Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julklappstips - billig hårddisk hos InWarehouse

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-30 15:41

Det finns några få exempel på hubbar (här är en: BELKIN FIREWIRE HUB 6-PORT SILVER).
Men om det finns lika smidiga som det för för USB vet jag inte :/

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-31 15:31

Klockan 14:14 igår var min disk sorterad i Stockholm, ingen uppdatering sedan dess. Visst för att det är nyårsafton idag, men det börjar kännas som en gisslansituation (ja, jag vill ha min disk nu!).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-04 10:12

Dags att ta på skorna och åka ner till utlämningsstället (2,5 mil) och hämta ut diskarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 11:18
Ursprungligen av MatsOlov:

Dags att ta på skorna och åka ner till utlämningsstället (2,5 mil) och hämta ut diskarna.

Hur är det med skidföret då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-04 12:07

Även jag kunde inte hålla mig från att beställa en andra disk, beställde lördags kväll och fick tidigare idag meddelande om att den fanns att hämta ut.

Vem blir först med att beställa en tredje enhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 14:01
Ursprungligen av zinned:

Även jag kunde inte hålla mig från att beställa en andra disk, beställde lördags kväll och fick tidigare idag meddelande om att den fanns att hämta ut.

Vem blir först med att beställa en tredje enhet?

Jag är på gång med en tredje

Jag har ju 200 kr i innestående pengar som jag bara måste utnyttja bums :">

Så 250 riksdaler för en tredje låda det är nästan för bra för att vara sant

Jag får väl serie koppla dom hehehehe... Vilket helgnöje det kommer att bli frugan går väl i taket över detta men men men.....

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-04 13:56

Skitdåligt skidföre på längden, bara pudersnö. Bägge mina lådor var öppnade och så även påsarna som disken ligger i, någon fler än jag som fått det levererat så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 14:00
Ursprungligen av MatsOlov:

Skitdåligt skidföre på längden, bara pudersnö. Bägge mina lådor var öppnade och så även påsarna som disken ligger i, någon fler än jag som fått det levererat så?

Nej. Var hämtade du dina grejer- hos post ombud ? Har nån på postverket ledsnat över det uteblivna julbordet. och belägrat dina paket ? FY SKÄMS POSTEN OM DET ÄR SÅ !!!

Jag hämtade mina i hämtbutik i Göteborg. Föredömligt packade i extra kartong över inplastad orginal box.

Komplett har varit suveräna. Jag fick tom 200 kr i kompensation för prissänkningen i mellan dagarna :).

Jag köpte min första disk för 650 kr och den andra för 450 kr.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-04 14:17

De kom i en stor kartong, den var intakt, men själva varukartongen var öppnad, påsen som disken låg i var öppnad och diskarna är formaterade i FAT!

Ser nu att det är PC-diskar jag fått, kartongerna har klistermärken med MAC tejpade över.

Edit: Ringde Komplett, det är tydligen Seagate själva som öppnat och formaterat om, varför är det ingen som vet. Inte begagnat i alla fall, det känns skönt. Nu kan jag återgå till att fixa för mitt iTunesbibliotek. Kör en Striped RAID.

Senast redigerat 2010-01-04 14:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 14:41
Ursprungligen av MatsOlov:

De kom i en stor kartong, den var intakt, men själva varukartongen var öppnad, påsen som disken låg i var öppnad och diskarna är formaterade i FAT!

Ser nu att det är PC-diskar jag fått, kartongerna har klistermärken med MAC tejpade över.

Edit: Ringde Komplett, det är tydligen Seagate själva som öppnat och formaterat om, varför är det ingen som vet. Inte begagnat i alla fall, det känns skönt. Nu kan jag återgå till att fixa för mitt iTunesbibliotek. Kör en Striped RAID.

Okey det var skönt att höra. En tredje disk på väg till mig O:-)

Nu ska det "strippas" , Gäller bara att övertyga frugan att hon kör sin del

Senast redigerat 2010-01-04 15:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-04 15:14
Ursprungligen av CUBEIS:

Okey det var skönt att höra. En tredje disk på väg till mig O:-)

Nu ska det "strippas" , Gäller bara att övertyga frugan om hon kör sin del

Fasen, nu måste jag ju skaffa ännu en för att hänga på tåget Ne...

