Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3:s täckning dålig inomhus

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag bor i centrala Malmö och jag måste sitta i fönsterkarmen med fönstret öppet för att jag ska ha någon täckning med 3 (iphone). Samma gäller för mina vänner med treabonnemang.
Andra personer med andra operatörerna har hur bra täckning som helst i samma lägenhet. Jag har haft tre ett bra tag och har inte upplevt att dem har dålig täckning innan men för ett år sedan började de små staplarna bli färre och färre. Snart är det dags att byta och det kommer inte bli tre så länge dem inte gör något åt "täcknings problemet".
Jäkla tråkigt att dem utger sig för att ha bra täckning när dem inte ens kan leverera fullgod täckning i tätorterna.

Ja, samma för en kompis till mig som bor i stockholmsområdet, riktigt kass mottagning med 3 ofta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-23 19:17

Jag har liknande problem i Linköping - inne i lägenheten iaf! Tappar ofta täckningen beroende på vart jag står. Däremot så räcker det att gå ut från huset eller t.o.m ut på balkongen för att jag ska få full täckning. Nu kan jag inte särskilt mycket om signalteknik öht men kan inte det vara så att betongen i huset försämrar täckningen avsevärt?

  • Oregistrerad
  • 2010-08-03 22:42
Ursprungligen av -cosmo-:

Jag har liknande problem i Linköping - inne i lägenheten iaf! Tappar ofta täckningen beroende på vart jag står. Däremot så räcker det att gå ut från huset eller t.o.m ut på balkongen för att jag ska få full täckning. Nu kan jag inte särskilt mycket om signalteknik öht men kan inte det vara så att betongen i huset försämrar täckningen avsevärt?

Upplever inte samma problem med iPhone 4, tre som operatör och boendes i betonghus i Linköping. Tråden skulle handla om Malmö men verkar redan ha tagit en generell form.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 10:48

Jag hade problem med 3 på norra älvstranden i Göteborg. Hade ingen täckning alls. Jag fick åka hiss sex våningar ned och traska utomhus för att kunna ringa, kolla av telefonsvararen eftersom jag inte kunde ta emot samtal heller, kändes inte riktigt 2009. Detta var alltså inomhus i en kontorsbyggnad. Området som ligger centralt i Göteborg inhyser många teknikföretag, universitet, med mera och borde vara prioriterat för täckning.

Jag bytte till Halebop och har sedan dess inte haft samma problem.

Ursprungligen av Iphone77:

...Tråden skulle handla om Malmö men verkar redan ha tagit en generell form.

Jag har nu ändrat rubriken, så att tråden kan vara mer generell, och inte bara gälla Malmö.

/Mod

Jo betonghus är väl ett problem antar jag men jag bor i ett vanligt hus likt alla andra. Dessutom har alla som inte har tre full täckning. Fast det kanske finns andra ställen där tre har täckning och ingen annan. Men mitt i en större stad borde det aldrig vara något problem. Jag vet skit många med samma problem. Tre suger!

  • Medlem
  • 2010-07-24 15:31
Ursprungligen av jokarlsson:

Jo betonghus är väl ett problem antar jag men jag bor i ett vanligt hus likt alla andra. Dessutom har alla som inte har tre full täckning. Fast det kanske finns andra ställen där tre har täckning och ingen annan. Men mitt i en större stad borde det aldrig vara något problem. Jag vet skit många med samma problem. Tre suger!

Jag finner hus med plåtfasad som en riktig dödsfälla för täckningen.
Har en kompis som fick ny fasad på deras lägenhetshus, i plåt. Han har jätteproblem nu förtiden och kan knappt ringa ett samtal när han är inomhus.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-08-02 19:52

Min erfarenhet av telia vs Tre är denna, Telia tappade då och då 3G när man var i samtal och surfade med min iPhone 3G, de platser detta skedde funkar perfekt med iPhone 4 med Tre :). Detta är det Stockholmsområdet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-02 21:34
Ursprungligen av Drolug:

Min erfarenhet av telia vs Tre är denna, Telia tappade då och då 3G när man var i samtal och surfade med min iPhone 3G, de platser detta skedde funkar perfekt med iPhone 4 med Tre :). Detta är det Stockholmsområdet.

Synd att denna tråda handlade om Malmö då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-23 21:11

Typiskt svenskt att gnälla på allt så snart det är något som inte fungerar till absolut 100%.

Att man kan ha problem inne i bostadshus är knappast något nytt och heller inte något märkligt, allt beror ju som vi vet på hur huset är byggt, av vilket material och hur tjocka väggarna är, var man står i förhållande till masten, vilken operatör man använder, vilken telefon man använder, etc etc.

