Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad stödjer Flash [Uppdatering: NOT]

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena Rickard,

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så, åter då till trådens huvudämne, iPad, kommer iPad att förändra detta, och jag kan inte med bästa vilja i världen se att iPad ens skulle orsaka ett hack i kurvan.

Jag håller inte med om detta- framförallt inte om gränsen redan dras vid "hack i kurvan".

Jag tror heller inte att Flash kommer att ersättas inom nån nära framtid. Däremot tror jag att det är många utvecklare som kommer att ta hänsyn till de till antalet ökande plattformar som tar avstånd från Flash genom att tillhandahålla alternativ kod.

Och då menar jag inte tvunget att de bygger nån liten "mobilversion" av sidan eller applikationen, utan att man faktiskt försöker hitta vettiga alternativ i den mån det är möjligt.

Webbutvecklare har historiskt sett böjt sig dubbelt bakåt för att tillgodose alla möjliga tillkortakommanden och skillnader olika browsers emellan, och det finns inget som tyder på att det skulle förändras nu.

Tvärtom så sätter många en stolthet i att producera ren, standardbaserad kod som fungerar på så många plattformar som möjligt.

Man får heller inte glömma att kunderna, de som beställer websidor för verksamhet eller företag, kanske inte är så sugna på att utesluta många användare på språng?

Som du säger så är Apples marknadsandel fortfarande liten (dock betydligt närmare 10% än 5% skulle jag tro), men sett till mobila användare utgör iPhonen en relativt stor skara. Personligen tvivlar jag inte en sekund på att Apple kommer att lyckas att sprida iPad till många hushåll, så Apples skara kommer nog inte att bli mindre de kommande åren.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På något vis blir det upp- och nervända världen när Apple-användare pratar Flash, eftersom de på något sätt tror att det Apple gör skulle styra totalbilden, vilket det såklart inte gör. Apple har mindre än 5% av browsermarknaden och iPad/iPhone bara en bråkdel av det.

Appleanvändare överskattar sin betydelse? Jag tänker inte argumentera mot dig på den punkten. Men alla användare är inte skapade lika. Det finns alltid grupper som har ett oproportionerligt inflytande jämfört med den stora massan och som påverkar webbens utveckling. Webben blev inte Firefox-kompatibel för att den stora massan bytte till Firefox, utan för att webbutvecklare och proffstyckare bytte till Firefox. Frågan är hur andelen iPhoneanvändare, och i framtiden iPadanvändare, ser ut i dessa grupper?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash kom, sågs och segrade därför att det var bättre än alla andra alternativ, och det är det fortfarande, eftersom det inte finns några alternativ.

Visst, det går ju att snacka vackert om HTML 5, men i den verkliga världen sitter folk inte på Safari eller Google Chrome och det är många många år tills HTML5 blir ett realistiskt alternativ.

Faktum är: Flash idag är det enda alternativet för den som vill göra en site med film och animerad vektorgrafik, och som vill att alla ska kunna se den.

Så, åter då till trådens huvudämne, iPad, kommer iPad att förändra detta, och jag kan inte med bästa vilja i världen se att iPad ens skulle orsaka ett hack i kurvan.

Fast hela diskussionen grundar sig på det faktum att en Flashsajt inte kommer att kunna ses av alla. Är de som inte kan se den tillräckligt många eller viktiga för att dödförklara Flash? Inte alls, men det är inte heller det intressanta för mig. Det intressanta är om de är tillräckligt viktiga för att motivera att utveckla alternativa sajter eller andra sorters klienter för dessa användare, och när det kommer till iPhoneanvändare är de onekligen i många fall det. Jag misstänker att samma kommer att gälla för iPaden.

Om Safari vore enda sättet att konsumera webbtjänster i iPaden skulle avsaknaden av Flash vara ett problem för mig. Så är dock inte fallet, App Store är fullt av bevis på motsatsen. Flash må vara det enda realistiska alternativet i webbläsaren för vissa tjänster, men webbläsaren är inte den enda kanalen.

