Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidhänvisning i InDesign, Se sida xx, hur?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag en vanlig sidhänvisning Se sida xx där xx skall uppdateras automatisk om sidan flyttas? Har helt glömt bort detta...

Eller är det så att det fortfarande inte är möjligt i InDesign CS4?

Senast redigerat 2009-12-16 10:23

Det kallas korsreferenser och det bästa är nog om du tittar i hjälpen för att se hur man skapar och jobbar med dem

Jag har läst igenom allt om korsreferenser, innehållsförteckning och index ett antal gånger men jag tror ingen av funktionerna klarar det jag önskar.

Jag har på flera olika sidor hänvisningar exempelvis "Rengöring, se sida 81". Flyttas rubriken Rengöring som ligger på sidan 81 till en annan sida så skall sidnumret automatisk ändras.

Det där har jag letat efter länge. Men jag kan banne mig inte fatta hur jag får det att lira.
En liten knuff på vägen?

I vilken ände börjar man? Med referenstexten (stycke el dyl.) eller med platsen där korsreferensmarkeringen är?

- Slice -

Tillägg.

Jag var nog lite otydlig.. Det är alltså en trycksak jag arbetar med, inte en interaktiv pdf för webben.

Det du vill göra kan också kallas "Jump Story". Lite beroende på hur din text ser ut.
Jag har gjort ett kort Youtube klipp, det kommer om 5 min.

/Mattias

Här är en första film om Jump Stories. Den håller fortfarande på och "bearbetas" av Youtube och ser rätt kass ut just nu. Blir bättre om ett tag.
YouTube - "Jump Story" eller "Sidhänvisning" i InDesign

Om ytterligare lite så kommer en kortis om hur Korsreferenser funkar, den laddas upp just nu.

/Mattias

Senast redigerat 2009-12-16 14:10

Här kommer en kortis om korsreferrenser också.
YouTube - Korsreferenser

Tack det var den proffsigaste förklaringen jag har fått någonsin men...

Tyvärr är inte dokumentet utformat så att denna funktion kan användas.

Jag har en katalog på 84 sidor.
I denna katalog är alla sidor länkade. Dvs väljer jag markera allt med textverktyget så markerar den allt som finns i dokumentet.

På ett flertal sidor finns exakt SAMMA text som hänvisar till SAMMA rubrik med en text typ "Rengöring, se sidan xx"
Då finns det en rubrik någonstans som heter Rengöring och flyttas denna så skall också sidnummret justeras.

Varför fungerar inte lösningen.

Hela dokumentet är ett enda långt länkat textblock
Jag kan inte hänvisa till ett länkat textblock utan måste länka till en rubrik.
Texten jag hänvisar till är alltså ingen fortsättning på en text som videon visar.
Min hänvisningstext ligger som en egen rad mellan andra texter, texten som följer efter är alltså ingen fortsättning på hänvisningen utan här kommer nya rubriker, tabeller och annat.
Jag har samma hänvisning från flera sidor till en och samma rubrik.

Inte lätt att förklara, men jag hoppas ni förstår problemet lite bättre.

Ha, jag skull ju väntat lite. Den senaste videon "Korsreferensvisar exakt funktionen jag önskar.

Förklaringen i Hjälp är vekligen mycket svår, din förklaring är klockren.

ETT MYCKET STORT TACK

Dyker du upp i Malmöområdet så ropa till så bjuder jag på en stänkare och några öl!

1
Bevaka tråden