Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hybriddiskar kombinerar traditionell hårddisk med SSD

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2010-07-26 08:21

Har lite glädjande nyheter, inga hangups än så länge... Firmware verkar ha gjort nytta. Jag ser också en märkbar förbättring av starttider av program jämfört med tidigare.

Mail: 1 sec
Uppstart: 15 sec
Nedstängning: 2 sec
Photoshop CS4: 6 sekunder kallstart (3 sekunder varmstart)

Vissa program är dock fortfarande "som vanligt" trots att dom öppnas frekvent.
Som c-boy skriver är det vibrationerna/surret som är mest irriterande kan man leva med det och nu med ny firmware så är jag inte lika skeptisk som igår.

Lite roligt är det att man sitter och jämför allting med SSD så en enkel hårddiskläsning som knastrar och ger väntetid blir jobbigare än tidigare. Man vill ha mer och mer och mer

  • Medlem
  • 2010-07-26 14:10

kraspor: Ville också uppdatera firmware men min modell är inte eligible för update. Fanns nån tråd om det. Körde du boot-cd och forced eller gick det att uppdatera din drive rakt av?

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-26 15:58

Jag brände en bootbar disk (DVD) och körde C intryckt vid uppstart sedan var det bara att köra igenom guiden.
Problem som de pratar om är att OEM-diskar inte ska gå att uppdatera då skall man vända sig till tillverkaren/säljaren man fått den ifrån, dock verkar det som att även icke OEM-diskar inte kan uppgraderas. Borde komma en fix för detta inom kort då många verkade ha bekymmer.

Bytte rubrik på tråden och lyfte in ett antal inlägg från en annan tråd om SSD.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-26 16:51

Tråden handlar (mest) om Momentus XT. Kanske ändå inte en optimal rubrik om man ser till innehållet?

(detta är inget gnäll bara en notis )

  • Medlem
  • 2010-07-26 16:59

Skumt. Min var som sagt inte uppdaterbar. Är kanske OEM iofs, fick den inte i kartong från butik. Fick du box?

Men den funkar bra (ta i trä) så jag kan avvakta update. Hoppas inte dina problem dyker upp innan de kommit med en stabil fwuppdatering, hehe.

Ursprungligen av kraspor:

Tråden handlar (mest) om Momentus XT. Kanske ändå inte en optimal rubrik om man ser till innehållet?

(detta är inget gnäll bara en notis )

Förvisso, men denna disk är den första hybriddisken som finns att köpa så vitt jag vet och så tyckte det var bättre än den förra rubriken "Ersättare till SSD" för den antydde att hybridtekniken var bättre än SSD (om man läste det som att det handlade om något som skulle ersätta SSD). Så jag vidhåller att det är en bättre rubrik

boot camp

finns det några komplikationer med bootcamp på en hybriddisk?

kommer windowspartitionen och macpartitionen samsas om flashdelen?

  • Medlem
  • 2010-07-26 19:48

Tallin: Har funderat på exakt samma sak och vet ej exakt vad dealen är. Har inte hittat någon info. Jag kör Bootcamp och det verkar lira ok. Antar att den lär sig vad som är mest poppis helt enkelt. 4GB i filer av betydelse är ju rätt mkt så 2GB per partition kanske räcker. Men jag har som sagt ingen vettig källa än. Ska styra nåt inlägg på en större engelskspråkig site för intel.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-26 19:01

c-boy: Fick min i vanlig plastficka.

Adrian B: Ja, mycket bättre än tidigare hur som helst

Kort rapport: Läshuvudet knastrar högre än tidigare stundvis.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-02 21:25

Skulle precis beställa momentus xt-disken, men jag ser att den är 9,7 mm hög, till skillnad från vanliga som är 9,5 mm. Någon som vet om denna passar i en vit macbook från våren 2007?

Ursprungligen av wosk:

Skulle precis beställa momentus xt-disken, men jag ser att den är 9,7 mm hög, till skillnad från vanliga som är 9,5 mm. Någon som vet om denna passar i en vit macbook från våren 2007?

Jag undrar samma sak. Min MacBook är nog lika gammal och funderar kring om den skulle kunna hottas upp lite med ny hårddisk.

OffTopic, men undrar också om nån vet vad som är max minne man kan stoppa i en MacBook 2,1 från 2007? Har 4 GB i den nu.

Ursprungligen av pernillan:

offtopic, men undrar också om nån vet vad som är max minne man kan stoppa i en macbook 2,1 från 2007? Har 4 gb i den nu.

Max 3 GB.

Ursprungligen av wosk:

Skulle precis beställa momentus xt-disken, men jag ser att den är 9,7 mm hög, till skillnad från vanliga som är 9,5 mm. Någon som vet om denna passar i en vit macbook från våren 2007?

Inte för att jag har prövat, men jag tror inte det är så tajt som 0,2 mm.

Ladda ner Mactracker från Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker och kolla.
Där står mängder av info om varje Mac.

Jag vet tyvärr inte om det gjorde mig något klokare, så vore tacksam för om nån kunde svara ja eller nej på om man kan stoppa in en Momentus XT i en MacBook 2,1 från 2007?

Det var framför allt minnet jag tänkte på.

Hårddisken. Enda jag kan komma tänka på är att antingen fråga tekniker. Låter som lite fikabrödskonsulting:)

Alternativ B är ju att kolla upp alla returvillkor etc. och sedan köpa den och prova.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-08-18 21:14

Försökte installera min nyinköpta Momentus XT-disk nu. Men jag får bara mapp med frågetecken. Är det disken det är fel på eller är det kompabiliteten som spökar? Har en Macbook Alu 13", alltså den innan den blir kallad Pro.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-18 22:34
Ursprungligen av enkel:

Försökte installera min nyinköpta Momentus XT-disk nu. Men jag får bara mapp med frågetecken. Är det disken det är fel på eller är det kompabiliteten som spökar? Har en Macbook Alu 13", alltså den innan den blir kallad Pro.