Det här tycker jag var ett så bra inlägg så jag gärna hakar på

Firefox är ju intressant som exempel, eftersom dess framgång byggt på att den varit framgångsrik även på Windows-sidan, vilket ju inte kan bli fallet här.

Tanken på andra sätt att konsumera tjänster än webbläsare är ju iofs intressant, men frågan är om det är något användare av en iPad vill ha, dvs. ett antal specialinriktade program som kan göra en liten sak i taget, eller en webbläsare som kan göra allt, och frågan är också om enheter som iPad och iPhone är nog för att skapa ett sånt paradigm-skifte. Jag personligen tvivlar starkt.

Den intressantaste delen av Jobs Keynote tycker jag var inledningen där han målade upp det utrymme som en iPad-enhet måste uppfylla, nämligen att det måste vara bättre på något än de enheter de konkurrerar med. Men är iPad verkligen det?

Det är ju trevligt att kunna ha en enhet i knät men ger det verkligen en bättre surf-upplevelse än en Laptop? För mig, och skulle jag tro för alla icke-Mac fan boy, så är den ju sämre, bland annat pga av avsaknaden av Flash.

Så, då blir ju frågan om ett antal specialutvecklade apps kan fylla det gapet, och helst också göra så att iPad:en överträffar Laptopen som internet-enhet.

Förstå mig nu rätt, jag tycker iPad är en hyfsat cool produkt och jag tror helt klart det kommer finnas både användningsområden och användare, men jag tror inte att den på något sätt är den sorts enhet som leder till paradigm-skiften.

Ursprungligen av Hagelin:

Appleanvändare överskattar sin betydelse? Jag tänker inte argumentera mot dig på den punkten. Men alla användare är inte skapade lika. Det finns alltid grupper som har ett oproportionerligt inflytande jämfört med den stora massan och som påverkar webbens utveckling. Webben blev inte Firefox-kompatibel för att den stora massan bytte till Firefox, utan för att webbutvecklare och proffstyckare bytte till Firefox. Frågan är hur andelen iPhoneanvändare, och i framtiden iPadanvändare, ser ut i dessa grupper?

Fast hela diskussionen grundar sig på det faktum att en Flashsajt inte kommer att kunna ses av alla. Är de som inte kan se den tillräckligt många eller viktiga för att dödförklara Flash? Inte alls, men det är inte heller det intressanta för mig. Det intressanta är om de är tillräckligt viktiga för att motivera att utveckla alternativa sajter eller andra sorters klienter för dessa användare, och när det kommer till iPhoneanvändare är de onekligen i många fall det. Jag misstänker att samma kommer att gälla för iPaden.

Om Safari vore enda sättet att konsumera webbtjänster i iPaden skulle avsaknaden av Flash vara ett problem för mig. Så är dock inte fallet, App Store är fullt av bevis på motsatsen. Flash må vara det enda realistiska alternativet i webbläsaren för vissa tjänster, men webbläsaren är inte den enda kanalen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju trevligt att kunna ha en enhet i knät men ger det verkligen en bättre surf-upplevelse än en Laptop? För mig, och skulle jag tro för alla icke-Mac fan boy, så är den ju sämre, bland annat pga av avsaknaden av Flash.

Jag är faktiskt helt säker på att Jobs har rätt i det här fallet.

Jag skall inte uttala mig om hur den är för dig- det får du göra när du testat den- men för det stora flertalet (även icke-FanBois ), så är Paddan bättre.

Jag läser ofta att man ifrågasätter Jobs påstående just med hänsyn till avsaknad av Flash, men då tror jag man missat något av poängen med det han menade.

När Jobs säger att det är den bästa surfupplevelsen 2010, så tar han ingen som helst hänsyn till skärmens innehåll- vare sig med eller utan Flash.

