Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har beställt nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 312 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jernberg:

I morse var pengarna inte reserverade på kontot längre, och inte dragna heller! Vill inte Apple ha mina stålar?

Det var bara en reservation av pengarna. De testar att kontot är riktigt och att där finns pengar. En sådan reservation brukar ligga kvar hos banken i ca 3-5 dagar. Pengarna dras inte "på riktigt" förrän varan skickas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 09:25

Min beställning har också bytt statusen till TNT. Fan!

TNT ringer ju inte ens när de kommer! Ska jag behöva sitta hemma hela dagen i väntan på leverans från dem? Hur fansinken fungerar deras logistik?!! De anser att det är bättre att köra paketet runt flera gånger om utan att någon är hemma istället för lyfta luren... Logistiken är något som budfirmorna borde vara bra på. Det gäller antagligen inte TNT. :-/

Ursprungligen av timofej:

Min beställning har också bytt statusen till TNT. Fan!

TNT ringer ju inte ens när de kommer! Ska jag behöva sitta hemma hela dagen i väntan på leverans från dem? Hur fansinken fungerar deras logistik?!! De anser att det är bättre att köra paketet runt flera gånger om utan att någon är hemma istället för lyfta luren... Logistiken är något som budfirmorna borde vara bra på. Det gäller antagligen inte TNT. :-/

Näe det är fan sanslöst, leverans till privatpersoner borde ju ske med företag som har utlämningsställen (vilket t ex DHL har, om man nu inte vill använda posten). TNT vägrar ju dessutom att ge närmare leveransuppskattning än 8-17...

Vis av erfarenhet satte jag leverans till jobbet, där de kan ta emot paketet i receptionen, men det blir ju ett härke att baxa hem 27":arn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:21
Ursprungligen av MagerValp:

... men det blir ju ett härke att baxa hem 27":arn...

Precis! Kan inte ta en hel dag ledig från jobbet, kan inte frakta pjäsen från jobbet.... Hur fan kan jag få datorn någon gång?!!! Har man beställt hemleverans vill man få datorn hem! Jävla Apple som inte kan anlita något vettigt företag att köra ut sakerna. Apples produkter är mest riktade för privatpersoner ändå anlitar de ett budföretag som struntar blankt i vad privatpersoner heter.

Ursprungligen av timofej:

Precis! Kan inte ta en hel dag ledig från jobbet, kan inte frakta pjäsen från jobbet.... Hur fan kan jag få datorn någon gång?!!! Har man beställt hemleverans vill man få datorn hem! Jävla Apple som inte kan anlita något vettigt företag att köra ut sakerna. Apples produkter är mest riktade för privatpersoner ändå anlitar de ett budföretag som struntar blankt i vad privatpersoner heter.

Kontakta TNT och hör om du kan ändra utkörningsadressen. Det borde de kunna göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:39
Ursprungligen av Jernberg:

Kontakta TNT och hör om du kan ändra utkörningsadressen. Det borde de kunna göra...

Ja det kan de göra. Så gjorde jag när jag fick min bärbar. Men vad ska jag göra med en 20 kilos pjäs när den väl landar i receptionen? Har inte ens bil för att köra den hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:47

Kan inte annat än att hålla med ovanstående talare!

TNT som kom med min remote sa "Vi kommer mellan 8-18 och vi kan inte ringa i förväg och avisera!". UPS som kom med min iMac gav exakt samma svar fast mellan 9 och 19 istället! De sa även att deras förare i bilarna inte hade telefon!!! What?

UPS kundtjänst kunde inte svara på hur jag skulle få hem mitt 20kilos paket från jobbet när de förelsog att jag skulle ta leveransen till jobbet istället. 10 minuters promenad till T-banan och sedan 20 min på T-banan för att sedan promenera ett par minuter hem är inte riktigt aktuellt....

Båda ovanstående budfirmor måste ju anpassa sig till privatpersoner - servicen idag är ju ett skämt! 100% anpassade till företagsleveranser - varför envisas Apple med att använda dem? TNT vet jag inget om men att UPS som fixar att flyga min dator från Kina till Stockholm (via Sydkorea, Tyskland och Polen) på 2 dagar inte har möjlighet till bättre leveranser till privatpersoner är ju.... konstigt!

Smidigt att man fick be en föräldraledig polare att häcka hemma i min lägenhet.... Mycket smididgt...

Ursprungligen av timofej:

Ja det kan de göra. Så gjorde jag när jag fick min bärbar. Men vad ska jag göra med en 20 kilos pjäs när den väl landar i receptionen? Har inte ens bil för att köra den hem.

Sitter i exakt samma sits själv (förutom att min burk inte ens skeppats från Kina än). Jag kommer att ta en taxi hem med burken. Dyrt, men gött!

