Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir namnet "iSlate"?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-30 09:46
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jaja :/ men du förstår min undran när du ser detta: Slate - Wikipedia, the free encyclopedia

Slate (=skiffer på svenska) är materialet som man traditionellt gjorde skrivtavlorna ("writing slate") av. Namnet är sedan uppenbarligen förkortat i folkmun likt många andra liknande ord, så att man bara säger "a slate". Detta framgår i artikeln om griffeltavlan.
Jämför med t.ex. ordet kartong. Även detta är både namnet på ett material samt föremålen man bygger av materialet.

När man läser artikeln känns Slate faktiskt som ett perfekt namn.
"A writing slate is a piece of flat material used as a medium for writing"

Jag vill inte stjäla uppmärksamhet från tablet-tråden som fortfarande är huvudtråden för denna produkt, men just angående namnet iSlate så kan jag inte låta bli att ta upp det som Gruber skrev om.

Han tyckte det var intressant att Microsoft nu pratar om en "slate" istället för "tablet" som de alltid pratat om förut och undrar om det verkligen kan vara så att detta rykte (om det ens är sant) som MacRumors grävde upp fått hela Microsoft att ändra sig?

One odd takeaway: what Microsoft once called “tablet PCs”, it now calls “slate PCs”. This strikes me as beyond coincidence regarding the hype from MacRumors’ story that Apple has the trademark and domain name for “iSlate”. I honestly think Microsoft renamed these things on the basis on a rumored name for Apple’s tablet, just to try to fuck with them. (I can’t wait for all the stories, when Apple unveils The Tablet with some name other than “iSlate”, that Apple changed the name at the last minute because of these Microsoft jobbies.)

Anyway, all these “slates” announced tonight are just tablet PCs running Windows 7 — a terrible interface for a touch screen. Nice job, Ashlee Vance of the New York Times.

Maybe Microsoft thinks they’re somehow sticking it to Apple by taking the “slate” name first, but everything tablet-related they announced on stage was boring non-news. The only cool stuff they announced (Natal) isn’t going to ship for close to a year. This is a comparison they want to draw with Apple? I’m left with the impression of a company that’s flailing.

Ursprungligen av Mutant:

Slate låter kanske bättre för de som har engelska som modersmål. Griffeltavla som det betyder på svenska är ju ett ganska så skönt namn.

Kommer du ihåg Newton?

Då fanns ett skämt om att en Griffeltavla som är vanligt i utvecklingsländer kallades en "tibetansk Newton" ...

Lika roligt som att en konsumkasse kallades "polsk Attacheväska"

Jag röstar för Slate, efter ett tag ligger det rätt bra i truten.

- eller "Pensionärs iPod"

Ursprungligen av Adrian B:

Annars har jag sett en del som tycker Apple redan äger ett utmärkt namn: iBook.

Damn, du förstörde mitt skämt...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 11:55
Ursprungligen av Mutant:

Slate låter kanske bättre för de som har engelska som modersmål. Griffeltavla som det betyder på svenska är ju ett ganska så skönt namn.

Precis.
Sen skrev man på en "slate" därav griffeltavla.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-30 09:22

Gillar varken iPad eller iSlate som namn... tror inte på någon av dom heller.
Skulle vara nice med en tablet men om det kommer så kommer den nog (förhoppningsvis iaf) heta någonting annat.

Ursprungligen av Goflorp:

Kommer du ihåg Newton?

"That scribbly thing..." Jobs

LCR

Apple kommer att hitta på ett perfekt namn för den produkt vi får!
Och även om det inte är ett perfekt namn dag ett så kommer det fastna och bli bra.

Det är inte direkt så att apple struntar i vad deras saker heter. dom ändrade namnet på iTV till AppleTV och namnet iPhone var redan patentbelagt (om jag minns rätt) innan apple skulle släppa en telefon, men dom ville ha iphone som namn och gav inte upp.

Jag tycker det är skumt att Apple TV heter så...och fult. Ingen annan produkt har moderföretagets namn Apple i sig. Inte vad jag vet. Skumt och inkonsekvent. iTV var bättre - mycket bättre (men troligtvis upptaget utan möjlighet till köp). Då kunde dom ha valt MacTV istället (det är ju "Mac" på alla andra datorer och ATV är en dator). Eller...dom skulle helst ha skippat den töntstämplade och dammgamla bokstavskombinationen TV. MacVision? MacVideo? (det är ju ingen TV - det är en videospelare - en TV har en reciver). MacBox? Etc.