Frågetecknet betyder att burken inte hittar nåt system. Har du klonat din gamla disk till den nya? Ska du installera ett nytt system på den nya måste du kasta in insatllationsdisken och gärna hålla inne C på tangentbordet.

Mer erfarenheter av Momentus XT?
Tänker mest på ljud och värme.

Varför hakar inga andra tillverkare på de här?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-13 00:28
Ursprungligen av ill_chrill:

Mer erfarenheter av Momentus XT?
Tänker mest på ljud och värme.

Varför hakar inga andra tillverkare på de här?

ville kolla upp hur det gått för er som provat denna disken, hur det upplevs mm (batteritid, volym, vibrationer mm) nu efter ett tag.
Börjar få lite trångt på min disk och det kan vara aktuellt att utöka interndisken.

Ursprungligen av Drakfot:

ville kolla upp hur det gått för er som provat denna disken, hur det upplevs mm (batteritid, volym, vibrationer mm) nu efter ett tag.
Börjar få lite trångt på min disk och det kan vara aktuellt att utöka interndisken.

har haft min i en macbook pro late 2007 i ett par veckor. kan konstatera att den låter betydligt mer än originaldisken. på vissa ytor (exvis soffbordet) är det ok, men på andra (exvis köksbordet) vibrerar den rejält. Två gånger har den spunnit ner, och då blir den naturligtvis knäpptyst, dock spinner den igång omgående oavsett aktivitet eller inte.

batteritiden har påverkats marginellt, men inget som stör. vad gäller snabbheten är den definitivt bättre än orgdisken, men inte något revolutionerande. Kan visserligen bero på att jag allt som oftast har igång parallells, vilket kanske gör 4 gb flash i minsta laget.

sammanfattning: hade varit mer än nöjd om det inte var för den betydligt ökade ljudnivån, framförallt på vissa ytor (i form av vibrationer). kommer antagligen leva med denna tills det är dags för en ny dator, då blir det en ssd (som då förhoppningsvis finns i minst 256 gb till en överkomlig kostnad). går priserna på ssd ner fort, blir det nog ett byte tidigare än datorn byts.

Senast redigerat 2010-10-08 18:29

Satte i en igår i en MacBook Pro 13".

Batteri: har inte testat med någon annan disk (ny dator) men när ja drar strömsladden säger datorn ca 4h, känns sådär.

Ljud: Helt ok för mig, jag hör den knappt. Inte så känslig

Vibrationer: Jag blir galen!!! De känns som krypström i hela datorn.
Ger det några dagar till.

Satte i en i en väns MacBook, där kändes inte vibrationerna alls. Vet inte om det beror på plasten eller om ja fått en dålig disk.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-09 20:22
Ursprungligen av ill_chrill:

Satte i en igår i en MacBook Pro 13".

Batteri: har inte testat med någon annan disk (ny dator) men när ja drar strömsladden säger datorn ca 4h, känns sådär.

Ljud: Helt ok för mig, jag hör den knappt. Inte så känslig

Vibrationer: Jag blir galen!!! De känns som krypström i hela datorn.
Ger det några dagar till.

Satte i en i en väns MacBook, där kändes inte vibrationerna alls. Vet inte om det beror på plasten eller om ja fått en dålig disk.

Vibrationsskillnaderna kanske beror på materialet som respektive dator är tillverkad i?
Återkom gärna med mer information när du kört med den ett par dagar, intressant att veta!

Ursprungligen av Drakfot:

Vibrationsskillnaderna kanske beror på materialet som respektive dator är tillverkad i?
Återkom gärna med mer information när du kört med den ett par dagar, intressant att veta!

Troligtvis är det plasten som dämpar i MacBooken.
När datorn står på bordet o ja kör me extern skärm, tangentbord osv märker jag inget. De e bara när ja har händerna på datorn

Jag är också lite nyfiken, det var ju en del som hade lite problem med disken på Mac, hur fungerar det nu när det gått en tid?

Har en

SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2.5" 750GB 7200RPM SATA/600 som extrahårddisk i en Macbook Pro.

När man börjar kopiera så komemr det upp felmedelande att den matas ut okorrekt och disken försvinner från datorn.
Man måste starta om den för att den ska komma tillbaka.

Några ideer vad det kan vara för fel?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-29 20:22
Ursprungligen av Antonic:

Har en SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2.5" 750GB 7200RPM SATA/600 som extrahårddisk i en Macbook Pro.

När man börjar kopiera så komemr det upp felmedelande att den matas ut okorrekt och disken försvinner från datorn.
Man måste starta om den för att den ska komma tillbaka.

Några ideer vad det kan vara för fel?

Har du satt den internt istället för optiska enheten på en MacBook Pro 8,2 eller 8,3 så kan det vara strul med att använda en SATA-600 disk. Se längst ner på sidan på denna länk för beskrivning:

OWC DDAMBS0GB Data Doubler Optical Bay Hard... in stock at OWC

Kolla om det går att bygla disken för att tvinga den till SATA-300. Kanske funkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 20:06

Får den ström enbart genom USB? Testat med en extern spänningsadapter?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-29 20:27

Är det någon förutom Antonic som har erfarenhet av Momentus XT Hybrid 750 GB? Hastighet, batteritid, ljud/värme?

Funderar på att använda den som primär disk i Macbook Pro 15 mid 2010, med 10.7.3 och Windows 7 på bootcamp/vmware.

Bevaka tråden