Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Augmented user records AD/OD

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-24 17:17

Okej, här är en rätt kvalificerad fråga:

Jag håller på med en implementation av OSXS 10.6 på universitetet. Vi har ett fett AD där alla anställda och alla studenter finns med.
De anställda har en hemkatalog satt i AD:t och det funkar ju bra när de loggar in, jag har lagt alla som skall kunna logga in i en särskild grupp (genom att importera en AD-grupp i gruppen) och kan på så sätt styra inställningar och annat bra.

När det gäller studenterna så har de ingen hemkatalog satt så jag måste tillhandahålla en sådan via vår server. Jag lägger då till de studenter som skall ha access genom att lägga till augmented user och på så sätt får de ett "konto" på OSX-servern. Vad man då inte kan göra är ju att ge dem en hemkatalog. Jag kan troligen sätta upp hemkatalogen genom att modifiera t.ex. dsAttrTypeNative:homeDirectory men då kopieras inte profilen in och jag kan heller inte styra quota för filer och printers.
Är det verkligen inte tänkt att man skall kunna göra så?

Ev. kan man stänga av i AD-pluggen att man skall använda UNC-pathen till det , men då måste jag ju ge även anställda en katalog på servern, vilket jag verkligen inte vill.

Nån med en bra idé?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-03 15:01

Jag svarar mig själv:
Jodå, det går bra, man använder kommandot "createhomedir -s -u "UID"" så skapas katalogen för användaren efter att man lagt till 2 nycklar i användarposten. Om någon är intresserad av detta så är det bara att höra av sig så kan man få lite exempelscript

1
Bevaka tråden