Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar äntligen Mac Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Muttley:

trevligt jag som har precis avbetalat min mac pro 8 core och installerat den med 4gb mer ram också
lite dålig stil att de släpper en ny varje år nu förtiden . Vi som har betalat klart allt och då ser man detta =(

Jag tror aldrig att det har gått så här lång tid mellan två versioner av Mac Pro/PowerMac, åtminstone inte sedan G3-tiden. Apple hade lite annat tänk med produktcykler innan dess vilket gör det svårt att jämföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 02:30

Jag tror inte bara en single-CPU 6-core maskin blir mest prisvärd, jag tror även i mångt och mycket det blir den snabbaste maskinen. Inte många apps spider sig väl över 12 (24 virtuella) core's. Single 6-core maskinen har högst clock-frekvens av dem all dessutom.

Vad jag saknar är en MacPro-aktig maskin i 10-20 000 kr segmentet som bygger på iCore istället för Xeon. iMacen är bra nu men jag vill inte ha en allt-i-ett-dator och jag vill ex. kunna köra ett 5870-kort på en 20" skärm. Tror inte det kommer hända även om det är maskinen Apple saknar just nu i mina ögon. Frågan är hur bra en "hackintosh" fungerar i dagsläget..

  • Oregistrerad
  • 2010-07-30 10:49

Several readers have informed us and we have confirmed that Apple Store representatives are telling potential buyers of the company's new Mac Pro announced earlier this week that the updated models are set to become available for ordering on August 9th. Company sales representatives on both chat and telephone support systems have cited that date for the launch.

While Apple will begin taking orders on August 9th, it is not yet confirmed that machines will actually begin shipping on that date. Representatives have claimed, however, that the August 9th date will be for actual orders and not for a pre-order program, suggesting that orders should begin shipping fairly soon after that date.

Apple to Begin Taking Orders for New Mac Pro on August 9th - Mac Rumors

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-30 10:55

En applikation jag vet som helt kan utnyttja kärnorna fullt ut är Handbrake. Det vore en upplevelse att se hur 12 kärnor tuggar sig igenom konverteringen av en DVD-film. En långfilm borde gå på en kvart, ungefär.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-31 14:48
Ursprungligen av planB:

En applikation jag vet som helt kan utnyttja kärnorna fullt ut är Handbrake. Det vore en upplevelse att se hur 12 kärnor tuggar sig igenom konverteringen av en DVD-film. En långfilm borde gå på en kvart, ungefär.

Nu är det inte så lätt som det verkar. Desto fler trådar desto mer arbete med schedulern. Dvs man måste ju se till att alla cores har jobb att göra hela tiden. OSX tar ju också normalt sett hand om multtaskinen och fördelar ju jobbet till en specifik core (Det gör inte applikationen) Så med HT får du 24 cores som det ska fördelas uppgifter till och dessa måste ju ha "jobb" hela tiden. Alltså måste du ha en scheduler som har koll på 24 jobb samtidigt (eller något i den stilen)

Om ett litet obetydligt fjuttprogram - nå, ett konsumentprogram i alla fall - har denna funktion så kan man ju undra varför inte alla pro-program har det. Eller har dom det? FCP, Motion, Photoshop CS5, Logic Pro, etc?

Ursprungligen av planB:

En applikation jag vet som helt kan utnyttja kärnorna fullt ut är Handbrake.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-31 21:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Om ett litet obetydligt fjuttprogram - nå, ett konsumentprogram i alla fall - har denna funktion så kan man ju undra varför inte alla pro-program har det. Eller har dom det? FCP, Motion, Photoshop CS5, Logic Pro, etc?

Just därför att det är enkelt. Det har ju bara en funktion - att tugga video med codecs.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-08-01 10:04

Radeon 5870

Verkar vara ett riktigt snabbt grafikkort enligt lite snabba sökningar på en sökmotor nära mig, dock undrar jag om detta är något man kan trycka in i en Mac Pro från 2008.
PCI Express 2.0 porten finns ju och är densamma, det vore väldigt trevligt om det skulle fungera.
Fast det är väl mer en fråga om de släpper en uppdatering till den gamla Mac Pron där det nya kortet finns med. Är det inte så det måste vara?

