Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta era lagrings- och backuplösningar

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har ju bara med tilldelningen till TimeMachine att göra, alltså hur mycket hårddisk du har OCH hur stora filer du ändrar varje dag. Om du redigerar video för CNN på en MBP och har en TimeMachine med HD så lär du inte hitta några filer som är 6 mån gamla

Sorry- det var svar på en post en bit upp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-10 10:20

CarbonCopyCloner till NAS med Raid5 hemma. Lösa USB-diskar som jag manuellt fyller med data då och då och förvarar på annan plats.
Letar efter någon form av lösning som fixar detta, då CCC kan inte spara på multipla media.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-10 14:44

Att kunna återställa raderade filer från backup handlar inte så mycket om att återställa det jag raderat personligen, utan det OS:et har ändrat på i bakgrundet. T.ex. slutade adressboken att fungera utan synbar anledning för något år sedan. Den simpla lösningen på det var att hämta några filer från dagen innan och sedan funkade det igen.

Annars kör jag Time Machine samt iDisk som backuplösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-10 16:10
Ursprungligen av andas:

Att kunna återställa raderade filer från backup handlar inte så mycket om att återställa det jag raderat personligen, utan det OS:et har ändrat på i bakgrundet. T.ex. slutade adressboken att fungera utan synbar anledning för något år sedan. Den simpla lösningen på det var att hämta några filer från dagen innan och sedan funkade det igen.

Annars kör jag Time Machine samt iDisk som backuplösning.

Då ska man ju veta vilka filer man ska hämta också, det känns som långt ifrån självklart om inte det felande programmet meddelar vilka det är i klartext

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-10 16:27

Det är där 99mac kommer in och funkar inte det finns alltid google. Den gången det hända var jag sjukt nöjd över att ha en Time Machine backup så jag slapp börja fippla med ominstallationer.

Ursprungligen av zinned:

Då ska man ju veta vilka filer man ska hämta också, det känns som långt ifrån självklart om inte det felande programmet meddelar vilka det är i klartext

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-10 16:27

Egenföretagare med ett kontor på ett företagshotell. Har två stycken vanliga USB-hårddiskar, en hemma och en på kontoret. De är delade i en NTFS- och en HFS-partition. Varje månad så byter de plats.

Den i hemmet kör säkerhetskopior via Time Machine från min bärbara Mac (som brukar följa med mig till och från kontoret). Den på kontoret kör säkerhetskopia dagligen med den inbygga funktionen för säkerhetskopior i Windows Vista med den stationära datorn där.

Jag använder inte RAID till säkerhetskopieringen då de är känsliga, dyra, svåra att flytta och inte lika redundanta som två stycken hårddiskar som ha varsitt styrkort och nätaggregat.

Jag har en QNAP NAS med en RAID 6 (6x 1,5Tb), jag fick burken gratis av en mycket GOD vän Köpte till HDs. Den har stöd för TimeMachine, iTunes (dock ej filmer), torrent klient och massa annat lull-lull. 1.6 Ghz intel processor etc.

QNAP Systems, Inc. ( TS-639 Pro Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider

Men det är ju helt klart "overkill" för de flesta, jag ville bara påpeka att en NAS stående i en garderob kan avlasta alla MBPs och Mac Minisar. Den behöver ju inte ha 6 hårddiskar men det är skönt om den i alla fall har 2. Lägg alla filmer på en NAS och strömma till iPhonen, iPaden, spela upp det massiva iTunes biblioteket utan att behöva ha det på dator OCH inte minst, backa upp så fort du kommer hem, går automatiskt. Nu är jag inte rädd att mina 47K bilder ska försvinna längre.

Förresten strömmar den till TVn också om man har en PS3a eller annat som stöder DLNA/TWONKY etc. Mycket smidigt.

Senast redigerat 2011-01-11 12:29
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-11 10:56
Ursprungligen av creability:

Nu är jag inte rädd att mina 47K bilder ska försvinna längre.

Brand?

Brand på NAS? Tja, följ länken... till QNAP!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-11 13:14

Det som planB var ute efter var att din NAS gör allt utom att koka kaffe och se till att du har en säkerhetskopia på annan plats (läs: minst 100 meter från alla dina andra datorer och lagringssystem). Brinner huset ner eller du får ett allvarligt elfel så ska ett system för säkerhetskopiering hantera detta.

NAS:en är en utmärkt lösning för att samla alla saker från de olika datorerna på en plats, varifrån det är enkelt att göra enklare återställningar och säkerhetskopieringar till annan plats, men det är inte ett system för säkerhetskopiering i sig. Särskilt inte om det håller på med en massa andra saker.

