Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac + 2xSSD

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 20hz:

Det får tyvärr inte plats. Väldigt tight där bakom skärmen.

Ok, nu kommer resultatet: Det gick inte. :/

Det fungerar på Mac Pro, Minin, Powermacs, PC datorer ja egentligen alla datorer som har plats för en 3.5" disk. Men inte iMacen. De testade på en 24" samt en 27". Det är troligtvis något med SATA chippet som gör att detta fungerar.

Så det går inte ens om man tejpar ihop hårddiskarna och customkablar till SATA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 18:39
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Så det går inte ens om man tejpar ihop hårddiskarna och customkablar till SATA?

Kontakten har inte stöd för mer än en sata-kontakt.
Det är just det problemet jag stod inför när jag försökte. Enda sättet är att ha endast en SSD disk eller ta bort Superdrivern.

Vilken SSD disk skall man köpa till en MBP 13" ?
Intels ? behöver nog 160 GB i alla fall

Ursprungligen av @ndreas:

Vilken SSD disk skall man köpa till en MBP 13" ?
Intels ? behöver nog 160 GB i alla fall

Absolut Intels.

Rekommenderar Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB
SATA 6 Gb/s, upp till 355MB/215MB sek läs/skriv -hastighet.

Komplett.se - Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB

Ursprungligen av Hunter78:

Rekommenderar Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB
SATA 6 Gb/s, upp till 355MB/215MB sek läs/skriv -hastighet.

Komplett.se - Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB

Men lite sämre på 4k läs/skriv vilket är det som har störst inverkan för normalanvändaren.

Marginell skillnad på 1 test men på resten är den ljusår före Intel.

Ursprungligen av Hunter78:

Marginell skillnad på 1 test men på resten är den ljusår före Intel.

Nja nu tittar du lite för mycket på testresultaten och för lite på vad de faktiskt innebär.

Marginell skillnad i det testet som betyder mest för normalanvändaren.

Ska du jobba med HDV, visst Crucialen är bättre - men för uppstart av program och operativ så är Intels bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 18:11

Aha.

Men då blir storleken och funktionen inte intressant för dig.

Man vill ju ha lite. Att ha en extern disk har jag tröttnat på för länge sedan då den alltid skall starta upp i tid och otid!

Varför satte du inte bara en skiva internt om du ändå kör lagring på FW? Är 160GB för litet för ditt behov? (Isåfall så får du hoppas att det kommer Intel SSD i 320GB senare under det här året).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 19:44
Ursprungligen av air:

Varför satte du inte bara en skiva internt om du ändå kör lagring på FW? Är 160GB för litet för ditt behov? (Isåfall så får du hoppas att det kommer Intel SSD i 320GB senare under det här året).

Som jag skriver i tråden. Windows 7 måste tyvärr installeras på burken och det plus os x med både adobe master collection samt final cut studio plus annat blir lite väl smått.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-12 22:50

Hallå!

Hur löste ni problemet med tempgivaren på/i hårddisken?

Jag har precis fått hem min Intel X25-M 160Gb SSD disk och har fått höra lite olika på olika håll. Vad gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-12 22:54
Ursprungligen av 9-3Mike:

Hallå!

Hur löste ni problemet med tempgivaren på/i hårddisken?

Jag har precis fått hem min Intel X25-M 160Gb SSD disk och har fått höra lite olika på olika håll. Vad gäller?

Det går att "jumpra" bort den.

Ursprungligen av 9-3Mike:

Hur löste ni problemet med tempgivaren på/i hårddisken?

Jag har precis fått hem min Intel X25-M 160Gb SSD disk och har fått höra lite olika på olika håll. Vad gäller?

Jag monterade x25 i min iMac 24" alu med hjälp av en IcyDock. Tempgivaren drog jag in genom ett av hålen i boxen och tejpade den mot min x25. Har fungerat prima sen i höstas nångång så jag antar det är ett fungerande sätt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-13 11:15
Ursprungligen av air:

Jag monterade x25 i min iMac 24" alu med hjälp av en IcyDock. Tempgivaren drog jag in genom ett av hålen i boxen och tejpade den mot min x25. Har fungerat prima sen i höstas nångång så jag antar det är ett fungerande sätt

Hej!

Jag tror visserligen att din modell hade tempgivaren på utsidan. I den nya 27" sitter givaren inbyggd i disken.. Den kan man inte bara flytta på!

Ursprungligen av 9-3Mike:

Jag tror visserligen att din modell hade tempgivaren på utsidan. I den nya 27" sitter givaren inbyggd i disken.. Den kan man inte bara flytta på!

Det stämmer att den satt på utsidan. Men, om den sitter inbyggd i disken borde den väl köra alla signaler över SATA?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-20 16:55
Ursprungligen av air:

Det stämmer att den satt på utsidan. Men, om den sitter inbyggd i disken borde den väl köra alla signaler över SATA?

Nä, det verkar vara en separat kontakt till tempgivaren (av bilderna jag sett) Så det förutsätter att den nya disken har samma inbyggda tempgivare (vilket jag ej tror) Frågan är om man kan köpa en separat, typ den du har i din och köra på utsidan av denna och få det att fungera?