Det han menar är känslan av "internet i dina händer". På ett antal punkter är iPad en överlägsen surfmaskin:

  • iPad renderar hela websidor. Jag vet inte om du har en iPhone, men det är ju samma koncept. Det är grymt trevligt att få en överblick på hela sidan och sedan zooma in och ut selektivt för att fokusera på en viss text eller bild.

  • Den är "hands on". Man pekar och klickar direkt på skärmen. Det är ett väldigt intuitivt sätt att fokusera på innehåll.

  • Tack vare ovanstående försvinner allt klutter. När man zoomar in på en text syns bara den. väldigt lite distraktioner.

  • Zoomning är även bra för många äldre som tycker att text på webben kan bli lite liten ibland.

  • Zoomningen gör att förstärkande innehåll som foton och illustrationer kommer fram på ett helt annat sätt: dubbeltap och vrid 90 grader och bilden fyller hela skärmen- direkt. Dubbeltap igen och man är tillbaka till texten. En gång till och man är tillbaka till överblicksvyn.

  • Den är snabb. Zoomningen som beskrivs ovan är ögonblicklig, om man får tro de som använt den.

Det är detta han menar med surfupplevelse. Har man inte surfat mycket med en iPhone kanske det är lite svårt att sätta sig in i. Jag tror inte ens att man verkligen fattar förrän man verkligen testkört iPad lite i lugn och ro.

Sen kan man ju säga att in- och utzoomning på legoboxar inte är nån höjdare, men det är faktiskt ett annat problem. Det har med utformningen av de sidor man gärna besöker att göra. Jag kan helt klart förstå att detta kan vara en anledning att inte köpa iPad.

Men för väldigt många människor kommer iPad att vara en dröm och en revolutionerande surfupplevelse.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det här tycker jag var ett så bra inlägg så jag gärna hakar på

Firefox är ju intressant som exempel, eftersom dess framgång byggt på att den varit framgångsrik även på Windows-sidan, vilket ju inte kan bli fallet här.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag håller med om påståendet att Firefox framgång var beroende av att det fanns en Windowsversion, men förstår inte jämförelsen. Hur som helst var min poäng bara att det finns en relativt liten grupp människor som har ett stort inflytande över utvecklingen, och mitt intryck är att iPhone-användandet i denna grupp är högt.

Detta inflytande tror jag innebär att Flashanvändandet kommer att minska i sådana fall där alternativ finns. Flash kommer att finnas kvar på webben för sajter där det är ett måste. Flash kommer att finnas kvar som ett alternativ för att leverera inbäddade filmer och dylikt. Det kvittar om majoriteten av webbanvändarna inte kan hantera HTML5, det faktum att iPhonen och iPaden har stöd för det men inte för Flash kommer att vara nog för att det ska användas som ett alternativ där det är möjligt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tanken på andra sätt att konsumera tjänster än webbläsare är ju iofs intressant, men frågan är om det är något användare av en iPad vill ha, dvs. ett antal specialinriktade program som kan göra en liten sak i taget, eller en webbläsare som kan göra allt, och frågan är också om enheter som iPad och iPhone är nog för att skapa ett sånt paradigm-skifte. Jag personligen tvivlar starkt.

Jag menar nog att Apples framgång med sin App Store redan visat att detta är något användarna vill ha och att paradigmskiftet redan är igång. De många Air- eller Silverlightbaserade och mer plattformsbundna klienterna för tjänster som startat uteslutande på webben visar att skiftet inte bara sker på iPhonen utan även på den traditionella PC:n.

Din beskrivning är i mina ögon lite missvisande, det som ställs mot varandra är ett antal specialinriktade iPhoneprogram som kan göra en liten sak i taget, eller ett antal specialinriktade webbsajter som kan göra en liten sak i taget.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den intressantaste delen av Jobs Keynote tycker jag var inledningen där han målade upp det utrymme som en iPad-enhet måste uppfylla, nämligen att det måste vara bättre på något än de enheter de konkurrerar med. Men är iPad verkligen det?

