungerar i alla Mac Pro, eftersom kortet är kompatibelt med Mac Pro 1.1 och framåt.

Dvs Mac Pro 2006-->

Men hur kom Mac Pro 2006 in i det här?

Alla inlägg och länkar handlar bara om 2008. Ingenstans pratas det om 2006-modellen förrän Andree tycker att den ska inkluderas i trådens rubrik.

Eller har jag missat något här?

2006-modellen har bara 32-bitars EFI, och detta har i andra trådar angetts som anledning till att nyare kort inte fungerar där.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 15:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2006-modellen har bara 32-bitars EFI, och detta har i andra trådar angetts som anledning till att nyare kort inte fungerar där.

Har inte hållt mig så uppdaterat på sistone men så vitt jag fattar det så går det alldeles utmärkt att köra både 32 bitars och 64 bitars EFI firmware på kortet samtidigt, ATI gör detta och har gjort det på andra modeller. Nvidia däremot kan inte köra båda.

Det går att "injekta" 32-bitars EFI på alla ATI kort med hjälp av ett trevligt verktyg. Med detta verktyg kan du även byta firmwire till en EFI version på PC kort så man slipper köpa Apples skitdyra kort.

Så har jag fattat det iaf, även om jag inte (i det här fallet) lovar att jag har rätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men hur kom Mac Pro 2006 in i det här?

Alla inlägg och länkar handlar bara om 2008. Ingenstans pratas det om 2006-modellen förrän Andree tycker att den ska inkluderas i trådens rubrik.

Eller har jag missat något här?

2006-modellen har bara 32-bitars EFI, och detta har i andra trådar angetts som anledning till att nyare kort inte fungerar där.

Detta skedde:

  1. Apple tillkännager att 5870-kortet kan köpas separat som uppgraderingskort. De specar att man behöver 2009 eller 2010 Mac Pro.

  2. Folk med 2008 Mac Pro blir besvikna, eftersom det kan vara fint med ett modernt kraftigt grafikkort.

  3. Dessa 2008-ägare undrar: går det trots allt?

  4. Denna tråden skapas efter att viss debatt redan pågått. Tråden skapas som "5870 kan inte användas på 2008 Mac Pro", typ...

  5. (Apple har ju förvisso specat 09/10, men det känns ändå tråkigt. De som läser tråden, och är nyktra, drar nog djärvt slutsatsen att kortet inte kan användas på 2008- eller tidigare.)

  6. 2006 är tidigare än 2008.

  7. Olika sajter testar om det verkligen inte går med kortet. De dödar alla spekulationer genom att bevisa att kortet fungerar i alla Mac Pro från generation 1.1 (2006) och framåt.

  8. Trådskaparen är uppdaterad med den glädjande informationen att kortet funkar i 2008 års modell och känner att rubriken, som var ett påstående, nu känns otidsenlig. OP ber en moderater att ändra rubriken- om det är lämpligt- till att säga att 5870 fungerar i 2008 års modell.

  9. Jag föreslår att om den skall ändras, kan man ju lika gärna, för fullständighetens skull, skriva att det är från 2006 års modell, eftersom detta också är bevisat.

  10. Du skriver ett grinigt inlägg på mitt informativa inlägg och konstruktiva förslag.

Den riktiga frågan, Jesper, är väl egentligen: vad i h-vete var syftet med ditt inlägg?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

...De dödar alla spekulationer genom att bevisa att kortet fungerar i alla Mac Pro från generation 1.1 (2006) och framåt.

Var finns detta bevis? De länkar och referenser jag hittar i den här tråden talar bara om 2008 och 2009, inte 2006.

Så vitt jag kan se, så är du den ende som hävdar att det funkar på 2006-modellen.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den riktiga frågan, Jesper, är väl egentligen: vad i h-vete var syftet med ditt inlägg?

Jag tror inte att det fungerar på 2006-modellen. Och i så fall är trådens nya rubrik missvisande. Mitt syfte var att säkerställa att rubriken talar sanning, och inte är missvisande.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var finns detta bevis? De länkar och referenser jag hittar i den här tråden talar bara om 2008 och 2009, inte 2006.

barefeats har faktiskt testat kortet i 2006-modellen med framgång: Radeon 5870 in 2006 Mac Pro

men vad jag kan se har det inte länkats till just det testet tidigare i denna tråd...?

Ursprungligen av gabriela:

barefeats har faktiskt testat kortet i 2006-modellen med framgång: Radeon 5870 in 2006 Mac Pro

men vad jag kan se har det inte länkats till just det testet tidigare i denna tråd...?

Tack. Det var det jag var ute efter - en länk, i stället för bara påståenden.

Då är jag nöjd, och trådens nya rubrik är rätt.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-05 13:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack. Det var det jag var ute efter - en länk, i stället för bara påståenden.

Då är jag nöjd, och trådens nya rubrik är rätt.

Skulle också vilja påpeka att om man vill ha tips på vad som fungerar och inte fungerar ska man inte kolla här utan snarare här So, who has tried their 5870 in a 2008 or 2006 Mac Pro? - Mac Forums

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så vitt jag kan se, så är du den ende som hävdar att det funkar på 2006-modellen.

Ja?

Det är väl inte på något sätt en indikation på att det inte stämmer?

Jag aldrig skrivit ett reservationslöst påstående som inte har varit korrekt när jag skrev det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att det fungerar på 2006-modellen.

"Educate yourself"

Det hade varit rätt mycket snyggare att be om källan, om det var det som var problemet.

Bevaka tråden