Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.5 på G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en Power Mac G4 (Power PC G4 2.1) som har Mac OS X.4.11 installerat.
Jag fick med installations-DVD för OS X.5 Leopard
Jag vill radera allt min kompis hade på hårddisken och installera X.5.

Hur gör jag?

Prestanda OK för Leopard/Snow Leopard?

Jag lyckas ej heller öppna DVD-luckan! Stalltips?

Dubbla 867 MHz Power PC G4
1 MB L3 cache per processor
2 GB DDR SDRAM
Busshastighet 133 MHz
L2 cache/CPU 256K
L3 cache/CPU 1 MB
Minne 2GB

Snow Leopard går inte att köra på G4 (eller någon annan PowerPC). Bara Intel.

Leopard ska funka bra. Så bra som något funkar på en så gammal dator.

DVD-luckan öppnar du med knappen på tangentbordet, håll ner musknappen när datorn startar, eller peta med något på eject-knappen på själva spelaren.
Se till att DVD-spelaren är ansluten med IDE och ström.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 15:52

För det mesta fungerar det med att trycka på knappen för utmatning på tangentbordet.
Eventuellt också med cmd och E.

För en totalamatör...
Hur gör jag praktiskt när jag raderar HD:n och installerar från nya skivan?
Tack för övriga tips!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-26 16:53
Ursprungligen av Gurkan66:

För en totalamatör...
Hur gör jag praktiskt när jag raderar HD:n och installerar från nya skivan?
Tack för övriga tips!

Sätt i Installationsskivan, vänta tills den kommer upp på skrivbordet. Dubbeklicka på Installera MacOS X.
När datorn har startat om och laddat in installationen (tar en stund) bör du välja Anpassa (tror jag det står, eller Alternativ) när du ser bilden på din hårddisk. Välj Radera och gör en ny installation.

Ursprungligen av kenjon:

...Välj Radera och gör en ny installation.

Alternativen som kommer upp är:
- Uppgradera
- Arkivera och installera
- Radera och installera

Välj "Radera..."-alternativet.

Detta förutsätter att du vill använda samma partitionering och filsystem som redan finns på hårddisken. Om du vill ändra något av detta, så får du först köra programmet "Skivverktyg", som finns i menyn när du har startat från installationsskivan.

Nytt problem...
Kan köra datorn på gamla operativsystemet utan inloggning, men för att installera nytt och radera HD:n krävs lösenord, vilket jag inte har, och troligen ingen annan heller...
Kan man komma förbi detta och radera HD:n och installera nytt opsystem utan inloggning?

När du kommer till första "inforutan" eller vad man ska kalla den så gå med pekaren (svarta pilen) upp i menyraden, den dyker upp automaticks när du gör detta. Så kan du välja att öppna Diskverkryg, där klickar du på hårddisken och väljer "Radera" så tar du bort rubbet på hårrdisken och kan sen installera OS X som vanligt.

1
Bevaka tråden