Det är ju trevligt att kunna ha en enhet i knät men ger det verkligen en bättre surf-upplevelse än en Laptop? För mig, och skulle jag tro för alla icke-Mac fan boy, så är den ju sämre, bland annat pga av avsaknaden av Flash.

Så, då blir ju frågan om ett antal specialutvecklade apps kan fylla det gapet, och helst också göra så att iPad:en överträffar Laptopen som internet-enhet.

Förstå mig nu rätt, jag tycker iPad är en hyfsat cool produkt och jag tror helt klart det kommer finnas både användningsområden och användare, men jag tror inte att den på något sätt är den sorts enhet som leder till paradigm-skiften.

Jag tror inte att iPaden främst kommer sälja pga surfupplevelsen, kanske har du rätt och det kommer att vara trots den. Jag tror att det kommer att vara program, speciellt utvecklade för den, som kommer att skapa ha-begär. Program som bara kan existera på den, inte på webben. Paradigmskiftet tror jag som sagt redan är i full gång.

Senast redigerat 2010-02-01 15:10

Måste en iPad ha stöd för Flash för att bli en försäljningsframgång? (jag hävdar att svaret är NEJ)

Måste Apple lyckas med den grandiosa planen att döda Flash bland utvecklare för att deras strategi skall vara lyckosam? (jag hävdar att svaret är NEJ)

Jag tror helt enkelt att Apple kommer att sälja ganska många iPads, och jag tror att Flash kommer att leva vidare som en plattform, dock med minskad betydelse.

Om just beslutet att inte inkludera Flash till iPad skulle visa sig felaktigt så kan ju Apple rätta till det ganska enkelt.

Ursprungligen av ace4711:

Måste en iPad ha stöd för Flash för att bli en försäljningsframgång? (jag hävdar att svaret är NEJ)

Måste Apple lyckas med den grandiosa planen att döda Flash bland utvecklare för att deras strategi skall vara lyckosam? (jag hävdar att svaret är NEJ)

Jag tror helt enkelt att Apple kommer att sälja ganska många iPads, och jag tror att Flash kommer att leva vidare som en plattform, dock med minskad betydelse.

Om just beslutet att inte inkludera Flash till iPad skulle visa sig felaktigt så kan ju Apple rätta till det ganska enkelt.

Mycket bra sammanfattning av situationen.

Avsaknaden av Flash i iPad är helt klart en större brist än avsaknaden av Flash i iPhone, ur en användarsynvinkel. Men det kommer inte att stoppa iPad från att bli en stor succé i form av många sålda enheter, precis som det inte stoppade iPhone eller iPod touch.

Ursprungligen av ace4711:

Om just beslutet att inte inkludera Flash till iPad skulle visa sig felaktigt så kan ju Apple rätta till det ganska enkelt.

Exakt. Det är Apples trumfkort. Likt att införa tvåknapparsmus efter att stenhårt ha satsat på enknappsmus så länge så kan Apple göra helt om när de känner för. Det hade varit betydligt svårare att plocka bort Flash om det redan fanns däremot.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På något vis blir det upp- och nervända världen när Apple-användare pratar Flash, eftersom de på något sätt tror att det Apple gör skulle styra totalbilden, vilket det såklart inte gör. Apple har mindre än 5% av browsermarknaden och iPad/iPhone bara en bråkdel av det.

Om du vill stirra dig blind på marknadsandelar - vilket jag inte tycker man ska - så betänkt att MobileSafari är marknadsledande för den mobila plattformen. I USA hade iPhone över 50 procent och globalt sett 40 procent enligt Mobile Metrics Report från AdMob.

Det är inte vad jag skulle kalla "bråkdelar" för mobilt är hett just nu. Det betyder att den som vill skapa webbsidor för mobila webbläsare har MobileSafari som mall. Och säg de företag som vill lansera en ny sajt idag som inte fungerar mobilt också. Så att avfärda iPhone OS-plattformen som obetydlig är att glömma bort hur dominant den är mobilt. (Och bortsett från detta - hur många andra mobila plattformar har väl fungerande Flash-lösningar idag?)