Inomhus garanterar INGEN operatör täckning, that's it. Detta vet man om och gör man inte det får man ju faktiskt snarare skylla sig själv istället för att gnälla på operatören.

För övrigt kan jag för egen del säga att jag har riktigt bra erfarenhet av Tre, då också i Malmö.

Haha, ingen täckning inomhus bullcrap vem fan köper en mobil för att bara kunna ringa utomhus. Andra operatörer har inga problem hemma hos mig. Även om tre inte kan garantera det så borde dem trots allt kunna lösa det och sträva efter att ha bra täckning som dem ändå hävdar sig ha. Mitt hus är absolut inget betonghus med blyväggar. Det är snarare typsikt svenskt att inte klaga och låta det gå förbi. Tre's täckning i Malmö är under all kritik!

Mina polare med 3 har ooooofta problem. Jag kör med Telia och har avsevärt bättre täckning och hastighet i princip överallt.
Med den erfarenheten finns det inte en chans i världen att jag skulle byta till 3.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 00:39
Ursprungligen av theplague:

Mina polare med 3 har ooooofta problem. Jag kör med Telia och har avsevärt bättre täckning och hastighet i princip överallt.
Med den erfarenheten finns det inte en chans i världen att jag skulle byta till 3.

Jag har en polare som bor i Göteborg, han kör med Telia och har kass täckning. Betyder det att jag bevisat att Telia suger?

Man måste vara realistisk, alla operatörerna är ungefär lika bra vad gäller täckning. Problemet är snarare att allt fler gör mycket mer med sina telefoner, vilket belastar nätet mer, i synnerhet i storstäder och sommarställen där turister och lokalbefolkning får samsas om nätet. Telia har ju mer utbyggt nät i mindre orter, ett nät som du och jag betalat. Mindre orter brukar heller inte ha någon anstormning på sommaren (förutom vissa), och då upplever man automatiskt att Telia har bättre nät, iom att det ej belastas på samma sätt.

De som klagar mest brukar också vara folk som har iPhone, och iPhone och dålig täckning brukar inte vara en bra kombination (även före iPhone 4).

Själv har jag iPhone och Telia, förivisso är jag väldigt nöjd, men jag har stött på folk som både hatar Telia för deras kassa nät och dyra priser, och älskar operatör X (för att det funkar bättre för dem). Så man kan inte dra några slutsatser bara för att man själv, eller ens kompis råkar ha ha dålig täckning.

Ursprungligen av ibish:

Jag har en polare som bor i Göteborg, han kör med Telia och har kass täckning. Betyder det att jag bevisat att Telia suger?

Man måste vara realistisk, alla operatörerna är ungefär lika bra vad gäller täckning. Problemet är snarare att allt fler gör mycket mer med sina telefoner, vilket belastar nätet mer, i synnerhet i storstäder och sommarställen där turister och lokalbefolkning får samsas om nätet. Telia har ju mer utbyggt nät i mindre orter, ett nät som du och jag betalat. Mindre orter brukar heller inte ha någon anstormning på sommaren (förutom vissa), och då upplever man automatiskt att Telia har bättre nät, iom att det ej belastas på samma sätt.

De som klagar mest brukar också vara folk som har iPhone, och iPhone och dålig täckning brukar inte vara en bra kombination (även före iPhone 4).

Själv har jag iPhone och Telia, förivisso är jag väldigt nöjd, men jag har stött på folk som både hatar Telia för deras kassa nät och dyra priser, och älskar operatör X (för att det funkar bättre för dem). Så man kan inte dra några slutsatser bara för att man själv, eller ens kompis råkar ha ha dålig täckning.

Nej, jag drar bara slutsatsen att jag i stort sett alltid har bra täckning - oavsett om jag är i stan eller ute i skärgården. Mina polare med 3 har ofta dåligt vart de än är. Har jag inte 3g-täckning har jag iaf EDGE(medan de har inget). SJukt mycket bättre i min värld.
Om det belastas mer eller mindre är för mig totalt ointressant.
Detta är det enda konstaterande jag gjort. Har inte snackat om "bevis" eller något, som du börjar dilla om.
Detta räcker för att betala någon hundring mer i månaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-24 05:31

Jag har förvisso inte en iPhone men jag har generellt riktigt bra täckning i Malmö och Linköping. Stockholm hade vi lite problem med i Gamla Stan men annars var det lugnt. Jag gick från Telia till Tre och ångrar mig absolut inte. Lite sämre täckning när jag är ute hos farföräldrarna i bushen men generellt funkar det riktigt bra. Kör med luren som modem när jag åker tåg Linköping-Malmö och oftast har man tillräcklig kontakt för att va uppkopplad nästan hela tiden.

