Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta videoklipp från en rtmp-server

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-20 13:20

Vilket av kommandona skulle du rekommendera?

Börja med "sudo chmod a+rx /usr/local/lib"
Sen kan du titta på filernas rättigheter i /usr/local/lib ("ls -l /usr/local/lib")

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-20 13:36

Jag skulle nog bara ändra på bin- och lib-katalogen till att börja med. Efter min postning så har jag korrigerat en tidigare installation av Wireshark som satte lite snåla rättigheter på bin-katalogen.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-20 17:30

Det går framåt nu i alla fall. Mitt förra problem löstes (tror jag), men när jag skall försöka använda rtmpdump märker den att jag har två versioner installerade (2.3 och 2.4). Den väljer slutligen att använda den gamla (2.3) och samma fel återkommer därför.

När jag försöker avinstallera rtmpdump 2.3 och Macports (vilket jag använt för att installera 2.3:an) blir det fel igen. Nedanstående kod uppkommer när jag skrivit in sudo port -fp uninstall --follow-dependents installed vilket skall vara det man skriver in enligt Macports guide.

ChristiansMacBook:~ mane89$ sudo port -fp uninstall --follow-dependents installed
Port extract failed: tar: Error opening archive: Failed to open '/Users/mane89/Users/mane89/DarwinPorts/local-sources'
    while executing
"macports::fetch_port $path 1"
    (procedure "macports::getportdir" line 12)
    invoked from within
"macports::getportdir $source"
    (procedure "macports::getindex" line 4)
    invoked from within
"macports::getindex $source"
    (procedure "_mports_load_quickindex" line 11)
    invoked from within
"_mports_load_quickindex"
    (procedure "mportinit" line 536)
    invoked from within
"mportinit ui_options global_options global_variations"
Error: /opt/local/bin/port: Failed to initialize MacPorts, Port extract failed: tar: Error opening archive: Failed to open '/Users/mane89/Users/mane89/DarwinPorts/local-sources'

Det blir då rörigare och rörigare, trots att det är mac.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-22 14:33

Om någon kan hjälpa mig är jag evigt tacksam!

Har du läst 2.5. Uninstall ?
Om du inte får avinstallerat mha uninstall kommandot får du nog göra en manuell avinstallation (alternativt installera MacPorts igen och sen avinstallera)
Kolla också i /opt/local (MacPorts standardprefix) så det inte ligger massa "skräp" kvar där som stör.

  • Medlem
  • Askersund
  • 2012-01-22 15:26

Jag har läst där, ja. Får väl pröva att göra en ominstallation och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-22 23:19

Kan ju också vara att din MacPorts-installation verkar lite trasig: /Users/mane89/Users/mane89/DarwinPorts låter ju inte som en frisk sökväg.

Hej alla! Jag har problem med att installera rtmpdump 2.4 och skulle vara jättetacksam för hjälp. Jag kör betaversionen av 10.8. Ja, jag är lite av en Terminal-noob, fast jag har lyckats rätt så bra med rtmp-kommandon, men här tog det i alla fall stopp.

Jag har använt mig av den här guiden, och installeringen gick bra - om det inte är något som jag glömt eller inte gjort det vill säga. Det enda jag har gjort är ju att klicka på installera, men sen verkar det som att man ska ha Xcode installerat också? Och hur använder man själva kommandot i Terminal - är det bara ./rtmpdump [innehåll]? cd rtmpdump visar att den filen inte ens finns så något måste ha gått fel i installationen. Tusen tack för svar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-14 09:25

Ok. Kan du ge oss något mer än att "det går fel"? Utskrifter, skärmdumpar etc.

Ursprungligen av frazze:

Ok. Kan du ge oss något mer än att "det går fel"? Utskrifter, skärmdumpar etc.

Ja, felet är att att själva rtmpdump-kommandot/programmet ska finnas i roten, alltså ./, men det gör det inte. Alltså antar jag att det har gått fel i installations-processen, vilket inte beskrevs tydligt av sidan. Så det är nog där jag behöver hjälp.

Försöker jag med $ cd usr/local/bin får jag bara Permission denied. Det fanns ett sudo-kommando längre ner i kommentarerna, men det tycktes inte hjälpa.

Problemet åtgärdat! Jag låste upp bin genom att gå till local-mappen och använde bara $ /usr/local/bin/rtmpdump [innehåll] sen. Konstigt nog hade jag inte lyckats med detta innan. Dock så får jag fortfarande detta problem, vilket var anledningen till att jag uppgraderade till 2.4:

Connecting ...
WARNING: HandShake: Type mismatch: client sent 6, server answered 9
INFO: Connected...
Starting download at: 0.000 kB

Själva filen laddas ju fortfarande ner, men HandShake-problemet oroar ändå. Det gäller för övrigt TV4 Play.

Bevaka tråden