Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer att presenteras på WWDC 2010?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Vi får väl se, för vad har Google som inte Bing har.

Folks medvetande.

Google är synonymt med sökning på nätet för en abnormt stor andel av befolkningen. Hur många i din närhet har sagt att det "googlar" efter något? Hur många har sagt att de "bingar" efter något?

Jag säger inte att Bing är sämre eller bättre, bara att Google definitivt är långt mera etablerad som sökmotor.

(Och jag har inget emot Bing heller, Google - precis som Apple - mår bra av att ha konkurrens och det gynnar hos användare.)

Ursprungligen av Adrian B:

Folks medvetande.

Google är synonymt med sökning på nätet för en abnormt stor andel av befolkningen. Hur många i din närhet har sagt att det "googlar" efter något? Hur många har sagt att de "bingar" efter något?

Jag säger inte att Bing är sämre eller bättre, bara att Google definitivt är långt mera etablerad som sökmotor.

(Och jag har inget emot Bing heller, Google - precis som Apple - mår bra av att ha konkurrens och det gynnar hos användare.)

Förut körde vi Altavista och då var det den enda sökmotorn man kände till. Andra försökte ta över men gick inte så bra. Google lyckades ännu bättre leta sig in i folks huvudena. Till den grad du säger Adrian! Så ifall Apple skulle lägga in Bing kommer det nog bara heta search/sök och inte "Binga" något.

Ursprungligen av poseidon84:

Förut körde vi Altavista och då var det den enda sökmotorn man kände till. Andra försökte ta över men gick inte så bra. Google lyckades ännu bättre leta sig in i folks huvudena. Till den grad du säger Adrian! Så ifall Apple skulle lägga in Bing kommer det nog bara heta search/sök och inte "Binga" något.

Mm, det tror jag också.

(Jag känner mig gammal när jag tänker på hur det var när Altavista var det nya heta på nätet. Ungefär som när Netscape kom och man lämnade Mosaic bakom sig ).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-28 11:46
Ursprungligen av poseidon84:

Förut körde vi Altavista och då var det den enda sökmotorn man kände till. Andra försökte ta över men gick inte så bra. Google lyckades ännu bättre leta sig in i folks huvudena. Till den grad du säger Adrian! Så ifall Apple skulle lägga in Bing kommer det nog bara heta search/sök och inte "Binga" något.

Glöm inte Webcrawler

Ursprungligen av Adrian B:

Folks medvetande.

Google är synonymt med sökning på nätet för en abnormt stor andel av befolkningen. Hur många i din närhet har sagt att det "googlar" efter något? Hur många har sagt att de "bingar" efter något?

Jag säger inte att Bing är sämre eller bättre, bara att Google definitivt är långt mera etablerad som sökmotor.

(Och jag har inget emot Bing heller, Google - precis som Apple - mår bra av att ha konkurrens och det gynnar hos användare.)

Det är sant och kan såklart vara anledningen till att de inte väljer Bing!. Fast min gissning är ändå att S Jobs vill sätta en kniv i Googles rygg. Jobs har ett flertal gånger sagt att Apple inte gick in på deras domäner med en söktjänst.

Ursprungligen av draags:

Det är sant och kan såklart vara anledningen till att de inte väljer Bing!. Fast min gissning är ändå att S Jobs vill sätta en kniv i Googles rygg. Jobs har ett flertal gånger sagt att Apple inte gick in på deras domäner med en söktjänst.

Jag kan tänka mig att Apple gör söktjänsten mera neutral med flera alternativ. Men vill Apple på allvar komma åt Google ska de ge sig på annonserna för det är där pengarna rullar in och det där nog också därför Apple pushar iAds framåt. (Men det är klart, genom att styra användarna till Bing missar ju Google sökannonsinkomster också.)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan tänka mig att Apple gör söktjänsten mera neutral med flera alternativ. Men vill Apple på allvar komma åt Google ska de ge sig på annonserna för det är där pengarna rullar in och det där nog också därför Apple pushar iAds framåt. (Men det är klart, genom att styra användarna till Bing missar ju Google sökannonsinkomster också.)