Allt beror ju på var man är. Jag som håller till mycket i Malmö, Lund, Landskrona och Linköping har inga problem med Tre eller Telia men Telenor är under all kritik. Det betyder inte att jag kan säga att Telenor har dålig täckning generellt, bara där jag råkar vara.

Dessutom är Tre gratis inom Tres nät utomlands vilket är ganska schysst när man vill ringa hem till föräldrarna från Australien. Bara att se till att man är på Tre och ringer till en annan Tre-telefon.

Om Tre har dålig täckning för dig i centrala Malmö skulle jag gissa på att du bor i någon form av radioskugga—jag har aldrig haft nåt annat än full täckning generellt i Malmöområdet.

Ursprungligen av imaster:

Jag har förvisso inte en iPhone men jag har generellt riktigt bra täckning i Malmö och Linköping. Stockholm hade vi lite problem med i Gamla Stan men annars var det lugnt. Jag gick från Telia till Tre och ångrar mig absolut inte. Lite sämre täckning när jag är ute hos farföräldrarna i bushen men generellt funkar det riktigt bra. Kör med luren som modem när jag åker tåg Linköping-Malmö och oftast har man tillräcklig kontakt för att va uppkopplad nästan hela tiden.

Allt beror ju på var man är. Jag som håller till mycket i Malmö, Lund, Landskrona och Linköping har inga problem med Tre eller Telia men Telenor är under all kritik. Det betyder inte att jag kan säga att Telenor har dålig täckning generellt, bara där jag råkar vara.

Dessutom är Tre gratis inom Tres nät utomlands vilket är ganska schysst när man vill ringa hem till föräldrarna från Australien. Bara att se till att man är på Tre och ringer till en annan Tre-telefon.

Om Tre har dålig täckning för dig i centrala Malmö skulle jag gissa på att du bor i någon form av radioskugga—jag har aldrig haft nåt annat än full täckning generellt i Malmöområdet.

tyvärr verkar det vara iphone relaterat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-24 10:51
Ursprungligen av theplague:

Nej, jag drar bara slutsatsen att jag i stort sett alltid har bra täckning - oavsett om jag är i stan eller ute i skärgården. Mina polare med 3 har ofta dåligt vart de än är. Har jag inte 3g-täckning har jag iaf EDGE(medan de har inget). SJukt mycket bättre i min värld.
Om det belastas mer eller mindre är för mig totalt ointressant.
Detta är det enda konstaterande jag gjort. Har inte snackat om "bevis" eller något, som du börjar dilla om.
Detta räcker för att betala någon hundring mer i månaden.

Ja, men ditt konstaterande är som att säga "Jag sitter på en stol". Om du inte bryr dig om varför han eller du har bättre täckning så känns det hela meningslöst. Har du och din polare samma telefoner? Annars blir det som "jag har en iPhone, han har en Nokia 3310, jag kan surfa överallt, han kan inte surfa alls, vad dålig Telia är!"

Ursprungligen av ibish:

Ja, men ditt konstaterande är som att säga "Jag sitter på en stol". Om du inte bryr dig om varför han eller du har bättre täckning så känns det hela meningslöst. Har du och din polare samma telefoner? Annars blir det som "jag har en iPhone, han har en Nokia 3310, jag kan surfa överallt, han kan inte surfa alls, vad dålig Telia är!"

Ja, givetvis diskuterar jag utifrån den premissen.

Jag har upplevt att teckningen har gått från att vara dålig men ändå helt acceptabelt till att vara under all kritik på senaste, Har funderat på om det har att göra med uppdateringen till iOs 4.0...

Någon som har hört att fler har problem?

Inte efter att jag har uppdaterat till iOs 4.0 men jag tror tre har sagt upp avtalen med tele2. Så vi som har tre har bara 3g nätet vilket tydligen inte räcker innanför dörren. Vet inte när detta skedde och om det är sant. Jag vet bara att tre har den absolut sämsta täckningen i hela Sverige.

Kan det vara så att 3 kör med lägre sändareffekt?

Anekdot: I närheten av min sommarstuga (mitt ute i skogen där täckningen är riktigt dålig) var det en kille som välte med en skoter och skadade sig. Han försökte ringa hem efter hjälp med det bröts hela tiden, han lyckades dock få fram att han var skadad men sedan var det för mycket brus osv för att han skulle kunna beskriva var han var. Några anhöriga ringde operatören (telia tror jag det var) och beskrev situationen för att få hjälp att spåra killen. De sa bara "det är lugnt, vi ställer upp effekten lite tills ni hittat honom". Sagt och gjort, de testade ringa igen och nu hade han full mottagning och kristallklart ljud, så han kunde beskriva var han befann sig.. Slutet gott allting gott

Min poäng är att de verkar kunna styra effekten på sin utrustning remote. Om 3 kör lite lägre effekt skulle det kunna göra så att de har sämre inomhustäckning än andra.

