Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illa stravat

Tråden skapades och har fått 433 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag väcker den här tråden med en undran kring extra mellanslag, som verkar vara en växande företeelse.

- Mest handlar det om mellanslag före skiljetecken - vanligast före frågetecken och utropstecken, men ibland även före punkt och kommatecken.
- Men det kan också vara mellanslag i parenteser, dvs så här: ( parentes )

Varför gör man så? Tycker man att det är tydligare? Eller snyggare?

Man gör så för att man inte vet hur det ska vara.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Men det kan också vara mellanslag i parenteser, dvs så här: ( parentes )

Varför gör man så? Tycker man att det är tydligare? Eller snyggare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-22 11:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Mest handlar det om mellanslag före skiljetecken - vanligast före frågetecken och utropstecken, men ibland även före punkt och kommatecken.
- Men det kan också vara mellanslag i parenteser, dvs så här: ( parentes )

Många kan nog tycka det är snyggare. Fransk typografistandard har ett klart märkbart avstånd före frågetecken och utropstecken. Jag kan nog tycka det ligger något i det. Vissa skiljetecken behöver lite luft, men inte så mycket som ett helt mellanslag.

Sedan är det faktiskt så att Hellmark, Typografisk handbok rekommenderar 1/18 fyrkants avstånd till utrops- och frågetecken (s. 57).

De här finesserna struntar väl de flesta texteditorer i.

En långsökt teori men det kanske är fler programmerare som ägnar sig åt att skriva annat än kod. Hellre ett mellanslag för mycket än ett för lite.

Saknade mellanslag ger felaktig kod medan kompilatorn är immun mot multipla skiljetecken. Vissa editors autoformatering lägger också in mellanslag i parenteser. Kanske för att det anses tydligare eller snyggare. Och skriver och läser man sådan "text" år efter år så blir bland blind för att det som är rätt i ett sammanhang är ett oskick i ett annat.

Eller också är det helt enkelt så att Internet 2.0 har möjliggjort för fler att skriva mer. Vi exponeras alltmer för oredigerade texter och text skriven under tidspress av amatörer och ungdomar.

Jag tror att jänkarna under skrivmaskinsepoken fick lära sig att sätta två mellanslag efter punkt för att bättre skilja på meningarna i en brödtext. Ett otyg då som nu om någon frågar mig.

M. Sundbom: många programmerare finns väl inte ute i "vilt" tillstånd för att ge ett så massivt avtryck i verkligheten?

Det är väl som med särskrivning - fullständigt obegripligt... Det kan ju inte vara för att spara tid då man faktiskt skriver fler tecken än man behöver!

På fotosidan var det ett tag nästan lika vanligt att "sensor" stavades "censor", som att det stavades rätt. Tyckte alltid det lät ganska kul med inbyggd censor i kameran, tänker att det borde bli många svarta rutor och utsuddade ansikten

Senast redigerat 2011-09-22 18:35
Ursprungligen av Samuel K:

På fotosidan var det ett tag nästan lika vanligt att "sensor" stavades "censor", än att det stavades rätt. Tyckte alltid det lät ganska kul med inbyggd censor i kameran, tänker att det borde bli många svarta rutor och utsuddade ansikten

Det fanns en artikel (numera redigerad) på Svenska Dagbladets hemsida om att en ubåt eventuellt kunde ha kränkt svenskt vatten. Innan den redigerades så pratades det om svenska flottans fartyg och att de hade censorer ombord. Utöver detta fanns det kanske ytterligare fem felstavningar, dock inte av lika underhållande karaktär.

Ursprungligen av Capeman:

Det fanns en artikel (numera redigerad) på Svenska Dagbladets hemsida om att en ubåt eventuellt kunde ha kränkt svenskt vatten. Innan den redigerades så pratades det om svenska flottans fartyg och att de hade censorer ombord. Utöver detta fanns det kanske ytterligare fem felstavningar, dock inte av lika underhållande karaktär.

Sjötermer i allmänhet används ju ibland så urbota dumt att man inte vet om man skall skratta eller småle....eller gråta.

Båt - fartyg (ja, det är skillnad)

- Hur länge skall båten stå här innan båten åker? (turist på bilfärjan)

- Lella fröken, en båt kommer och gå och ligger till kaj.
Om den, gud förbjude, skulle STÅ så står den på bönn (botten) och då lär den bli så stående tills vår skapare kommer tillbaka.

  • Medlem
  • 2012-07-23 20:04

Nytt fenomen jag sett under det senaste året:
"komma till bukt med"
Vaff…?!

Ursprungligen av Sebastian Mattsson, Expressen,:

För att komma till bukt med en vätskeansamling i foten tog han ett vätskedrivande medel.

Dopade brottaren om OS: Missar det största | OS 2012 | Expressen | Senaste nytt - Sport Fotboll Hockey

  • Medlem
  • 2012-07-31 18:07

Suck, så många fel på ett bräde att man blir matt...

expressen.se:s förstasida:

Artikeln det länkas till:

Tumtecknen är lök på laxen.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 18:22
Ursprungligen av Baron:

Suck, så många fel på ett bräde att man blir matt...

expressen.se:s förstasida:

[ATTACH="CONFIG"]34075[/ATTACH]

Artikeln det länkas till:

[ATTACH="CONFIG"]34076[/ATTACH]

Tumtecknen är lök på laxen.