Jag vet att du redan avfärdat alla tankar på att iPhone som plattform skulle kunna påverka Flash som "rent nonsens i mina öron" men jag tror du att du kommer att få äta upp det.

Jag tycker att de exakta marknadsandelarna inte spelar speciellt stor roll så länge iPhone OS som plattform är tillräckligt stor för att få webbutvecklare att tänka en extra gång när de väljer och/eller rekommenderar teknik för hur man bygger webbsidor.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash kom, sågs och segrade därför att det var bättre än alla andra alternativ, och det är det fortfarande, eftersom det inte finns några alternativ.

Jag antar att du menar att det inte finns alternativ som stöds av Internet Explorer. För alternativ finns definitivt, bara inte i den dominanta webbläsaren. En dominans som sakta men säkert håller på att minska till förmån för Safari, Firefox och Chrome. Men visst, för lång tid framöver kommer IE att vara där de flesta surfar.

Flash har dock sett sina glansdagar redan och är på väg att tappa sin helt överlägsna position. Men det är inget som händer över en natt förstås. Flash kommer att finnas kvar i de allra flesta webbläsare på de allra flesta datorer under en lång tid framåt. Men sajterna som producerar innehåll håller däremot på att byta riktning eller åtminstone få upp ögonen för alternativ, sakta men säkert. Till exempel genom att erbjuda alternativ parallellt med Flash, så som både YouTube och Vimeo börjat med.

Jeffrey Zeldman skrev en bra artikel om detta igår:

As the percentage of web users on non-Flash-capable platforms grows, developers who currently create Flash experiences with no fallbacks will have to rethink their strategy and start with the basics before adding a Flash layer. They will need to ensure that content and experience are delivered with or without Flash.

Han menar att hela plugin-arkitekturen är på väg ut:

Flash won’t die tomorrow, but plug-in technology is on its way out.

Plug-in technology made sense when web browsing was the province of geeks. It was a brilliant solution to the question of how to extend the user experience beyond what HTML allowed. People who were used to extending their PC via third-party hardware, and jacking the capabilities of their operating system via third-party spell checkers, font managers, and more, intuitively grasped how to boost their browser’s prowess by downloading and updating plug-ins.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, det går ju att snacka vackert om HTML 5, men i den verkliga världen sitter folk inte på Safari eller Google Chrome och det är många många år tills HTML5 blir ett realistiskt alternativ.

Aboslut. Men innan dess kommer det att nå en nivå där det blir vettigt att stödja det parallellt för att kunna nå ut till framförallt den mobila plattformen.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Faktum är: Flash idag är det enda alternativet för den som vill göra en site med film och animerad vektorgrafik, och som vill att alla ska kunna se den.

På vanliga datorer: ja. I mobila webbläsare: nej.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så, åter då till trådens huvudämne, iPad, kommer iPad att förändra detta, och jag kan inte med bästa vilja i världen se att iPad ens skulle orsaka ett hack i kurvan.

Jag tror som sagt du kommer att få äta upp det, om du fortfarande tror att iPhone OS som plattform (iPhone, iPod touch och nu då iPad) inte har någon effekt på hur folk skapar sajter.

Det blir förstås svårt att mäta exakt vilken påverkan iPhone OS har som plattform, men vad som går att mäta är tekniken som framtida webbsajter byggs i. Det kommer att gå att mäta hur många sajter som förlitar sig enbart på Flash idag för video mm och hur många som gör det om ett eller två år. Och där tror jag det kommer att vara väl synbart att Flash tappar mark.

Problemet med Flash är att det är så osäkert, troligen ett av de största säkerhetsfarorna i en modern persondator. Det finns massor med bra saker som man kan göra med Flash, men tyvärr finns det också väldigt mycket som någon illvillig kan göra och som går direkt förbi webbläsaren helt obemärkt och omöjligt för den att upptäcka och skilja ut.

