Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur döljer jag min ip-adress när jag surfar?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 17:54
Ursprungligen av Tangen:

Get Behind the Shield! Hotspot Shield by AnchorFree

här är en anonymiserare för OSX, då ser det ut som du är i USA.
Men om du använder ett inlogg på MSN som någon känner till så spelar det ingen som helst roll.

Förstår du skillnaden mellan att ha en anonym ip och ett känt msn konto?

Jag testade det programmet. Helt plötsligt blev allting apslött och ofta blev det "sidan kan inte visas" osv...
Går det inte att dölja sitt ip utan att hela maskinen blir obrukbar?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-23 17:55

@elajtenworld

Du sprider väldigt mycket information om dig själv på nätet, du kanske skulle minska på det.

Du har MSN och Skype angivet här, och bostadsort. Med den informationen går det lätt att ta reda på vad du heter och var du bor. Att du jobbar/har jobbat på ett fraktbolag. Och mycket mer. Med tanke på hur mycket du gärna sprider omkring dig så måste det vara än lättare för din vän som känner dig att ”förfölja” dig.

Nyss postade du samma inlägg här på 99.se som på ett annat forum häromdagen. Och av det kan man hitta att du var på läkarbesök för lite mer än en månad sedan och vad som hände på det besöket. Och så vidare...

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 18:05
Ursprungligen av Mija:

@elajtenworld

Du sprider väldigt mycket information om dig själv på nätet, du kanske skulle minska på det.

Du har MSN och Skype angivet här, och bostadsort. Med den informationen går det lätt att ta reda på vad du heter och var du bor. Att du jobbar/har jobbat på ett fraktbolag. Och mycket mer. Med tanke på hur mycket du gärna sprider omkring dig så måste det vara än lättare för din vän som känner dig att ”förfölja” dig.

Nyss postade du samma inlägg här på 99.se som på ett annat forum häromdagen. Och av det kan man hitta att du var på läkarbesök för lite mer än en månad sedan och vad som hände på det besöket. Och så vidare...

Ja men hur gör man allt sånt ogjort då? Hur får man bort allt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 18:52
Ursprungligen av Elajtenworld:

Ja men hur gör man allt sånt ogjort då? Hur får man bort allt?

Du kommer aldrig att få bort allt...

1.
Böja med att rensa i den öppna informationen som ligger om dig på nätet, på alla siter du är medlem i. Facebook, MySpace, msn, 99 osv osv.
2.
Tänk på vad du delar med dig
3.
regga en "anonym" gmail adress för alla dina nätaktiviteter.

Det sista alternativet är svårare och inte alls anonymt, det är att knuffa undan gammal information om dig, genom att starta bloggar, sidor twitter etc. där du skriver vad du VILL ska komma fram om dig som person. Om du gör detta bra, så knuffar du undan gammal information och ersätter med ny in andras google sökningar.

Välkommen till internet r:tveksam:

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-23 18:00
  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 18:12

Hittar inget på deras sida om hastighet. Blir min hastighet påverkad av att använda deras tjänst? Blir någonting långsammare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 18:52
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hittar inget på deras sida om hastighet. Blir min hastighet påverkad av att använda deras tjänst? Blir någonting långsammare?

ja, det blir långsammare, testa med bredbandskollen så får du se hur mycket det påverkar dig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-23 18:54

Med ganska stor sannolikhet blir det långsammare med VPN eftersom det du skickar och tar emot ifrån internet först måste gå ifrån din dator till ipredators server för att sen leta sig ut på internet.

Dock bör det inte slöa ner din dator i sig, utan enbart hastigheten du kan ladda ner och ladda upp saker.

För övrigt tycker jag det låter som att du inte har riktigt rent mjöl i påsen själv vad gäller ursprungsproblemet med den blonda tjejen? Det låter som en enklare lösning att vara lite ärligare och inte utge sig för att inte vara någon man faktiskt är.
Men jag kanske missuppfattat saken, och isåfall ber jag om ursäkt.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 18:57
Ursprungligen av Arvid:

Med ganska stor sannolikhet blir det långsammare med VPN eftersom det du skickar och tar emot ifrån internet först måste gå ifrån din dator till ipredators server för att sen leta sig ut på internet.