Det må vara hänt att man i ett forum kanske inte skriver helt rätt, även om vissa här retar sig på andras ovårdade sätt att skriva.
Att däremot en tidning som är ett publikt media inte har någon som helst koll på hur det skrivs innan det ska tryckas är ju enastående dåligt.

  • Medlem
  • 2012-07-31 18:14

Och en farsot som sprider sig ohämmat är att man hoppar över att avstava, man skriver isär i stället.
Den här annonsen är särskilt kass eftersom accenten över E är helt felplacerad, det blir bara konstigt.
(Jag tror att det ska stå "Hovturnén", men jag är inte säker...)

  • Avstängd
  • 2012-07-31 18:24
Ursprungligen av Baron:

Och en farsot som sprider sig ohämmat är att man hoppar över att avstava, man skriver isär i stället.
Den här annonsen är särskilt kass eftersom accenten över E är helt felplacerad, det blir bara konstigt.
(Jag tror att det ska stå "Hovturnén", men jag är inte säker...)
[ATTACH="CONFIG"]34077[/ATTACH]

Gissar att den som gjorde den använde länken nedan för rubriken

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:50

De har ju använt en inverterad accent (vit istället för svart), så placeringen ser väl rätt OK ut tycker jag.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 21:02
Ursprungligen av kenjon:

De har ju använt en inverterad accent (vit istället för svart), så placeringen ser väl rätt OK ut tycker jag.

Jag såg den. men tyckte inte att den var "trovärdig" och så liten att det iaf inte ser rätt ut i mina ögon.

  • Medlem
  • 2012-07-31 19:51

Aha, det missade jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-01 09:31
Citat:

I juni greps ett föräldrapar som planerade att placera droger i en kvinna som arbetade på deras sons skolas bil.

Två frågor:

  • Var placerades drogerna?

  • Var jobbade kvinnan?

Ovanstående är ett citat ur morgonens Dagens Nyheter.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-01 10:50
Ursprungligen av frazze:

Två frågor:

  • Var placerades drogerna?

  • Var jobbade kvinnan?

Ovanstående är ett citat ur morgonens Dagens Nyheter.

Vilket fynd. Roligt när man hittar sådant innan de korrigeras.

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:54

Det är fortfarande inte korrigerat kl 11.52!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/man...a-sonens-skola

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-01 12:07
Ursprungligen av Baron:

Det är fortfarande inte korrigerat kl 11.52!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/man...a-sonens-skola

[ATTACH="CONFIG"]34093[/ATTACH]

Det vore för enkelt att klicka på "Rätta artikeln"-knappen...

  • Medlem
  • 2012-08-11 15:20
Ursprungligen av Baron:

Det är fortfarande inte korrigerat kl 11.52!
http://www.dn.se/nyheter/varlden/man...a-sonens-skola

[ATTACH="CONFIG"]34093[/ATTACH]

Linnea Johansson slarvar vidare:

Ursprungligen av Linnea Johansson:

Paul Ryan har tidigare sagt att en av hans stora ekonomiska mål är att se till att nästa generation amerikaner behöver slippa tampas med en stor statsskuld.

Han blir Mitt Romneys parhäst - DN.SE

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:32
Ursprungligen av frazze:

Två frågor:

  • Var placerades drogerna?

  • Var jobbade kvinnan?

Ovanstående är ett citat ur morgonens Dagens Nyheter.

Fantastiskt!
Det lär hamna på "näst sista" (sidan) i Journalistförbundets medlemstidning Journalisten.
Grodor | Journalisten

Det där måste väl ändå vara den sämsta text som någonsin använts i DN. Maken till klantiga syftningsfel får man väl leta efter. Nej förresten det behöver man inte längre...

DN brukar väl ha bäst koll på språket annars. Jag blir nyfiken på om grodan fanns med i den tryckta tidningen?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det där måste väl ändå vara den sämsta text som någonsin använts i DN. Maken till klantiga syftningsfel får man väl leta efter. Nej förresten det behöver man inte längre...

DN brukar väl ha bäst koll på språket annars. Jag blir nyfiken på om grodan fanns med i den tryckta tidningen?

Sommar-jobbare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-01 23:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

DN brukar väl ha bäst koll på språket annars. Jag blir nyfiken på om grodan fanns med i den tryckta tidningen?

Ingen aning - läste den på nätet.

  • Medlem
  • 2012-08-01 15:06

Ha! Nu är det ändrat:

Ursprungligen av DN:

I juni greps ett föräldrapar efter att ha planerat att placera droger i en bil tillhörande en kvinna på skolan där deras barn gick.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-01 21:06

Hehe, jag kan tänka mig de fått ett och annat mail som påtalat syftningsfelen som uppstod.

  • Medlem
  • 2012-08-10 19:25

Detta är också ett gissel kvällstidningarna kör med. Vad misstänker polisen?

Polisen misstänker: 12-åring hittad död hos mormor | Nyheter | Aftonbladet

Senast redigerat 2012-08-10 21:12

"Färjelägret", en färja ligger i ett "färjeläge".

"läger" är sånt som scouter håller på med i skogen.

Hörde t o m en gubbe som komenterade OS som sa det.

Bevaka tråden