Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem ReadyNAS Duo. Tips kan belönas!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-04 23:17

Port 80 är öppen är tecken på att du scannar innefrån nätverket. (web konfigurations gränsnittet ligger ju på port 80 - om denna tjänst skulle nåbar utifrån så skulle du har påtagliga säkerhets problem ). Om du skannar innefrån så kommer du inte se de öppna port-forwardingarna, utan du måste komma från internet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-05 00:07

Om du inte kommer åt port 80 när du använder en scanner på nätet, gissar jag på att de använder NAT. Det betyder i praktiken att du sitter bakom en brandvägg (och för att få det att fungera skulle det behövas en port forwarding i deras NAT, men det får man ju såklart inte göra)

Jag har aldrig hört talas om att man använder NAT på trådbundet bredband, men ComHem har kanske slut på IP-adress och blir tvungna att låta deras kunder samsas lite.

Ursprungligen av theoo:

Om du inte kommer åt port 80 när du använder en scanner på nätet, gissar jag på att de använder NAT. Det betyder i praktiken att du sitter bakom en brandvägg (och för att få det att fungera skulle det behövas en port forwarding i deras NAT, men det får man ju såklart inte göra)

Jag har aldrig hört talas om att man använder NAT på trådbundet bredband, men ComHem har kanske slut på IP-adress och blir tvungna att låta deras kunder samsas lite.

Det ligger ingen NAT efter de modem som Comhem skeppar ut. Comhem system är uppbyggt på ett sådant sätt att varje modem går direkt till en CMTS som distribuerar ut IP-adresser. Den har i sin tur en adress som den får från det "större" nätet. Det är just i CMTS-utrustningen som det skiljer sig med AFP. De som är anslutna till UPCs CMTSer har fritt fram för AFP, medans de som har Comhems är stängda. CMTSens enda uppgift är att dela ut IP-adresser och skyffla rätt trafik till rätt modem. Anledningen till att det inte kan ligga en NAT emellan är enkel, CMTSen skulle bli kaiko och inte fatta vilken trafik som ska vart.

Det här förklarade deras tekniker när de var här och jag passade på att fråga om AFP. Som han uttryckte det: "Du har tur, UPC-utrustningen är inte bara bättre för dig, den är bättre för oss också. Strular mindre och är lättare att övervaka och felsöka"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-05 06:22

Du motsäger dig själv lite:

Ursprungligen av PeeMaN:

Den har i sin tur en adress som den får från det "större" nätet.

Det tolkar jag som att CMTSen kan NATa adresser. Tyvärr kan jag för lite för att säga att du har fel, men det är inte svårt att hitta dokumentation som beskriver lösningar med CMTS med NATade adresser.

Så länge han inte har gjort en traceroute, så är det absolut ingen idé att prata om AFP. Det är att börja lösa problemet från fel håll.

Jag skulle göra en traceroute WhatsMyIP.org : Traceroute
Då ser man väl ganska enkelt vad som händer...

Ursprungligen av theoo:

Du motsäger dig själv lite:
Det tolkar jag som att CMTSen kan NATa adresser. Tyvärr kan jag för lite för att säga att du har fel, men det är inte svårt att hitta dokumentation som beskriver lösningar med CMTS med NATade adresser.

Så länge han inte har gjort en traceroute, så är det absolut ingen idé att prata om AFP. Det är att börja lösa problemet från fel håll.

Jag skulle göra en traceroute WhatsMyIP.org : Traceroute
Då ser man väl ganska enkelt vad som händer...

Altså det väl ganska givet att det är en typ av NAT/DHCP vi pratar om, men nätet är ju byggt i flera strukturer. Allt natas ju i flera steg. Men mellan Enduser-->CMTS(eller första nivå) NATas inget. Det är altså INTE x*enduser-->NAT-->CMTS. Sen beror det ju givetvis även på om man har fast IP eller inte.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-03-05 00:15

Prova förresten en traceroute: Webbkonsulterna - Traceroute Gateway
Skriv in din myftp.org-adress eller din IP

  • Medlem
  • 2010-03-30 20:13

Denna tråden hade jag nästan glömt bort.

Pga allt strul sålde jag skiten till en kompis eftersom jag aldrig fick någon ordning på den.
Och eftersom problemet aldrig löstes trots bra råd härifrån har ingen belöning betalats ut. Ville bara vara rak och ärlig och erkänna det.

Kompisen lät meddela för en vecka sedan att allt fungerade perfekt för honom med BBB.

Bevaka tråden