Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sex-kontakt-annonser på 99.se

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 22:03
Ursprungligen av staed:

Om man inte vill betala i rena pengar kan man väl åtminstone betala genom att låta reklamen visas. Om man känner att man har nytta av forumet så tycker jag det är rätt taskigt att blockera reklamen.

Alla större sajter har förstört det där med reklambanners genom att ha dem ÖVERALLT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:31
Ursprungligen av zappee:

Alla större sajter har förstört det där med reklambanners genom att ha dem ÖVERALLT.

men jag håller med dig med, kan man inte blocka vissa siter, och låta andra vara ok?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 22:30
Ursprungligen av staed:

Om man inte vill betala i rena pengar kan man väl åtminstone betala genom att låta reklamen visas. Om man känner att man har nytta av forumet så tycker jag det är rätt taskigt att blockera reklamen.

jag håller med

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-20 22:05

Klar moralpanik över denna annons.

Ni som säger morlapanik, vad tror ni Rädda Barnen (eller Apple för den delen) tycker om att dela reklamplats med en dating-sajt där man i ett steg in i registreringen får kryssa i på en lista över 30 olika varianter av sex som man gillar.
Jag har sett annonsörer backa av mycket mindre anledning än det.

Och anledningen till att jag reagerade var också just den, att jag ville rädda 99 från att tappa andra annonsörer. Själv är jag inte så lättstött.

Ursprungligen av hallgren:

Ni som säger morlapanik, vad tror ni Rädda Barnen (eller Apple för den delen) tycker om att dela reklamplats med en dating-sajt där man i ett steg in i registreringen får kryssa i på en lista över 30 olika varianter av sex som man gillar.
Jag har sett annonsörer backa av mycket mindre anledning än det.

Och anledningen till att jag reagerade var också just den, att jag ville rädda 99 från att tappa andra annonsörer. Själv är jag inte så lättstött.

Nu är vi ju varken Rädda Barnen eller Moder Teresa.

Vuxna människor som har sex - det låter ju livsfarligt.
Ånä, sex skall bara vara missionären i barnalstringssyfte.

Dags växa upp och inse att inte alla läser Evangeli Härold på fritiden.

Ursprungligen av hallgren:

Ni som säger morlapanik, vad tror ni Rädda Barnen (eller Apple för den delen) tycker om att dela reklamplats med en dating-sajt...

Jag tror inte de bryr sig så mycket.

- Bannern innehåller inga stötande bilder.
- Bannern innehåller ingen direkt anspelning på sex. Jo, där står visserligen att det handlar om "casual dating", men det är väl en ganska oskyldig formulering.

På Aftonbladet ligger just nu en annons för just C-date bredvid en annons för en bilfirma, en annons för Hamburger Börs, en annons för vaccinationer, och en annons för Mötesplatsen (en annan dejting-sajt där det säkert också knyts en och annan tillfällig kontakt).

Så, ja, jag tycker fortfarande att detta är moralpanik.

Men å andra sidan... Arvid har som sagt redan bekräftat att han ska ta bort den här annonsören. Så vår diskussion kring annonsens lämplighet är ganska meningslös.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-21 09:01

Jag föreslår att reklamen byts ut mot en bild på Björnström omgiven av ett antal trevliga flygvärdinnor. För dig som vill gå med i 10 000-metersklubben!

Det känns som om vi är på 50-talet :-D. Jag antar att dom som tycker att denna harmlösa annons är minst 60 år och inte tycker det är lämpligt med sex utanför äktenskapet :-D.
Tänk att Sverige en gång i tiden var världens sexliberalaste land. Backlashen är verkligen enorm :-D. Danmark och Holland - dom som hängde på Sverige på 60-70-talet - har dock fortsatt att utvecklas. Tyskland, Frankrike och t.o.m. katolska Spanien är idag avspändare när det gäller sex och offentlighet.

För min del är det betydligt mera omoraliskt att sälja fossildrivna bilar än att vuxna säljer sex (fysiskt, grafiskt, filmiskt, litterärt, etc).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 09:39
Ursprungligen av Zimmerman:

För min del är det betydligt mera omoraliskt att sälja fossildrivna bilar än att vuxna säljer sex (fysiskt, grafiskt, filmiskt, litterärt, etc).

Moralpaniken lever och frodas. Den har till och med knoppat av sig till nya avarter varav du ger exempel på en, klimatpanik

Bilar dödar barn - sex producerar barn. :$:$

Ursprungligen av rhesus:

Moralpaniken lever och frodas. Den har till och med knoppat av sig till nya avarter varav du ger exempel på en, klimatpanik

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 11:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Bilar dödar barn - sex producerar barn. :$:$

Organiserad prostitution, trafficing och droghandel dödar också. För övrig dödas nog fler barn av sina föräldrar än av bilar.