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-17 09:27

Någon som beställt en I7 i dagarna och kan delge beräknad leverans eller när man ska ha den vid dörren?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-17 10:03

Dom har ändrat till "skickas inom 7-10 arbetsdagar" nu i alla fall.

Min skickades i fredags, beräknad leverans den 19:e.. har givetvis suttit och klickar på "spåra paket"-länken ungefär en gång i halvtimmen hela helgen ;). Den kom till Bromma på söndag (jag bor långt uppe i norr, så det var en bit kvar då också).. Sedan dess hände ingenting på spåra-länken alls =(

Satt i morse och klickade mig in på länken igen.. fortfarande i Bromma sa den. Kände hur jag blev lite irriterad, just då stannar en lastbil utanför, och jag ser en gubba lyfta ut ett paket i iMac-storlek Så nu står den här brevid mig! =D Wohoooo! Två dagar före utsatt datum.

Tyvärr sitter jag och jobbar (jobbar hemifrån), och har sjuuukt stressigt.. så jag kan inte sätta mig och leka riktigt än, men ikväll vet jag ju vad jag gör

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-11-17 12:27
Ursprungligen av Kermit:

Min skickades i fredags, beräknad leverans den 19:e.. har givetvis suttit och klickar på "spåra paket"-länken ungefär en gång i halvtimmen hela helgen ;). Den kom till Bromma på söndag (jag bor långt uppe i norr, så det var en bit kvar då också).. Sedan dess hände ingenting på spåra-länken alls =(

Satt i morse och klickade mig in på länken igen.. fortfarande i Bromma sa den. Kände hur jag blev lite irriterad, just då stannar en lastbil utanför, och jag ser en gubba lyfta ut ett paket i iMac-storlek Så nu står den här brevid mig! =D Wohoooo! Två dagar före utsatt datum.

Tyvärr sitter jag och jobbar (jobbar hemifrån), och har sjuuukt stressigt.. så jag kan inte sätta mig och leka riktigt än, men ikväll vet jag ju vad jag gör

Det här bli man ju ledsen när man läser (fast glad för din skull förståss:))...hur fungerar egentligen Apples leveranser?
Min skickades i torsdags och jag har leveransdatum den 25:e!

Ursprungligen av lasselu:

Det här bli man ju ledsen när man läser (fast glad för din skull förståss:))...hur fungerar egentligen Apples leveranser?
Min skickades i torsdags och jag har leveransdatum den 25:e!

Det är nog inget som vet och kanske lika bra
Ibland har man tur ibland lite mindre tur!

Undrar när butikerna får sina BTO maskiner, inväntar själv min från Kullander men inte hört ngt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 11:27

Nu har jag också beställt min i7:a. Stod 7-10 dagar. (valde bort fjärren iom att den verkar försena det för en del)

Brukar UPS leverera dagtid? Ringer de innan? (bor sthlm centralt)

Min kom med UPS idag, de ringde inte.. stod bara utanför dörren och knackade på helt plötsligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 12:20

Fick lev.tid nu (beställde idag), i7:a
Beställde: 17 Nov, 2009.
Skickas: 01 Dec, 2009.
Beräknad leverans: 08 Dec, 2009.

Ska man behöva jobba hemma bara för att ta emot paket...

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-17 14:13
Ursprungligen av xaiom:

Fick lev.tid nu (beställde idag), i7:a
Beställde: 17 Nov, 2009.
Skickas: 01 Dec, 2009.
Beräknad leverans: 08 Dec, 2009.

Ska man behöva jobba hemma bara för att ta emot paket...

Kunde inte hålla mig och beställde en I7 idag och fick samma datum som dig, hoppas de går snabbare än så!

Jag kunde inte hålla mig Har just packat upp min i7 med 8Gb och börjat installera dom grundläggande sakerna som webbläsare, mail mm. Har tillgång till geekbench 64-bit, så jag körde nyss igång det. Resultaten varierar lite mellan körningarna, men senaste gången landade jag på 9504.

I övrigt kan jag bara säga att den är så otrolig som alla säger. Shit så sweet! Har bara suttit med den ca 1h, men redan nu när jag skulle gå tillbax till jobbdatorn (två st 22" á 1680x1050) kändes det trångt på skärmen Tror jag kommer att bli mycket nöjd.. Skärmen är helt otroligt bra, och den är vansinnigt snabb. Love at first sight

Har fortfarande lite svårt för musen, det kanske är en vanesak.. Jag stör mig hemskt mycket på att den även på högsta inställningen känns för seg. Tycks minnas att det finns ett program för att boosta det över max-settingen, någon som vet vad det är?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 01:17
Ursprungligen av xaiom:

Fick lev.tid nu (beställde idag), i7:a
Beställde: 17 Nov, 2009.
Skickas: 01 Dec, 2009.
Beräknad leverans: 08 Dec, 2009.

Ska man behöva jobba hemma bara för att ta emot paket...

