Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobes iPad-publiceringsverktyg - funderingar

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-01-20 14:10

Yes, det måste man. Man måste också ha en utgivningsplan.

För "icke så välorganiserade" aktörer som önskar publicera e-magasin för iPaden i lite mindre skala utan någon direkt utgivningsplan eller tilltagen budget verkar det alltså i dagsläget inte finnas några andra möjligheter än att göra interaktiva pdfer. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Hmm, jag kikade lite på Wood Wings lösning också. Det lilla man kan se ser bra ut men kostar minst 80.000 för första året och inga demos. Gris i säck.

Adobes variant som verkar användas till DN+ etc blir säkert bra när den är skarp och de dagstidningar jag kikat på ser fina ut.
Men det jag verkligen saknar är möjligheten att zooma på en sida. Tänk en katalog och så kan man zooma in på en produkt som ser intressant ut. Plus att man kan få in mer på var sida och få en överskådligare katalog etc.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2011-02-21 15:56

Har det hänt mer som kan ge lite fler svar på området?

”Enligt Adobe ska man vara medlem av "Digital Magazine Publishing prerelease site" Men något program som heter så går inte att joina på sidan de länkar till. Bara betprogrammet för Digital Publishing som jag ju redan är med i.”

- Jag har själv undrat hur det hänger ihop? - Som Melker.

Jag skrev ett mejl till: pr_support@adobe.com

"I take part in pre release program for the Digital Publishing Suite.
I can not figure what I need to to in order to to able to create
stand-alone files and be able to distribute them through AppStore.
Been looking for the info at your site without finding it."

Då fick jag ett mejl med en aktiveringslänk. Verkar vara ett steg närmre lösning, men lätt att förstå är det inte...

Sen tycker jag iofs att Adobes lösning har många brister, men visst, det är en beta.

Har förresten kollat lite närmare på WoodWings lösning och den är inte så tokig. De har även ett hyr-alternativ på minst sex månader - då kommer man relativt billigt undan om man vill testa lite. Lär ju hände en del på den här fronten den närmaste tiden.

Nån som kikat på andra lösningar för publicering för iPad?

Om man registrerat som användare av "för-släpps-programmet" så får man ju inlogg till sajten där man kan ladda ner den senaste versionen av verktygen som i nuläget är Builds [Drop9]. Finns under Home > Adobe® Digital Publishing Suite > Downloads. Där finns alla plugins som behövs.

Hur ser denna marknad ut idag? Jag har fått en förfrågan om att skapa ett iPad magasin i formen av en App och kunde inte svara på frågan: "Hur gör man"?

Det finns ett antal olika lösningar. Tittar du på Adobes finns en bra översikt här:
Buying guide | Adobe Digital Publising Suite

För info om vad man kan göra i Suiten, kolla in:
AdobeTV
Scrolla ner en liten bit och kolla in "Learn Digital Publishing Suite" delarna, finns olika beroende på paket.

Vidare ska du också kolla in Mag+
Digital Publishing from InDesign to iPad & Android

Grymt - tack!

Jag som blev inspirerad av att göra en ball prislista för min fotografering tappade sugen lite. Verkar dyrt.

Någon som har koll på om det fortfarande är så att om man vill animera ett objekt i en ipad-folio skapad i indesign måste man gå omvägen via flash, och sedan konvertera till HTML5 för att sen importera tillbaka i Indesign?

Bevaka tråden