Dock bör det inte slöa ner din dator i sig, utan enbart hastigheten du kan ladda ner och ladda upp saker.

För övrigt tycker jag det låter som att du inte har riktigt rent mjöl i påsen själv vad gäller ursprungsproblemet med den blonda tjejen? Det låter som en enklare lösning att vara lite ärligare och inte utge sig för att inte vara någon man faktiskt är.
Men jag kanske missuppfattat saken, och isåfall ber jag om ursäkt.

Jag lånade ett msnkonto av en vän för att adda denna tjejen för att se om hon ljuger och är opålitlig. Hon har ljugit för mig i ett helt år. Så jag skulle testa henne. men på nåt vis jämförde hon ip och såg att det kom från samma dator. Och sen dess har hon börjat rota i allt jag gjort på nätet och dessutom anklagar mig för saker som påminner om sånt jag skriver, men som jag är oskyldig till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-23 18:59
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag lånade ett msnkonto av en vän för att adda denna tjejen för att se om hon ljuger och är opålitlig. Hon har ljugit för mig i ett helt år. Så jag skulle testa henne. men på nåt vis jämförde hon ip och såg att det kom från samma dator. Och sen dess har hon börjat rota i allt jag gjort på nätet och dessutom anklagar mig för saker som påminner om sånt jag skriver, men som jag är oskyldig till.

Det känns som du bara ska blocka henne från allt du håller på med på nätet, enklast och snabbast.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 19:08

1.) Personliga problem lär inte datorn kunna hjälpa till med
2.) Det är helt omöjligt att gömma den IP adressen som du använder för att komma ut på internet med för andra som du har direktkommunikation med. Med direktkommunikation menar jag exempelvis Skype, MSN, ICQ, IChat osv.

Det enda du kan göra är att:

1.) Skapa en "Anonymizer" exempelvis dold.se eller Ipredator. Båda fungerar med mac.
2.) Varje gång du vill vara "hemlig" kan du ansluta dig vida någon av dessa så kommer personen inte känna igen din IP adress.

Men övrigt:
* Personer kommer ju såklart ändå kunna lista ut från VILKEN ip-adress du pratar om du har följande person på din MSN lista! Om jag vill ta reda på din IP adress om du har mig på min MSN lista så tar det mig 30 sekunder att klura ut det OAVSETT om du använder VPN eller inte. Dock kommer jag ju med VPN adressen inte ha någon aning om VAR du sitter.

* Det finns INGET sätt för någon person, tack vare din IP-adress att spåra vad du gör på INTERNET om den personen inte har ett spionprogram installerat på din dator, och om denne har detta så behöver han/hon ändå inte din IP-adress.

* Jag kan alltså inte, med hjälp av DIN ip-adress (oavsett om det är en anonym eller inte) ta reda på VAR DU SURFAT. DET ÄR OMÖJLIGT.

* Det enda jag kan ta reda på är om jag JOBBAR PÅ AFTONBLADET så kan jag såklart se om du surfat där, då jag kanske kan kolla i deras servrar om den Ip-adressen du har på MSN har varit inne på Aftonbladet.

* Tänk på att detta kan vara ett sätt för någon att jävlas lite med dig också, då bör du inte ta det på så stort allvar - sluta chatta med den personen är mitt tips.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 20:06
Ursprungligen av studiox:

1.) Personliga problem lär inte datorn kunna hjälpa till med
2.) Det är helt omöjligt att gömma den IP adressen som du använder för att komma ut på internet med för andra som du har direktkommunikation med. Med direktkommunikation menar jag exempelvis Skype, MSN, ICQ, IChat osv.

Det enda du kan göra är att:

1.) Skapa en "Anonymizer" exempelvis dold.se eller Ipredator. Båda fungerar med mac.
2.) Varje gång du vill vara "hemlig" kan du ansluta dig vida någon av dessa så kommer personen inte känna igen din IP adress.