Apple är nästan i samma situation som när de fasade ut disketterna och de gamla portarna. Naturligtvis var Apple inte i en tillräckligt dominerande position för att göra någon direkt förändring, men deras agerande kan mycket väl ha varit avgörande för att få andra att följa med.

Precis som då skapas ett direkt problem för de som är beroende av Flash, men jag tror att de långsiktiga fördelarna kan väga upp det. Jag ser gärna att Adobe är med och utvecklar ett öppet, modernt och säkert alternativ till Flash.

Ursäkta, men är inte det där nonsens? Världen vimlar av säkerhetshål, men av de som faktiskt utnyttjas har bara en bråkdel haft något med Flash att göra, eller hur? Långt, långt fler har haft att göra med sårbarheter i webbläsarna själva, oavsett om de heter Safari, Internet Explorer, Firefox eller vad man nu väljer.

Vill man hårddra saker kan man säga att alla program som tillåter kommunikation med nätet är en säkerhetsrisk, men i den ligan finns det värre saker än Flash att bry sig om.

Avsaknad av flash är inte optimalt men lyckligtvis inget jag bekymrar mig om. Kör flashblock i princip hela tiden men störigt på andra filmsiter än youtube.
Men det kan ju inte bara vara för att sätta åt adobe o bryta deras dominans. Apple behöver ju att adobe släpper CS till OSX.

Men jag hävdar att det inte något "ökande antal plattformar som tar avstand från Flash"

Tvärtom. Flash har aldrig stått så starkt som nu, och min tro är att den positionen kommer bli ännu starkare. I stället för att jag breder ut mig hänvisar jag till.

Rich internet applications | Open Screen Project

Titta gärna på listan över partners

Current Partners | Open Screen Project

Så, då blir frågan faktiskt: Kan Apple ensamt matcha den uppsättningen? Jag är faktiskt inte så säker. Visst finns det ett antal Flash-hatare bland yngre datorintresserade män, men för den breda allmänheten är Flash en av de grejer som bara funkar, precis som PDF är det för statiska dokument.

För att en ny standard ska slå igenom måste den (väl?) också göra något bättre än vad som finns, och vad finns det som tyder på att HTML 5 blir bättre? Som jag ser det pekar det mesta på att det kommer att leda till att det på nytt blir det träsk av browser-skillnader som redan är en plåga för alla.

Hårddrar man det kan man ju säga att Flash finns, inte för att det är så jäkla bra, utan för att alla andra är så jäkla dåliga

För faktum är att det idag fortfarande bara finns ett enda alternativ för den som vill vara säker på att användarna av grafik-intensiva siter får enhetlig rendering oavsett plattform, och det är Flash, och så kommer det att förbli inom den överskådliga framtiden tror jag

Tja, såna saker kommer säkert att falla en del i smaken, men ärligt talat, är inte flera av de sakerna egentligen Workarounds för surfande på en liten skärm, typ den på en iPhone?

Jag kan ju redan på min Laptop ha samma beteende –.men jag personligen skulle avsky att behöva sitta och zooma in och ut, det är ju bara en massa onödigt arbete, när man har en normalstor skärm.

Jag kan verkligen inte, ens om jag anstränger mig, se att detta skulle vara "revolutionerande". Kanske "evolutionerande" men räcker det för att förändra beteendet hos tillräckligt många? Jag är ytterst tveksam till det, för mig framstår den fortfarande som en sämre surfenhet än en Laptop.

En grupp som jag med säkerhet kan utesluta från den uppräkningen är dock "äldre". Jag vågar sätta mitt huvud på att den gruppen inte kommer att tillhöra iPad-användarna i någon större utsträckning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En grupp som jag med säkerhet kan utesluta från den uppräkningen är dock "äldre". Jag vågar sätta mitt huvud på att den gruppen inte kommer att tillhöra iPad-användarna i någon större utsträckning.

Där håller jag med dig, jag förstår inte varför just en iPad skulle vara så fascinerande för äldre människor, man sa samma sak om iPoden, inte blev det någon större hit för äldre människor.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, såna saker kommer säkert att falla en del i smaken, men ärligt talat, är inte flera av de sakerna egentligen Workarounds för surfande på en liten skärm, typ den på en iPhone?

