Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur handla apps till iPad redan nu? (2010-04-03)

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-04 00:13

Hej,

Har precis köpt en ipad, men det funkar inte med svenska appstore (vilket kanske var givet?). Finns det ngt sätt att komma runt detta?

Per

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-04 01:25

Testa med att tanka ner en app, sen när du ska logga in så loggar du in med ett svenskt iTunes Store konto. Då tror jag att den byter till svenska App Store av sig själv.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-04 03:16

Dessvärre inte, när jag signat in med svenskt konto så får jag "The App Store is not supported in this country" och blir sedan tvingad att stänga ner.

Har lyckats komma åt några via Apple.com's länkar till iTunes, men de flesta går bara att hämta från amerikanska Appstore. Antar att det blir att vänta till Sverigesläpp innan appstore funkar direkt på ipaden :/

Borde det inte funka med ett amerikanskt konto och iTunes gift card? Så hade i alla fall jag planerat att komma runt problemet...?

Lasse

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-04 08:39

För att komma åt den amerikanska appstoren måste du ha ett amerikanskt bank/kreditkort, annars låter den inte dig ändra. Och Apple kollar billing address så du kan inte fylla i ett svenskt kortnummer med amerikansk adress.

Har laddat hem en del del apps nu, tyvärr är det de roliga appsen, som iBooks och Netflix t.ex., som inte går att ladda hem utan amerikanskt konto

Du kan köpa ett amerikanskt presentkort t.ex. här iTunes Gift Cards och skapa ett fejkat konto kopplat till en valfri (riktig) adress i USA.

Ursprungligen av troll2:

Hej,

Har precis köpt en ipad, men det funkar inte med svenska appstore (vilket kanske var givet?). Finns det ngt sätt att komma runt detta?

Per

Vad är det som inte funkar?

Ursprungligen av Fredse:

Vad är det som inte funkar?

Det står i tråden... iPad store stödjs inte i Sverige, du måste ha ett amerikansk iTunes konto för att komma åt den.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det står i tråden... iPad store stödjs inte i Sverige, du måste ha ett amerikansk iTunes konto för att komma åt den.

Njae, det är väl inte helt solklart. Menar du att det inte går att köpa iPad-appar direkt från en iPad om man inte har ett amerikanskt iTuneskonto?

Geometry Wars till iPad säljs ju i svenska appstore. Skulle det funka att köpa på datorn och sen synka med iPad?

Ursprungligen av Fredse:

Njae, det är väl inte helt solklart. Menar du att det inte går att köpa iPad-appar direkt från en iPad om man inte har ett amerikanskt iTuneskonto?

Geometry Wars till iPad säljs ju i svenska appstore. Skulle det funka att köpa på datorn och sen synka med iPad?

Jag kan ha tolkat inlägget fel och det finns ju ingen "dedicerad" iPadstore när jag tittar noggrannare i den amerianska iTunestore (men jag har bara $0.05 att handla för:))

Men...
http://www.99.se/1884279-post3.html

Edit: Jag får backa, jag var för snabb. Det går att söka på iPad i svenska iTunes Store och få fram iPadappar - i alla fall några... Sorry

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-05 02:23

Tack för tipset! Köpte gift card, funkade galant.

Förtydligande av tidigare inlägg: Svensk appstore går inte att nå från ipaden, men det går att ladda hem apps via svenska itunes store på datorn och synca över.

Ursprungligen av troll2:

Tack för tipset! Köpte gift card, funkade galant.

Förtydligande av tidigare inlägg: Svensk appstore går inte att nå från ipaden, men det går att ladda hem apps via svenska itunes store på datorn och synca över.

Puh! Skönt att höra. Ett tag trodde jag att jag skulle få ångra mitt inköp.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-04-06 21:25
Ursprungligen av Fredse:

Puh! Skönt att höra. Ett tag trodde jag att jag skulle få ångra mitt inköp.

Gött att den funkar!

Men hur bra funkar den?
Känns det OK med engelskt tangentbord e.x?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-12 18:43
Ursprungligen av Rixx:

Gött att den funkar!

Men hur bra funkar den?
Känns det OK med engelskt tangentbord e.x?

Engelskt tangentbord är väldigt jobbigt att använda, omöjliggör att kunna skriva snabbt med alla fingrar. Det ska bli skönt när svenskt språkstöd kommer.

I övrigt är den underbar

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-07 11:03

Ok, jag är lite dum så jag måste bara få det klart för mig:

  1. Man kan köpa ett gift card, skapa ett fejkat konto, och använda det på amerikanska App store i en iPad

  2. Man kan köpa en iPad app på svenska App store och synca via datorn

  3. Man kan INTE komma åt svenska App store via en iPad

Har jag uppfattat tråden korrekt?

Ursprungligen av lasselu:

Ok, jag är lite dum så jag måste bara få det klart för mig:

  1. Man kan köpa ett gift card, skapa ett fejkat konto, och använda det på amerikanska App store i en iPad

  2. Man kan köpa en iPad app på svenska App store och synca via datorn

  3. Man kan INTE komma åt svenska App store via en iPad

Har jag uppfattat tråden korrekt?

Helt korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 11:32

Även jag känner mig lite tappad bakom en vagn...Jag fick helt enkelt inte till det med Gift Card och skulle verkligen uppsakatta om någon med befintligt Svenskt AppStorekonto kunde beskriva hur jag med iPad kommer åt US AppStore.

