Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att öppna och redigera AVI-filmer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 20:53

jag vet inte om denna fråga (eller något i samma stil) redan har ställts, i så fall ber jag om ursäkt ... jag har inte kunnat hitta något i alla fall.

jag har filmat en squash-match med min digital-kamera, när jag la in filmera på datorn var de i avi-format. nu skulle jag vilja lägga till lite text här och där; te x "set 1" och en ruta i hörnet med ställning, kanske lite musik i bakgrunden ...

är detta praktiskt genomförbart, och i så fall hur?

tack på förhand!

  • Medlem
  • 2010-01-10 21:36

iMovie grejar väl detta galant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 22:42

jaså? ja, det gör det kanske ... fast jag lyckas inte ens öppna filmerna, när jag importerar dom är de helst svarta ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 23:09

iMovie importerar inte in .avi-filer hur som helst (detta gamla skruttiga container-format). Bara de .avi-filer som Quicktime stödjer. Hur ser det ut om du öppnar den i Quicktime Player?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 09:05
Ursprungligen av acke:

iMovie importerar inte in .avi-filer hur som helst (detta gamla skruttiga container-format). Bara de .avi-filer som Quicktime stödjer. Hur ser det ut om du öppnar den i Quicktime Player?

helt svart även då. fast man hör ljudet ... om jag inte kunde se dem i VLC skulle jag tro att något var fel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-11 09:58

Konvertera filmerna med hjälpa av Handbrake eller dylikt program till H.264 och mp4 och importera sedan till iMovie och redigera där.

Nej, nej, nej....inte det! Att klippa i H264/mpeg4 är in te rationellt...och det sonkar ner även monsterdatorer. Jag rekomenderar - precis som Apple själva - att använda codecen Apple Intermediate (filernas ursprungskvalitet och färgomfång är väl knappast värt ProRes).

AVI är som sagt ett filformat - inte ett videoformat. Det är codecen inne i AVI-behållaren som iMovie inte lirar. Skulle tro att det är icke standard av mjpeg eller i värsta fall ett MS-foemat (wmv t.ex.).

Packa OM TILL aPPLE iNTERMEDIATE - KLIPP DETTA I ImOVIE. oMPACKNING AV INHÄMTAT MATERIAL SYSSLAR ÄVEN PROFFS MED. dETTA ÄR DEN NYA VERKLIGHETEN. sE DET SOM ATT DU FRAMKALLAR FILEMN :-).

(ursäkta kappslock - bråttom bråttom...)

Ursprungligen av foxcat:

Konvertera filmerna med hjälpa av Handbrake eller dylikt program till H.264 och mp4 och importera sedan till iMovie och redigera där.

Ursprungligen av Zimmerman:

Packa OM TILL aPPLE iNTERMEDIATE

Vad använder man för app till detta ?

LCR

Har man QTpro så kan man använda alla program som använder QT - QT själv så klart och allt annat som har med video att göra. Jag använder inte iMovie, men har hört att detta görs automatiskt när man drar in komprimerat material till iMovie - avc/avchd t.ex.
Nu tar ju inte iMovie emot filerna från kameran så iMovie kan inte göra ett smack - därför packar man om dom så att iMovie sväljer grejerna. handbrake nämndes - har man inte QTpro och vägrar köpa (ett par hundra tror jag) så kan väl Handbrake i alla fall packa om till DV - om materialet är skrot från stillkamera - t.ex. VGA eller PAL i mjpeg - så duger det fint att packa om det till DV. DV kan sedan alla videoprogram i världen hantera. Med en 12-14 år gammal dator om man vill.

Ursprungligen av LCR:

Vad använder man för app till detta ?

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-11 15:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Har man QTpro så kan man använda alla program som använder QT - QT själv så klart och allt annat som har med video att göra. Jag använder inte iMovie, men har hört att detta görs automatiskt när man drar in komprimerat material till iMovie - avc/avchd t.ex.
Nu tar ju inte iMovie emot filerna från kameran så iMovie kan inte göra ett smack - därför packar man om dom så att iMovie sväljer grejerna. handbrake nämndes - har man inte QTpro och vägrar köpa (ett par hundra tror jag) så kan väl Handbrake i alla fall packa om till DV - om materialet är skrot från stillkamera - t.ex. VGA eller PAL i mjpeg - så duger det fint att packa om det till DV. DV kan sedan alla videoprogram i världen hantera. Med en 12-14 år gammal dator om man vill.

Jag är också lite tvekande vad det gäller detta med Apple Intermediate, hur man egentligen ordnar det.

Menar du att man öppnar filen i QT, om den klarar av filformatet och i annat fall får man lägga på Perian, för att sedan exportera videon därifrån i formatet Apple Intermediate?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 10:37

tack, nu funkar det perfekt! nu måste jag bara lära mig hur iMovie funkar också

Det är ju lite korkat att packa om filen till H264, bättre att mellanlagra den i intermediate.

1
Bevaka tråden