Jag har varit vinmarinerad för länge (och bott utomlands tydligen, så "brand" blev "märke"). Sorry. Min NAS står inte i närheten av min dator, I en annan del av huset. Sen tar jag kvartalsvis och bränner vitala delar och lägger på kontoret. NASen i ett brandskåp är dock ingen dum ide.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 16:17

Automatisk lokal + off-site backup. Om det inte sker per automatik, så sker det inte tillräckligt ofta. Vänta sex månader (eller introducera fler människor) så faller manuell backup sakta sönder.
Lokal backup för den trevliga tillgängligheten och snabbheten. Off-site för katastrofala dataförluster. Brand, inbrott, elfel. Obs: ett garage är väldigt sällan off-site från sitt hus. Tänk minst en timme bort - helst en timme med flyg. Och absolut helst nåt som du kan få tag på var du än är. Dvs off-site men on-line.

För mig blev det en Apple Time Capsule för de lokala maccarna och konton på Mozy för off-site backup. $5/mo för obegränsat utrymme. Efter att ha läst lite om Backup Bouncers tester och hur krångligt restore till Mac kan bli med Mozy så skulle jag dock valt någon annan än Mozy idag. ARQ publicerar en tabell som visar hur bäst de är, men jag har inte haft tid att läsa på mer- det får bli när min Mozy period tar slut.

Jag har en form av dubbel-lösning.
Jag har en 2TB Timecapsule som automatiskt backuppar min Macbook Pro och min Macmini. Utöver det har jag även en 1TB extern HD på vilken jag backuppar filer på, för säkerhets skull. På den ligger exempelvis all musik, alla bilder, program och filmer som jag sparar och sådär.

Anledningen till denna "dubbel"-backup handlar egentligen inte om att jag är rädd att något ska ge sig, utan mer att OM några av mina datorer ger vika ska det vara så enkelt som möjligt att köpa en ny och bara dunka in allt inkl. system i den. Gjorde Timecapsule-köpet när jag insåg att någon lätt kan spilla ner en öl eller drink i min dator när jag spelar musik med den på nattklubb!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2011-01-12 06:48

Så här ett halvår efter trådstarten så ser min backuplösning ut på följande sätt:
WD Element 2TB USB backar upp intern (120gig) och extern WD Mybook studio 1TB. På annan plats har jag en usb-disk på 500gig innehållande en bootbar kopia av den interna hårddisken.
På den externa finns i huvudsak iTunes-biblioteket och iMovie-bibliotektet plus lite annat skrot och korn. Aperture-biblioteket kanske också flyttas dit.
Men jag funderar på att investera i ett 50gigs Dropbox-konto att ha alla "jobb-grejer" / skolarbeten i. Kanske Aperture-biblioteket kan finnas där också. På detta sätt kommer jag åt grejerna i iPaden / iPhonen samtidigt som det är en bra backup.
Mer komplett än så blir det väl inte?

Kan väl bara instämma i kören. Time Machine är överlägset enklast och ger alla tänkbara möjligheter även till återställande av saker som råkat raderas. Jag har dock en Airport Extreme med en extern hårddisk för backup av bärbara datorer. Det gör att jag själv kan bestämma hur stor hårddisken ska vara.
För övrigt har jag iDisk för arbetsfiler, men det är bara de jag använder och för att få åtkomst från fler enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 09:42

Jävligt nyttig tråd!

Jag kör med TM till en USB-disk som jag kopplar in lite då och då. Dropbox syncar allt som är viktigt för mig plus att jag lägger upp alla bilder på Flickr.

I dagsläget:
-MBP 17" 500GB intern
-Seagate 750GB för film/serier
-Seagate portabel 500GB för backup av dokument/bilder/musik
-Random 250GB som suttit i gammal PC, används till filmer

I framtiden
-Nätverksdisk 2TB för total backup, har för många diskar nu för att hålla koll på vart jag har var.

Som fattig student måste man prioritera, jag väljer en skärm.. Som jag länge velat ha

Min hårdvara:
En MBP 15 med 500 GB intern disk med alla viktiga jobbfiler och andra projekt.
En extern USB-disk på 640 GB ansluten till MBP:n med masterbibliotek för Aperture samt arkiv av all video från videokameran.
En Mac mini i källaren med ett gäng externa diskar (FW och USB).

