Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-16 23:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Äh, vi köper väl en ny telefon istället och blir vänner igen;)

Jag är alltid vän. Jag ser bara arg ut i text.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 04:58
Ursprungligen av Skilling:

Jag är alltid vän. Jag ser bara arg ut i text.

Haha, underbart!
Det blir dagens uttryck och dagen har knappt börjat, är 04.57 nu

Bilderna är sanna; dom visar tydligt att om man använder kraftiga förstoringsglas som glasögon i vardagslivet så ser man pixlarna på gamlingen men inte på nya. Bilderna visar också att om man förstorar upp bilder tagna av skärmarna så ser man pixlarna på gamlingen men inte på nya. Vad detta betyder vet jag inte. Jag antar dock att om man sätter skärmarna under mikroskop så kommer man också att se skillnad - att gamlingens pixlar är större än nyas pixlar. Och att nya har många fler pixlar. Kanske kan man också se skillnad på pixlarnas form. En molekylär materialanalys är önskvärd innan jag kan dra några som helst slutsatser. Hur är det med kristallstrukturen i pxlarnas plast? Molekyltätheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 18:05

600 000 förhandsbokade första dagen.. Helt otroligt!

//Stefan

Betyder antagligen att vi kan glömma release i Sverige i juli, tyvärr.

Ursprungligen av Leftrustle:

Betyder antagligen att vi kan glömma release i Sverige i juli, tyvärr.

Jag räknar alltid med att det blir en månad senare än vad Apple säger på sina Keynotes.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-17 12:47

Som teckenspråk användare så längtar jag efter iPhone 4 precis som alla andra. Självklart är jag besviken på att det bara fungerar över wifi och bara till en annan iPhone 4. vilket kommer att begränsa användandet av det fånga namnet FaceTime.

Men vill tro och hoppas att Apple låter skype och andra aktörer få ta del av frontkameran för att göra videosamtal och när det fungerar så tror jag att användandet blir större. Det finns idag inget sätt där man kan ringa från en dator till en mobil med video eller tvärtom. Och det är där jag tror Apple kan göra skillnad och vi med iphone 4 kan nå våra vänner som inte har en iphone och vissa världen.

Jag tycker det känns bra med öppen standard jag hoppas att fler tar till sig tekniken så vi kan prata med alla telefoner som får frontkamera med bättre kvalitet.

Den stora fördelen med FaceTime är ju man har en stor skärm och kan på så sätt se den andra tydligare. sen får vi se om FPS i FaceTime kommer att vara tillräckligt för teckenspråk.

Ursprungligen av what:

Som teckenspråk användare så längtar jag efter iPhone 4 precis som alla andra. Självklart är jag besviken på att det bara fungerar över wifi och bara till en annan iPhone 4. vilket kommer att begränsa användandet av det fånga namnet FaceTime.

Men vill tro och hoppas att Apple låter skype och andra aktörer få ta del av frontkameran för att göra videosamtal och när det fungerar så tror jag att användandet blir större. Det finns idag inget sätt där man kan ringa från en dator till en mobil med video eller tvärtom. Och det är där jag tror Apple kan göra skillnad och vi med iphone 4 kan nå våra vänner som inte har en iphone och vissa världen.

Jag tycker det känns bra med öppen standard jag hoppas att fler tar till sig tekniken så vi kan prata med alla telefoner som får frontkamera med bättre kvalitet.

Den stora fördelen med FaceTime är ju man har en stor skärm och kan på så sätt se den andra tydligare. sen får vi se om FPS i FaceTime kommer att vara tillräckligt för teckenspråk.

Som halvutbildad TSP-Tolk måste jag få berömma herrns Svenska.
(Nordiska Folkhögskolan, Kungälv 1991-93)

Jag tror Apples FaceTime blir bättre, den kommer klara 3G senare - inte bara Wifi.
Dessutom är det stor skärm, bra kamera och 30 bilder i sekunden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-17 22:28
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-21 08:26

När det gäller videosamtal så är jag rätt så säker på att iPhonevarianten kommer att vara rätt mycket bättre än sina konkurrenter. Det är inte det som är poängen. Inte heller att det inte är en färdig lösning, det köper jag lätt också och i sinom tid går det säkert att videochatta med de flesta telefoner utan att behöva Wi-Fi. Jag tror också att det finns människor som kommer att använda det.

