Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 07:55
Ursprungligen av zappee:

Ingen tvingar någon att skriva applikationer till AppStore, men folk väljer att göra det.... som Steve skulle sagt.

Jomen, nu är jag lite trött på det där argumentet "Ingen tvingar någon att köpa iPhone/iPad" och "ingen tvingar någon att utveckla Appar".

Det är inte det som det är frågan om. Om man enbart skall resonera om saker som du är TVINGAD att göra, så skulle vi bara sitta och diskutera skattesystemet hela tiden... Då kan vi lägga ner hela 99.se.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 21:06
Ursprungligen av ridax:

Jomen, nu är jag lite trött på det där argumentet "Ingen tvingar någon att köpa iPhone/iPad" och "ingen tvingar någon att utveckla Appar".

Det är inte det som det är frågan om. Om man enbart skall resonera om saker som du är TVINGAD att göra, så skulle vi bara sitta och diskutera skattesystemet hela tiden... Då kan vi lägga ner hela 99.se.

Well, det är så det fungerar.

Allting är inte optimalt för alla, vissa gillar AppStore viss gilla Android Market.

Allt har sina för och nackdelar, hjälper inte att älta det i evigheter.

A good product will diversify consumer. Hate or love.

Jag tror minsann apple lyckats följa guy kawasakis tanke kring vad som gör en produkt ikonisk...

och det fortsätter med Iphone 4 -
så nä apple gör inte om sina misstag men de gör säkert nya!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 18:51

Saken är att ingen är tvungen att köpa iPhone eller iPad, och samma gäller att utveckla program till dem. Visst det finns brister i kontrolleringen av vilka program som släpps igenom, och visst iPhone är inte lika öppen som en Android dito. Men det är en filosofi som Apple kör stenhårt på och gillar man inte det får man väl helt enkelt köpa en Androidtelefon. Sen får man inte glömma att de som inte gillar App Store kan arbeta på HTML5 plattformen om de känner sig friare där.

Det man får påminna sig om är att de som faktiskt vill ha ett helt öppet system utgör en nischgrupp och majoriteten vill egentligen bara ha en lättavänd och välfungerande telefon, detta har lyckligtvis Apple insett och gör vissa rationaliseringar som i slutändan gynnar den stora massan. Sen går det inte att blund för att iPhone saknar vissa mjuvarofunktioner som många värdesätter i Android, men personligen saknar jag inte de så mycket. Förstår dock de som gör det. Samma går även att applicera på Mac OS vs. Windows, vissa få tycker det är för stängt, men majoriteten tycker det är precis vad man behöver och inget överflödigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 19:19
Ursprungligen av Fjonk:

Saken är att ingen är tvungen att köpa iPhone eller iPad, och samma gäller att utveckla program till dem. Visst det finns brister i kontrolleringen av vilka program som släpps igenom, och visst iPhone är inte lika öppen som en Android dito.

Det är väl ingen som har påstått att man är tvingad att köpa iPhone eller iPad. Tycker det är ett lite konstigt argument? Så man skulle inte kunna klaga på att det kommer så många BSOD (bomber) i Windows, för det är ingen som blir tvingad att köpa Windows? Diskussionen handlar inte heller om att Apple tvingar någon att köpa iPhone eller iPad. Men det kan ju hända att det finns personer som gillar iPhone och iPad men ogillar AppStore eller någon annan aspekt runt produkten. Det är lite löjligt att bara säga till alla att köpa något annat...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-02 23:33
Ursprungligen av ridax:

Det är väl ingen som har påstått att man är tvingad att köpa iPhone eller iPad. Tycker det är ett lite konstigt argument? Så man skulle inte kunna klaga på att det kommer så många BSOD (bomber) i Windows, för det är ingen som blir tvingad att köpa Windows? Diskussionen handlar inte heller om att Apple tvingar någon att köpa iPhone eller iPad. Men det kan ju hända att det finns personer som gillar iPhone och iPad men ogillar AppStore eller någon annan aspekt runt produkten. Det är lite löjligt att bara säga till alla att köpa något annat...

Ja det kan tyckas en aning drastiskt. Men ibland håller dessa debatter på till löja. Någonstans får man inse att det är så ett företag kör sitt race och gör sina produkter, det bästa sättet att påverka det är egentligen att inte köpa produkten i fråga. Men sen såklart kan man alltid ha sina negativa åsikter om något men ändå uppskatta det. Allt är inte svart och vitt såklart. Man får ta det onda med det goda när det kommer till apple helt enkelt.