Men övrigt:
* Personer kommer ju såklart ändå kunna lista ut från VILKEN ip-adress du pratar om du har följande person på din MSN lista! Om jag vill ta reda på din IP adress om du har mig på min MSN lista så tar det mig 30 sekunder att klura ut det OAVSETT om du använder VPN eller inte. Dock kommer jag ju med VPN adressen inte ha någon aning om VAR du sitter.

* Det finns INGET sätt för någon person, tack vare din IP-adress att spåra vad du gör på INTERNET om den personen inte har ett spionprogram installerat på din dator, och om denne har detta så behöver han/hon ändå inte din IP-adress.

* Jag kan alltså inte, med hjälp av DIN ip-adress (oavsett om det är en anonym eller inte) ta reda på VAR DU SURFAT. DET ÄR OMÖJLIGT.

* Det enda jag kan ta reda på är om jag JOBBAR PÅ AFTONBLADET så kan jag såklart se om du surfat där, då jag kanske kan kolla i deras servrar om den Ip-adressen du har på MSN har varit inne på Aftonbladet.

* Tänk på att detta kan vara ett sätt för någon att jävlas lite med dig också, då bör du inte ta det på så stort allvar - sluta chatta med den personen är mitt tips.

Ok. Då vet jag lite mer om hur det fungerar då

Mycket bra sammanfattat av studiox. Några tillägg:

- Det går inte att använda nätet utan att exponera en IP-adress, det är så hela tekniken fungerar.

Däremot kan man använda en proxy (en anonymiseringstjänst likt någon av de som redan tipsats om i tråden) som du ansluter dig till och sen vidare ut på nätet och på så sätt använder du IP-numret från proxyn istället för ditt eget. Men någon IP-nummer använder du alltid.

Nackdelen med dessa tjänster är att eftersom all din trafik tunnlas genom deras proxy så blir nätet segare, precis som Arvid skrev i tråden.

- Det går att spåra vad du gör på nätet till en viss del.

Det går inte att spåra allting du gör på nätet, men om du surfar på sajter så kan de som driver sajten se vad du gör och vilket IP-nummer du har. Jag som är administratör på 99mac kan till exempel se vilka IP-nummer besökarna ansluter från.

Det finns även andra lite mera luriga tekniker som gör att jag kan spåra dig utan att jag har något att göra med sajten du besöker. Säg att jag postar en bild här på forumet som ligger på min egen server. Så fort du besöker denna tråd så laddar du därmed bilden från min server. Därmed kan jag få en lista på alla IP-nummer som har läst den tråden i min serverlogg.

Detta är dock undantagen, generellt sett kan jag förstås inte se vad du gör på nätet utifrån ditt IP-nummer.

Ursprungligen av Adrian B:

Nackdelen med dessa tjänster är att eftersom all din trafik tunnlas genom deras proxy så blir nätet segare, precis som Arvid skrev i tråden.

Det är inte helt säkert att trafiken till och från din dator blir slöare.
För forumets övriga besökare så kan det tilläggas att de som använder Bahnhof som internetoperatör kan ta del av anonymiseringstjänsten Anonine. I och med att den ligger i operatörens egen stomnät så är hastigheten väldigt bra. Jag upplever ingen hastighetsförändring trots att jag har 100Mbit som tjänst.

Red: Tjänsten fungerar bra med Telia Mobilt Bredband och från Mittuniversitetets anslutningar i Sundsvall, Östersund och Härnösand (om någon behöver veta).

Senast redigerat 2010-05-25 18:25
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är inte helt säkert att trafiken till och från din dator blir slöare.
För forumets övriga besökare så kan det tilläggas att de som använder Bahnhof som internetoperatör kan ta del av anonymiseringstjänsten Anonine. I och med att den ligger i operatörens egen stomnät så är hastigheten väldigt bra. Jag upplever ingen hastighetsförändring trots att jag har 100Mbit som tjänst.

Ah, bra att veta. Jag trodde att alla VPN-tjänster mer eller mindre alltid var slöare.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, bra att veta. Jag trodde att alla VPN-tjänster mer eller mindre alltid var slöare.

Jag utgår ifrån att det beror lite på vilka servrar företaget har och var de finns placerade.

Bevaka tråden