Ursprungligen av FreddeB:

Även jag känner mig lite tappad bakom en vagn...Jag fick helt enkelt inte till det med Gift Card och skulle verkligen uppsakatta om någon med befintligt Svenskt AppStorekonto kunde beskriva hur jag med iPad kommer åt US AppStore.

Fredde <- Skaffa ett Amerikanskt iTunes konto och kör enbart med det Amerikanska iTunes kontot med din iPad ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-07 17:21

okidoi, tack gotfredsen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-07 23:18

Man kan även handla i den vanliga App Store, via datorn, genom att söka efter de program man vill ha till iPad:en.
Lite krångligare, men det innebär - antar jag - att när väl den svenska iPad-avdelningen öppnar, så är ju de program jag redan köpt köpta under mitt konto. Därmed slipper jag strulet med att ha App:ar köpta på två olika konton.
OT: Real Racing HD rockar!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-08 19:44

Hur skaffar jag ett amerikanskt iTunes konto då?

Senast redigerat 2010-04-08 21:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 21:31
Ursprungligen av lasselu:

Hur skaffar jag ett amerikanskt iTunes konto då?

How To: Create a US iTunes Store / iPhone AppStore account without a credit card (from outside the US) | iPhone World

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-09 08:23

Tackar!
Fast jag lyckades till slut klura ut det själv...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-08 23:03

De flesta(?) iPad-apps verkar nu finnas i SE AppStore men det är då f-n att man inte kan browsa alla apps på ett enkelt sätt. Det finns ju ingen iPad kategori och söker jag på iPad får jag fram 111 sidor med apps huller om buller vilket gör at vilken vettig köpsugen människa som helst tröttnar efter max 10 sidor.

Jag kommer jag ju inte heller åt Svenska ApStore via iPaden - s*tans amatörer =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 14:11

Nu när problematiken med att handla appar verkar ha löst sig så tycker jag hjälps åt att konfigurera iTunes för att hantera både ipad och iPhone

När jag kopplar in min iPhone försöker iTunes ladda över iPad-appar... hur gör jag för att sätta upp olika synkroniseringsregler för iPad och iPhone; dvs regler för foton/kontakter/musik etc. Idag hanteras både enheterna som en och samma - är det bara jag som häpnar eller är jag en dumstrut?

Ursprungligen av FreddeB:

När jag kopplar in min iPhone försöker iTunes ladda över iPad-appar... hur gör jag för att sätta upp olika synkroniseringsregler för iPad och iPhone; dvs regler för foton/kontakter/musik etc. Idag hanteras både enheterna som en och samma - är det bara jag som häpnar eller är jag en dumstrut?

Om man har två iPhones så kommer den ju ihåg vilka program osv som skall vara på vilken.. Bör ju vara samma sak med iPaden?!

Känns som synkningen blivit konstig, sedan kan ju det vara samma program som skall till både telefonen och paddan och då givetvis synkas bägge..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 14:23
Ursprungligen av J THOMAS E:

Om man har två iPhones så kommer den ju ihåg vilka program osv som skall vara på vilken.. Bör ju vara samma sak med iPaden?!

Mjo, jag trodde det jag med men när jag ser att iTunes laddar in Angry Birds HD på min iPhone då inser jag att ngt inte är helt kosher...=/

Slår jag av synkronisering av bilder med min iPhone inkopplad så är switchen av även när jag kopplar in iPaden (trots att den var på alldeles nyss med iPaden inkopplad)

Jag får ta och läsa lite här och se om jag får ngn vägledning

Ursprungligen av FreddeB:

Mjo, jag trodde det jag med men när jag ser att iTunes laddar in Angry Birds HD på min iPhone då inser jag att ngt inte är helt kosher...=/

Slår jag av synkronisering av bilder med min iPhone inkopplad så är switchen av även när jag kopplar in iPaden (trots att den var på alldeles nyss med iPaden inkopplad)

Jag får ta och läsa lite här och se om jag får ngn vägledning

Men har du markerat att du vill synka "valfritt"? Annars tar den ju allt till bägge enheterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 15:01
Ursprungligen av J THOMAS E:

Men har du markerat att du vill synka "valfritt"? Annars tar den ju allt till bägge enheterna.

Nu när jag studerar setupen närmare så ser jag faktiskt att det är olika förvalda appar beroende på om jag kopplar in iPhone eller iPad (ja, jag synkar "valfritt och inte alla)

Problemet var att 4 av iPad-apparna var förvalda även med iPhone inkopplad. Detta var strikta iPad-appar (BBC, TweetDeck, TicTacToe och Angry Birds HD) som inte fattade att det var en iPhone inkopplad, även Bilder, Music etc verkar hanteras logiskt sådet finns en profil per iDevice trots allt - det var bara jag som var en dumstrut :">

Ursprungligen av FreddeB:

Problemet var att 4 av iPad-apparna var förvalda även med iPhone inkopplad. Detta var strikta iPad-appar (BBC, TweetDeck, TicTacToe och Angry Birds HD) som inte fattade att det var en iPhone inkopplad ...

Det är väl så att alla appar man köper blir "aktiva" hos varje setup man har, man måste avmarkera de man inte vill få synkade. Nu tycker jag nog att iTunes inte borde fundera på att synca saker för iPad som inte funkar på en iPhone. Det funkar ju tex med GPS-program, de synkas inte till min 1G iPhone men till min 3Gs..

Bra att du börjar få lite ordning.

Bevaka tråden