Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

app för tsunamivarning och jordbävningskoll

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 22:47

Kan vara bra att ha om man solar vid någon tropisk strand och känner det skaka
earth quake display appen har push notification med tsunamivarning för vald region. Direkt tillgång till US jordbävningsmätcentrals varningsmeddelanden med approximativa tider då tsunamis kan nå till viss kust. Är jordbävningen nära har man mycket lite tid på sig, tsunamin går med ca 15 km i minuten på öppet hav (900 km i timmen). Det innebär att om jordbävningen känns så ska man flytta sig högt upp på direkten >50 m om man är vid havet, framför allt vid en grund kust där vågorna kan bygga upp.

Appen visar senaste jordbävningarna. Man kan ställa in filter så att bara de över 5 i magnitud visas. Dessutom så dyker tsunamivarning upp så fort de utfärdats. Under 6 i magnitud verkar det inte vara någon risk ens för lokala tsunamis.

Medelhavet har inget varningssystem fast det borde finnas.

Senast redigerat 2010-03-02 23:57
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-03 00:21

Det finns säkert ett användningsområde, men om jag ligger på stranden så har jag svårt o tro att jag har hunnit få varningen innan jag upplever den.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 11:29

Konstig kommentar

I Chile tog det en halvtimme innan de första vågorna slog in. Då hade de flesta satt sig i säkerhet i höglänt terräng enligt artikel i New York Times idag. I Banda Aceh tog det ca 45 minuter efter jordbävningen kändes. I halvtid hördes tre starka dova smällar. Dessutom drog alla fåglar från strandområdet långt innan vågen kom. Den var initailt 35 meter hög och splashade femtio meter upp. Det tog två och en halv timme innan tsunamin nådde Sri Lankas kust och dödade tiotusentals människor. I Thailand fanns det dom som gick ut för att titta då vattnet drog sig undan. Andra satte sig i säkerhet och överlevde. Grejen är alltså att det finns en tidsfrist om man har vett och fantasi nog att reagera. Men jag har en bekant som var i Phuket och fick tvinga upp bakfulla klentrogna svenskar från sina bungalows för att de skulle sätta sig i säkerhet.

Frågan är dock hur snabbt tsunamivarningen kommer på webben efter det att jordbävningen inträffat. Det utvecklas också ett massanropssystem för mobiltelefoner, förmodligen över SMS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-03 12:00

Ok. Ja det var lite på skämt dock.

Men jag hade ingen aning om att det tog sån tid. Man har hört så mycket om att det går så fort liksom. Men det har väll antagligen varit precis ögonblicket det sker då helt enkelt.

Det var ju också det jag menade så klart att det tar för lång tid att få det i telefonen pga sånna saker som du själv säger att själva varningen och registreringen av jordbävning ska hinna upp på webben och sen ut i en app. Sen kan man ju lägga till att jag tror inte alla kollar telefonen direkt alla gången när den plingar för man har så mycket med mail, sms och kommer fler o fler appar med push-notiser. Men självklart bättre än inget

Kan nog tycka att SMS varning är nog bättre då. Men i brist på annat så...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 21:22

Ibland är det kört fst folk försökte komma undan

No system can protect against a very sudden tsunami. A devastating tsunami occurred off the coast of Hokkaidō in Japan as a result of an earthquake on July 12, 1993. As a result, 202 people on the small island of Okushiri, Hokkaido lost their lives, and hundreds more were missing or injured. This tsunami struck just three to five minutes after the quake, and most victims were caught while fleeing for higher ground and secure places after surviving the earthquake.

Men eftersom tsunamin går 10-15 ggr långsammare än den seismiska vågen så hinner registrering ske och varning gå ut för de tsunamis som riskerar att sprida sig långt, åtminstone för människor som är några tiotal mil bort.

There are two distinct types of tsunami warning systems: international and regional. Both depend on the fact that, while tsunamis travel at between 500 and 1,000 km/h (around 0.14 and 0.28 km/s) in open water, earthquakes can be detected almost at once as seismic waves travel with a typical speed of 4 km/s (around 14,400 km/h). This gives time for a possible tsunami forecast to be made and warnings to be issued to threatened areas, if warranted.

Push via app och mass-sms går nog lika fort. däremot skulle jag inte lita på att en varning går snabbt igenom om jag är vid en indisk strand och ska lita på byråkratins bedömning när sirener osv ska gå igång.

Man ska lyssna på de gamlas berättelser också

http://www.usatoday.com/news/world/2005-02-28-tsunami-island_x.htm

Edit 4 mars: tycker inte appen är riktigt pålitlig i uppdatering fast man ser på den roterande prickcirkeln att den går u på nätet.. Idag när jag kollade så visade den ingen ny jordbäning över 5 i Richter. Sedan läste jag om > 6 påTaiwan på nätet, gick tillbaka till appen och då kom jordbvävningen i Taiwan med plus ett antal till i Chile.

Senast redigerat 2010-03-04 10:30
1
Bevaka tråden