Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro modeller ute

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av P1200VB:

Cirka 20% vid samma klockfrekvens och man brukar säga att allt under 20% är knappt märkbart. Nu är dessutom klockfrekvensen lägre vilket gör skillnaden ännu mindre. En quadcore hade däremot givit stor skillnad i många applikationer men det är väl värmen som ställer till det.

MacBook Pro 15-inch Core i7 Benchmarked: It's So Fast - Macbook pro core i7 benchmark - Gizmodo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 20:48

50% är i extremfall, på det stora hela skiljer det inte så mycket. I spel anses tom Penryn vara snabbare än i7. Men visst är de snabbare de nya i7 processorerna, inget o diskutera. För min del blir det dock ingen uppgradering förrän de klämmer in en quadcore, först då kommer det bli ett ordentligt prestandalyft som verkligen märks. Skillnaden mellan de här nya Macbook Pro och iMac med 2,8GHz i7 quadcore lär ju vara betydligt större än skillnaden mellan Core2 Duo och i7 Duo. Förut fick man inte långt ifrån samma prestanda i Macbook Pro som i iMac, det får man inte nu längre vilket är lite synd även om det naturligtvis finns en förklaring till det (värmeutvecklingen).

Ursprungligen av FiftyOne50:

Det framgår.

"Nya Intel Core i5- och Core i7-processorer.
15- och 17-tumsmodellerna av MacBook Pro har de snabbaste tillgängliga dual-core-processorerna, vilket ökar deras prestanda med upp till 50 %.*3
Läs vidare om de nya processorerna i MacBook Pro"

Se där ja, men det står inget om det i specifikationerna.

Ursprungligen av P1200VB:

...

Små delar av det du säger stämmer, men mycket är överdrivet.

Namnet är inget konstigt alls. Precis som nämnt ovan så får processorerna namn efter sin arkitektur/generation. Core i7 består såväl av mobila som desktopprocessorer. Det finns både med två och 4 kärnor.

När någon skriver Core i7 är det en förkortning av Intels namn som tydligt designerar vilken CPU det handlar om. I Apples fall heter 2.66:an i7-620M, där M:et betyder 'mobile'. QM betyder 'quad mobile', vilket också finns i lägre frekvenser.

2.66:an bygger på andra teknologier än Core 2 Duo. Du har hyperthreading och Turbo Boost. 2.66:an klockar automatiskt upp till över 3 GHz, så den är inte långsammare än den gamla 2.8:an. Den ger dig även tillgång till 4 simultana trådar jämfört med två för gamla.

Den nya i7:an presterar betydligt bättre än Core 2 Duo.

Sen har den inte alla fördelar som desktopsidan har- det stämmer.

-----------------

Det kom några inlägg emellan där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 17:54

Det framgår inte om det är dualcore eller quadcore för den som inte är så insatt om man kollar på apples sida, det är det som är det största problemet.

Ursprungligen av P1200VB:

Det framgår inte om det är dualcore eller quadcore för den som inte är så insatt om man kollar på apples sida, det är det som är det största problemet.

Det framgår.

"Nya Intel Core i5- och Core i7-processorer.
15- och 17-tumsmodellerna av MacBook Pro har de snabbaste tillgängliga dual-core-processorerna, vilket ökar deras prestanda med upp till 50 %.*3
Läs vidare om de nya processorerna i MacBook Pro"

Ursprungligen av P1200VB:

Det framgår inte om det är dualcore eller quadcore för den som inte är så insatt om man kollar på apples sida, det är det som är det största problemet.

Visst skulle de kunna vara tydligare. Jag stör mig t ex på att de inte specar sina SSD, inte ens under tekniska specifikationer. Det är lite synd.

Apple kör sin grej: de vill att teknologin skall vara transparent- man skall inte bry sig alls. För 80-90% av datoranvändare är det nog en bra grej. Men jag tycker man skall kunna hitta den info man behöver, om man är intresserad.

Core 2 Duo har 2 fysiska = 2 virtuella/synliga CPU:er för OS:et.
Core i7-620M har två fysiska, men 4 virtuella/synliga kärnor.