Men... att blåsa upp funktionen som de gjorde och till och med gjorde en "one more thing" av det var lite lätt fånigt. Det är föga förvånande att de också har häcklats rätt så friskt för det. Det är inte en funktion som någon majoritet bryr sig det minsta om, helt enkelt.

Men som sagt, det kommer säkert att fungera hr bra som helst, när det väl är färdigutvecklat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-21 10:51

Håller med Adrian i sitt talande och det är skönt att du trycker på (en gång för alla) att det faktiskt är ett bra bonustillägg till resternade funktioner och design i nya iPhone 4. Facetime är endast en liten del i hela paketet men det som har stört mig och bevisligen många andra här är att det initiellt byggdes upp som en stor sak som mer eller mindre skulle vara huvudorsaken till varför personer bör köpa just denna telefon.

Som Adrian säger; det är en bra bonussak och inget annat, passar det dig så använd det, gör det inte det så är det ingen som tvingar dig (ej citerat).

Men det är viktigt att trycka på att det är en finess i mängden. Det är ju klart Apple trycker på att det är en väldigt stor sak - de är företagare som alla andra. Sen är det bara upp till oss som konsumenter att avgöra om det verkligen är så stor grej för mig som individ eller ej.

En annan sak att ta i beaktande är att Apple sällan får till det till 100% med 1.0.

När de kommer med ngt, vad det se än är, så brukar det bli kanoners bra (bättre) när man gått till version 2 eller 3 ...

Så, facetime 2.0 blir förmodligen bra mycket bättre. 3.0 oustanding...

iMovie i luren komemr ju utvecklas, hela iWork kommer väl till iPhone (från iPad) osv...

Det är en process. Skapandet pågår ju hela tiden.

Gud vad jag skulle gilla kunna redigera mina filmsnuttar - bara lägga ihop ettan och tvåan, kapa bort de sista 10s från ettan. Bort med 10s dötid i mitten på tvåan. Lägga på trean och ducka ljudeet 50% (vindblåset). Sätta en titel och skicka upp till youtube....

Här får ni en oredigerad snutt på min badande hund

YouTube - Bosse badar igen

Nu verkar de första iPhone 4 levereras:

Here they come: first iPhone 4 deliveries reported

...och nu kommer recensionerna från "A-list"-recensenterna, som Engadget:

iPhone 4 review -- Engadget

Engadget om designen:

Overall, the iPhone 4 outclasses pretty much every smartphone on the market in terms of industrial design. It just comes off like a far more expensive device, like a Mobiado or Vertu -- but better designed. And it's not just the way the phone looks; the materials feel good -- premium -- in your hands. The first few days we had our test unit, we were definitely freaked out about dropping or losing the phone, and some of that had to do with the fact that it's just a really beautiful device to use and hold.

Om skärmen:

Overall, you simply won't find a better display on a phone, and that's not just lip service.

Om kameran:

So Apple's using a newer backside-illuminated sensor that's more sensitive to light in addition to upping those megapixels -- and we must say, pictures on the iPhone 4 look stunning.

[...]

In general, we'd have no trouble using the iPhone 4's camera as a stand-in for a dedicated camera. Not only did it take beautiful shots, but the A4 and iOS 4 combo have considerably sped up the time it takes to snap pictures -- it's now almost instantaneous.

Om ljudkvalitén vid tal:

The first time we took a call on the device we were walking down New York's extremely noisy Fifth Avenue, and right away it was obvious that the secondary, noise-canceling mic was doing some heavy lifting, at least on the other end of the line. Even though sirens were wailing behind us and we were surrounded by chatty shoppers, it was easy to hear our party on the other end, and they could hear us perfectly (unless we were lied to).

Om FaceTime:

But what is it like? Well in truth, it's actually a teensy bit amazing. Yes, we're a little numb to the PR speak about how game changing it is, but there's still something deeply sci-fi about dialing up a friend and being able to hold this thing in your hand and have a video chat. We did a call with Apple's Greg Joswiak while he was in Paris (see the image above), and when he walked outside and flipped the camera to show us the Eiffel Tower, it was a legitimately weird experience -- a "you are there" moment.

[...] Having a random face-to-face conversation with a kid about what he's having for lunch is just the tip of the iceberg -- we can definitely see this feature coming into play in all sorts of ways in our lives.

Batteritiden:

This is a big one for many people, and we have some fairly surprising news to report. The battery life on the iPhone 4 has been outstanding thus far, exceeding our expectations for longevity during testing.

