Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför detta Namn och denna Avatar?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Jepp, Granberg var bus-tillhållet Vi snälla var ju från Björktjära, den fiiiiiina delen av stan

Nja, orden "fin" och "Bollnäs" kan inte per definition användas i ett och
samma sammanhang, i alla fall inte om man är uppväxt i Sandviken...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 02:24
Ursprungligen av LCR:

Nja, orden "fin" och "Bollnäs" kan inte per definition användas i ett och
samma sammanhang, i alla fall inte om man är uppväxt i Sandviken...

LCR

Hörrudu, det var faktiskt rätt länge sedan det blev utsett till Sveriges fulaste stad. Oj, vad det hänt saker sedan dess! Man har hunnit besluta sig för att både bygga och riva ett torg i centrum och bygga in stationshuset i något som närmast liknar ett vägkaos.

Det är vad jag kallar stadsplanering det.

Sorry för Offtopic, kanske kan se det som en mer subtil presentation av mig själv.

Senast redigerat 2010-01-04 02:44
Ursprungligen av sodemus:

Hörrudu, det var faktiskt rätt länge sedan det blev utsett till Sveriges fulaste stad.

Jag baserar mitt uttalande på uppväxten i Sandviken på 70- & 80-talet och om jag inte minns fel famms det något mentalsjukhus eller något i Bollnäs, därav ett visst anseende. Men jag kan ha fel.

LCR

Senast redigerat 2010-01-10 01:32
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-03 12:10

Sandviken? Fel dialekt Farsan kommer från Hofors så jag vet, även om Hofors är liiite bonnigare än Sandviken, haha.

Fast jag annamade inte DEN dialekten, det vill jag klargöra!!

Jag är född i Malmö men har bara svagt skorrande R. En neutral
blandning av alla möjliga svenska dialekter skulle jag påstå.

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-03 20:10

Samma här, har inget kvar av de tjocka L:en och jag var för gammal för att skorra så jag är "dialektneutral"

Tja, i mitt fall är det ganska enkelt. Jag heter Markus i förnamn och mitt efternamn börjar på B. Tidigare när jag var mer aktiv här på 99Mac använde jag hela namnet och innan det hette jag också något annat. I alla fall så när jag trappade ner på forumet så bad jag också om byte till det nuvarande.

Avataren är en PB 1400 vilket var min skoldator i många år. Nu ligger den här hemma pensionerad.

  • Medlem
  • 2010-01-04 11:50
Ursprungligen av Markus B:

Tja, i mitt fall är det ganska enkelt. Jag heter Markus i förnamn och mitt efternamn börjar på B.

Ja, jävlar! Jag var helt säker på att du hette Sven Q-nånting. Där ser man...

Apropå Bollnäs så har jag tillbringat ett par sportlovsveckor i Bollnäs på 70-talet och åkt en del längdskidor i skogarna däromkring. Några gånger prövade vi på slalom i Bollebacken(?) också men den kändes grymt hög, svår och nästan farlig för mig som barn (skånskt barn) och jag hade enorma problem med liften upp, så det blev inte så många åk. Jag antar att man fortfarande åker där nuförti'n? Hur hög är egentligen backen?

Ursprungligen av Giggs:

Ja, jävlar! Jag var helt säker på att du hette Sven Q-nånting. Där ser man...

Ajfan du genomskådade mig. Ok egentligen heter jag Johan Bartomelus Longaza de Navarra och är för närvarande småplaneten Plutos sändebud på jorden. Men du får lova att inte säga något för det är VÄLDIGT hemligt.