Jag är övertygad om att Google, eller mer generellt, moln-lösningar som är tillgängliga för i princip vilken enhet som helst, är Apples största fiende på sikt.

Jag såg någon analytiker, angående iPad, säga att "it's all about the software", vilket ju är helt rätt, det finns ju i princip inte ett enda reglage på den

Tänker man sig då att samma programvara skulle gå att köra på vilken enhet som helst, ja varför ska man då specifikt välja Apple?

Det är bl.a. därför Apple måste ägna sig åt inlåsningsstrategier, AppStore, konstiga utvecklarregler, inga cross-platform-applikationer etc.

Vill man hårddra det skulle man kunna säga att det bästa för Apple vore om det inte fanns någon webb, utan allt var tvunget att ske genom Apps - då vore i princip alla andra tillverkare toast

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag såg någon analytiker, angående iPad, säga att "it's all about the software", vilket ju är helt rätt, det finns ju i princip inte ett enda reglage på den

Och eftersom det inte finns fönsterhantering, menyer eller liknande så är det "all about the app" till och med. iPaden är det program (eller den webbsida) som körs för tillfället.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tänker man sig då att samma programvara skulle gå att köra på vilken enhet som helst, ja varför ska man då specifikt välja Apple?

Det är bl.a. därför Apple måste ägna sig åt inlåsningsstrategier, AppStore, konstiga utvecklarregler, inga cross-platform-applikationer etc.

Det där köper jag inte. Apple har ju ansträngt sig som tusan för att göra webbupplevelsen så modern och snabb och funktionsrik som möjligt. Samma webb som Google dominerar med sina molntjänster.

Om argumentet att Apple vill stävja andras möjlighet att nå iPad-användarna - speciellt Google! - skulle ha någon som helst trovärdighet så skulle de inte satsa på webben som plattform.

(Apple har till och med själva stått för utvecklingen av MobileSafari som andra plattformar nu använder i allt högre utsträckning tack vare open source.)

Webbapplikationer har inte tillgång till fullt så många API:n som program i App Store har, det är sant, men Apple har ändå ansträngt sig för att du ska kunna göra webbapplikationer som känns som riktiga program. Man kan med HTML5 lagra data lokalt offline, man kan köra i fullskärmsläge utan Safaris lister osv. Google har inte heller varit sena med att optimera sina tjänster för MobileSafari, och på så sätt nå direkt till användarna utan App Store.

Anledningen till att de inte vill ha cross-platform är för att det ger undermåliga program som inte drar nytta av plattformens fördelar och inte hänger med i utvecklingen.

Jobs om detta:

Sixth, the most important reason.

[...]

We know from painful experience that letting a third party layer of software come between the platform and the developer ultimately results in sub-standard apps and hinders the enhancement and progress of the platform. If developers grow dependent on third party development libraries and tools, they can only take advantage of platform enhancements if and when the third party chooses to adopt the new features. We cannot be at the mercy of a third party deciding if and when they will make our enhancements available to our developers.

This becomes even worse if the third party is supplying a cross platform development tool. The third party may not adopt enhancements from one platform unless they are available on all of their supported platforms. Hence developers only have access to the lowest common denominator set of features. Again, we cannot accept an outcome where developers are blocked from using our innovations and enhancements because they are not available on our competitor’s platforms.

Det går förstås att hävda att Jobs bara blåljuger och att ovanstående resonemang inte alls är sant, men jag tror verkligen att det är precis så Apple resonerar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vill man hårddra det skulle man kunna säga att det bästa för Apple vore om det inte fanns någon webb, utan allt var tvunget att ske genom Apps - då vore i princip alla andra tillverkare toast

Jag antar att du med din smiley inte menar det fullt ut, men det där är en nidbild av Apple som jag verkligen inte tror stämmer. Apples satsning på webben både genom att göra den överlägset populäraste renderingsmotorn (för mobila plattformar) och genom att vara delaktig och ligga i framkant av i HTML5-utvecklingen visar att Apple i högsta grad tar webben på allvar.

App Store är Apples "Garden Community" där de vill ha full kontroll (på ett sätt som man verkligen kan ogilla starkt), det är Apples Disneyland så att säga. Men App Store är bara en av två plattformar.