Nåväl, jag är inte vän av ordning att försöka övertyga men jag finner det ändå komiskt att det inte listas ett flertal bra applikationer som Apple stoppat när frågan ställs.

Jag köper dock ditt resonemang Jawo. Detta är lite av tycke och smak, även fast jag i alla dessa år med iPhone aldrig saknat möjligheten att kunna köpa ett program på annan plats. Däremot kan man ha åsikter om att Apple borde vara mer tydliga med vad de släpper igenom. Om säkerheten är ett problem, då är jag glad att Apple stoppar det. Är det pga integritet likaså. Om det däremot är pga den kristna högern i USA, eller för att Apple är rädda för dålig PR då är jag av, det är helt fel. Det är också tråkigt om de stoppar program som eventuellt skulle kunna konkurrera med deras egna.

Men jag väljer hellre det framför ett helt öppet system där man själv tvingas vara på sin vakt som användare. Jag har helt enkelt bättre saker för mig.

Det finns ändå en anledning att det inte finns en enda android app för de svenska bankerna vad jag vet.

Android app steals bank login details - The H Security: News and Features

Då är jag helt enkelt glad över att Apple granskar programmen innan och det hoppas jag inte de slutar med. Däremot vore det trevligt om de gav bättre förklaringar på varför.

Ursprungligen av draags:

Då är jag helt enkelt glad över att Apple granskar programmen innan och det hoppas jag inte de slutar med. Däremot vore det trevligt om de gav bättre förklaringar på varför.

Gör dom inte det? Som jag förstått det så är det så att det finns regler du läser igenom innan du får tillgång till verktygen för att göra en app. Sedan när din app är klar skickar du den till Apple. Där kollas den igenom, blir den godkänd så finns den i appstore strax därefter. Blir den inte godkänd så skickar Apple ett mail och säger varför den inte blev godkänd samt ger en beskrivning av vad som behövs för att få den godkänd. Sedan är det upp till utvecklaren att antingen göra ändringen och skicka in igen eller skrika högt av ilska och få sina 15-minutes of fame

Ursprungligen av poseidon84:

Gör dom inte det? Som jag förstått det så är det så att det finns regler du läser igenom innan du får tillgång till verktygen för att göra en app. Sedan när din app är klar skickar du den till Apple. Där kollas den igenom, blir den godkänd så finns den i appstore strax därefter. Blir den inte godkänd så skickar Apple ett mail och säger varför den inte blev godkänd samt ger en beskrivning av vad som behövs för att få den godkänd. Sedan är det upp till utvecklaren att antingen göra ändringen och skicka in igen eller skrika högt av ilska och få sina 15-minutes of fame

Den biten vet jag inget om, om så är fallet så tar jag tillbaka det jag skrev.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 21:24
Ursprungligen av poseidon84:

Gör dom inte det? Som jag förstått det så är det så att det finns regler du läser igenom innan du får tillgång till verktygen för att göra en app. Sedan när din app är klar skickar du den till Apple. Där kollas den igenom, blir den godkänd så finns den i appstore strax därefter. Blir den inte godkänd så skickar Apple ett mail och säger varför den inte blev godkänd samt ger en beskrivning av vad som behövs för att få den godkänd. Sedan är det upp till utvecklaren att antingen göra ändringen och skicka in igen eller skrika högt av ilska och få sina 15-minutes of fame

Ja, ibland fungerar det så.... men ibland vet inte ens Apple vilka regler de skall ta till för att avvisa en applikation som de vill avvisa. "There are lots of things missing in the SDK agreement and that they can not foresee any circumstance that leads to a denial of an app"...

Vemedio - Snowtape Approval denied by Apple

Ursprungligen av ridax:

Ja, ibland fungerar det så.... men ibland vet inte ens Apple vilka regler de skall ta till för att avvisa en applikation som de vill avvisa. "There are lots of things missing in the SDK agreement and that they can not foresee any circumstance that leads to a denial of an app"...

Vemedio - Snowtape Approval denied by Apple

Snowtape finns ju på appstore, vad är ditt argument?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 22:04

De tog bort viss funktionalitet och fick den då godkänd efter övertalning. Det ändrar ju inte det faktum att Apple kan avvisa en applikation med helt oskrivna regler. Det är ett vågspel att utveckla applikationer för AppStore, då det inte räcker med att följa alla de minst sagt obskyra regler som finns skrivna. Man riskerar ändå att bli avvisad av oskrivna regler och har då lagt ner tid och pengar på något som är bortkastat.