Teknologin föddes säkert av den anledningen, men effekterna blev kanske lite oväntade- nämligen att det finns de som hellre surfar på sin iPhone än på datorn. Säkert till stor del beroende på detta.

Jag surfar väl själv hellre på datorn, tills att jag kan använda samma renderingskoncept på en större skärm, dvs... Jag skulle tveklöst hellre surfa på en iPad än på min MBP. Så känner jag nu.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En grupp som jag med säkerhet kan utesluta från den uppräkningen är dock "äldre". Jag vågar sätta mitt huvud på att den gruppen inte kommer att tillhöra iPad-användarna i någon större utsträckning.

Det där med iPoden förstår jag heller inte varför äldre skulle vilja använda den, men det här är något helt annat.

Till att börja med vill jag definiera gruppen äldre med början runt 55 år, kanske. Alltså inte 70+ eller något sånt extremt.

Det finns många som knyter näven i fickan åt onödigt komplicerade mobiltelefoner: knapparna är små, skärmen går inte att läsa, vad ÄR överhuvudtaget ett SMS?

Det är samma med datorer. Vi som alltid haft en kanske har lätt att glömma hur främmande vissa människor är inför teknologi? Bara tanken på att sätta sig vid en dator och surfa kan vara ett oövervinneligt hinder.

Jag tror iPad med sitt förenklade gränssnitt och intuitiva handhavande, samt förmåga att kunna zooma, kan hjälpa många. Inte alla. Jag tror t ex att mina föräldrar, som använder datorer på medelnivå, skulle gilla att surfa på iPad.

Jag tror också den skulle kunna vara ett jättekliv framåt för nyfikna pensionärer, men om de verkligen får chansen att testa är väl mer tveksamt.

Jaja... vi behöver ju inte lägga tid på att övertyga varandra om detta, men vill man läsa en välskriven artikel kring det här temat kan jag rekommendera New World vs. Old World Computing av Steven Frank

Om annonsmarknaden märker att Flash-reklam inte når en viss procent av mobilanvändarna och Flash-blockerade webbläsare - så börjar man fundera på ett annat sätt att krana ut reklam. DÅ först ligger Flash risigt till.

Jag tycker också såna där tankar på andra typer av enheter etc. är intressanta och visst finns alla de aspekterna, men jag tvekar ändå.

Där jag tror att en sån här enhet verkligen skulle kunna vara kanon är för t.ex. vissa typer av företagsanvändare, t.ex. säljare etc. (men då skulle det också behöva finnas office-stöd)

Tja, den som lever får väl se.

Jag tror att du har rätt i att iPad kan leva ett hyfsat gott liv utan Flash, antingen för att det används till andra saker än traditionellt webbsurfande, eller för att användarna är beredd att försaka något för att köra enheten.

För Flash vara eller icke vara spelar iPad:en ingen roll alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 15:01

Vi tittar på alternativa vägar för att utesluta flash från utveckling så långt det är möjligt, det finns andra sätt i de flesta fall - men idag finns det ett antal olika tillfällen där det är enklast att använda sig av flash, av tids eller kostnadsskäl

Dagens "äldre" måste vi nog tyvärr räkna bort för ALL form av IT - iPad eller inte. Dom är generellt chockerande oförstående för all form av elektronisk teknik och datorer i synnerhet - oavsett om man trycker på tangentbord eller pillar med fingrarna. Dom är totala idioter när det gäller detta och dom flesta är mer eller mindre rädda för datorer - att något "ska hända" om dom klickar fel. Dom är helt främmande inför logiken bakom en dator och dess gränssnitt och kan bara lära sig enkla motoriska förfaranden som dom sedan kan upprepa. Händer något som på det minsta vis avviker från förra körningen så kollapsar deras hjärnor ihop totalt och dom förvandlas till stora bäbisar. Dom kan omöjligen tänka ut alternativa lösningar - är t.ex. en webbadress skadad (http://ww w.svt.se) så är det kört. Dom förstår absolut ingenting - dom skämtar bort idiotin det med att "dom inte haft intresse". Att allt detta hör till vital allmänbildning vägrar dom att acceptera.