Så här har jag fått det förklarat för mig av en tekniker som jobbar med de här sakerna. Hoppas jag inte sprider några större lögner nu :

3 KÖRDE med att ha ett avtal med en annan operatör (Europolitan, sedan Telenor) om att OM 3G lade av så skulle de få använda Telenors GSM som "fallback".

I början var det mycket problem med att handover, både till ett annat system, dessutom på ett utomstående bolag, fungerade mindre bra. Tre's tappade samtal var en lång följetång för en del år sedan.

Sedan fick de ordning på det. Numera är 3G-nätet så bra att man släppt på "fallback"-systemet.
Det finns inte längre. Gissar på att det var både dyrt, komplicerat och prestigetapp att låta en konkurrent hjälpa en ...

Detta innebär att 3G fungerar först, sedan när man får problem börjar det velas med sändareffekter och felkorrigering, funkar inte det tappas samtalet. Klick. Hejdå.

Jag har t ex Telia och jag kan prata i hissen på väg till min lgh utan problem.
telefonen ramlar ur 3G och är nere på EDGE (GSM med andra ord för tal), men jag kan fortsätta prata. Med en 3-lur funkar ingenting i hissen.

Därmed inte sagt att 3 är kassa för det. De är tekniskt rätt drivna. Men man skall kanske inte köpa 3-telefon om man bor i "utmarker" eller har "nåbarhet" som Prio 1.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 11:47
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har t ex Telia och jag kan prata i hissen på väg till min lgh utan problem.
telefonen ramlar ur 3G och är nere på EDGE (GSM med andra ord för tal), men jag kan fortsätta prata. Med en 3-lur funkar ingenting i hissen.

Därmed inte sagt att 3 är kassa för det. De är tekniskt rätt drivna. Men man skall kanske inte köpa 3-telefon om man bor i "utmarker" eller har "nåbarhet" som Prio 1.

Bra beskrivning. Sen är ju 3g-signalen mycket känsligare. Det innebär att signalen försämras automatiskt inomhus, medan gsm är mycket bättre på att ta sig igenom väggar och andra hinder.

3s ultimata länder att verka i borde vara Belgien och Holland, med tanke på landsyta och tätbefolkning

Har iPhone 3GS sämre täckning än "vanliga" telefoner? Hemma hos mig, där jag också har kontoret, har jag 0-2 "pluttar" med min iPhone 3GS. Om jag däremot flyttar simkortet till min gamla SonyEricsson G502, får jag 3-5 "pluttar". Allt som oftast händer det att samtalen bryts med iPhonen medan det aldrig händer med SE-luren. Kan/ska det verkligen vara så stor skillnad?

(Ja, jag har 3.)

Tillägg: Jag har bytt simkort och återställt telefonen, utan resultat.

Pluttar/staplar går inte att jämföra mellan olika telefonmärken. Det finns ingen generell standard för hur de ska se ut.

Ursprungligen av BlackSmp:

Pluttar/staplar går inte att jämföra mellan olika telefonmärken. Det finns ingen generell standard för hur de ska se ut.

Nej, det må så vara, men mottagningen är betydligt sämre med iPhonen. Jag tappar samtal från och till och det gör jag aldrig med SE-luren. Fråga är, som jag skrev i mitt förra inlägg: Har iPhone 3GS sämre täckning än "vanliga" telefoner?

Ursprungligen av Arnold Corns:

Nej, det må så vara, men mottagningen är betydligt sämre med iPhonen. Jag tappar samtal från och till och det gör jag aldrig med SE-luren. Fråga är, som jag skrev i mitt förra inlägg: Har iPhone 3GS sämre täckning än "vanliga" telefoner?

Nej, det tror jag inte.

Jag kollade med 3:s kundtjänst och de hävdade följande: "iPhone har generellt sämre täckning än andra telefoner, då det är en av de telefoner som är mest känslig för dåliga täckningsförhållanden." Stämmer verkligen det?

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag kollade med 3:s kundtjänst och de hävdade följande: "iPhone har generellt sämre täckning än andra telefoner, då det är en av de telefoner som är mest känslig för dåliga täckningsförhållanden." Stämmer verkligen det?

Kan lika gärna vara "Tre har generellt sämre täckning än andra operatörer, då de är en av de operatörer som är mest känslig för dåliga täckningsförhållanden."

de kan inte backa upp sitt uttalande, lika lite som jag kanbacka upp mitt.
;Men fakta är att Tre ju inte har något att falla tillbaka på när 3G inte räcker...

Bevaka tråden