Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID på en befintlig med en ny likadan?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-29 23:28

Jag har mina bilder på en IOMEGA 1TB USB disk. Nu har jag köpt en till likadan som är tänkt som backup. Min tanke var att köra RAID1 på dom. Det jag undrar är om jag kan sätta upp RAID på dom UTAN att behöva formatera om den första disken, där det redan ligger bilder? Eller måste jag kopiera över bilderna till en tredje hårddisk och sedan börja om från början med dessa två identiska diskar?

Jag har läst mig till att man ska kunna sätta upp någon form av mjukvaruRAID i OS X, under "Skivverktyg".

Jag har en macmini och Snowleopard om det har någon betydelse.

Någon som förstår vad jag menar och kan ge ett gott råd... Har sökt och letat på nätet men jag blir inte riktigt klok på detta.

mvh
Christer Fischier

Blir svårt att ha kvar datan på disken och göra en RAID samtidigt tror jag. Sen är det inte riktigt att rekommendera att köra RAID på USB-diskar heller tycker jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-30 12:29

Tyvärr går det inte att skapa en Raid 1 utan att radera bägge diskarna. Diskarna måste ju göras "identiska" när man skapar raiden.
Jag kör själv en Raid 1 med två st. WD 1 TB Essential USB2-diskar. Det är ju naturligtvis inte världens snabbaste, men utöver det ser jag inget problem.
Johan S, varför skulle man inte rekommendera Raid på USB-diskar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-30 19:24

Okej, då finns det ingen genväg, som jag misstänkte USB lösningen är vad jag har råd med för tillfället. Förstår att det inte är optimalt. Jag har fått det svar jag önskat mig. Tack båda!

mvh
cf

För att USB är inte lika pålitligt som interna diskar. Kör man speglad RAID spelar de ju iof ingen roll om man måste återskapa volymen nån gång men själv skulle ja inte lägga mina filers säkerhet i en USB-RAID's händer

1
Bevaka tråden