Senast redigerat 2010-01-06 02:25

När en av mina kompisar nyligen tog körkort så tänkte vi åka till Bollnäs och käka. Under bilfärden besinnade vi oss dock och svängde istället in på pizzerian i Vallsta och åt där.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-04 10:27

Jag har inte varit i Bollnäs sen sommaren 2002, men jag kan ju inte säga att jag saknar det
Det är något otäckt med stan numera, det ser ju läskigt ut uppe på Framnäs när de rivit en massa hus och själva centrum har ju något olycksbådande över sig tycker jag. Väldigt konstigt det här med att de skall bygga in Brotorget. Hur tänkte man då, liksom?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-04 12:02

Namnet är enkelt, jag heter Gunnar och mitt efternamn börjar med B. Avataren är en Bailey stråhatt med ett hattband i läder med försilvrade "conchos". Hatten brukar jag ha på somrarna, framför allt när polaren och jag varje sommar åker till High Chaparall för att titta på Ranch Horse Challenge, tävlingar i westernridning. Fast då är det ju inte bara hatt som gäller utan full mundering.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-04 12:21

Bolleberget, ja jisses. Jag bodde inte så långt bort, på kvällarna hörde man snökanonerna mullra
Och jo, nog hade de ett stort mentalsjukhus, "blå sjukhuset" kallat. Nerlagt sen länge såklart, tror även det vanliga sjukhuset är nerlagt mer eller mindre. De byggde ett nytt mindre och det är väl bara en vårdcentral numera.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-04 12:26
Ursprungligen av bollman:

Bolleberget, ja jisses. Jag bodde inte så långt bort, på kvällarna hörde man snökanonerna mullra
Och jo, nog hade de ett stort mentalsjukhus, "blå sjukhuset" kallat. Nerlagt sen länge såklart, tror även det vanliga sjukhuset är nerlagt mer eller mindre. De byggde ett nytt mindre och det är väl bara en vårdcentral numera.

Men vart tog alla dårarna vägen?

Är de omskolade till IT-nördar?

Ursprungligen av bollman:

Och jo, nog hade de ett stort mentalsjukhus, "blå sjukhuset" kallat. Nerlagt sen länge såklart, tror även det vanliga sjukhuset är nerlagt mer eller mindre. De byggde ett nytt mindre och det är väl bara en vårdcentral numera.

Ja, i Sandviken sa man att andra hörde hemma i Bollnäs, man behövde inte
specificera mer än så...

Bra, då kan alla som gör illa sej åka till Danderyds Sjukhus, när o bra.

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-04 13:15

Det var ju den finfina gamla psykreformen... Klart ingen skall sitta "inspärrad", nänä, de måste ju "återanpassas" till samhället. Hmmm.

Edit: Hon heter Alice och inte Alica...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-06 11:28
Ursprungligen av lcr:

edit: Hon heter alice och inte alica...

roflmao!

Appropå Brotorget i Bollnäs så har Aftonbladet en längre artikel om det i dag. Dråplig historia om offensiv kommunalpolitik. Som att sälja Stortorget i Gamla Stan till Lidl.

(undviker att kommentera namn och avatar eftersom de är så tråkiga)

Ursprungligen av M. Sundbom:

(undviker att kommentera namn och avatar eftersom de är så tråkiga)

Att tycka din avatar är tråkig kan jag sympatisera med, men att tycka
sitt eget (?) namn är tråkigt vet jag inte...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Att tycka din avatar är tråkig kan jag sympatisera med, men att tycka
sitt eget (?) namn är tråkigt vet jag inte...

LCR

Inget namn man skrattar åt iaf. Fast jag heter Ragnar i mellannamn. Det är ganska roligt...

Appropå din katt, såg jag på filmfestivalen i Montreal en tragisk men mycket intressant dokumentär om bröderna Crumb. Originella hjärnor och kul serie, men att tatuera in Fritz på armen tycker jag vore överilat. Vad säger man till barnen? Jorå gumman, det här är pappas idol. En egenkär sökare som inte bangar för nåt och tänder på välvuxna honexemplar av andra arter, gärna flera åt gången...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 15:30
Ursprungligen av M. Sundbom:

Inget namn man skrattar åt iaf. Fast jag heter Ragnar i mellannamn. Det är ganska roligt...

Appropå din katt, såg jag på filmfestivalen i Montreal en tragisk men mycket intressant dokumentär om bröderna Crumb. Originella hjärnor och kul serie, men att tatuera in Fritz på armen tycker jag vore överilat. Vad säger man till barnen? Jorå gumman, det här är pappas idol. En egenkär sökare som inte bangar för nåt och tänder på välvuxna honexemplar av andra arter, gärna flera åt gången...

