Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konfigurera Mac Mini (Snow Leopard) till 1080p via HDMi?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-05 21:45

Någon som kan ordentligt svara på varför VGA ingången är sämre än HDMIn? För jag menar själv upplösningen visas ju? Eller är det "bara" att skillnaden är att det skickas analogt på VGAn och digitalt på HDMIn?

Ursprungligen av Kajan:

Någon som kan ordentligt svara på varför VGA ingången är sämre än HDMIn? För jag menar själv upplösningen visas ju? Eller är det "bara" att skillnaden är att det skickas analogt på VGAn och digitalt på HDMIn?

Ja, "sämre" är det ju bara för att datorn först måste omvandla den digitala bilden till en analog signal som skickas till TV:n som sedan i sin tur måste digitalisera signalen för att visa den. Dessa DA/AD-omvandlingar ger upphov till artefakter ("fel") i bilden som därför kan sägas vara sämre. Men om skillnaden är så stor att man faktiskt kan se den låter jag vara osagt (gissar dock att man lär behöva fingranska bilderna med förstoringsglas för att upptäcka något)..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-06 13:39
Ursprungligen av thomasti:

Ja, "sämre" är det ju bara för att datorn först måste omvandla den digitala bilden till en analog signal som skickas till TV:n som sedan i sin tur måste digitalisera signalen för att visa den. Dessa DA/AD-omvandlingar ger upphov till artefakter ("fel") i bilden som därför kan sägas vara sämre. Men om skillnaden är så stor att man faktiskt kan se den låter jag vara osagt (gissar dock att man lär behöva fingranska bilderna med förstoringsglas för att upptäcka något)..

Ok tackar. Fast ändå förståeligt att har man köpt en TV som ska vara fin så förstår jag om man då väljer HDMI liksom.

När jag köpte en adapter från min iMac 24" till TVn så pratade jag med en försäljare, och han nämnde just detta med overscan. Så det verkar vara så på alla macar (nog alla datorer egentligen) men nu var det ju en macaffär jag var i så. Så det är väll upp till TVn då om den har så kallad Pixelmapping eller vad det hette

Jag köpte då en VGA adapter, för jag var lite osäker på det där med overscan, nackdelen med VGA adaptern är ju att du får samma frekvens på TVn som du har på datorskärmen, för i mörka sekvenser i t.ex. filmer så kunde man se att den svagt "blinka" hela tiden. Så har man pixelmapping så är nog HDMI att föredra.

Just for info.
Det är teveburkarna/monitorerna som overskannar- Även t.ex. SVT's sändningar eller en DVD-spelare är alltså klippta i kanterna, men det märker man ju inte därför att man inte saknar något. Man tänker på overscan redan i redigeringsläget när man proddar teve/video. Allt är overscan. Allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-06 19:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Just for info.
Det är teveburkarna/monitorerna som overskannar- Även t.ex. SVT's sändningar eller en DVD-spelare är alltså klippta i kanterna, men det märker man ju inte därför att man inte saknar något. Man tänker på overscan redan i redigeringsläget när man proddar teve/video. Allt är overscan. Allt.

Jo det har vi nog kommit fram till här men vill ändå påpeka att jag tror att det bara blir overscan-fenomenet om man använder HDMI kabel, använder man VGA kabel från datorn så uppstår inte den "problemet"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-07 17:44

där blev det tyst?

var min fråga för dum eller självklar?
skulle uppskatta väldigt mkt om ngn kunde ta en titt och komma med ett tips på min ovanstående fråga...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 02:09
Ursprungligen av apicus:

var min fråga för dum eller självklar?
skulle uppskatta väldigt mkt om ngn kunde ta en titt och komma med ett tips på min ovanstående fråga...

Nä din fråga var nog för svår därför vi inte har svarat

Har ingen bra idé om vad det kan vara, men har 2 frågor.

Slutar bilden vid strecket? och är det kanten på bildrutan eller e liksom bilden avklippt innan "skärmen" tar slut?

Och sen förstår jag att du köra med "utökat skrivbord" blir det samma fenomen om du kör i sammanslaget läge? och det blir ingen skillnad om du byter bakgrundsbild?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 19:29

Slutar bilden vid strecket? och är det kanten på bildrutan eller e liksom bilden avklippt innan "skärmen" tar slut?

bilden slutar vid strecket, alltså från vänster: bild/streck/skärmen slutar

Och sen förstår jag att du köra med "utökat skrivbord" blir det samma fenomen om du kör i sammanslaget läge? och det blir ingen skillnad om du byter bakgrundsbild?

ja det kanske kallas "utökat skrivbord", dvs enda skärmen jag kör är datorns fast på pioneer plasman. ingen skillnad på byta bild i "dot by dot" läge
kan inte heller flytta bilden på plasman i dot by dot; måste man mecka i "switch res", som känns som ett minfält?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 23:03

Så du använder TVn som ända bildskärm alltså?

Och bilden slutar vid strecket men där är ändå bildyta kvar på TVn som då bara är svart?

Jag kan ingenting om switch res, men om du kör med det, så kanske skippa det tills man har hittat vad felet kan vara. Hur blir det om du testar lite olika upplösningar i OS X blir det samma fenomen?

Bevaka tråden