"Strippas", vad ska du strippa för något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 15:20
Ursprungligen av zinned:

Fasen, nu måste jag ju skaffa ännu en för att hänga på tåget Ne...

"Strippas", vad ska du strippa för något?

Jag ska Raida diskarna och frugan. Samtidigt strippa dom, slutligen koppla ihop dom allihopa

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-04 14:48

Även jag märkte av att lådan mm vart öppnad, samt formaterad med FAT. Tack MatsOlov för att du ringde och redde ut varför det var som det var

Intressant om att komplett visste att vissa förpackningarna öppnats och diskarna omformaterats. En av tjejerna här ringde dem i onsdags och påpekade att förpackningen var öppnad och fick veta att det måste bara vara så att de öppnats för att kontrollera dem men att de inte använts. När hon sedan såg att den inte var mac-formaterad ringde hon igen och beskedet var då att den skulle bytas. Hon skulle få ett returkvitto och en ny disk skulle skickas till utlämningstället så att den bara kunde bytas som idag. Returbeskedet kom men när inget hämtbesked kommit ringde hon och det konstaterades att ingen ny disk var beställd. Suck! Undrar vad hon säger när hon får veta att de omformaterats på Seagate och hon ev kan få en ny likadan...
Inte blir det väl bättre av att paketen var larmad vilket hon tvingades konstatera när hon var inne i ett par affärer på vägen från komplett i onsdags.

Men vad spelar det för roll hur den är formaterad? Det är ju bara att formatera om den, eller är det något som jag har missat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 01:18
Ursprungligen av Papperskatt:

Men vad spelar det för roll hur den är formaterad? Det är ju bara att formatera om den, eller är det något som jag har missat?

Nej helt rätt tänkt Papperskatt.

Jag fattar inte mina 2 första diskar var sprillans nya. Inte ett damm korn eller nått. Inplastade. Ej öppnade.

Har i och för sig inte hämtat den 3 disken ännu, sen senaste prissänkningen 449 kr, kan kanske förklara det superlåga priset om den skulle ha varit använd eller så ,,, hmmmm konstigt ändå, så kan dom inte göra..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-04 21:42

Det hade inte med att den var fat utan att den var öppnad. Man vill ju inte ha begagnade grejor.

Just det, att den varit öppnad och att den sedan var omformaterad - enligt förpackning och kompletts info så skulle den vara HFS-formaterad - tydde på att den varit använd. Säljer man använda produkter så ska det uppges.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-06 15:43

Min första post!

Och jag får tacka för julklappstipset, beställde en disk för några dagar sedan, får
se när den kommer.

God fortsättning på året!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 10:46
Ursprungligen av mattiL:

Min första post!

Och jag får tacka för julklappstipset, beställde en disk för några dagar sedan, får
se när den kommer.

God fortsättning på året!

Du är välkommen

I mina diskar sitter nu 1.5 TB diskar.

Det var inte svårt att switcha diskar om man vill sätta i större don, bara man är lite försiktig på handen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-07 17:07

Yes, nu har jag fått disken.
Så snygg den är!

Men informationen på lådan är klart otydlig, märkt med både MAC och PC.. (är dock NTFS på den.) + delvis övertejpad "Formatted for MAC" innanför plastfolien.

Dags att partitionera/formattera.

Fundering, det verkar inte finnas någon access-lampa, eller ?

Bara det vita ljuset som lyser hela tiden.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-07 17:22
Ursprungligen av mattiL:

det verkar inte finnas någon access-lampa, eller ?

Bara det vita ljuset som lyser hela tiden.

Den skall lysa när disken är igång, ibland så går disken ner i viloläge och då slocknar ljuset. Jag har dock inte sett någon form av lampa som endast lyser vid read/write.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-08 10:04

Ljuset på mina diskar kan "svajja" lite också från tid till annan, alltså att det agerar som om man hade snurrat fram och tillbaka på en dimmer. Varför det gör så har jag ingen aning om, diskarna arbetar mig veterligen inte vid tillfället.