Ursprungligen av kalle94:

Apple kommer att hitta på ett perfekt namn för den produkt vi får!
Och även om det inte är ett perfekt namn dag ett så kommer det fastna och bli bra.

Det är inte direkt så att apple struntar i vad deras saker heter. dom ändrade namnet på iTV till AppleTV och namnet iPhone var redan patentbelagt (om jag minns rätt) innan apple skulle släppa en telefon, men dom ville ha iphone som namn och gav inte upp.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker det är skumt att Apple TV heter så...och fult. Ingen annan produkt har moderföretagets namn Apple i sig. Inte vad jag vet. Skumt och inkonsekvent. iTV var bättre - mycket bättre (men troligtvis upptaget utan möjlighet till köp). Då kunde dom ha valt MacTV istället (det är ju "Mac" på alla andra datorer och ATV är en dator). Eller...dom skulle helst ha skippat den töntstämplade och dammgamla bokstavskombinationen TV. MacVision? MacVideo? (det är ju ingen TV - det är en videospelare - en TV har en reciver). MacBox? Etc.

fast man skulle ju kunna se saken så att det faktiskt är en slags tv i usa med alla tv-serier och filmer som finns i deras itunes-store.

men nu är inte ämnet appletv utan iSlate/itablet/ipad eller vad den nu ska heta.

jag skulle gilla att den heter just iTablet, lite mer åt ipod hållet med i:et

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-10 22:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker det är skumt att Apple TV heter så...och fult. Ingen annan produkt har moderföretagets namn Apple i sig. Inte vad jag vet. Skumt och inkonsekvent. iTV var bättre - mycket bättre (men troligtvis upptaget utan möjlighet till köp). Då kunde dom ha valt MacTV istället (det är ju "Mac" på alla andra datorer och ATV är en dator). Eller...dom skulle helst ha skippat den töntstämplade och dammgamla bokstavskombinationen TV. MacVision? MacVideo? (det är ju ingen TV - det är en videospelare - en TV har en reciver). MacBox? Etc.

Men det är ett smart drag att låta den heta apple tv för att jan 2010 släppa en 36" & en 42" iTV

  • Medlem
  • 2010-01-11 00:23
Ursprungligen av thor:

Men det är ett smart drag att låta den heta apple tv för att jan 2010 släppa en 36" & en 42" iTV

just iTV kan ju vara lite känsligt.
ITV Home

Senast redigerat 2010-01-19 20:27
Ursprungligen av Baron:

just iTV kan ju vara lite känsligt.
ITV Home

För att inte tala om en annan produkt som är inriktad på Macvärlden: EyeTV.

Senast redigerat 2010-01-19 20:27
  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-11 07:58
Ursprungligen av Baron:

just iTV kan ju vara lite känsligt.
ITV Home

haha, dags att köpa upp och lägga ner.

Senast redigerat 2010-01-19 20:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker det är skumt att Apple TV heter så...och fult. Ingen annan produkt har moderföretagets namn Apple i sig. Inte vad jag vet. Skumt och inkonsekvent. iTV var bättre - mycket bättre (men troligtvis upptaget utan möjlighet till köp). Då kunde dom ha valt MacTV istället (det är ju "Mac" på alla andra datorer och ATV är en dator). Eller...dom skulle helst ha skippat den töntstämplade och dammgamla bokstavskombinationen TV. MacVision? MacVideo? (det är ju ingen TV - det är en videospelare - en TV har en reciver). MacBox? Etc.

Jo jag kan hålla med om det inkonsekventa i att döpa Apple TV'n till just det namnet men det hamdlade ju om en ny produkt som inte passade in i någon tidigare kategori i Apples sortiment. Iofs är det en bantad mac o man kan installera ett fullt os på den o köra den som en vanlig mac men det är inte Apples syfte med produkten utan snarare en biprodukt. Namet MacTV ville man troligen inte använda på grund av risken att produkten på något vis skulle förväxlas med denna kortlivade produkt från 90-talets början: apple-history.com

Senast redigerat 2010-01-10 23:24

iTablet är för många stavelser...styltigt...iPad är nog det klockrena :-). Så klockrent att det givetvis säkert är reggat sedan lääänge av någon annan och Apple måste köpa lös det för 50 millar :-D.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 23:21

Namnet spelar mindre roll för min personliga del, det viktigaste blir innehållet.

Men självklart är namnvalet djävulskt viktigt för att SLÅÅÅÅ IGENOM STORT ..