[...]

Once the rest of the team has their iPhones in hand, we'll do some hardcore battery life testing and see what we come up with, but we think under pretty active use, the iPhone 4 blows Apple's previous generation phone out of the water, and makes a lot of the competition look downright needy.

Och så till slutsatsen:

We're not going to beat around the bush -- in our approximation, the iPhone 4 is the best smartphone on the market right now. The combination of gorgeous new hardware, that amazing display, upgraded cameras, and major improvements to the operating system make this an extremely formidable package. Yes, there are still pain points that we want to see Apple fix, and yes, there are some amazing alternatives to the iPhone 4 out there. But when it comes to the total package -- fit and finish in both software and hardware, performance, app selection, and all of the little details that make a device like this what it is -- we think it's the cream of the current crop.

Det man tar med sig från Engadgets recension är att de som gäspat åt den nya skärmen och skrattat åt FaceTime kommer troligen att ångra sina uttalanden...

Ursprungligen av Adrian B:

...och skrattat åt FaceTime kommer troligen att ångra sina uttalanden...

Jag tror inte riktigt det, en amerikansk person har provat att ringa ett videosamtal, det är lika nytt för dom som det var för oss ett antal år sen, även om kvalitén på samtalet är helt annorlunda.

Jag skrattar inte åt FaceTime, men jag tror inte att det är en dugg imponerande tjänst på minst 4 år framåt i tiden.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror inte riktigt det, en amerikansk person har provat att ringa ett videosamtal, det är lika nytt för dom som det var för oss ett antal år sen, även om kvalitén på samtalet är helt annorlunda.

Vi snackar inte om vem som helst på gatan, vi snackar om Engadget, USA Today, Walt Mossberg, David Pogue. Du tror väl ändå inte på allvar att dessa personer inte är bekanta med videosamtal sedan innan? Har du ens läst vad de skriver?

Exempel, David Pogue från NY Times:

It’s not the first phone with both a front and back camera. It’s not even the first one to make video calls. But the iPhone 4 is the first phone to make good video calls, reliably, with no sign-up or setup, with a single tap. The picture and audio are rock solid, with very little delay, and it works the first time and every time. This feature, called FaceTime is pure Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Vi snackar inte om vem som helst på gatan, vi snackar om Engadget, USA Today, Walt Mossberg, David Pogue. Du tror väl ändå inte på allvar att dessa personer inte är bekanta med videosamtal sedan innan? Har du ens läst vad de skriver?

Exempel, David Pogue från NY Times:

It’s not the first phone with both a front and back camera. It’s not even the first one to make video calls. But the iPhone 4 is the first phone to make good video calls, reliably, with no sign-up or setup, with a single tap. The picture and audio are rock solid, with very little delay, and it works the first time and every time. This feature, called FaceTime is pure Apple.

Jag har inte varit imponerad av vare sig videosamtal via dator eller mobiltelefon tidigare, och jag kan inte förstå hur jag ska få användning för detta bara för att det går att ringa med en iPhone 4 till en annan iPhone 4, huuuur bra kvalitén än må vara, varför är detta så otroligt upphetsande för folk?

Jag har fortfarande inte ändrat åsikt, hur många recensioner jag än läser. Detta kommer bli en funktion som folk kommer att använda då och då (sällan med andra ord). men om 4-5 år? Vem vet. Men jag tror aldrig att folk kommer att sitta på bussen eller tunnelbanan och glo på varandra i en telefon.

Däremot så tror jag mer på att man kan sätta upp en livesändning om man har en mac, som telefonerna kan ringa till och se strömmen.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har inte varit imponerad av vare sig videosamtal via dator eller mobiltelefon tidigare, och jag kan inte förstå hur jag ska få användning för detta bara för att det går att ringa med en iPhone 4 till en annan iPhone 4, huuuur bra kvalitén än må vara, varför är detta så otroligt upphetsande för folk?

Jag tror att det handlar om mer än bara kvalité, det handlar om enkelheten och kvalitén ihop. Och det behöver inte vara ett jättelyft jämfört med tidigare, utan det kanske bara är precis över gränsen för att det ska tippa över till användning. Ungefär som att iPod inte var en nyhet i sig, men det fanns en tilltalande enkelhet som saknades tidigare. Lägg därtill att det inte kostar något (utöver det initiala samtalet).