Jag trodde det var tjugondag Knut, dvs 13 jan, som avslutade julen men hos Komplett tycker den visst redan vara slut för de har höjt priset till 595 kr

Intressant med omformateringen - ett par av våra diskar var omformaterade men inte alla
Kollegan var på Komplett med sin och fick i utbyte - en omformaterad! Nu ska de visst skicka en liten present för att hon var tvungen att åka till utlämningsstället i onödan.

Zinneds svaj på ljuset har jag inte upplevt

Senast redigerat 2010-01-13 12:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 00:34

Jag har visserligen full förståelse för principen att man skall få det man betalar för, men hur orkar ni åka hela vägen tillbaka med grejerna när det bara rör sig om en mjukvarufunktion som man ändrar på fem sekunder med ett knapptryck i Skivverktyg?

Ursprungligen av Rajje:

Jag har visserligen full förståelse för principen att man skall få det man betalar för, men hur orkar ni åka hela vägen tillbaka med grejerna när det bara rör sig om en mjukvarufunktion som man ändrar på fem sekunder med ett knapptryck i Skivverktyg?

Nja, problemet var väl inte själva formateringen utan att hon såg att förpackningen varit öppnad och att den inte var formaterad som det angavs. Vid kontakt med Komplett så sa de att något måste ha blivit fel - att det måste var en paket som inte borde kommit ut till kund - varför de ville byta den mot en ny. Det var först efteråt som de fick besked från Seagate att alla hade formaterats om på "fabriken" vilket SvenOlov fick veta. Själv fick jag inte tag i henne efter att jag hade läst det här och innan hon varit och bytt den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 14:48

Är på jakt efter bra kabinett till ett par extra diskar när jag såg denna tråd…

Vad är det för interface på själva diskarna…?

IDE eller SATA?

Undrar,

Torkel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 20:02
Ursprungligen av Torkel:

Är på jakt efter bra kabinett till ett par extra diskar när jag såg denna tråd…

Vad är det för interface på själva diskarna…?

IDE eller SATA?

Undrar,

Torkel

CUBEIS hade ju satt in 1,5 TB i sin låda, finns det så stora för IDE?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-09 11:27
Ursprungligen av kenjon:

CUBEIS hade ju satt in 1,5 TB i sin låda, finns det så stora för IDE?

Nej Nej.. Det är SATA. Inga problem att sätta in större diskar. siktar på en 2 gigs när dom krymper ner lite i pris.

Vad är problemet. Kan förstå att man är sur om lådan är öppnad. Men den är inte använd. Det är bara SEAGATE som ville formatera om hårddiskarna till FAT PC för att kunna sälja dom till en större bredare marknad direkt.

Från börjar var dom tilltänkta mac marknaden och var formaterade för Mac OS.

Det är full garanti på diskarna om man behåller dom intakta och inte mekar som jag.

Otur med kontakten .Låter konstigt för att vara sant.

Jag är helnöjd med mina 3 diskar dom skyfflar data så det ryker om det i Firewire 800 läge?

  • Medlem
  • 2010-02-08 18:56

Nä nu är jag grymt besviken. Köpte också samma hårddisk från Seagate och hämtade ut den idag tidigare på dagen. Nu när jag är hemma och ska öppna kartongen ser jag direkt att den har varit öppnad.

Läste här över att de formaterar om hårddisken för FAT men det känns som skit samma det kan jag göra själv hemma. Men frågan är har jag fått en använd hårddisk eller inte?

Nu när jag ska ringa så är självklart kundtjänst stängt för dagen, kan det bli värre? Jo.. När jag ska koppla in den till väggen så ser jag att jag inte fått rätt kontakt för väggen. Adaptern följde med men ingen kontakt som passar in...
Jag har gått igenom hela kartongen men hittar ingen kontakt alls.

Bevaka tråden