Då skulle jag förmodligen investera i den nya 27" som verkar ha en bra panel i sig och som förhoppningsvis borde fungera bra som bildredigeringsskärm.

Nån som vet nåt mer eller får man hålla sig till tåls till den släpps?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Om ett litet obetydligt fjuttprogram - nå, ett konsumentprogram i alla fall - har denna funktion så kan man ju undra varför inte alla pro-program har det. Eller har dom det? FCP, Motion, Photoshop CS5, Logic Pro, etc?

En hel del plugins lär ju ha detta, effekter, filter osv. Sen hurvida dom lyckas skyffla ut processorkraften till 24 cores vettefaan, och det klarar inte handbrake av heller.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-02 18:28
Ursprungligen av studiox:

En hel del plugins lär ju ha detta, effekter, filter osv. Sen hurvida dom lyckas skyffla ut processorkraften till 24 cores vettefaan, och det klarar inte handbrake av heller.

Det beror på vilka filter man använder, men det går alltid att utnyttja 24 kärnor om man gör programmet via terminalen och kör 24 kodningsjobb.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-03 01:15
Ursprungligen av planB:

Det beror på vilka filter man använder, men det går alltid att utnyttja 24 kärnor om man gör programmet via terminalen och kör 24 kodningsjobb.

Nope, du kan ju inte bestämma vilken core du vill lägga ett jobb på, detta hanteras av Grand Central Dispatch - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 11:01

Aldrig använt handbrake men jag säger bara: 3d rendering! Finns inget värre än att vänta, speciellt inte om varje frame tar 10 minuter+ att rendera. Men med den (12'an) maskinen kanske det går ner på 1-2 minuter.

Sitter här med skräck och välbehag i tankarna, hehe... Hoppas instegs 12'an inte kostar mer än 50...
Men det lär den göra... 4999 dollar -> svensk apple kurs+inkl moms och det lär bli mer än så...
Hoppas dock att jag har fel!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 14:16

Teoretiskt sett borde man kunna ta singel cpu 6 kärniga som borde ha Xeon x5680 och stoppa in 2st i dual cpu Mac Pron?

Visst, kanske använder någon annan Xeon på 3.33ghz men som sagt, undra om 2st x5680 kommer bli möjligt

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:04
Ursprungligen av x-per:

Teoretiskt sett borde man kunna ta singel cpu 6 kärniga som borde ha Xeon x5680 och stoppa in 2st i dual cpu Mac Pron?

Visst, kanske använder någon annan Xeon på 3.33ghz men som sagt, undra om 2st x5680 kommer bli möjligt

Självklart.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 15:11
Ursprungligen av studiox:

Självklart.

Då är ju frågan varför Apple inte erbjuder den konfigurationen från första början

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:12
Ursprungligen av x-per:

Då är ju frågan varför Apple inte erbjuder den konfigurationen från första början

Varför skulle apple erbjuda det?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 15:15
Ursprungligen av studiox:

Varför skulle apple erbjuda det?

Varför skulle dom inte?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 15:49
Ursprungligen av x-per:

Varför skulle dom inte?

Därför att Apple erbjuder väl dom configs dom själva tycker är lämpligast, inte vad DU vill att dom ska erbjuda.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 15:57
Ursprungligen av studiox:

Därför att Apple erbjuder väl dom configs dom själva tycker är lämpligast, inte vad DU vill att dom ska erbjuda.

Tror du missuppfattat något.

Ursprungligen av x-per:

Då är ju frågan varför Apple inte erbjuder den konfigurationen från första början

Jag kan inte läsa tankar, men en 3,33 GHz Westmere X5680 drar 130 Watt. 2,93 GHz X5670 drar bara 95 Watt. Så det handlar om 37% mer värme på bara 14% klockfrekvensökning (och i bästa fall 14% prestandaökning).

Det är för övrigt samma historia med den Pro som finns nu.