För backup av min MBP:
- Time Machine över lokala mot Mac mini med extern disk.
- Backblaze på hela hårddisken samt den externa disken med bilder/video.
- Dropbox 100 GB för alla jobbfiler och lite annat som jag vill säkra och synka mellan datorer.
- SuperDuper som varje natt klonar den externa USB-disken till en skivavbild på en extern disk kopplad till Mac minin.

På Mac minin har jag även SuperDuper som varje natt klonar en av de externa diskarna (som innehåller lite blandade arkiv av gamla grejer) till en annan extern disk.

Några saker som saknas:

1) Jag har backup men inget arkiv (Time Machine räknas inte, är inte pålitligt). Jag skulle egentligen vilja bränna ut de viktigaste filerna på DVD (eller BD) och lagra någon annanstans för ha ett tidsstämplat arkiv.

Zappe må ha problem med att se poängen, men jag skulle gärna vilja ha möjligheten att jämföra det jag har idag med något längre tillbaka i tiden. Filer blir korrupta, man kan råka spara över original osv.

2) En direkt klon av min interna hårddisk i MPB:n. Jag skulle vilja köpa en likadan disk som jag har internt och stoppa den i en SATA-docka och låta SuperDuper göra en klon varje natt. På så sätt kan man snabbt komma upp på banan igen efter en krasch. Att återställa från Time Machine (eller för den delen Backblaze) är tidsödande och förlorade arbetsdagar är pengar. Med en färsk pålitlig klon varje natt kan man använda Time Machine för att "spola fram" de senaste ändringarna sedan klonen skapades.

3) Jag borde testa mina backuper också. Att bara ta backup utan att testa och verifiera att det fungerar är att leva farligt...

Till er som litar blint på Time Machine - gör inte det. Jag har mer än en gång sett Time Machine helt plötsligt säga att det gamla arkivet inte fungerar och enda alternativet är att börja om på nytt. Plus att det finns kända buggar som gör att alla filer inte nödvändigtvis tas backup på korrekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 19:42
Ursprungligen av Adrian B:

2) En direkt klon av min interna hårddisk i MPB:n. Jag skulle vilja köpa en likadan disk som jag har internt och stoppa den i en SATA-docka och låta SuperDuper göra en klon varje natt. På så sätt kan man snabbt komma upp på banan igen efter en krasch. Att återställa från Time Machine (eller för den delen Backblaze) är tidsödande och förlorade arbetsdagar är pengar. Med en färsk pålitlig klon varje natt kan man använda Time Machine för att "spola fram" de senaste ändringarna sedan klonen skapades.

Jag beundrar din grymma setup, men undrar om du kraschar så ofta att kalkylen går ihop? Klona hårddisken varje dag kontra återställa den enda gång det smällt? Fast det kanske är hyfsat automatiskt när väl disken sätts i SATA-dockan.
Jag vet att när jag körde TM mot USB-disk så kunde det ofta gå tio dagar mellan tillfällena jag grävde fram disken och kopplade in den.

Läskigt det där med att TimeMachine inte är vattentätt. Nån som vet om Apple erkännt att det är fel, och lovat fixa?

Ursprungligen av Adrian B:

3) Jag borde testa mina backuper också. Att bara ta backup utan att testa och verifiera att det fungerar är att leva farligt...

+1, samma här... en backuplösning är inte i funktion förrän man verifierat återställningsprocessen.

Ursprungligen av alamode:

Jag beundrar din grymma setup, men undrar om du kraschar så ofta att kalkylen går ihop?

Jag har aldrig varit med om en hårddiskkrasch under alla år (använt Mac sedan början av 90-talet).

Jag har varit med om externa diskar som lägger av, men det har alltid varit chassit och inte själva disken hittills. Men jag vet att det händer och jag är rädd om mina data - allt från viktiga dokument för kunder och till bilder från min dotters första levnadsår - så jag tänker inte vänta på en katastrof utan agerar preventivt.

Ursprungligen av alamode:

Klona hårddisken varje dag kontra återställa den enda gång det smällt? Fast det kanske är hyfsat automatiskt när väl disken sätts i SATA-dockan.

Ja, det enda man behöver göra är att ha disken i dockan, sen kan SuperDuper sköta allting utan att jag behöver fundera på det. Men den lösningen har hittills varit utanför min budget (dvs att alltid köpa dubbla diskar), just för att det handlar mer om att spara tid än data.

Ursprungligen av alamode:

Jag vet att när jag körde TM mot USB-disk så kunde det ofta gå tio dagar mellan tillfällena jag grävde fram disken och kopplade in den.

