Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 3 - blandade känslor

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av AndyK:

Upprepar frågan. Kanske någon som vet...?

Hej...lite osäker på vad du egentligen menar, men chansar på ett svar iaf.

När jag går in i Faces (bland dom översta på library listan) så får jag upp korkboardet med alla ansikten.
Här väljer jag ett godtyckligt ansikte/person och får sedan alla ansikten/foton av personen.

Jag ar inga problem att välja varken andra ansikten eller bild av personen, och jag kan gå tillbaka till korkboardet genom att trycka "all Faces" precis ovanför korkboardet.

Osäker på om jag förstod din fråga, och om jag missade din frågeställning så får du gärna förtydliga lite mer.

Mvh

Ursprungligen av here4areason:

Hej...lite osäker på vad du egentligen menar...

Jag tror att han menar att när han väl valt en person så får han upp alla foton på denne som "thumbnails" längst nere (om man använder split view). Om han sen väljer 1:a bilden så kan han bläddra bland alla thumbnails, men när han väljer vilken annan bild som helst så går det inte att bläddra.

Det är för mig en solklar bugg.

Om jag har fattat det hela rätt det vill säga.…

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror att han menar att när han väl valt en person så får han upp alla foton på denne som "thumbnails" längst nere (om man använder split view). Om han sen väljer 1:a bilden så kan han bläddra bland alla thumbnails, men när han väljer vilken annan bild som helst så går det inte att bläddra.

Det är för mig en solklar bugg.

Om jag har fattat det hela rätt det vill säga.…

Hmmm...nu känner jag mig allmänt trög...men jag förstår fortfarande inte.
När jag väljer en person genom Faces så kan jag inte alls välja vyn "split view". Dock så vill aperture skapa en vy där den har förslag på foton där personen oxå kan vara på.

Men om jag har ett smartalbum som filtrerar efter ett specifikt ansikte så kan jag få split view, men jag kan välja vilket foto jag vill och bläddra. Dvs jag kan inte återskapa problemet.

Kan ni stegvis visa på hur ni får er bug?

Ursprungligen av here4areason:

Kan ni stegvis visa på hur ni får er bug?

Ähh.. ja, alltså..

Jag använder inte Faces

Beskrev mest hur jag upplevde problemet som det beskrevs. Men då var jag nog ute och cyklade...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-31 18:28
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ähh.. ja, alltså..

Jag använder inte Faces

Beskrev mest hur jag upplevde problemet som det beskrevs. Men då var jag nog ute och cyklade...

Hela Faces verkar vara en bug. Tycker hela upplägget är jobbigt. I alla fall i mina bibliotek. Får inte faces att hitta några ansikten förrän man taggat typ 50 ansikten av samma person. Kanske har jag för många asiatiska polare

Nej, rätt eller fel skulle jag aldrig uttala mig om. Tänker aldrig på det sättet.
Min tes om proffs kontra amatörer är bara ett konstanterande grundat på hur jag och andra proffsfotografer jag kommer i kontakt med gör - och dom flesta proffsen jag följer på nätet gör. Någon värdering gör jag icke - det är mig främmande.
Du verkar känslig för begreppet proffs :-). Det är nog bara i Sverige som det finns nervositet angående denna term. Jag vet inte varför.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du verkar känslig för begreppet proffs

Nejdå.

Det är mest att om man säger: "så här gör proffsen", så är det mycket lätt hänt att folk hänger på, utan att först analysera sina egna behov.

Det var därför jag tog upp konkreta exempel på arbetsflöden där den ena eller andra metoden kanske funkar bäst!

det är en myt att 'proffs' alltid söker efter den optimala lösningen på alla problem. min uppfattning är att de hellre kör i samma spår som de alltid gjort och ändrar bara på.ett arbetsflöde om de verkligen måste.

Sant (inte för att jag hört denna myt). Detta gäller ju också amatörer så klart :-D. Detta gäller nog människan rent generellt.

Ursprungligen av gabriela:

det är en myt att 'proffs' alltid söker efter den optimala lösningen på alla problem. min uppfattning är att de hellre kör i samma spår som de alltid gjort och ändrar bara på.ett arbetsflöde om de verkligen måste.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-31 19:53

När jag går in i Faces längst upp till vänster i Library och väljer en person så får jag upp bilderna i Browser vy. Jag är då tvungen att välja den allra första bilden, som visas i Viewer vy när man öppnar den, för att jag ska kunna bläddra mellan bilderna. Väljer jag någon som helst av de andra bilderna, så kan jag endast titta på just den bilden.

Split view går tyvärr inte att använda i Faces-läget.

Sen känns Faces lite buggigt ibland. Man får ibland upp bilder på personer som inte är namngivna när man bläddrar mellan bilderna för en person.

Ursprungligen av AndyK:

När jag går in i Faces längst upp till vänster i Library och väljer en person så får jag upp bilderna i Browser vy. Jag är då tvungen att välja den allra första bilden, som visas i Viewer vy när man öppnar den, för att jag ska kunna bläddra mellan bilderna. Väljer jag någon som helst av de andra bilderna, så kan jag endast titta på just den bilden.

Split view går tyvärr inte att använda i Faces-läget.

Sen känns Faces lite buggigt ibland. Man får ibland upp bilder på personer som inte är namngivna när man bläddrar mellan bilderna för en person.

Jag har inte samma problem.
När jag väljer Faces under Library och sedan dubbelklickar på ett ansikte så kommer alla bilder upp på just den personen. (vet inte om man kan kalla det browser view då alla "view" knapparna är oklickbara.

Jag får dock upp en sk. delad view om Aperture tycker sig känna igen personen även på andra foton som fortfarande inte blivit bekräftade, annars är det én enkel view på de ansikten du redan konfirmerat stämmer till personen ifråga. Det kan då naturligtvis vara personen i fråga eller nån helt annan, beroende på hur bra Aperture känner igen personen.

Som jag ser det så fungerar Faces funktionen som förväntat. Om man använder den "flitigt" vid varje import, och både använder bekräfta och avkräfta på ansikten, så kan man underhålla sina foton rätt bra.

Förövrigt så vill iPad's app Bilder använda Ansikten när man synkroniserar sina foton. Dvs man kan filtrera på Ansikten i iPad om du har markerat Faces i Aperture.

Ursprungligen av AndyK:

Sen känns Faces lite buggigt ibland. Man får ibland upp bilder på personer som inte är namngivna när man bläddrar mellan bilderna för en person.

Faces funktionen avser att hjälpa till med att koppla ett antal olika foton till en person. För att effektivare ta fram foton på just den personen så använd Smart Album och filtret face. Själva Faces funktionen är i mitt tycke inte gjord för att visa foton på personer, enbar koppla ihop ansiktena på foton till personer.

Bevaka tråden