Eller kan begränsningar i bussar och sånt där också sätta gränsen? Två 3,33 6-core kanske eldar för kråkorna rent beräkningsmässigt? Man kan kanske inte plocka ut speeden i hela kedjan? Ännu?
Värme och elförbrukning är väl inte en issue i pro-segmentet? Det bör det ju inte vara.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag kan inte läsa tankar, men en 3,33 GHz Westmere X5680 drar 130 Watt. 2,93 GHz X5670 drar bara 95 Watt. Så det handlar om 37% mer värme på bara 14% klockfrekvensökning (och i bästa fall 14% prestandaökning).

Det är för övrigt samma historia med den Pro som finns nu.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 19:30

Ja det bör inte vara pga den högre TDP:n, 70 watt mer, det är ynkligt jäntemot vad ett grafikkort drar i load, speciellt när man kan peta in flera i en Mac Pro.

Visst roligt att den kommande MP kommer vara den snabbaste Mac:en, men känns ändå lite som om jaha om dom stoltserar med att det är den snabbaste Macen, borde dom då inte erbjuda dom snabbaste processorerna med då, det bör inte vara allt för stora ingrepp som behövs, om ens några.

Finns det snabbare processorer? Som andra tillverkare använder? Eller menar du att dom inte kombinerar processorerna för högsta hastighet?

Ursprungligen av x-per:

Jmen känns ändå lite som om jaha om dom stoltserar med att det är den snabbaste Macen, borde dom då inte erbjuda dom snabbaste processorerna med då, det bör inte vara allt för stora ingrepp som behövs, om ens några.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 20:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det snabbare processorer? Som andra tillverkare använder? Eller menar du att dom inte kombinerar processorerna för högsta hastighet?

12 kärniga går bara får med max 2st 2.93Ghz processorer, Intel har en ännu värre processor så Mac Pro skulle kunna ha 12 kärnigt system med 2st 3.33ghz processorer

  • Oregistrerad
  • 2010-08-01 20:48
Ursprungligen av x-per:

12 kärniga går bara får med max 2st 2.93Ghz processorer, Intel har en ännu värre processor så Mac Pro skulle kunna ha 12 kärnigt system med 2st 3.33ghz processorer

Tänk på att detta är SERVER processorer, Xeon har aldrig varit tänkt att sitta i en desktop oavsett vad folk säger.

Jag tror Apple helt enkelt resonerade att det är onödigt. Datorn kostar ju för faan redan 50.000 - Du kan ju själv ta reda på vad dom processorerna kostar löst så kan du nog räkna ut vad burken skulle kosta i så fall.

Att köpa den fetaste processorn när det gäller servrar är helt enkelt inte kostnadseffektivt. För att gå upp några hundra Mhz i klockcykel brukar du få betala en sådär 5000 extra.

Har man obegränsad budget eller en tät farsa så kan man väl köpa en dator för 100.000 - men en sådan person lär få pucko stämplad i pannan av mig oavsett.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-01 21:08
Ursprungligen av studiox:

Tänk på att detta är SERVER processorer, Xeon har aldrig varit tänkt att sitta i en desktop oavsett vad folk säger.

Jag tror Apple helt enkelt resonerade att det är onödigt. Datorn kostar ju för faan redan 50.000 - Du kan ju själv ta reda på vad dom processorerna kostar löst så kan du nog räkna ut vad burken skulle kosta i så fall.

Att köpa den fetaste processorn när det gäller servrar är helt enkelt inte kostnadseffektivt. För att gå upp några hundra Mhz i klockcykel brukar du få betala en sådär 5000 extra.

Har man obegränsad budget eller en tät farsa så kan man väl köpa en dator för 100.000 - men en sådan person lär få pucko stämplad i pannan av mig oavsett.

Nej Xeon har aldrig varit enbart SERVER processorer, ända från börjar har Intel producerat dessa för Server OCH Workstation datorer, aldrig enbart inriktad till servrar, kan hända att i slutet av -90-talet att dom bara fanns i servrar men det var snarare för att ingen byggde WS maskiner, inte att processorn inte var riktad till dom. Detta från Intel själva, inte från "folk".

