Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud från MiniDisplayport via HDMI

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-21 17:54
Ursprungligen av Niks:

Jag har likadan adapter, dator och en Sony Bravia 40( kdl40w4500). Det fungerar dock inte för mig.

Hur fick du det att fungera?

Har du uppdaterat till 10.6.4? Tydligen så försvann ljud ut via mdp i den versionen.. Skumt. Undrade precis om min adapter hade pajat... Hoppas Apple uppmärksammar detta.

Apple - Support - Discussions - No audio output over minidisplay ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-21 20:12
Ursprungligen av kosami:

Har du uppdaterat till 10.6.4? Tydligen så försvann ljud ut via mdp i den versionen.. Skumt. Undrade precis om min adapter hade pajat... Hoppas Apple uppmärksammar detta.

Apple - Support - Discussions - No audio output over minidisplay ...

Jag har 10.6.4...

Om dom är uppmärksammade så är säkert en lösning nära. Trodde jag fått ett måndagsexemplar av antingen mbp eller adapter. Men jag är alltså inte ensam.

Tack för input ska kolla din länk.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-27 00:34

Så irriterande! Har exakt samma problem... Ny mbp 13", maclines adapter och hdmi-outputten (tvn) försvann från ljudinställningar efter uppdat till 10.6.4. Combo-uppdatering gjorde ingen skillnad, inte zappa pram eller kasta .plist-filer heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 20:27

Maclines adapter funkar klockrent med iMac 21.5" (sent 2009) också! Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 20:31
Ursprungligen av kosami:

Maclines adapter funkar klockrent med iMac 21.5" (sent 2009) också! Gött!

Va? Fungerar det på fler datorer från apple mer än deras nya macbook pro?! om ja så jävlar vad jag ska beställa mac mini ÄNTLIGEN!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-10 22:28
Ursprungligen av 20hz:

Va? Fungerar det på fler datorer från apple mer än deras nya macbook pro?! om ja så jävlar vad jag ska beställa mac mini ÄNTLIGEN!

Verkar hittils bara vara iMac (sent 2009) och Macbook Pro (April 2010) som gäller, iallafall vad man kan utläsa från denna iMac (Late 2009), MacBook Pro (Mid 2010): HDMI audio doesn't work with some adapters

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 11:10
Ursprungligen av kosami:

Maclines adapter funkar klockrent med iMac 21.5" (sent 2009) också! Gött!

På vilket sätt? Får du ljud med? Eller bara bild?

Någon som har testat Maclines adapter med en iMac och kan bekräfta eller dementera att den klarar att bära ljud från Mini Dipsplaport till HDMI?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-17 18:24

Tjenare grabbar!
Har själv köpt adaptern från Komplett.se men får inte heller ljudet att fungera.
Funderar lite på om det kan vara HDMI kabeln från Clas Ohlson som kanske är av för tidig version typ 1.0 eller nått. Det konstiga är dock att det är samma kabel som jag har till PS3an och där är det inga problem med ljudet alls.
Någon som kan det här med kablarna????

Nu har även jag lagt en beställning på denna adapter men jag återkommer när jag fått den om en vecka eller vad det tar från staterna?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-15 09:40
Ursprungligen av bagubben:

Nu har även jag lagt en beställning på denna adapter men jag återkommer när jag fått den om en vecka eller vad det tar från staterna?

Tar väl ungefär 7-14 dagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 20:25

La precis beställningen och betalningen gått igenom med paypal, bara den olidliga väntan kvar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-17 18:29

Får inget ljud med denna "Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter".

Har senast mbp 13 och en sony bravia tv...

Kollat ljudinställningarna i osx och får inte upp tv:n där på så vis som inlägg #10.

Ideér? Någon annan som får det att funka med Sony?

Senast redigerat 2010-06-17 18:45

Nice, köpte exakt den där från eBay förra veckan. Var lite osäker på om den skulle klara av ljud men hoppades ändå, nu när du bekräftar det slipper jag tänka på det. Tack!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-08 10:16

Vilken adapter är det du har köpt?

Ursprungligen av ceve:

Vilken adapter är det du har köpt?

Det var Mini Displayport till HDMI från komplett för knappt 300:- ink frakt men dem funkar inte, då jag fick en till skickad efter att ha klagat på den första. Har alltså testat med 2st av samma märke utan att få det och fungera med bild och ljud via HDMI. Får bara bild på tvn men ljudet kommer från datorn.

  • Medlem
  • 2010-06-15 09:59

Under 100kr inkl. frakt (gratis)

DealExtreme: $12.66 Mini DisplayPort Male to HDMI Female Adapter (1080p)

Det blir ingen tull eller moms eftersom de skriver "gift" på paketet
och värdet uppenbart är för litet för att tullen skall bry sig.
Tar 1-3v dock.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-06-27 01:46

Verkar som att det är läge att avvakta med att köpa MDP/HDMI-adapter tills Apple klarat ut detta med andra ord.

