Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med text som försvinner på spela.se och i Filemaker

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Håller med Taz. Visa hur problemen ser ut. Annars blir det nog svårt att komma med några lösningar.

Sedan är regeln vanligen så att om man har problem med alla webbsiter, så är det fel på webbläsaren. Har man problem med vissa webbsiter (aftonbladet.se, spel.se) så är det förmodligen siten ifråga.

Vill man se om den som utvecklat en viss site har följt HTML och CSS-standarden som de skall kan man skicka in URL'en på denna adress:

The W3C Markup Validation Service

Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan är regeln vanligen så att om man har problem med alla webbsiter, så är det fel på webbläsaren. Har man problem med vissa webbsiter (aftonbladet.se, spel.se) så är det förmodligen siten ifråga.

Ja, vanligen är det väl så. Men enligt trådskaparen är det inte så i det här fallet (se nedanstående citat). Problemet verkar ligga i hennes dator.

Ursprungligen av webulven:

...bara på spelsiten spela.se där texten försvinner.

Andra som har samma dator som jag och snow, kan se vad man ska kunna se.

Så jag tror att enda chansen att komma vidare, är att vi får en skärmdump eller en bra beskrivning på hur sajten faktiskt ser ut hos henne.

Jag tror att det är i datorn eftersom det uppstod efter snow leopard. Men det kan ju förvisso vara siten eftersom problemet finns i både safari och firefox.

Nu är ju inte det här med spel-sajten jätteviktig, det finns viktigare saker, men eftersom felet uppstår antar jag att det är symptom på något och jag vill vara säker på att det inte är något fel som kan bli besvärigt när det är väldigt viktigt.

Jag kollade länken som föreslogs, och då fick jag det svar som syns på nästa bilaga.

jag kanske ska förklara att text som t ex, spelarnas namn och poäng, inte syns. På samma sätt som filemaker ser tom ut men informationen finns där - det är som om texten är vit på vitt underlag. Det är därför jag tror det är något fel i datorn.

Uppdatera till Flash 10, det är förmodligen problemet med spela.se.

Adobe - Adobe Flash Player

Hela spelet är nämligen en Flash-fil.

Det finns även en tråd om osynlig text i Flash här:
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=10443425

Senast redigerat 2009-12-11 19:22

Filemaker 8.5 skall egentligen inte ha några större problem med Snow Leopard (10.6). Ok, kanske att man inte kan skriva ut kan anses vara ett stort problem.

Men för att ta reda på vad detta beror på så finns det ett antal metoder. Är du verkligen säker på att det inte är vit text på vit bakgrund? Finns det information i fälten, som alltså inte är vit text heller?

Har du provat att byta typsnitt, färg, bakgrund?

Har du provat att göra om layouten från noll, dvs utan att kopiera in några objekt alls från den gamla layouten?

Kör du FileMaker 8.5 i Rosetta?

Det finns även en tråd här om olika programs problem med typsnitt i 10.6.1 (som delvis avhjälpts i 10.6.2):
Apple - Support - Discussions - Major Font Problems in Snow Leopard! ...

Att installera om en del program säger en del har hjälpt deras problem.

Vilken version av 10.6 har du? Du har väl självklart uppdaterat innan du ställer en fråga i ett forum?

Har du några fonter här?

(Din användares mapp) > Bibliotek > Fonts

Prova att lägga alla fonterna i en mapp på skrivbordet, starta om datorn, se om problemet försvinner.

Tack Taz!!!

Hej
Jag hade uppdaterat till Flash 10. Nu avinstallerade jag den igen - och installerade om - samma problem kvarstår.

Jag läste tråden om osynlig text som du länkade till. Vad jag förstod hade den killen prövat det mesta. Han fick något att fungera som jag inte riktigt förstår, mer än att det för honom främst handlade om MS Office (som jag inte har).

A further searching of the MS support site (Mactopia) suggested that the user profile is corrupted in Snow Leopard and that a clean install n a new user profile will fix the problem. So, I did that and it worked, but the updater wasn't working. So, I trashed that user and created another new one. This time I used my MS Office from 10.5.8 as a backup and restores the application using Synchronize! Pro X. And yes, everything works. But of course, there are no fonts except the Apple system fonts and the MS Office fonts in the user. I'm thinking that this "corrupted user profile" is a crock. I think MS Office in Snow Leopard can not handle large numbers of fonts. (I am usually running with more than 400 fonts open at a time.)

FileMaker. Ja jag är säker på att det inte är vit text på vit bakgrund. Det är SOM OM det vore så, men är det inte, jag har prövat.

Det var ett bra tips att gör en ny. Då verkar det fungera. Så då skulle jag kanske kunna öppna upp en ny och importera från den gamla? Det ska jag pröva imorgon.

Vad är Rosetta?

Vad menar du med frågan: Du har väl självklart uppdaterat innan du ställer en fråga i ett forum?

Jag har uppdaterat till Snow Leopard 10.6 och det var då problemet startade. Sedan dess har jag kollat rätt mycket med flash, reparerat, prövat font rensning via onyx, med mera.

Jag prövade ditt förslag om att lägga font-mappen på skrivbordet - nej, hjälpte inte.

Vad jag INTE har gjort är att installera firefox på nytt efter snow... det ska jag försöka. Å andra sidan; det fungerar ju inte i Safari heller... så frågan är om det gör någon skillnad då.

ack ja... konstigt problem... men vad jag förstår från nätet så är jag inte den första, men frågan är var felet ligger, det lyckas jag inte reda ut.

ylva

Lägga fontmappen på skrivbordet och starta om menar du?

Med uppdatera menar jag inte att uppdatera till 10.6 som du säger dig ha gjort, inte heller 10.6.1 utan till 10.6.2 som är den senaste uppdateringen som din programuppdaterare hittar. Den finns under äpplet.

Tack taz !

Nu följde jag tråden som du länkade till, bit för bit.

Apple - Support - Discussions - Invisible Text in Flash Player on ...

Det var samma problem som den killen hade. Och lösningen var densamma. Som gäst var det inga problem med fonterna på siten. Så jag gjorde om rådet att lägga fonterna på skrivbordet - denna gång tog jag inte hela mappen utan enbart fonterna och la i en annan mapp. Och VIPS så var problemet borta. Sedan gjorde jag inte som killen, lade tillbaka en font i taget, utan alla på en gång. Nu har jag inte startat om efter det, men det verkar fungera.

Och!!! Texten i Filemaker syns igen!

Puh ! Underbart. En gåta, men underbart.

Tack alla ni kunniga och hjälpsamma här på sidan! Min osäkerhet ligger i engelskan i kombination med datorspråk - att t ex ställa frågan på rätt sätt när jag söker någon annan som råkar ut för samma problem som en själv - och att sedan förstå svaret. Med hjälp till rätt länk så kan jag ta steg för steg själv. Tack tack, jag bugar mig djupt.

ylva

I was able to solve the problem in my case. I removed the fonts in the following folder:
~/Library/Fonts (where ~ is your user name)
reloaded Safari and it worked fine. I believe the fonts in the user folder were conflicting with fonts in the main folder in the top Library directory.

This is a real break through! I removed all the fonts and the problem was solved. Then I replaced the same ones I removed, but I did it one by one and checked the afflicted website each time. It was still OK. It was still OK after I replaced all the fonts with the same ones I removed. So the font folder looks the same as it did before, but I no longer have the issue. I have absolutely no understanding of why this is so, but I am very grateful to you for fihuring it out. Thank you!.

Bevaka tråden