Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini server - VNC - iphone - portar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En klassiker!

JAg kör VNC-lite på min Iphone (via 3g) för att kolla upp min dator (XP) på jobbet. Det går smidigt med port-forwarding och Dyn-dns.

Nu vi skaffat oss en Mac mini-server och jag skulle så himmelens gärna vilja VNC:a till den också. Det går fint internt men när jag försöker ansluta från "omvärlden" skiter det sig.

Ett par frågor således:
* VNC servern på OSX-snow leopard server kör port 5900 som default, kräver den SSH eller liknande anslutning för at fungera?

Jag har inte haft några problem tidigare (hemma) när jag anslutit till en gammal G4 (leopard) från "omvärlden".

Är snow leopard server extra säker på något sätt?

Ifall brandväggen är igång på servern måste du kanske öppna 5900 där i.. Annars borde det fungera. Och visst har du ställt in att den skall tillåta VNC-anslutningar och inte bara Apple Remote Desktop.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-23 19:33

VNC är bra, funkar det så kör på det men LogMeIn har inga konkurrenter. Testa det! Finns även som iPhone App: https://secure.logmein.com/US/products/free/

Port 5900 ska räcka. Den är dock lite kinkig beroende på vilken VNC klient du använder. Se till att ha ett lösenord satt i "Remote Management". Fungerar det från en annan dator?

Annars finns en uppsjö av bättre och säkrare programvaror för att fjärrstyra idag. Logmein är en av dom mindre, NTRSupport och Teamviewer större.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-24 19:10
Ursprungligen av Arch@ngel:

Port 5900 ska räcka. Den är dock lite kinkig beroende på vilken VNC klient du använder. Se till att ha ett lösenord satt i "Remote Management". Fungerar det från en annan dator?

Annars finns en uppsjö av bättre och säkrare programvaror för att fjärrstyra idag. Logmein är en av dom mindre, NTRSupport och Teamviewer större.

NTRSupport och Teamviewer är mest till för de som skall supporta andra. LogMeIn är mer än bara supportfjärrstyrning. Du använder väl inte Teamviewer för att fjärrstyra din server?

Ursprungligen av Jetwash:

NTRSupport och Teamviewer är mest till för de som skall supporta andra. LogMeIn är mer än bara supportfjärrstyrning. Du använder väl inte Teamviewer för att fjärrstyra din server?

Varför inte? Sätt den som en service, använd ett lösenord. Klart.

1
Bevaka tråden