Ursprungligen av Adrian B:

Folks medvetande.

Google är synonymt med sökning på nätet för en abnormt stor andel av befolkningen. Hur många i din närhet har sagt att det "googlar" efter något? Hur många har sagt att de "bingar" efter något?

Jag säger inte att Bing är sämre eller bättre, bara att Google definitivt är långt mera etablerad som sökmotor.

(Och jag har inget emot Bing heller, Google - precis som Apple - mår bra av att ha konkurrens och det gynnar hos användare.)

Men hur många navigerar aktivt till Google för att söka kontra använder en inbyggd sökruta? Hur många skulle aktivt ändra defaultvalet? Att vi numera "googlar" istället för "söka" tror jag inte är ett hinder, jag kan utan problem se en framtid där folk "googlade det på bing".

Ursprungligen av draags:

Min gissning är att Apple kommer kasta ut Google från iPhone och släppa in Bing från Microsoft. Detta är inget som jag är sorgsen över eftersom Bing på många sätt är en bättre tjänst än Google.

Det skulle dessutom vara ett direkt knivhugg från Apples sida.

Det skulle stämma bra med det marknadsläge Apple är i, och vara helt i linje med andra Anti-Google-beslut de fattat nyligen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det skulle stämma bra med det marknadsläge Apple är i, och vara helt i linje med andra Anti-Google-beslut de fattat nyligen.

Precis min tanke.

Ser man till MS vändning ang. Apple och iPhone/ iPad så borde det vara av någon anledning.

Ang. 10.7 så kommer Apple att förr eller senare komma med osx app i ett AppStore. Frågan är bara när och om detta inte kommer när 10.7 presenteras med multi-touch.

Någon som tror på ny Cinema Display?

Ny MacPro - annars skjuter jag någon :-D. Jag har nu fått en fin budget - öronmärkta penningar. Vi har dessutom en deal med ett jointventure mellan en IT-leverantör/konsult-firma och Apple på 40% rabatt på allt från Apple (40%!!!). Denna deal går ut i midsommar...men jag kan nog förlänga det tills jag handlar i augusti/september :-). Annars missar dom affären och jag handlar hos gamla vanliga Mac-återförsäljaren. Dom får välja själva.
Ny MacPro NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om Ballmer dyker upp på ett Apple-event så får han hålla sig i skinnet - han måste verkligen se till att ta sin psykofarmaka och dessutom inte dricka en droppe sprit innan han går upp på scenen. Annars skadar han Apples coola varumärke/rykte allvarligt.

monkey dance hade man velat se.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-27 21:25
Ursprungligen av draags:

monkey dance hade man velat se.

"One more thing.... you'll laugh your asses off"

Engadget utlovar en uppdaterad Apple TV. $99, 1080p, 16GB flashminne, A4-CPU, iPhone OS, strömmande videotjänst.

Engadget: The next Apple TV revealed

edit:
Missade följande:

Perhaps not surprisingly, Apple won't deliver the ATV news at the upcoming WWDC -- that event will be focused on the capabilities of the new iPhone -- but development on the product is most definitely full steam ahead.

Kanske inte helt relevant för den här tråden då.

Senast redigerat 2010-05-28 18:20

Det ska bli intressant att se om Apple går in på TV-marknaden, intressant, såtillvida att det kommer vara ett område där de får pervers konkurrens. I princip tror jag de i så fall vore dömda på förhand till misslyckande. Med Google TV, med inbyggt stöd för Flash, och varenda webbsida i världen, med alla film-encodings etc, öppet för alla hårdvarutillverkare, och som därmed kan byggas in i varje TV-apparat från varenda liten asiatisk tillverkare. Jag kan verkligen inte se att Apple har ens skuggan av en chans på den marknaden (hitintills har de ju också misslyckats katastrofalt, och varför skulle ett iPhone OS-baserat alternativ vara bättre?)

Det jag tror mest på är att de kommer att lansera nya kringtjänster och fler saker som satsar på eftermarknaden. Hårdvaruförsäljning har ju den nackdelen att när man väl sålt produkten så är det svårt att generera fler intäkter, men Apple har varit väldigt bra på det, med iTunes, AppStore, och nu iAd, och varför skulle de stanna där?