Jag säger inte att FaceTime är en gigantisk nyhet och kommer användas av alla, bara att det verkar vara något nytt jämfört med tidigare vilket vissa tvärsäkert hävdar inte är fallet. Det finns en viss skillnad mot tidigare videosamtal (förutom de kraftiga begränsningarna i dagsläget) som kan vara tillräckligt för att göra det populärt för vissa ändamål.

Jag vänder mig emot tanken på att videosamtal aldrig kommer att bli användbart bara för att det inte blivit det hittills.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har fortfarande inte ändrat åsikt, hur många recensioner jag än läser. Detta kommer bli en funktion som folk kommer att använda då och då (sällan med andra ord). men om 4-5 år? Vem vet. Men jag tror aldrig att folk kommer att sitta på bussen eller tunnelbanan och glo på varandra i en telefon.

Men då har vi ju egentligen samma åsikt. Jag tror inte heller folk kommer att glo varandra i näsborrarna dagarna i ända så fort de ska prata. Men jag tror funktionen att kunna direktsända video till någon annan kan vara till stor nytta ibland. Som mitt exempel förut i tråden då jag var på sjukhuset och ville prata med dottern. Men även när folk vill visa något under ett samtal ("Kolla in den är solnedgången" "Titta på den här utemöblen, ska jag köpa en sådan?" "Värsta festen här, se själv!" osv).

När jag hänvisar till recensionerna menar jag att de visar på att FaceTime faktiskt är något nytt och bättre än tidigare på vissa punkter. Och de som skriver detta vet hur videosamtal fungerat förut.

Videosamtal, USA, nytt och nytt....Dom flesta i vårt eget land har ingen susning om vad det är heller. För nästan ALLA på jorden är det sci-fi att snacka med varandra från nalle till nalle ute på stan.
Nytt och nytt...det är ju inte direkt nytt att man kan flyga ut i rymden - gjordes redan på 60-talet - men idag kan man köpa biljett om man vill och har råd. Att surfa med nalle var inte heller nytt när Iphone kom...ändå vet vi alla att det var då det egentligen började. LED-lampor har funnits i...tja, 50 år? - men nog är det nytt att vi kommer att byta ut nästan alla lampor som finns mot dessa. Espresso har man druckit nere vid medelhavet sedan, tja...50-tal? - men nog är det nytt alltid när Svensson köper hem espressobryggare. För många på världens universitet - och för amerikanska militären - så var inte ens Internet något nytt när det plötsligt blev en massrörelse på 90-talet. När Svensson skickade sitt första mail så hade professorer skickat mail i 10 år. :-D. Och ändå var Internet nytt så det stänkte om det på 90-talet. För många känndes det nytt inpå 2000-talet. Ja, i media verkar det som om det är nytt fortfarande. :-D.

Egentligen är nästan ingenting "nytt" och om något ät "nytt" eller inte är oväsentligt - det har inget egenvärde att något är "nytt".

Jag vet inte vart FaceTime tar vägen (det lossnar ju inte föränn det går över mobilnätet så klart) - det beror på hur många andra nalletillverkare som hakar på...om Android hakar på etc - och det beror på vad det kostar att snacka. I USA beror det på om deras operatörer fixar biffen över huvud taget. Det var det Jobs sa. Tekniken är klar - man kan köra över mobila nät redan idag rent tekniskt, det är jag 100% övertygad om. MEN...det handlar inte 0m 30 fps (vilket är ett sanslöst slöseri med bandbredd - det räcker med 18-20 fps). Troligtvis blir det snarare 15 fps eller t.o.m. mindre i realiteten - på dagtid t.ex.

Att det inte kan bli lika stort som talsamtal - även om prisskillnaden skulle försvinna i framtiden - beror på att man oftast inte VILL se varandra när man snackar i telefon. Men framtidens familjer och älskande kommer att använda detta...och ännu mera; man kommer att använda det i olika professioner där det gynnar processen att visa rörliga bilder i realtid. Bara fantasin sätter stopp där.