Skulle du kolla i taskmanagern skulle du alltså se 4 kärnor.

2.66 är den hastighet den kan köra på "4" kärnor. För entrådsprocesser klockar CPU:n upp så mycket som 3.33 GHz.

Apple säger att prestanda är 50% bättre än tidigare generation, men sånt får man kolla upp inom just de användningsområden man är intresserad av.

  • Medlem
  • 2010-04-13 18:37
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Apple säger att prestanda är 50% bättre än tidigare generation, men sånt får man kolla upp inom just de användningsområden man är intresserad av.

Det kan inte nog understrykas.

Tittar man prestandabilderna apple själva ligger ute med får du 1,5X mot förra genereation vid tung videoredigering/konvertering.

"Common tasks" i Aparture ger 1,1X. Knappast märkbar skillnad.

Detta gäller ju överallt. Tro inte att din nya MBP kommer att flyga fram i vardagligt arbete (eller, jo, det gör den ju - på samma sätt som de gamla). Arbetar du med mycket processorintensiva uppgifter är detta en jackpott - för mig & de flesta every day users kommer skillnaden bli rätt så markant.

Enligt AppleInsider är nya integrerade grafiken i trettontumsmodellen specialtillverkad just för Apple:

AppleInsider | Nvidia 320M GPU made especially for Apple's new 13-inch MacBook Pro

Verkar även som om touchpaden är ny:

Inside Apple's New MacBook Pro - Mac Rumors

ÄNTLIGEN!!!

Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta innan datorerna finns tillgängliga hos andra återförsäljare, exempelvis Dustin?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-13 18:30

Synd att man köpte sin macbook pro i januari, men jag hade nog inte pallat att vänta 4 månader till i alla fall. Kan dock konstatera att jag är i total ofas med köpande och lanserande av apples bärbara då jag köpte min powerbook fem-sex månader innan macbooken släpptes.

OM jag hade 23000:- att lägga på en utav dessa maskiner.

Tittar man på hastigheten inom Intel® Core™ i7 Mobile Processor
Processor Spec Finder så ser man att det är en DualCore iCore7 som Apple har i sina MavBook Pro.

Grafikswitchningen i femton- och sjuttontummaren är inte Optimus utan något eget som Apple snickrat ihop:

AppleInsider | Nvidia says new MacBook Pro graphics switching isn't Optimus

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-04-13 19:22

Står i valet mellan att välja en 13" C2D 2.66GHz eller 15" i7.

Sätter mobiliteten hos 13 tummaren högt, men saknar kunskapen om ifall prestandan räcker.
Främst kommer jag skriva, surfa och lyssna på musik. Det mest prestandakrävande jag kommer att vilja göra är att kolla på film i 1080p.

Kommer jag att klara mig med Core2Duo eller bör jag tänka om?

  • Medlem
  • 2010-04-13 19:52
Ursprungligen av svalin:

Står i valet mellan att välja en 13" C2D 2.66GHz eller 15" i7.

Sätter mobiliteten hos 13 tummaren högt, men saknar kunskapen om ifall prestandan räcker.
Främst kommer jag skriva, surfa och lyssna på musik. Det mest prestandakrävande jag kommer att vilja göra är att kolla på film i 1080p.

Kommer jag att klara mig med Core2Duo eller bör jag tänka om?

Dessa diskussioner&rädslan dyker ofta upp. Jodå, det har varit möjligt att lyssna på musik & kolla mailen på datorer de senaste femton åren - så oroa dig inte.

Jag har mbp 13" & den räcker mer än väl till det du är ute efter. Prioriterar du mobiliteten kan du med gott samvete införskaffa en sådan.

Det är lätt att få prestandahysteri, & det tål väl att upprepas att i5/i7 gör sina reella prestandavinster gentemot C2D i tyngre uppgifter som rendering, tung filmredigering etc.

Absolut kommer du att klara dig med Core2Duo. Men om du ska ha datorn i 3-5 år då rekommenderar jag dig 15 iCore7 om du har råd med det, utan tvekan.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-04-13 20:08
Ursprungligen av Hunter78:

Absolut kommer du att klara dig med Core2Duo. Men om du ska ha datorn i 3-5 år då rekommenderar jag dig 15 iCore7 om du har råd med det, utan tvekan.

