Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dansk konsultfirma kallar iPhoneanvändare för lögnare

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 13:32
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-15 15:52

Inspelningen kan inte förbättras. Men ljudkvaliteten som kommer ut från högtalarna kan förbättras om man tar bort störningar typ brus och annat.

En del brusreduceringssystem kräver att bandet spelas in från en bandspelare till en annan. Då kan man få till en bättre kvalitet än den som fanns på originalbandet.

Det går även att förbättra ljudet från en CD om man samplar upp signalen till 192 kbits/24 bitar innan da-omvandlingen. Kvaliteten på ljudet blir då bättre än på skivan.

All typ av remastering går ut på att "tvätta" fram musiken som finns på mastertapen med så bra ljudkvalitet som möjligt. Det gäller att ta bort sånt som kom med fast man helst hade velat att det inte hade gjort det d v s olika typer distortion, ljudstörningar och brus.

Med digital teknik så har man helt andra möjligheter än på den gamla analoga tiden när inspelningarna gjordes. Jag vet att ljudteknikerna som har remastrat Beatles inspelningar har bland annat använt sig av tekniken att sampla upp signalen till 192 kbits/24 bitar innan man var klara.

Senast redigerat 2009-12-15 16:19

Vi kanske inte skall hamna i "ljudbögeriträsket" nu när det här är en tråd om illasinnade danska konsulter

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-15 16:24

Det var Johan-tanying som förde in diskussionen åt ett annat håll.

Men om vi ska föra in diskussionen på rätt spår igen så tror jag att en del danskar kan vara rätt sura över att Apple har plankat mycket av B&O:s affärsidé. Antingen medvetet eller omedvetet.

Apple har faktiskt lyckats konkurrera ut danskarna med bättre grejer till lägre priser.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-15 18:47
Ursprungligen av Macus:

Det var Johan-tanying som förde in diskussionen åt ett annat håll.

Men om vi ska föra in diskussionen på rätt spår igen så tror jag att en del danskar kan vara rätt sura över att Apple har plankat mycket av B&O:s affärsidé. Antingen medvetet eller omedvetet.

Apple har faktiskt lyckats konkurrera ut danskarna med bättre grejer till lägre priser.

På vilket sätt har B&O som affärsidé att bygga datorer? Ursäkta men nu fattar jag ingenting av vad du sa. (Och jag som lovade mig själv att hålla mig borta från denna idiotiska diskussion)

Hur då?

Ursprungligen av Macus:

Apple har plankat mycket av B&O:s affärsidé. Antingen medvetet eller omedvetet.

Ursprungligen av Macus:

Det var Johan-tanying som förde in diskussionen åt ett annat håll.

Nähä! Det var MatsOlov i post #18 som började med att dra in B&O!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-15 23:38

En affärsidé svarar på tre frågor. Vad? Till vem? Hur?

Apple säljer lösningar som direkt konkurrerar med B&O:s lösningar på musik och mediaområdet.
Man säljer livsstilsprodukter till de som är beredda att betala lite mer.
Man säljer sina produkter via utvalda återförsäljare, på webben och genom egna AppleStores.
AppleStores som inte är helt olika B&O:s BeoStores. Några exempel:

iPhone utklassar B&O:s musikmobiler.
Apple trådlösa lösningar typ AirTunes utklassar B&O:s trådbundna lösningar typ medialink.
Apples mediaspelare iTunes utklassar B&O:s BeoPlayer.
Apples AppleTV med iPhone eller iPod touch som fjärrkontroll utklassar B&O:s BeoSound 5.

Sen finns det produktområden där Apple och B&O inte konkurrerar t ex TV-apparater, högtalare och datorer. Det innebär att Apple och B&O säkert skulle kunna samarbeta när det blir dags för Apple att utöka sitt produktutbud och butiksnät.

Jag gissar att Apple köper upp B&O.

Shit! Jag hade ingen aning om att B&O hade sådana produkter Jag har verkligen inte hängt med...trodde att dom bara sålde teve och stereo. Nu måste jag gå in på deras butik på Ringvägen och kolla lite. :-).

Ursprungligen av Macus:

En affärsidé svarar på tre frågor. Vad? Till vem? Hur?

Apple säljer lösningar som direkt konkurrerar med B&O:s lösningar på musik och mediaområdet.
Man säljer livsstilsprodukter till de som är beredda att betala lite mer.
Man säljer sina produkter via utvalda återförsäljare, på webben och genom egna AppleStores.
AppleStores som inte är helt olika B&O:s BeoStores. Några exempel:

iPhone utklassar B&O:s musikmobiler.
Apple trådlösa lösningar typ AirTunes utklassar B&O:s trådbundna lösningar typ medialink.
Apples mediaspelare iTunes utklassar B&O:s BeoPlayer.
Apples AppleTV med iPhone eller iPod touch som fjärrkontroll utklassar B&O:s BeoSound 5.

Sen finns det produktområden där Apple och B&O inte konkurrerar t ex TV-apparater, högtalare och datorer. Det innebär att Apple och B&O säkert skulle kunna samarbeta när det blir dags för Apple att utöka sitt produktutbud och butiksnät.

Jag gissar att Apple köper upp B&O.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-16 00:02

Gör gärna det! Det enda jag kan tänka mig att köpa nytt från B&O är deras in-ear hörlurar.
Resten är antingen på tok för dyrt eller inte lika bra som Apples grejer.

Men de har snygga butiker.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-16 07:30

Men jag lider av stockholmssyndromet så jag är ursäktad

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-16 08:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Men jag lider av stockholmssyndromet så jag är ursäktad

Härmed döper jag om dig till ClarkOlof.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-19 14:06

(Ännu mer OT.)
Hoppas de inte hoppar på oss som äger en Saab också... =/

http://www.rescue-saab.com/en/index.html

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 20:39

så fint, just att iphonens volymer ska bli dwarfade av Nokia
5. Strand suggested that Apple might have no problem selling 10 million phones to its loyal fans, but would then hit a wall, unable to reach general audiences. He also suggested that Apple’s sales volumes will be dwarfed by Nokia’s no matter how many devices Apple sold.

andwi, tack för den artikeln. Länge sedan jag fick skratta så hjärtligt åt en idiot.
U made my day!

Bevaka tråden