Ursprungligen av ridax:

De tog bort viss funktionalitet och fick den då godkänd efter övertalning. Det ändrar ju inte det faktum att Apple kan avvisa en applikation med helt oskrivna regler. Det är ett vågspel att utveckla applikationer för AppStore, då det inte räcker med att följa alla de minst sagt obskyra regler som finns skrivna. Man riskerar ändå att bli avvisad av oskrivna regler och har då lagt ner tid och pengar på något som är bortkastat.

Men funktionaliteten som var problematisk var nedladdning av strömmen väl? Och detta finns kvar i programmet som finns i appstore.

Min tolkning av scenariot blir alltså att dom gjorde ett program, apple svarade med vad som var problemet med programmet. I sin tur fick Apple gensvaret att det inte stod något och det redan finns liknande program. Vilket ledde till att programmet nu finns på appstore. Så Apple regler uppdateras hela tiden när dessa problem upptäcks. Vilket jag ser som positivt. Men det enda som står på nätet är "buhu, mitt program gick inte igenom direkt". Det som missas att nämnas är när programmet väl går igenom en vecka senare. Jag gillar hur Steve uttryckte det på D8, han sa något i stil med "we will not call him out being an ass" eller något liknande. Det handlade om killen som gjorde ett politisktsatiriskt program som inte släpptes igenom. Apple ändrade sedan så det skulle kunna gå igenom. Killen valde istället att skrika ut i media om hur illa behandlad han blivit och fick t.o.m. Pulitzer priset om man ska tro Steve Jobs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 17:00

Vem vet vad som var problematiskt? Enligt utvecklarna så tog de bort möjligheten att överföra inspelade filer. Oavsett så ändrar det fortfarande inte det faktum att Apple kan avvisa en applikation med helt oskrivna regler. Det är ju liksom en frihet som Apple redan tog sig första gången och försvarade, så då spelar det ingen roll om applikationen sedan godkändes efter förändringar. Det är ju fortfarande så att det inte finns något klart regelverk... Den situationen kan ju bara förändras om Apple säger "oj, ursäkta! Det finns ingen regel mot den typen av applikationer så vi gjorde ett fel när vi stoppade applikationen". Men såvitt jag vet så var det inte så det gick till när appen släpptes igenom till slut...

Nej det verkar faktiskt som dom på ett flertal punkter gör helt rätt saker nu.

Med iPhone 4 så har ett dilemma kommit.

Hur ska jag gå råd till både en ny telefon och iPad. I-landsproblem - ja men ändå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-09 14:41
Ursprungligen av draags:

Hur ska jag gå råd till både en ny telefon och iPad. I-landsproblem - ja men ändå

Det är väl snarare ett U-landsproblem?

Tycker det är lite konstigt med en iPad som lanserades så nyligen med den "gamla" designen och så kommer iPhone med helt ny design. Hade varit mer logiskt att lansera bägge samtidigt med den nya designen tycker jag, men det finns säkert någon förklaring till det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-09 16:55

Det är ett iLandsproblem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-10 00:09

I I-länder är det väl inget problem? Där är det bara att köpa båda. Det är ett U-landsproblem om man måste välja...

Ursprungligen av ridax:

I I-länder är det väl inget problem? Där är det bara att köpa båda. Det är ett U-landsproblem om man måste välja...

Du ska nog ta en funderare på vad ett u-land är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-10 22:09
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du ska nog ta en funderare på vad ett u-land är.

Jaha... och din poäng är? Du kanske skall ta en funderare på att inte ta allt så allvarligt...

Är det ingen annan här som tycker att Apple just i detta fall går lite väl långt.

'Apple, you win: we?re pulling out of the App Store for now,' Appsfire leaves the fold | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:53
Ursprungligen av draags:

Är det ingen annan här som tycker att Apple just i detta fall går lite väl långt.

'Apple, you win: we?re pulling out of the App Store for now,' Appsfire leaves the fold | 9 to 5 Mac

I min mening låter det som mycket väsen för ingenting, men inlägget ger kanske inte hela historien.

Ursprungligen av vanilj:

I min mening låter det som mycket väsen för ingenting, men inlägget ger kanske inte hela historien.

Antagligen inte, det finns säkert en logisk förklaring varför de nekar en applikation. Fast om man enbart läser artikeln så ter det sig märkligt och man kan fundera på vad anledningen är.

Bevaka tråden