Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logik och kvällstidningar

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-08-07 13:26
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, vill man ha nyheter finns SvD, GP etc som sysslar med NYHETER, det läser jag hellre än om vem som orkar med Gynning eller inte....

AB sysslar ju inte med annat än rent skvaller.

Morgonpressen leverar andra nyheter än kvällpressen. Dessutom läser jag hellre Expressens kultursida än GP:s.

  • Medlem
  • 2010-08-07 13:25

Man kan säga vad man vill om den låga nivån på delar av kvällspressjournalistiken, men en snabbgoogling visar ju att de även bedriver kvalificerad granskande journalistik utöver den ofta mycket kondenserade konsumentjournalistik de ibland levererar.
Ett intressant exempel är att det var Expressen som avslöjade att Victoria hade en pojkvän och senare att de skulle gifta sig. Skvaller, kan man tycka, men det gäller Sveriges nästa statschef.

Här är en snygg från Sveriges mest seriösa, kompetenta och grundmurade tidskrift vi har i riket.

Notera den milda diskrepansen mellan sista raden och det övriga...

Så killen driver en restaurang på dekis. Får hjälp av Ramsay, det brukar skällas en del under resans gång där. Bra TV enligt kanal 5 liksom.
Åratal senare hoppar killen från en bro.

Jävla Ramsay alltså...

Skälla ut en kille 2007, så han tar livet av sig nästan 2011 ... WoW!

Påminner lite om det som Peter Griffin sa i ett Family Guy avsnitt. Minns inte vad det var som skulle göras men Peter berättar iaf om en han kände som gjort denna sak, och tio år senare fått klamydia... (Nån som är mer fan av family guy kan förhoppningsvis rätta mig)

E24 - som är en samarbetspartner till Aftonbladet - har samma bittra infallsvinkel till allt Apple gör:

"Ipad-besvikelse sänkte Apple"

"Nästan dubbla vinsten och rejält mycket bättre än de högt ställda förväntningar. Ändå rasar den amerikanska elektronikjätten Apple på börsen i samband med rapporten. Anledningen heter Ipad."

(En analys som min polares 7 åring skulle trasa sönder)

För hur var det nu..

E24 påstår att WallStreet var sååååå besvikna och aktien stängde med en sänkning på 7%.
Innan dess gick aktien upp rätt rejält, den är över 300 USD, den gick upp till ca 315 och sedan stängde den på 298. Oja så bittert.....

Vidare med iPad (som "journalisten" använder som anledning till denna hemska nedgång) var det ju så att analytiker hade lite optimistsikt förutspått 5 miljoner INNAN ÅRETS SLUT.
Apple säljer 4,2 Miljoner på 3:e kvartalet ....det innebär att man överträffat förväntningarna några gånger om...

Förtroende för "E24"; Noll

Goflorp, av ren nyfikenhet: Hur tycker du att en ekonomitidning ska förhålla sig till ett kursfall på 7% ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Goflorp, av ren nyfikenhet: Hur tycker du att en ekonomitidning ska förhålla sig till ett kursfall på 7% ?

Aktien skuttar uppåt, passerar 300 USD, upp till 315, stänger på 298 när alla lugnat ner sig.
det är ju inget märkvärdigt i det.

För några år sedan låg aktien på några futtiga dollar, Apple har väl förmodligen skapat fler miljonärer än många andra...

Man fläskar på med sakfel, krigsrubriker att "ipad är Apples problem".

Såväl aftonbladet som e24 hanterar sanningen på ett väldigt konstigt sätt.

Min kommentar att de faktiskt har fel, att det var frågan om 5 miljoner till årets slut enligt analytiker och att det redan Q3 mer eller mindre klarat av det - den kommentren raderades.

Hur detta kan ses som ngt negativt. Ja, då får man liksom ha bestämt sig innan att Apple skall vi minsann skriva ner.

En frågeställning som alltid infinner sig i sådana här sammanhang är:

Om jag VET att de kan skriva så här infernaliskt dumt i ett ämne jag känner till. Hur är det då med alla andra artiklar, där jag faktiskt är utelämnad till skribentens tankar och idéer?

Personlig reflektion: Kan jag inte lita på e24 ena gången, varför skall jag göra det i andra sammanhang?

Ursprungligen av Goflorp:

...Om jag VET att de kan skriva så här infernaliskt dumt i ett ämne jag känner till. Hur är det då med alla andra artiklar, där jag faktiskt är utelämnad till skribentens tankar och idéer?

Den reflektionen har jag också gjort många gånger.

Om där är lika många fel i artiklar där man inte känner till ämnet lika bra - ja, då har man blivit matad med mycket felaktig information genom åren.

Goflorp: Även Svenska Dagbladet hade sådan rubrik:

Ipad-besvikelse sänkte Appleaktien | SvD

Och det är TT som skrivit artikeln, inte E24 eller SvD.

  • Medlem
  • 2010-10-19 19:54

Men läser jag fel när jag tolkar in att iPads "låga" försäljning sänkte aktien?

Ursprungligen av SvD:

Apple sålde 4,2 miljoner Ipad under kvartalet, vilket vad svagare än analytikerna räknat med. En del hade förutspått en försäljning av närmare eller över 5 miljoner.

Ipad-besvikelsen bidrog till att Apple-aktien rasade 7 procent på efterbörsen i USA i måndags.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ipad-besvikelse-sankte-appleaktien_5530811.svd

De "5 miljoner" som det pratas om att analytiker nämnt gällde fram till slutet av Q4.