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 17:04
Ursprungligen av 9-3Mike:

Nä, det verkar vara en separat kontakt till tempgivaren (av bilderna jag sett) Så det förutsätter att den nya disken har samma inbyggda tempgivare (vilket jag ej tror) Frågan är om man kan köpa en separat, typ den du har i din och köra på utsidan av denna och få det att fungera?

Ingen som vet?

Se mitt svar jag redan har svarat åt dig några poster upp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-20 22:13
Ursprungligen av 20hz:

Se mitt svar jag redan har svarat åt dig några poster upp.

Jo, MEN, då lurar man ju systemet och säkerheten bakom att datorn övervakar värmeutvecklingen! (?)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 22:39

Varför ska du ha en tempgivare på en SSD?, den blir ju inte varm. Plus att SSD:n klarar temperaturer i omgivningen på 70 grader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 23:05
Ursprungligen av Jetwash:

Varför ska du ha en tempgivare på en SSD?, den blir ju inte varm. Plus att SSD:n klarar temperaturer i omgivningen på 70 grader.

Exakt!

Ursprungligen av Jetwash:

Varför ska du ha en tempgivare på en SSD?, den blir ju inte varm. Plus att SSD:n klarar temperaturer i omgivningen på 70 grader.

läst att fläktarna går som fan om man inte kopplar in tempsaken på rätt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 23:20
Ursprungligen av Ollebro:

läst att fläktarna går som fan om man inte kopplar in tempsaken på rätt sätt.

Men jumprar man bort detta så tror datorn att den har temperaturen normal och den övervarvar inte.

Och sedan skulle jag själv aldrig våga plocka isär en iMac just därför att varje litet dammkorn syns enormt mycket om man missar det.

klarade du dig undan skit mellan glasskivan och skärmen under dessa operationer? har ju sett bilder på hur man skall plocka isär den och ser ut som om man måste få massor skit mellan display och glas.

Ursprungligen av Ollebro:

klarade du dig undan skit mellan glasskivan och skärmen under dessa operationer? har ju sett bilder på hur man skall plocka isär den och ser ut som om man måste få massor skit mellan display och glas.

Det är väldigt trixigt det där. Certifierade tekniker har tillgång till en massa verktyg (handskar, statiska "rollers" och sprayer) men det är ändå sjukt svårt att undvika damm under glaset. Jag vet, jag har plockat isär ett flertal Alu-iMacs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-21 02:11
Ursprungligen av Capeman:

Det är väldigt trixigt det där. Certifierade tekniker har tillgång till en massa verktyg (handskar, statiska "rollers" och sprayer) men det är ändå sjukt svårt att undvika damm under glaset. Jag vet, jag har plockat isär ett flertal Alu-iMacs.

Exakt, varav därför dessa skärmar monteras i nära på vakuummiljöer hos Apple. Jag som jag tidigare skrivit skulle aldrig våga själv hemma i dammiga miljöer våga öppna dessa skärmar. Framför allt inte då det var första gången. Då har jag ett 20-30 tal byggda datorer bakom mig som merit.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 19:40
Ursprungligen av Capeman:

Det är väldigt trixigt det där. Certifierade tekniker har tillgång till en massa verktyg (handskar, statiska "rollers" och sprayer) men det är ändå sjukt svårt att undvika damm under glaset. Jag vet, jag har plockat isär ett flertal Alu-iMacs.

Å-ja, skruvmejsel brukar räcka. Har jobbat som mac tekniker för sådär 1000 år sen, även jobbar i som TV reparatör (också 1000 år sen) men så noga är det inte.

Glaset är ju bara ett glas. Se till att inte smutsa ner det bara. Om det ändå blir smutsigt så är det ju bara att ta bort det och fixa igen, magneter slits ju inte ut direkt.

Ursprungligen av studiox:

Å-ja, skruvmejsel brukar räcka. Har jobbat som mac tekniker för sådär 1000 år sen, även jobbar i som TV reparatör (också 1000 år sen) men så noga är det inte.

Glaset är ju bara ett glas. Se till att inte smutsa ner det bara. Om det ändå blir smutsigt så är det ju bara att ta bort det och fixa igen, magneter slits ju inte ut direkt.

Det är inte så lätt som det låter, särskilt inte i hemmiljö.

Jag plockade själv isär min alu-iMac-24. Den hade tidigare varit in på Apple Care service på grund av eb död digital ljudutgång och efter det fanns ett par dammkorn under glaset. Jag använde mej av tryckluft på burk för att få bort allt eventuellt damm innan montering. Visst finns där ännu ett par dammkorn, men det är mindre damm än innan jag öppnade den.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-21 17:45

Jag gillar inte detdär med att kortsluta kontakten ändå!.. Måste finnas nåt "rätt" sätt.. ska kolla med macteknikern på servicestället hur dom kommer göra när jag lämnar in den. Säger dom samma sak så är det väl legitimt, antar jag!

Bevaka tråden