Min stående gissing är iTunes med strömmande musik, a la Spotify, det är "low hanging fruit" och de har redan en enorm kundstock att sälja till, plus förstås nya kunder.

Apples hela existens har alltid hängt på och hänger fortfarande på inlåsning på ett eller annat vis - det är en ständig balansakt dom håller på med för att utröna hur mycket och vad som ska låsas in - denna balansakt började i begynnelsen. Apple ÄR inlåsning - utan inlåsning så hade inte Apple existerat idag - allt hade varir MS eller så hade allt varit ett Apple som var ett MS.
Denna inlåsning är givetvis också anledningen till företagets enorma chanstagningar, spetsteknik och paradigmskiften - inlåsningen och att leva i sitt eget lilla universum/labratorium har varit extremt gynnsamt för geniala flöden. Ett företag som MS t.ex. kan inte ge järnet som Apple - MS måste vara bakåtkompatibla - paradigmskiften kan icke ske. MS sitter fast i sin egen storhet. Strypgrepp.
"Sixth, the most important reason." är sant - men det är det goda resultatet - ett mervärde - av inlåsningen som i sitt fundament givetvis är baserat på bizniz och ingenting annat än bizniz.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apples hela existens har alltid hängt på och hänger fortfarande på inlåsning på ett eller annat vis - det är en ständig balansakt dom håller på med för att utröna hur mycket och vad som ska låsas in - denna balansakt började i begynnelsen. Apple ÄR inlåsning - utan inlåsning så hade inte Apple existerat idag - allt hade varir MS eller så hade allt varit ett Apple som var ett MS.
Denna inlåsning är givetvis också anledningen till företagets enorma chanstagningar, spetsteknik och paradigmskiften - inlåsningen och att leva i sitt eget lilla universum/labratorium har varit extremt gynnsamt för geniala flöden. Ett företag som MS t.ex. kan inte ge järnet som Apple - MS måste vara bakåtkompatibla - paradigmskiften kan icke ske. MS sitter fast i sin egen storhet. Strypgrepp.
"Sixth, the most important reason." är sant - men det är det goda resultatet - ett mervärde - av inlåsningen som i sitt fundament givetvis är baserat på bizniz och ingenting annat än bizniz.

Precis. Du säger det hundra gånger bättre än jag –.och kortare

Intresserar mig bara för Mac pro och framförallt en ev. ny skärmuppdatering.
Gärna en större LED som gör att 24" blir lite billigare.

Michael Arrington, ökänd skribent på TechCrunch (och en skitstövel enligt många):

Microsoft Bing will replace Google in the next version of the iPhone operating system to be released in June, we’ve heard from mulitple sources, including a high level source who claims to have been briefed on the matter. We’re not calling this more than a rumor yet, but one thing is sure – our sources close to Google in particular are speaking freely about this as fact.

[...]

But Google was rumored to be paying Apple $100 million a year for the search rights to iPhone, along with the ability to serve search ads. Apple would likely have stuck with them unless Microsoft was willing to pay as well, and it certainly wasn’t a lock that Google Search would be removed from the iPhone.

Fast sen var han tvungen att uppdatera artikeln:

Update: Interesting – new sources are saying “It’s more complicated than this” and not to expect Google search to be removed from the iPhone next month. Also hearing that Google isn’t paying anything like $100 million/year to Apple for the search rights to the iPhone.

Hur ska de ha det?

Läs hela: Source: Microsoft Bing Taking Over iPhone Search

Lägger man ihop alla techbloggare och bizbloggare som säger sig ha - eller anses ha - bra källor djupt inne i Apple - så inser man att en massa personer på Apple ringer runt till sina bloggare hela tiden - dom kan liksom inte låta bli fast dom inte får några pengar alls. Eller så är det en och samma läcka som ringer runt alla bloggarna - han håller på hela dagarna m.a.o. - får knappt tid att jobba alls, att sprida all info tar tid.

Ursprungligen av Adrian B:

Michael Arrington, ökänd skribent på TechCrunch (och en skitstövel enligt många):

Microsoft Bing will replace Google in the next version of the iPhone operating system to be released in June, we’ve heard from mulitple sources, including a high level source who claims to have been briefed on the matter. We’re not calling this more than a rumor yet, but one thing is sure – our sources close to Google in particular are speaking freely about this as fact.

