Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett fall för Automator?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att skapa upphovsrättsfria ljudbanker till hjälpmedel och anpassade instrument som kommer vara Freeware. Har fått bra fart på inspelandet i Cubase. Men hur döper jag filerna snabbast? De bör heta liknande:
guit_chord_01_Cminor.wav
guit_chord_02_C#minor.wav
etc.

Har lagt ner timmar på namngivning för hand. Cubase spottar ur filerna så att de heter i stil med "guit_chord_05.wav"
De hamnar i kromatisk ordning motsvarande sifferordning, men jag behöver ha varje fil döpt med tonnamn också. Hur löser jag detta? Är det möjligt i Automator eller bör jag titta på andra lösningar?

Jag har använt "A Better Finder Rename" för att lösa denna typ av problem. Programmet har många olika möjligheter för att döpa om många filer på en gång. Om du jobbar systematiskt så att tonarterna alltid kommer i samma ordning (kormatiskt, kvintcirkel eller dyligt9 så kan du döpa om dem efter en lista (dvs en textfil).

Det går nog att lösa med Applescript eller shellscript också, men jag gillar ABFRs grafiska interface.

1
Bevaka tråden