Råd och råd, blir inte 15" klumpig att bära med sig (på t.ex buss/tåg)?

Dollar kursen måste vara fantastisk för apple sverige. bara för dem, inte för kunden...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 19:24

vad i helve.....

VAD ÄR DET HÄR!

Jag såg framsidan "NYA MBP" YES tänkte jag äntligen kommer nya funktioner , FUNKTIONER!!!

Men icke. INTE EN ENDA NY FUNKTION ALLS!!!!!

Ahh vad trött jag blir, känns som dem jävlas med en.

1. 3G modem inbyggt? var?
2. Blu Ray ? var är den?
3. HDMI, har ni inte lärt er av ert misstag?
4. Mindre blank display (som MBA) var är den ? som inte är som en spegel.

Snälla rara Apple, kan ni inte göra en gedigen dator, en gång skull för alla så ni verkligen är bäst på allt, och att ni har allt så ni slår varenda dator som finns? Jag är trött på detta nu.

Finns HP datorer som har detta för ca 8000 kronor

1. HDMI
2. Blu Ray
3. Inbyggt 3G modem
4 Mattare skärm
5 Core i processor

Kan det vara så svårt för apple då?

Ursprungligen av Esa:

vad i helve.....

VAD ÄR DET HÄR!

Jag såg framsidan "NYA MBP" YES tänkte jag äntligen kommer nya funktioner , FUNKTIONER!!!

Men icke. INTE EN ENDA NY FUNKTION ALLS!!!!!

Ahh vad trött jag blir, känns som dem jävlas med en.

1. 3G modem inbyggt? var?
2. Blu Ray ? var är den?
3. HDMI, har ni inte lärt er av ert misstag?
4. Mindre blank display (som MBA) var är den ? som inte är som en spegel.

Snälla rara Apple, kan ni inte göra en gedigen dator, en gång skull för alla så ni verkligen är bäst på allt, och att ni har allt så ni slår varenda dator som finns? Jag är trött på detta nu.

Finns HP datorer som har detta för ca 8000 kronor

1. HDMI
2. Blu Ray
3. Inbyggt 3G modem
4 Mattare skärm
5 Core i processor

Kan det vara så svårt för apple då?

Och Apple har bara DualCore iCore7 cpuer, var har Quadcore icore7 tagit vägen?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-13 20:03
Ursprungligen av Hunter78:

Och Apple har bara DualCore iCore7 cpuer, var har Quadcore icore7 tagit vägen?

Bara och bara, testa att löda ihop en CPU själv nästa gång

Sen heter de Core i7 och inget annat.

Ursprungligen av Hunter78:

Och Apple har bara DualCore iCore7 cpuer, var har Quadcore icore7 tagit vägen?

Drar för mycket ström i Apples ögon skulle jag tro, de satsar nog hellre på längre batteritid för det är fler kunder som uppskattar det.

Ursprungligen av Esa:

2. Blu Ray ? var är den?
3. HDMI, har ni inte lärt er av ert misstag?

Men snälla, inga av de där två har det ens varit rykten om. HDMI har vi diskuterat mycket förr, och det kommer inte, så sluta dröm. Apple anser att det är ett interface för hemelektronik (TV etc), inte ett datorinterface. Jag förstår dem. Blu-Ray är väl inget Apple gillar, så det lär nog också dröja. Det är jag glad för, det kanske hör hemma i hemmabioanläggningen, men i en dator tycker jag inte optisk media hör hemma överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre om de skrotat skiten och gjort utrymme för en extra hårddisk/SSD.

  • Medlem
  • 2010-04-13 19:54
Ursprungligen av Capeman:

Men snälla, inga av de där två har det ens varit rykten om. HDMI har vi diskuterat mycket förr, och det kommer inte, så sluta dröm. Apple anser att det är ett interface för hemelektronik (TV etc), inte ett datorinterface. Jag förstår dem. Blu-Ray är väl inget Apple gillar, så det lär nog också dröja. Det är jag glad för, det kanske hör hemma i hemmabioanläggningen, men i en dator tycker jag inte optisk media hör hemma överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre om de skrotat skiten och gjort utrymme för en extra hårddisk/SSD.