I sammanhanget är 3.33Ghz inte så mycket dyrare, 2000kr per processor, 5Ghz extra beräkningskraft för 4000kr, inte så farligt, speciellt inte för Xeon processorer.

En person som köper en dator för 100k för puckostämpel av dig för att han kanske råkar använda sin dator till andra saker än vad du gör? Köper man en dator för 100k och bara slösurfar, ja då kan han få en puckostämpel, 100k och den används till något vettigt, inga problem.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2010-08-02 14:32

Mac Pro kritik

Sviktar Apples intresse för pro-användarna? Intressant artikel:

The state of Apple’s professional line Brook Willard

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-08-02 16:09
Ursprungligen av Torvald:

Sviktar Apples intresse för pro-användarna? Intressant artikel:

The state of Apple’s professional line Brook Willard

Naturligtvis är det så, Apple är inte unikt på något sätt här. Pengarna tjänas på MacBook, iMac och MacMini. Samt då på alla de små tillbehören med äpplet på som många känner sig beredd på att lägga ut pengar på.

Att ha en tillverkningslina för Mac Pro är kostsamt med tanke på hur få maskiner de säljer. Sen är det ju roligt att kunna stoltsera med en riktig dräparmaskin för Apple.

Väldigt få människor av de som köper en MacPro använder den prestandan som finns. Men vill man ha en Mac som är ordentligt utbyggbar så är det denna som finns.

Själv hoppas jag på en rejäl prissänkning av de äldre modellerna. Min 2xdualcore 2.66GHz MacPro är idag inte många procent snabbare än min MacBook i5.

Å andra sidan så är det sällan som jag utnyttjar kraften till fullo med mina bilder.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-02 18:12
Ursprungligen av x-per:

Nej Xeon har aldrig varit enbart SERVER processorer, ända från börjar har Intel producerat dessa för Server OCH Workstation datorer, aldrig enbart inriktad till servrar, kan hända att i slutet av -90-talet att dom bara fanns i servrar men det var snarare för att ingen byggde WS maskiner, inte att processorn inte var riktad till dom. Detta från Intel själva, inte från "folk".

Processorer skapas utifrån en processorplattform lite på samma sätt bilar tillverkas. Exempels så är ju Gulftown plattformen bas för både core i7 och xeon W3680. Men det är väl ointressant vad Intel "tycker" om sin processor. Men detta har ju ingen relevans, att intel tycker att Xeon är mer än en serverprocessor har ju inget med mac pro att göra.

Ursprungligen av x-per:

I sammanhanget är 3.33Ghz inte så mycket dyrare, 2000kr per processor, 5Ghz extra beräkningskraft för 4000kr, inte så farligt, speciellt inte för Xeon processorer.

Nu hänger jag inte med. 3,33 GHz minus 2,93 Ghz blir 600Mhz inte 5Ghz. Hur räknar du? Tänk på du inte kan räkna proportionellt här.

I övrigt, en Intel Xeon X5670 kostar 12.000 Kr (billigast) medan en X5680 kostar 15.000. Vi pratar alltså om 30.000 för två istället för 24.000. Så 6.000 är en jäkla massa pengar för att få 1.6Ghz extra kraft.

Ursprungligen av x-per:

En person som köper en dator för 100k för puckostämpel av dig för att han kanske råkar använda sin dator till andra saker än vad du gör? Köper man en dator för 100k och bara slösurfar, ja då kan han få en puckostämpel, 100k och den används till något vettigt, inga problem.

[/QUOTE]

Nej, det spelar ingen roll då det inte finns något program som kan dra nytta av 24 virtuella cores. Vad ska du använda datorn till eftersom det är ett så stort problem att du inte kan stoppa i en 3.3G prop?

1,6 GHz för 6000 spänn är ju ett bra pris! Procentuellt alltså. För ett proffs som t.ex. proddar 3D är det ju taget direkt. Inget att snacka om. Det är ju en enorm prestandahöjning.

Ursprungligen av studiox:

å 6.000 är en jäkla massa pengar för att få 1.6Ghz extra kraft.

Bevaka tråden