Woho! Uppdaterat datum. Skickades från Shanghai idag (22e), beräknas vara framme hos mig den 25/11!
Hoppas hoppas!

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-23 07:47
Ursprungligen av xaiom:

Woho! Uppdaterat datum. Skickades från Shanghai idag (22e), beräknas vara framme hos mig den 25/11!
Hoppas hoppas!

Jag beställde min I7 den 18:e november. Jag har inte fått något mail om att den är skickad men gick in och kollade statusen på Apple's hemsida och nu stod den som SKICKAD! Den 23:e november, alltså idag, då borde jag nog få den nästa vecka, sweet och snabbt i så fall

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-23 08:03
Ursprungligen av ibanez:

Jag beställde min I7 den 18:e november. Jag har inte fått något mail om att den är skickad men gick in och kollade statusen på Apple's hemsida och nu stod den som SKICKAD! Den 23:e november, alltså idag, då borde jag nog få den nästa vecka, sweet och snabbt i så fall

Nu var de uppdaterat, beräknad leverans 27:e november med UPS, kan de va så gött att den kommer redan denna vecka.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-17 17:02

Som t.ex. doftallergiker så har jag alltid svårt för doften av nya appleprodukter, hur gör man för att snabbast bli av med lukten? Just nu har jag den i ett annat rum, påslagen med iTunes igång för att försöka "de-gas'a" den. Två dagar har den stått där och fortfarande luktar den. Börjar bli lite sugen att använda den nångång, vädrar rummet gör jag ett par gånger per dag.

Tur att man har en -08 Macbook att sitta med så länge...

Senast redigerat 2009-11-17 17:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 19:40
Ursprungligen av iTac:

Som t.ex. doftallergiker så har jag alltid svårt för doften av nya appleprodukter, hur gör man för att snabbast bli av med lukten? Just nu har jag den i ett annat rum, påslagen med iTunes igång för att försöka "de-gas'a" den. Två dagar har den stått där och fortfarande luktar den. Börjar bli lite sugen att använda den nångång, vädrar rummet gör jag ett par gånger per dag.

Tur att man har en -08 Macbook att sitta med så länge...

lukten? jag är glad att lukten stannar kvar så länge som möjligheten, det är ju lite av charmen med Apple.

det luktar så förbaskat gott, så nytt.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-17 20:01
Citat:

lukten? jag är glad att lukten stannar kvar så länge som möjligheten, det är ju lite av charmen med Apple.

det luktar så förbaskat gott, så nytt.

Önskar att jag kunde tycka som dig, men det kan jag inte.
Tyvärr så finns det sjukdomar som begränsar människor.

Inga tips?

Sådärja, 0:10 Helsingborg Hub, och dessutom fick Telia in en iPhoneleverans. Det blir en bra vecka

i5 via AppleStore?

Är det någon här som beställt en "vanlig" i5-iMac (1 TB HD, 4 GB RAM, trådlöst tgb etc) som fått ett preliminärt leveransdatum från Apple via mail? På min beställning står det (efter 11 dagar) fortfarande bara "November".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 16:06
Ursprungligen av Jernberg:

Är det någon här som beställt en "vanlig" i5-iMac (1 TB HD, 4 GB RAM, trådlöst tgb etc) som fått ett preliminärt leveransdatum från Apple via mail? På min beställning står det (efter 11 dagar) fortfarande bara "November".

Gjorde en standardbeställning (fast med ett riktigt tangentbord ) 24 oktober. Fick datorn idag. Du får nog vänta någon vecka till.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2009-11-18 20:32
Ursprungligen av Jernberg:

Är det någon här som beställt en "vanlig" i5-iMac (1 TB HD, 4 GB RAM, trådlöst tgb etc) som fått ett preliminärt leveransdatum från Apple via mail? På min beställning står det (efter 11 dagar) fortfarande bara "November".

Gjorde en beställning av just en standard i5 i söndags (15:e) och fick tidigare i kväll meddelande om att den skeppats idag och beräknas vara framme den 24:e. Blir en lååång vecka detta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-18 21:55
Ursprungligen av imoose:

Gjorde en beställning av just en standard i5 i söndags (15:e) och fick tidigare i kväll meddelande om att den skeppats idag och beräknas vara framme den 24:e. Blir en lååång vecka detta...

Beställde en standard i5 den 30 okt. Fortfarande inte hört något, står bara "Beräknad avsändning: November".
Börjar bli riktigt less på väntan och avbeställer snart skiten.

Ursprungligen av Jernberg:

Är det någon här som beställt en "vanlig" i5-iMac (1 TB HD, 4 GB RAM, trådlöst tgb etc) som fått ett preliminärt leveransdatum från Apple via mail? På min beställning står det (efter 11 dagar) fortfarande bara "November".

Fick mail idag att jag får min i5 den 24:e. Beställde den 9:e, inga tillägg.

Bevaka tråden