Avsaknaden av BluRay och HDMI är alltså en feature?

Ursprungligen av FrrH:

Avsaknaden av BluRay och HDMI är alltså en feature?

Hahaha nej, men jag förstår deras resonemang.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-13 20:21
Ursprungligen av Capeman:

men i en dator tycker jag inte optisk media hör hemma överhuvudtaget. Hade varit mycket bättre om de skrotat skiten och gjort utrymme för en extra hårddisk/SSD.

Jag håller absolut med ! Jätte irriterat på DVD drive som tar stor plats inne i dator.
Numera tar DVD upp en tredje del inne i bärbar dator !
Med 2 st SSD HD skulle vara en dröm !

Ursprungligen av Capeman:

Hade varit mycket bättre om de skrotat skiten och gjort utrymme för en extra hårddisk/SSD.

Japp. Och platsen som eventuellt blir över kan man utnyttja till ännu större batteri samt byta ut SD-kortplatsen till en multikortplats/expansionsport.

Tycker det är grymt störigt att jag behöver kortläsare till mina CF-kort.

DVD/brännare kan man definitivt köra externt på en bärbar.

Ursprungligen av Esa:

vad i helve.....

Nåja.

Detta är ju en "silent update" och det har aldrig varit tal om något annat.

Det kom mycket nytt på CPU och grafiksidan. Att det finns nya skärmalternativ var en positiv överraskning.

Sen är många av funktionerna du nämner återvändsgränder. Är det viktiga för dig skall du titta seriöst på andra märken. Det beror på om OSX och Mac är viktigare eller inte.

Ursprungligen av Esa:

vad i helve.....

VAD ÄR DET HÄR!

Jag såg framsidan "NYA MBP" YES tänkte jag äntligen kommer nya funktioner , FUNKTIONER!!!

Men icke. INTE EN ENDA NY FUNKTION ALLS!!!!!

För det första har Apple aldrig utlovat att det skulle komma massa nya funktioner. För det andra så har du fel, det är visst nya funktioner, men kanske inte just de du hoppades på.

1) Automatisk växling av grafikkort. Betydligt smidigare än på förra modellerna.
2) Möjligheten att byte ut skärmen mot en med högre upplösning. Mycket efterlängtat bland många.
3) Ljud ut via mini-DP. Gör att man enkelt kan konvertera till HDMI. Många som väntat på detta.
4) Bättre styrplatta med "inertial scrolling". En liten men trevlig nyhet.

Utöver detta har vi en bunt trevliga förbättringar som betydligt snabbare processorer, bättre grafikkort och längre batteritid.

Förresten måste jag ha missade visst att det var SM i utropstecken idag. Grattis, du vann.

Ursprungligen av Esa:

1. 3G modem inbyggt? var?

En funktion som helt klart hade passat för vissa, det kan jag hålla med om. Har man en iPhone är det dock rätt smidigt med internetdelning från den (inte en ursäkt, men ett alternativ).

Ursprungligen av Esa:

2. Blu Ray ? var är den?

Vid det här laget borde du väl ha förstått att Blu-ray inte finns med i Apple planer. För min del hade jag hellre sett att de slitit ur den optiska läsaren helt.

Ursprungligen av Esa:

3. HDMI, har ni inte lärt er av ert misstag?

Vilket misstag? HDMI är ingen standard för bildskärmar, det är en standard för tv-apparater. Köp en mini-DP->HDMI-adapter och du har allt du behöver, speciellt eftersom ljudet också går den vägen nu.

Ursprungligen av Esa:

4. Mindre blank display (som MBA) var är den ? som inte är som en spegel.

Finns anti-glare som tillval för 15-tummaren. I övrigt verkar det rätt tydligt att de flesta kunder föredrar de blanka skärmarna.

För min del var just 1680 x 1050 på önskelistan och det var kul att se att det slog in. Jag saknade däremot USB3 och plats för dubbla hårddiskar istället för optisk läsare. Men det var inget jag förväntade mig idag, bara en önskedröm.

Bevaka tråden