Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte använda mig utav ALT-kombinationerna på siffrorna

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 01:39

Jesper Ohlsson och M. Sundbom: Tack för förslagen. Dessvärre så hjälpte ingen av dem.

Ursprungligen av Pluffo:

Jesper Ohlsson och M. Sundbom: Tack för förslagen. Dessvärre så hjälpte ingen av dem.

Du menar att det inte fungerar om du loggar in som en annan "ren" användare heller? I så fall kan du prova att flytta motsvarande inställningsfiler i Library/Preferences.

Om någon utav er har tillgång till en extern disk så kan ni ju installera OS X på den och köra därifrån för att utesluta hårdvarufel.
Komiskt nog är det alt ni håller ner när ni sedan startar datorn för att välja vad ni vill boota till
Hur gick det med externt tangentbord? Ser problemet då fortfarande applikationsspecifikt ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:13

Kamrater, jag har farit med osanning. Eller osanning och osanning. Jag prövade hur som helst med att skapa en ny användare igen, och denna gången fungerade det. Det vill säga. På min nya användare så går det utmärkt att skriva alla dessa roliga tecken.

Så, är det någon som har något förslag vad jag ska ta mig till härifrån?

Då tyder allt på det blivit knas med i någon fil i mappen users/ordinarieanvändare/library/preferences. Se inlägg 30 ovan för att identifiera misstänkta kandidater.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:54
Ursprungligen av M. Sundbom:

Då tyder allt på det blivit knas med i någon fil i mappen users/ordinarieanvändare/library/preferences. Se inlägg 30 ovan för att identifiera misstänkta kandidater.

Alla de filer som föreslogs där har jag kastat all världens väg sedan dess. Det finns alltså inga sådana kvar i denna mapp.

Prova att flytta com.apple.universalaccess.plist. Där lagras bland annat egna kortkommandon har jag för mig och kanske det är något sådant som spökar.

Annars prova flytta på alla preferences som inte låter alltför långsökta (undvik mail och annat som kan vara stökigt att återställa om nåt händer) . Starta om och se om alt-tangenten funkar i något simpelt program typ Textredigerare. Om det fungerar, stoppa tillbaka preferences en och en eller klumpvis och testa om det fortfarande fungerar. Till slut hittar du den felande filen. Släng!

Annars, starta på ny kula. Installera om systemet eller flytta till ett nytt "rent" användarkonto. Kan dock vara jobbigt om man har många program man riskerar att aktivera på nytt om man inte vet vilka filer som behöver backas upp.

(Ursäkta mitt illa formulerade svar, är på språng!)

Bevaka tråden