Jo, jag känner igen det. Därför är det så smidigt att kunna köra TM automatiskt över nätverket. Då sker det automagiskt i bakgrunden*.

Det går att göra TM över lokala nätverket på flera sätt:
1) Time Capsule.
2) AirPort Extreme + extern disk.
3) Annan Mac med extern disk.
4) NAS som är kompatibel med TM.

* = Helt transparent är det inte, jag hör varje timme när fläkten går igång på min dator att TM gör backup, så mycket kraft tar det tyvärr av datorn. Tyvärr går det inte att sätta upp ett schema för när TM får göra backup och när det inte får göra det.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 15:25
Ursprungligen av Adrian B:

Tyvärr går det inte att sätta upp ett schema för när TM får göra backup och när det inte får göra det.

Naje, lite går det
TimeMachineScheduler - set the backup interval of Time Machine

Sant, jag kanske skulle säga att det inte går utan hjälp av extra verktyg, bra tips. Dock: Detta är något som TM borde ha inbyggt.

Det och möjligheten att köra backup till flera diskar utan att man manuellt måste byta disk i inställningarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 00:04

Hur testar man då att sin TM-backup fungerar utan att strula till det med dels ens aktuella faktiska setup och dels att inte TM-backupen börjar strula för att man håller på och testar?

Ursprungligen av zinned:

Hur testar man då att sin TM-backup fungerar utan att strula till det med dels ens aktuella faktiska setup och dels att inte TM-backupen börjar strula för att man håller på och testar?

Bra fråga - jag vet faktiskt inte vilken metod eller vilket verktyg som skulle göra det smidigast och utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 15:25
Ursprungligen av zinned:

Hur testar man då att sin TM-backup fungerar utan att strula till det med dels ens aktuella faktiska setup och dels att inte TM-backupen börjar strula för att man håller på och testar?

Nu är jag inte expert på TimeMachine men nog tusan verifierar väl den en backup?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-14 00:12

"Tips! Med Mac OS X v10.6.4 eller senare kan du initiera en verifiering av Time Capsule-baserade Time Machine-säkerhetskopior. Håll ned knappen Alternativ och klicka på Time Machine-menyfältsobjektet. Välj Verifiera säkerhetskopia från Time Machine-menyn."

Källa: Time Machine: Om "Time Machine fullföljde en verifikation av dina säkerhetskopior. För att förbättra tillförlitligheten måste Time Machine skapa en ny säkerhetskopia åt dig." och osx - Verifying Time Machine backups - Super User

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-20 16:41

Man kan tydligen hålla nere alt och sedan klicka på TM-ikonen så får man möjligheten att välja "Kontrollera Backup" eller liknande. Jag har gjort det och inte fått några fel så jag utgår från att min är OK.

För övrigt ser min lösning ut som följer :

* En sprillans ny Synology DS211j som kör RAID-1, innehåller alla mina mediafiler.
* En extern 500GB FW-disk kopplad till Airport Extreme som kör kontinuerlig trådlös TM-backup av min MBP
* En identisk FW-disk som innehåller CCC-avbild av min MBP som sedan finns Off Site.

Intressant ny lösning: Dolly Drive. Time Machine i molnet.

This new solution (they just launched this week) offers encrypted Time Machine sync to the cloud and even create a bootable version of the local drive you've been using for Time Machine thus far.

TUAW: Macworld 2011: Dolly Drive syncs Time Machine to the cloud, creates bootable backup

Har en MacBook som jag kör backup med TM mot en gammal TC. Har sen en mac mini, den kör sen backup med TM mot en liten portabel hårddisk.
har precis införskaffat mig denna Synology Inc. - NEW NAS Experience - Products :: DiskStation DS1511+ NAS-enhet. I den har jag pluggat in 5 stycken hårddiskar á 2TB som körs i raid5. Tanken är att köra någon typ av backup till den från min macbook och min mac mini. Men även på ett bra och smidigt sätt låta mina föräldrar köra backup av sina macdatorer hos sig till mig så deras bilder finns på en enhet utanför deras bostad.
Synologyn stödjer redan TM men har funderingar på att hitta någon annan typ av backuplösning till NAS:n då datorerna redan har TM-backuper.

  • Medlem
  • 2011-02-01 01:00

Slänger in en sido-fråga gällande APE och extern hårddisk. Om man har en sådan kombination för lagring/backup, hur länge kan man räkna med att disken håller? Det är trots allt en disk som snurrar 24/7. Finns det något man kan göra för att öka livslängden på disken?

Bevaka tråden