Men speciellt orolig för namnvalet är jag inte . Apple har visat att känslan för namnval på sina produkter har legat i topp sedan lång tid tillbaks...

hmmm kan någon komma på något klantigt namnval från Apples sida ?

Senast redigerat 2010-01-07 23:39
Ursprungligen av CUBEIS:

hmmm kan någon komma på något klantigt namnval från Apples sida ?

Personligen tycker jag "AirPort Extreme" är väldigt töntigt (alltså "Extreme" inte "AirPort"). Den kom dessutom ut när det redan var ute att använda sådana kraftuttryck vill jag minnas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 23:30

Ju mer jag tänker på det desto mer är Slate-tänkandet helt perfekt. Så Microsoft har tydligen hoppat på det nu också ... Slate kommer nog bli den generella benämningen i folkmun på dessa plattor. Jag ser framför mig en framtid där alla går runt med slates av olika märken. "Var är min slate?", "jag har köpt en ny slate" och tidningarna skriver "datorplattor, så kallade 'slates' har blivit allt mer populära" ... Det kommer att finnas Micosoft TouchSlateWizard1646-Z5, HP Universe SL-85i, HTC GoSlate Pro HD 2, Nokia XperienceTouch 9300, o.s.v. - men alla kommer veta att det bara finns en slate som egentligen går att använda - en slate som står ut i mängden: iSlate.

Ursprungligen av Rajje:

Ju mer jag tänker på det desto mer är Slate-tänkandet helt perfekt. Så Microsoft har tydligen hoppat på det nu också ... Slate kommer nog bli den generella benämningen i folkmun på dessa plattor. Jag ser framför mig en framtid där alla går runt med slates av olika märken. "Var är min slate?", "jag har köpt en ny slate" och tidningarna skriver "datorplattor, så kallade 'slates' har blivit allt mer populära" ... Det kommer att finnas Micosoft TouchSlateWizard1646-Z5, HP Universe SL-85i, HTC GoSlate Pro HD 2, Nokia XperienceTouch 9300, o.s.v. - men alla kommer veta att det bara finns en slate som egentligen går att använda - en slate som står ut i mängden: iSlate.

Jag är lite inne på samma spår faktiskt. När ordet har fått sjunka in så verkar det inte så dumt, och nu när det verkar bli ett begrepp så är det ännu smartare. Kudos till MacRumors i så fall, för detta var deras scoop (om det är sant).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-10 19:29
Ursprungligen av Rajje:

"Var är min slate?", "jag har köpt en ny slate"

Det låter riktigt bra! Så kommer jag att säga alldeles snart. Tror jag

iThing ?!...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 21:38
Ursprungligen av LCR:

iThing ?!...

iTinker

tinker verb
a mechanic was tinkering with the engine:
fiddle with, adjust, fix, try to mend, play about with, fool with, futz with;
tamper with, interfere with, mess about with, meddle with.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 12:07

Vi får väl iallafall hoppas att då Apple släpper "Världens tunnaste" variant
av iSlate eller iTablet att de inte valde namnet sheet.
(oh, vad fånig han va nu då

Föresten tablett är pill i dagligt tal, så man associerar inte iTablet så
helt och klart till tablett i första vändan.

Ursprungligen av friend:

Vi får väl iallafall hoppas att då Apple släpper "Världens tunnaste" variant

Det som är viktigare är att den fungerar som den ska och inte har en massa
barnsjukdomar!!

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 23:01
Ursprungligen av LCR:

Det som är viktigare är att den fungerar som den ska och inte har en massa
barnsjukdomar!!
LCR

It a wee, small play-on-words bud.
Nothing more serious then that.
Thought that, of all people, would get the joke.
Didn't you live in England for quite some time?

Ursprungligen av friend:

It a wee, small play-on-words bud.
Nothing more serious then that.
Thought that, of all people, would get the joke.
Didn't you live in England for quite some time?

Yeah sure but "the world's thinnest"...

Sorry, still don't geddit...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 00:58
Ursprungligen av LCR:

Yeah sure but "the world's thinnest"...

Sorry, still don't geddit...

LCR

Thin alas sheet.
iSheet.
Then we get funny lads going:
iSheet. hihihi
I shit!

Which would not be funny at all.
(OK far fetched, I know, but still could happen)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-09 20:11

Raderade en del OT om Public service TV.
/Admin

namnet är väl helt okej, tror det bara kan ta en tid innan det rullar på tungan precis som ipod. men finns ju andra namn som vore bra också såsom mactouch eller macbook touch som faktiskt låter bra redan nu utan att vänta och låta det mogna i gomen

Bevaka tråden