[...]

But Google was rumored to be paying Apple $100 million a year for the search rights to iPhone, along with the ability to serve search ads. Apple would likely have stuck with them unless Microsoft was willing to pay as well, and it certainly wasn’t a lock that Google Search would be removed from the iPhone.

Fast sen var han tvungen att uppdatera artikeln:

Update: Interesting – new sources are saying “It’s more complicated than this” and not to expect Google search to be removed from the iPhone next month. Also hearing that Google isn’t paying anything like $100 million/year to Apple for the search rights to the iPhone.

Hur ska de ha det?

Läs hela: Source: Microsoft Bing Taking Over iPhone Search

Adrian,

Jag skulle vilja ställa en fråga till dig: Håller du med om att något som är gemensamt för alla, inte samtidigt kan vara unikt för någon enstaka?

I så fall så måste du rimligtvis hålla med om att HTML, som är gemensamt, inte samtidigt kan vara en unik fördel för Apple.

Detsamma gäller också för ALLA molnbaserade tjänster som inte är låsta till en viss plattform. Molntjänster är antingen unika för en viss platform, eller gemensamma för alla. Aldrig både och.

Skälet till att Apple MÅSTE göra en bra webbläsare är att webben redan fanns och är så dominerande i vårt liv – ingen tillverkare kan bortse från det. Du vet lika väl som jag att det tagit Apple många år att komma ikapp, och nu håller jag med om att de ligger i framkant.

Jag skulle också vilja fråga på vilket du sätt menar att de Apple "satsar på webben" annat än att bygga en webbläsare? Apple har ju inte lanserat en enda webbrelaterad sak som är öppen för andra tillverkare, t.ex. inte en enda molntjänst av betydelse, i vart fall inte som är öppen för andra tillverkare.

Tvärtom. De har varit väldigt fokuserade på att skapa upplevelser som är UNIKA för Apple-plattformen.

Vilket de gör helt RÄTT i! (utifrån deras egenintresse, vilket är vad ett aktiebolag ska ägna sig åt)

Den där bullshiten om att cross platform inte funkar spricker ju på webben –.vad är väl webben om inte världens största cross-plattform-lösning?

Eftersom de uppenbarligen accepterar webben/HTML/JS etc som bara kan en bråkdel av vad Flash kan (Flash kan ju allt som HTML5 kan och mycket, mycket mer därtill) så håller ju inte argumentet.

De skulle med andra ord bara kunna få suboptimala Flashappar om utvecklarna inte ansåg sig behöva Apple-UNIKA features, dvs. det är EXAKT samma förhållande som med webbsidor.

Alltså: De vill ha utvecklare som bygger UNIKA saker – inte saker som användarna på andra plattformar också skulle kunna ha motsvarande upplevelser av.

Däremot har jag till hundra procent förståelse för hans argument om att de inte vill vara beroende av ett ANNAT företag och att de av det skälet (bland annat) är emot Flash.

Alla företag hatar monopol, så länge det inte är deras eget, för då älskar de det – Apple, precis som alla andra.

Det jag tycker att du, och andra som jag tycker helt okritiskt anammar allt Apple säger, borde fundera över är VARFÖR Apple bryr sig om Flash.

Känner du till någon annan teknologi som Jobs uttalat sig om? Från ett företag som är värt en femtedel av Apple? Har du frågat dig om varför Apples VD bryr sig så mycket om en teknologi som de säger är döende?

Skälet till det är att Flash, och alla cross platform-lösningar, är ett hot mot Apples beroende av att vara unika.

Vilket, återigen, jag menar att de utifrån sin egen position gör helt rätt i. De har från första början förstått att mjukvara är det som skiljer deras hårdvara från all annan hårdvara.

Slutligen, jag menar till hundra procent allvar med det jag säger att om det inte fanns någon webb, utan bara Apps, så skulle Apples ledning vara i det närmaste ointaglig.

Nu tror jag, gudskelov utifrån min synpunkt som konsument, att den inte är det.

Bevaka tråden