Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt tangentbord, nya funktionsknappar??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Började denna strålande dag med att hälla ett glas vatten i mitt tangentbord. Var ändå inte särskilt törstig faktiskt.

Pluggade snabbt ur det och lät det ligga och torka en stund. Körde med hårtorken lite. Allt verkade sedan vara frid och fröjd när jag testade igen... men efter fem minuter märkte jag att vänsta alt-knappen strejkade. Det kan man väl leva med, det finns ju en till, tänkte jag. Efter femton minuter till gav sig dessvärre mellanslag också. Värre.

Så jag åkte iväg till närmaste macbutik och köpte mej ett nytt, fräscht aluminiumtangentbord. Invigde det just, fint med lite uppfräschning på skrivbordet och lägre ljudnivå än den gamla vita plastvarianten som jag just haft sönder.

En tråkig sak är dock att tangentbordet vill bestämma åt mej var jag ska ha Exposé, Dashboard osv. Tidigare hade jag Spaces på F1 och Exposé på F2 till 4, men nu är plötsligt F1 och 2 upptagna av ljusstyrka och bara en av de tre Exposéfunktionerna finns tillgänglig. Dessutom ligger Dashboard på F4, vilket nog är det mest irriterande av allt, för jag riktigt avskyr Dashboard. Spaces å andra sidan finns det ingen knapp för alls.

Det verkar inte finnas något sätt att bestämma själv. Lustigt nog kan man ju välja dessa knappar i Systeminställningarna, men det är ändå den "hårda" funktionen som aktiveras. Drygt! Hur gör jag för att få tillbaka Spaces och Exposé som fingerminnet vill ha det?

Är det förresten inte märkligt att det finns tre Exposé-lägen, men bara ett av dem är visst tänkt att användas via tangentbordet?

Du kan dels ställa in i inställningen för Expose/spaces vilken tangent som skall starta och visa både ditten och datten.

Ställer du sedan in i inställningar/Tangentbord att "Använd F1... som vanliga tangenter" till Av/på som du vill ha det så borde det fungera.

Ah, så enkelt var det! Dumt dock att detta gör att inte heller volymknapparna är de samma som innan... hur gör jag för att ställa in dem manuellt?

Volymknappaarna tror jag inte man kan flytta på.

Inte utan en väldans massa jobb.

Kanske kan du kolla i manipulera kortkommandon etc i inställningar...
Jag tycker det låter lättare lära om

1
Bevaka tråden