Ja det verkar vara en soppa detta. Enligt läken till apple support forumet som postades tidigare finns det folk som fått ljud att funka med 10.6.4 uppdateringen. Kan apple ha lyckats sabba ljud ut på vissa MiniDP->HDMI adaptrar medans det funkar på andra?

Någon som testat MacLines adapter ( Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Videokablar - Kablar - Ljud, bild & media - Macoteket ) tillsammans med 10.6.4? Själv vågar jag inte uppdatera, sitter fortfarande på 10.6.3 eftersom ajg använder HDMI rätt mycket.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-30 13:33

Någon som testat MacLines adapter ( Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Videokablar - Kablar - Ljud, bild & media - Macoteket ) tillsammans med 10.6.4? Själv vågar jag inte uppdatera, sitter fortfarande på 10.6.3 eftersom ajg använder HDMI rätt mycket.[/QUOTE]

Se inlägg #46... Råder dig att avvakta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 16:25

Ingen som testat lösningar UTAN adapter?

Exempelvis: MINI DISPLAYPORT TO HDMI CABLE FOR APPLE MACBOOK M-M - eBay (item 140394300098 end time Jul-23-10 18:08:42 PDT)

I apple forumet som länkats tidigare påstås att denna bär ljudet även med 10.6.4.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-18 22:42

Hejsan hejsan, sitter i samma båt skulle man kunna säga. Fick hem min macbook pro 13" för ungefär en vecka sedan och i o med de OS X 10.6.4.. Har kikat runt på olika adaptrar men har inte hittat någon som testat denna " Kabelgiganten - Mini Displayport - HDMI hane 1,8 M " så jag beställde en sådan med fick ungefär samma resultat som ovan, inget ljud kom ur tv´n utan bara från datorn.. Är det OS X 10.6.4 som jävlas tro?

Hur är enklaste vägen att koppla in en "äldre" MBP som inte har ljud ut via displayporten till tv:n? Är enda sättet att använda en sladd till bilden displayport-HDMI + hörlursurtaget?

Ursprungligen av A.K.O.A:

Hur är enklaste vägen att koppla in en "äldre" MBP som inte har ljud ut via displayporten till tv:n? Är enda sättet att använda en sladd till bilden displayport-HDMI + hörlursurtaget?

ja.

Finns dock dyra aktiva omvandlare som man kan koppla in en vga+rca-kontakt i som sen omvandlar till hdmi. Hur bra de fungerar vet jag inte och de kostar runt en 700 kr. Så själv anser jag det vara värt "besväret" att behöva en bild och ljudsladd.

Nu har jag testat att ansluta en ny MacBook Pro 17" (som lanserades i april 2010) till en tv via denna adapter från Griffin ( Griffin Technology: Video Display Converter - Convert Mini DisplayPort output to HDMI or DVI video ). Det fungerade klockrent, i ljudinställningarna var det bara att välja sony tvn som jag testade emot. Laddade ner 10.6.4 uppdateringen och efter att den var installerad och klar testar jag igen med samma adapter mot samma tv och det gick fortfarande att få ljudet via mini displayporten.
Så ska det köpas hdmi-adapter rekommenderar jag denna.

Ursprungligen av sirsnurre:

Nu har jag testat att ansluta en ny MacBook Pro 17" (som lanserades i april 2010) till en tv via denna adapter från Griffin ( Griffin Technology: Video Display Converter - Convert Mini DisplayPort output to HDMI or DVI video ). Det fungerade klockrent, i ljudinställningarna var det bara att välja sony tvn som jag testade emot. Laddade ner 10.6.4 uppdateringen och efter att den var installerad och klar testar jag igen med samma adapter mot samma tv och det gick fortfarande att få ljudet via mini displayporten.
Så ska det köpas hdmi-adapter rekommenderar jag denna.

Var köpte du den? Via Griffin?

Ursprungligen av Machacker:

Var köpte du den? Via Griffin?

Media Markt (det som ligger i Forum Nacka i Sthlm)

Okej, var på Media Markt i GBG häromdagen men då hade de bara en dyr (299) plastig "Made for mac" adapter. Skall kolla imorgon igen. Vad kostade den?

Ursprungligen av Machacker:

Okej, var på Media Markt i GBG häromdagen men då hade de bara en dyr (299) plastig "Made for mac" adapter. Skall kolla imorgon igen. Vad kostade den?

299:- fast klart värt det iom att den faktiskt fungerar oavsett osX version

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-10 20:51

13" ...

Börjar undra om det är kombinationen MBP 13 och 10.6.4 som spökar?! Någon som kan utesluta?

Har fått besked från Macoteket idag att det är fel på hela batchen av Maclines MDP>HDMI-adaptrar. Andra varianter verkar dock inte vara säkrare.

Se kundbetyg på apple.com ang griffin och moshi som ska ha stöd för ljud:
Griffin Video Display Converter - Apple Store (U.S.)
Moshi Mini DP to HDMI Adapter with Audio Support - Apple Store (U.S.)

Vet varken in eller ut...

Apple support diskussionsforum:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2482191&tstart=0#11781804

Senast redigerat 2010-08-10 21:01
Bevaka tråden