Ny sålde den 4,2 på Q3 redan ... och detta har e24 tydligen lyckats få kring bakfoten.

Ursprungligen av Goflorp:

De "5 miljoner" som det pratas om att analytiker nämnt gällde fram till slutet av Q4.

Ny sålde den 4,2 på Q3 redan ... och detta har e24 tydligen lyckats få kring bakfoten.

Jag tror du har blandat ihop det lite. Det är Q4 som har gått nu, fiskalt räkenskapsår.

Samma nyheter om besvikelse har ju rullat överallt, även i USA. Och återigen är det inte E24 som skrivit artikeln utan TT-Reuters.

I så fall hade jag fel.

Jag fastnade för detta journalistiska "underverk" för ett tag sedan, vilken action och vilken komplott... fattas bara att hon hade pratat i en iPhone samtidigt ( Rubrik: Steve Jobs orsakade grävlings död efter spritfest med gruppsex ).

Jag reagerar på;

Succé, iPhone i topp på försälningslistor
Succé 30% ökning av antalet sålda macar på senaste året.
Succé nästan hälften av alla macar köps av Switchers
Succé 3,5 Miljarder dollares i vinst
Succé man öppnar 40-50 nya Applestores nästa år.
Succé ipad är världens mest snabbspridande pryl, man säljer alla man hinner tillverka!
Succé användarna matas med nya versioner av i princip allt.
Succé besöken ökat med 62% i Applestores senaste året.
Succé näringslivet slåss om att implementera iPad som Buiness-maskin!
Succé aktien passerar 300 usd. Vad har den vart som sämst? 7 usd?

Nja, vi skriver nog ner det här iaf ....Nu skall vi se, finns det NÅGOT dåligt vi kan hitta? Därså, det tar vi.

Men det är ju en väldigt omfattande rapportering om Apples framgång.

Även om jag kan se vissa poänger i det du säger så tycker jag att du överdriver den tendensen något kolossalt.

Det ligger i nyhetsbevakningens natur att de flesta nyheter handlar om saker som avviker från förväntningarna, vilket i sin tur leder till att det ofta blir "negativa" nyheter, men det gäller inte bara Apple.

Skulle man t.ex. jämföra Apple och Microsoft, vetenskapligt, så är iaf min gissning att Microsoft får mycket mer negativ press.

E24 idag, man vill visa upp bildspel på "Apples största floppar genom tiderna"

"Är vinstmaskinen pressad" (Apples angrepp på Android förbryllar)

Det var ett ramaskri igår när aktien efter stängning konstaterades ligga på 298, den hade ju vart på 315 under dagen. Just nu är den på 310 igen ...

Det skall hela tiden letas oro, rädsla, osäkerhet och allmänt jävla skit.

Jag ger mig fan på att om Apple bestämde sig för att GE bort 400 miljoner iPads till alla skolbarn i hela världen så skulle E24 måla ut apple som Miljöbov för transporternas skull, Apple skulle vara desperata och fyfan för Apple som hotar skolboks-tryckeri-branschen.

Men du är väl medveten om att i princip all media (som tagit upp rapporten), över hela världen, kommenterar Steve Jobs angrepp på konkurrenterna?

Personligen tycker jag det är precis det media ska göra, att försöka se bortom det uppenbara. Det vore ju förfärligt om media bara sysslade med att vidarebefordra företagens egna pressreleaser (vilket tyvärr förekommer)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men du är väl medveten om att i princip all media (som tagit upp rapporten), över hela världen, kommenterar Steve Jobs angrepp på konkurrenterna?

Personligen tycker jag det är precis det media ska göra, att försöka se bortom det uppenbara. Det vore ju förfärligt om media bara sysslade med att vidarebefordra företagens egna pressreleaser (vilket tyvärr förekommer)

Jo, men det skadar inte med lite substans och lite egen analys i sådana fall och E24 har väl inte direkt gjort sig känt för någon speciellt djupsinnig analys?

  • Medlem
  • 2010-10-20 20:47

Jomenstämmerdetinteattaktienföll7procentpåefterbörsen?

Aftonblaskan:

Så vill porrföretagen dra in pengar på nya iPhone | Pryl | Aftonbladet

tydligen kan man visa tuttar i en iPhone...

Vi väntar nu på att alla skall ställa till ett ramaskri mot SONY
eftersom i princip varenda porrfilm i hela världen väl är
inspelad på en SONY-kamera....

  • Medlem
  • 2010-11-04 20:17

Men det är väl inte Apple som vill tjäna pengar på porr? (I just det här fallet i alla fall.)

Nej, det är inte Apples fel på ngt sätt. Men det ger rubriker att porrindustrin vill använda iPhone.
Det står ju t o m att det är "trots att det är emot Apples policy".

Så dumt, likadant som att hävda att telefoner är farliga; hur många knarkdealar görs inte i telefon? Stäm någon! Fort, LM Ericsson kanske?

Luktar lite 80-tal om det här.
"Mördaren såg på VIDEO"
"Mördaren använde internätet"

lite dumskallestämpel på det här.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-06 22:45

Vaba??!?! VIll de som gör porr DISTRIBUERA den?!?!? Och ta BETALT!?!?! Skandal på min ära!

Bevaka tråden