Så - att en produkt - t.ex. iPad - skulle bli speciellt populär för "gamlingar" kan vi nog tyvärr glömma. ALLT är för komplicerat. Allt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dagens "äldre" måste vi nog tyvärr räkna bort för ALL form av IT - iPad eller inte..... // Händer något som på det minsta vis avviker från förra körningen så kollapsar deras hjärnor ihop totalt och dom förvandlas till stora bäbisar. Dom kan omöjligen tänka ut alternativa lösningar - är t.ex. en webbadress skadad (http://ww w.svt.se) så är det kört. Dom förstår absolut ingenting - dom skämtar bort idiotin det med att "dom inte haft intresse". Att allt detta hör till vital allmänbildning vägrar dom att acceptera.

Så - att en produkt - t.ex. iPad - skulle bli speciellt populär för "gamlingar" kan vi nog tyvärr glömma. ALLT är för komplicerat. Allt.

He he!
Vissa inlägg är bara förbaskat roliga att läsa...:D

Jag förstår vad du menar och till viss del stämmer det trots att det finns undantag. Min mamma (75) tillhör kategorin som vill mer än hon kan, envis som fan men har ändå svårt att ta till sig den digitala världen. Hennes sambo (79) är dock mer insatt och klarar av lite mer svåra grejer. Poängen med iPaden är, som jag förstått det att göra en pryl som är så intuitiv som man bara kan göra den och att folk, oavsett ålder, kön och social bakgrund skall kunna göra de vanligaste (mail, surfa weben, skriva lite, kika på bilder o.s.v.) utan att behöva gå på speciella utbildningar för att hantera den. Jag tror Apple har en sådan pryl här. Rent tekniskt skulle dom säkert kunnat stoppa in ALLA de prylar som en del folk här säger sig sakna. Men hur pedagogiskt/praktiskt/kostnadseffektivt är det om man vill att det skall slå igenom på bred front? Bland "vanligt" folk alltså...
Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-01 16:55

Farsan (61) har ingen aning om vad Internet är, för honom är det di.se och aftonbladet, kommer han in på en annan sida, så ringer han och frågar om han har fått virus. Jag har upplevt det som svårt att förklara hur det fungerar i teorin, i praktiken är det som sagt mekaniska lösningar, tryck där, där och där, så kommer mailen in i den mappen...

Så Zim, du har en poäng.

Sen är inte alla så, men måånga.

Approå äldre människor och datorer...

Läste just ett inlägg på northtemple.com

Ursprungligen av Från länken, om sin 'Grandma':

My mother-in-law walked in the door the day of the keynote and the first thing out of her mouth was “Did you see that new Apple iPad? That looks like it would work for me. Would that work for me?”

I was utterly flabbergasted. She NEVER talks about computers or technology. She tolerates them at best. Her attitude is typical of most baby boomers I’ve talked to regarding computers. She wants to benefit from them but is frustrated by the wall she must climb in order to do so. She’s learned how to use email and a couple of other things on the Internet and that’s about it.

Her bringing up the iPad was amazing for two reasons. First, someone in her office (she works with other ‘boomers) found out about it within hours of the keynote and shared it with her. That Apple news warranted attention from baby boomers at all is significant. That she then held her interest long enough to tell me at the end of the day is equally significant.

After learning a little more information about it, she has decided that she wants an iPad. It actually borders on technolust.

I samma inlägg beskriver han även en historia där en kille med dokumenterad "teknikolust" också fått upp intresset för iPaden.

Detta är bara enskilda fall, med det kommer inte förvåna mig när de visar sig vara representativa för olika kategorier av användare som nu tar det lilla steget från "precis utanför" till "precis innanför".

Bevaka tråden