Nåja, känns som ett sidospår

Så - när du tänker på sex så tänker du på organiserad prostitution, trafficing och droghandel?
Och annonsen som kördes här handlade om organiserad prostitution, trafficing och droghandel?

Vem har moralisk panik?

Ursprungligen av rhesus:

Organiserad prostitution, trafficing och droghandel dödar också. För övrig dödas nog fler barn av sina föräldrar än av bilar.

Nåja, känns som ett sidospår

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-21 13:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Så - när du tänker på sex så tänker du på organiserad prostitution, trafficing och droghandel?
Och annonsen som kördes här handlade om organiserad prostitution, trafficing och droghandel?

Vem har moralisk panik?

Det räcker nog att du tittar på min avatar för att förstå att jag knappast lider av moralisk panik

Jag drar inte direkt paralleler mellan sex och trafficing. Det vore lika dumt som att direkt dra paralleller mellan diverse transportmedel, död och världens undergång. Det finns positiva och negativa sidor av allt, kineserna visste vad de talade om när de formulerade tankarna om yin och yang.

Frågar du mig så är (var) annonsen oskyldig men jag kan förstå att vissa reagerar på den. Den kändes lite "sleazy" om man säger så.

Japp, jag är 63 år gammal och har bara haft sex i barnalstrings-syfte.

Snyggt klipp i citatet förresten, Jesper.

Det är ju för övrigt det faktum att annonsen i sig "inte är så farlig" som gör den olämplig. Om man säger rakt ut att det handlar om diskreta sex-kontakter så är det ju inga problem, då kommer ju bara de som är intresserade av sånt att klicka sig vidare och övriga låter den vara orörd (det där tror jag förstås inte på själv). Men då är förstås chansen att den får visas bredvid en bilfirma och en krog på aftonbladet ganska obefintlig.

Ursprungligen av hallgren:

Snyggt klipp i citatet förresten, Jesper.

Ja, jag citerade det som var relevant - dvs att det är en dejting-sajt.

Och valde att klippa bort det som jag tyckte var irrelevant - dvs vad som dyker upp när man väljer att gå till sajten, och klickar sig fram till registreringsformuläret, och påbörjar en registrering.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag citerade det som var relevant - dvs att det är en dejting-sajt.

Och valde att klippa bort det som jag tyckte var irrelevant - dvs vad som dyker upp när man väljer att gå till sajten, och klickar sig fram till registreringsformuläret, och påbörjar en registrering.

Sajtens syfte är väl i högsta grad relevant. Speciellt när man försöker dölja det.

Ursprungligen av hallgren:

Sajtens syfte är väl i högsta grad relevant. Speciellt när man försöker dölja det.

Nej, vad som händer efter så många klick är inte relevant, tycker jag

Har man gått så långt som att:
...först klicka på bannern...
...och man ser vilken sajt man har kommit till
...och sedan väljer att gå till registreringssidan (och innan man gör det så har man ju förmodligen först klickat runt lite och läst sig till vad sajten sysslar med)
...och sedan går vidare en bit in i registreringsprocessen
...och först då får syn på de här hemska valen där man ska ange sexuella preferenser

...så är det som dyker upp så långt in i processen inte relevant för annonsens vara eller inte vara, tycker jag. Då har man gjort så många medvetna val på vägen, att man har förverkat sin rätt att bli upprörd över innehållet på det registreringsformuläret.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, vad som händer efter så många klick är inte relevant, tycker jag

Har man gått så långt som att:
...först klicka på bannern...
...och man ser vilken sajt man har kommit till
...och sedan väljer att gå till registreringssidan (och innan man gör det så har man ju förmodligen först klickat runt lite och läst sig till vad sajten sysslar med)
...och sedan går vidare en bit in i registreringsprocessen
...och först då får syn på de här hemska valen där man ska ange sexuella preferenser

...så är det som dyker upp så långt in i processen inte relevant för annonsens vara eller inte vara, tycker jag. Då har man gjort så många medvetna val på vägen, att man har förverkat sin rätt att bli upprörd över innehållet på det registreringsformuläret.

Då tycker vi olika.

Men eftersom annonsen verkar ha försvunnit så är det inte så mycket mer att diskutera.

Ursprungligen av hallgren:

Då tycker vi olika.

Ja, det gör vi.