Och här har jag gått omkring och trott att den där katten var harmlöst oskyldig (precis som han vill ge intryck av i serien antar jag ). Tips till nyfikna, det finns avsnitt av Fritz på youtube. Underhållande men rätt grova.

Ursprungligen av M. Sundbom:

...men att tatuera in Fritz på armen tycker jag vore överilat. Vad säger man till barnen? Jorå gumman, det här är pappas idol. En egenkär sökare som inte bangar för nåt och tänder på välvuxna honexemplar av andra arter, gärna flera åt gången...

Jag har redan Ding Dong Daddy, Mr Natural och Skrot-Nisse samt en stor "46" på baksidan av nedre överarmen, så Fritz passar alldeles utmärkt!!

LCR

P.S: Förväxla inte de gräsliga filmerna med serierna, Robert Crumb har inget med filmerna att göra! Detta är den enda riktiga Fritz The Cat!

Senast redigerat 2010-01-10 01:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 05:56
Ursprungligen av LCR:

Jag har redan Ding Dong Daddy, Mr Natural och Skrot-Nisse
samt en stor "46" på baksidan av nedre överarmen, så Fritz passar
alldeles utmärkt!!

LCR

P.S: Förväxla inte de gräsliga filmerna med serierna, Robert Crumb
har inget med filmerna att göra! Detta är den enda riktiga Fritz The Cat!

Kan man få veta vad 46 betyder?

Ursprungligen av sodemus:

Kan man få veta vad 46 betyder?

Det lutar åt att jag lägger till de två orden och sol och måne symbolerna...

LCR

Fritz är ju en klassiker, kändes väldigt förbjuden en gång i tiden när jag var yngre och världen oskyldigare...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-06 10:36

Ledin är helt enkelt mitt efternamn. Avataren behöver väl ingen speciell förklaring...bara att man får ett litet leende på munnen när man ser den skylten

Ursprungligen av ledin:

Avataren behöver väl ingen speciell förklaring...bara att man får ett litet leende på munnen när man ser den skylten

Alla kanske redan vet det vid det här laget, men Susan Kare valde symbolen utifrån denna svenska skylt, vilket är lite roligt.

It's difficult to come up with a small icon that means "command", and we didn't think of anything right away. Our bitmap artist Susan Kare had a comprehensive international symbol dictionary and she leafed through it, looking for an appropriate symbol that was distinctive, attractive and had at least something to do with the concept of a menu command.

Finally she came across a floral symbol that was used in Sweden to indicate an interesting feature or attraction in a campground. She rendered a 16 x 16 bitmap of the little symbol and showed it to the rest of the team, and everybody liked it. Twenty years later, even in OS X, the Macintosh still has a little bit of a Swedish campground in it.

Ursprungligen av Adrian B:

Alla kanske redan vet det vid det här laget, men Susan Kare valde symbolen utifrån denna svenska skylt, vilket är lite roligt.

Vet ej om jag visste eller ej, men hade i så fall glömt, tackar för den!!

LCR

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-06 22:06
Ursprungligen av Adrian B:

Alla kanske redan vet det vid det här laget, men Susan Kare valde symbolen utifrån denna svenska skylt, vilket är lite roligt.

It's difficult to come up with a small icon that means "command", and we didn't think of anything right away. Our bitmap artist Susan Kare had a comprehensive international symbol dictionary and she leafed through it, looking for an appropriate symbol that was distinctive, attractive and had at least something to do with the concept of a menu command.

Finally she came across a floral symbol that was used in Sweden to indicate an interesting feature or attraction in a campground. She rendered a 16 x 16 bitmap of the little symbol and showed it to the rest of the team, and everybody liked it. Twenty years later, even in OS X, the Macintosh still has a little bit of a Swedish campground in it.

Hehe ahaa...det var en ny kunskap!

Bevaka tråden