Senast redigerat 2010-06-23 09:38
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-23 02:16

Jag tror också att iPhone 4 är verkligen ett nytt kapitel i smartphone världen. Nästan alla som har provat iPhone 4 har tyckt att den är den bästa telefonen i dagsläget. Apple har nästan förbättrat allt på iPhonen och även om Android har sina starka sidor så är iPhone 4 som helhet den bästa telefonen. Vi får se hur Google kommer att reagera men de har redan sagt att Android uppdateringar kommer att minska till en gång/år precis som iOS. Som det är nu med video samtal i Android är ett skämt. Frontal kameran kan endast användas när man har installerat extra och dåliga programm från Adndroid Market place. Det är såna detaljer som i mina ögon gör att Apples FaceTime får mycket större acceptans än alla andra tidigare försök på video telefoni. Hoppas bara att Facetime kommer att fungera snart över 3G och andra tillverka implementerar FaceTime i deras mobiler.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 07:34

White models of Apple’s new iPhone® 4 have proven more challenging to manufacture than expected, and as a result they will not be available until the second half of July. The availability of the more popular iPhone 4 black models is not affected.

Statement by Apple on White iPhone 4

Ursprungligen av zappee:

White models of Apple’s new iPhone® 4 have proven more challenging to manufacture than expected, and as a result they will not be available until the second half of July. The availability of the more popular iPhone 4 black models is not affected.

Statement by Apple on White iPhone 4

Haha, heeeeelt whacko! Man funderar på hur färgen kan göra det svårare att tillverka den!

Ursprungligen av PeeMaN;:

Haha, heeeeelt whacko! Man funderar på hur färgen kan göra det svårare att tillverka den!

UPDATE: From a reader/Design Manager who knows a thing or two about mass manufacturing, white equipment may indeed be harder to produce than black:

"The process to make the back of the glass black is an electroplating process. This creates a very durable consistent and smooth black finish. To make white on the other hand you have to paint the back of the glass with white paint. It is difficult to create a smooth opaque look with the white. Also if the white paint goes on too thick it is difficult to glue the glass on because the glue will stick to the paint, but the paint will pull off of the glass. "

UPDATE 2: From another reader who cannot disclose their identity:

"Actually the white on the iPhone is not painted, it is screen printed. I cannot say who I am as Apple does have a non-disclosure in effect for this, but: The color specifications for the white on the new iPhones are just crazy. The tolerances they are trying to achieve with the white really is the cause of the delay. As screen printing goes, it is somewhat controllable, doesn't have the tolerance that Apple is wanting to hold the color specification of the white too. Talk about anal..."

Inte samma plast helt enkelt.
Det kan ju vara som så att plast av rätt kvalisort blir nästan svart och sedan i med pigment.
Det blir jobbigt göra den vit....

Ursprungligen av Goflorp:

Inte samma plast helt enkelt.
Det kan ju vara som så att plast av rätt kvalisort blir nästan svart och sedan i med pigment.
Det blir jobbigt göra den vit....

Jepp, det är väl därför det mest är vita som spricker också av 3G/3Gs.

Blixten på iPhone 4 är imponerande (för att vara på en mobil), kolla dessa tre bilder som jämförelse: Mac Forums - View Single Post - Post your Photos Taken with an iPhone 4

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 00:26
Ursprungligen av Adrian B:

Blixten på iPhone 4 är imponerande (för att vara på en mobil), kolla dessa tre bilder som jämförelse: Mac Forums - View Single Post - Post your Photos Taken with an iPhone 4

Hur pass trovärdiga är dessa bilder? Misstolka mig inte, jag försöker verkligen inte kritisera! Jag vet att Macrumors generellt är en sida att lita men som man kan se på bilden så lyser blixten upp flera meter in i hallen. Har svårt att tänka mig att den är "så" bra. Men man kan ju alltid hoppas!

Jo, jag reagerar också på att den lilla led-blixten skulle lysa så långt. Om exponeringstiden är extrem - led-lampan lyser länge - och Iphonen är fastskruvad; då är det ju inte så unikt. Men det är ju inte så det går till.
Nå - jag hoppas bilderna är sanna - det är isåfall en sensation. Jag har aldrig tidigare sett att en liten led-blixt på en mobil skulle kunna lysa upp så långt och i sådana volymer. Kanske är det den nya backlight-chippen som är sensationen. Jo, där har videt nog; denna demo av den braiga blixten på Iphone4 är egentligen en demo på den braiga nya chippen.

Ursprungligen av iPilot:

Hur pass trovärdiga är dessa bilder? Misstolka mig inte, jag försöker verkligen inte kritisera! Jag vet att Macrumors generellt är en sida att lita men som man kan se på bilden så lyser blixten upp flera meter in i hallen. Har svårt att tänka mig att den är "så" bra. Men man kan ju alltid hoppas!

Bevaka tråden