Men eftersom C-Dates banner är så oskyldig, och sajten också ser oskyldig ut, och själva verksamheten är ganska harmlös - och det krävs ett antal klick och medvetna val för att komma till det som du tycker är stötande - så är jag nyfiken på var gränsen går. Och därför kastar jag ut ett par exempel...

En annons för Pressbyrån t.ex
Om den annonsen lockar till ett besök i en Pressbyrån-butik, så kan man ju råka få syn på en herrtidning, eller vapentidning, eller något annat hemskt.
Ska en sådan annons inte heller tillåtas?

Eller en annons för Aftonbladet, kanske.
Där kan man ju klicka sig fram till en "Sex och Kärlek"-avdelning där det skrivs om både det ena och det andra i sexväg.
Ska en sådan annons inte heller tillåtas?

Eller en annons för en sajt, som länkar till en sajt, som länkar till en sajt, som har telesex-annonser t.ex - ska den annonsen också tas bort.

Ah, moral eller liberal. Nu var väl kanske inte den här Casual-dating-siten så värst porrig. Det handlar väl mest om att det känns ganska cheesy. Dålig matchning för 99mac helt enkelt. Trots att även macfreaks har sex i mer eller mindre avancerade former.

Jag tycker det är perfekt. Mina två största intressen i livet.

Lite OT här:

Fast Italienarna är ju bäst.

Kommer ihåg när jag flög hem från Milano en gång. I den där lådan som man lägger saker i som röndkas i säkerhetskontrollen hade dom reklam i hela botten. En stor kvinnorumpa i stringtrosor.

En annan annons som gick över hela stan var en bild på porrstjärnan rocco siffredi som satt i en tron med kungakrona och en påse chips. Rubriken var: -Jag har ätit många chips i mitt liv men inga så goda som dom här.

Till saken hör att ordet för chips och slang på det kvinnliga könsorganet är samma.

Det börjar klarna. Produktion av nya macanvändare, alltså.

Är det verkligen så svårt?

Pressbyrån och Aftonbladet må ha delar som inte är lämpliga för alla, men det är ju inte direkt deras huvudverksamhet. Att jämföra det med en sajt vars enda(?) syfte är att förmedla sexuella kontakter haltar ganska rejält.

Ja, jag vet att det inte är några direkta jämförelser. Men jag var som sagt nyfiken på var gränsen går.

Det handlar alltså om verksamheten i sig, oavsett hur oskyldig bannerns (och sajtens) utseende är, och oavsett att man kan få se minst lika "stötande material" med några klick på Aftonbladets sajt.

Detta anser jag fortfarande är moralpanik.

Men som sagt, vi tycker olika, och kommer inte att ändra oss, och annonsen är tydligen borta... Så då kan vi väl kanske lämna det...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar alltså om verksamheten i sig, oavsett hur oskyldig bannerns (och sajtens) utseende är, och oavsett att man kan få se minst lika "stötande material" med några klick på Aftonbladets sajt.

Är väldigt tacksam att Björnström & co har högre ambitioner än att ligga på Aftonbladets nivå. Skulle nog inte vara kvar här om så inte var fallet.

Jag är övertygad om att en del som fick moralpanik nu ser på saken något annorlunda och inser att dom överreagerade - detta kan man dock inte erkänna - vår sociokultur är sådan...man backar aldrig offentligt. Aldrig. Att backa är värre än AIDS. :-D.
Men detta är alltså bara min övertygelse och sanningen vet bara berörda.

Att annonsen är sleezy och totalt felplacerad är nog alla överens om. Men det är många annonser som är totalt felplacerade (det brukar väl vara reklam för byggmaskiner här ). Reklambolag som kranar ut banners blåder kunder på löpande band. Det är lätt, ty Internet är oöverskådligt och ingen har resurser att följa upp var deras reklambudget hamnar. Det är vilda västern.

Vem har moralpanik?

De enda som gjort bort sig i denna tråd är de som kännt sig tvingade att argumentera medelst förolämpningar. I övrigt handlar det ju mest om olika åsikter om vilka sammanhang olika aktörer tycker det är okej att synas i.

Ursprungligen av hallgren:

Vem har moralpanik?

De enda som gjort bort sig i denna tråd är de som kännt sig tvingade att argumentera medelst förolämpningar. I övrigt handlar det ju mest om olika åsikter om vilka sammanhang olika aktörer tycker det är okej att synas i.

Ge dig, du har fått din vilja igenom.
Du vann. Dansa, eller gör ngt annat vågat.

Bevaka tråden