Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklare ger upp iPhone plattformen

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Programutbudet och den omfattning som plattformsägare (iPhone-ägare) installerar dessa program är extrem och ojämförbar med någon annan mobilplattform - eller någon datorplattform äver huvud taget. Det som har hänt när det gäller iPhone och AppStore är något helt nytt i datorhistorien.

Skulle inte Apple hålla denna paranoida koll över app-flödet så skulle snart massor av iPhones rasa ihop eller börja krångla utav helvete. Detta skulle skada varumärket dramatiskt. Nästan ingenting i mediarapporteringen om dessa krånglande iPhones skulle belysa att det handlar om tredjepartsprogram som ställer till det. Det är förresten ingenting som allmogen fattar ett skit om. Den enda feta signalen som skulle basuneras ut i världen och nå konsumenterna är att iPhone är en instabil produkt - behäftad med massor av problem och missnöjda kunder. Detta vet Apple - sådana här mekanismer är inte okända för några IT/teknik-producenter. Detta är trivialt enkelt och sådant får inte ske - det kan ta död på en produkt oavsett hur bra den är och oavsett vad som orsakar problemen.

Jag tror att du har fel. Jag tror inte att man slutar tänka med sunda förnuftet bara för att man är en iPhone-användare. Jag tror inte att man installerar en massa program i större omfattning från okända webbsidor utan att tänka bara för att det gäller en telefon.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eller så är Apple onda och älskar att jävlas.

Eller så vet dom inte vad dom håller på med. Deras paranoia har ingen grund. Dom lägger ner astronomiska summor dollares och gigantiska personalresurser på ett spöke som inte finns. Korkskallarna - om bara ägarna visste så skulle den inkompetenta ledningen få gå bums..

Pick you choice.

Apple har funnit en affärsmodell som de tjänar kopiöst mycket pengar på, även om det till slut får som effekt att det drabbar både användare och utvecklare.

Du svarar uppenbarligen på något annat. Ditt svar har inget med mitt inlägg att göra. Jag trodde vi talade om Apple-kontroll och AppStore och utvecklare som skickar apps till AppStore. My wrong. Sorry.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att du har fel. Jag tror inte att man slutar tänka med sunda förnuftet bara för att man är en iPhone-användare. Jag tror inte att man installerar en massa program i större omfattning från okända webbsidor utan att tänka bara för att det gäller en telefon.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du svarar uppenbarligen på något annat. Ditt svar har inget med mitt inlägg att göra. Jag trodde vi talade om Apple-kontroll och AppStore och utvecklare som skickar apps till AppStore. My wrong. Sorry.

Det är precis vad vi gör. Om Apple inte skulle ha sin kontroll skulle det inte finnas något incitament till att kräva att alla program går via App Store. För min del skulle de gärna ha ännu större kontroll så länge det fanns realistiska alternativ. Nu leder situationen istället till att utvecklare ger upp att utveckla för iPhone på grund av Apple. Det vinner ingen på.

Alternativet är en öppen iPhone-plattform där Apple inte avgör vilka program som får finnas och inte, precis som med Mac OS X idag. Varför detta inte skulle fungera på iPhone förstår jag inte. Har vi problem med att Macar "rasar ihop eller börja krångla" på grund av att vem som helst kan bygga program som vem som helst kan köra utan Apples medgivande? Varför skulle vi få det problemet på iPhone?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-29 10:18
Ursprungligen av Marcus K:

Alternativet är en öppen iPhone-plattform där Apple inte avgör vilka program som får finnas och inte, precis som med Mac OS X idag. Varför detta inte skulle fungera på iPhone förstår jag inte. Har vi problem med att Macar "rasar ihop eller börja krångla" på grund av att vem som helst kan bygga program som vem som helst kan köra utan Apples medgivande? Varför skulle vi få det problemet på iPhone?

Jo, för att en iPhone är egentligen en mycket mer avancerad produkt än Mac OS X + <valfri Mac>. Det är ett inbyggt system med begränsade resurser (CPU, minne etc) där det gäller att du som utvecklare gör rätt (=vet vad dom håller på med). Ovanpå detta så vill Apple att grundfunktionerna alltid ska fungera (telefon etc). Därför kan OS:t när som helst det tycker att det behöver resurser avsluta en utomstående applikation.

Ovan är ett uttalande/påstående baserat på 25 år med inbyggd system och en heldag med Apple Dev Talks på KTH i dec 2008.

Men visst - det finns en poäng i att Apple tillåter att du förstör din Mac OS X-installtion med förbjuder din iPhone-dito. Men det finns en viktig sak som skiljer dessa åt. Om din iPhone börjar bete sig felaktigt kan du påverka andra användare i mobilnätet. En dator har däremot mindre extern påverkan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-29 03:42
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att du har fel. Jag tror inte att man slutar tänka med sunda förnuftet bara för att man är en iPhone-användare. Jag tror inte att man installerar en massa program i större omfattning från okända webbsidor utan att tänka bara för att det gäller en telefon.

Jag tror du har rätt gällande en viss typ av iPhoneanvändare men om man kollar t.ex. här i Australien där alla har en iPhone så stämmer Zimmermans inlägg väldigt väl. Folk tänker inte på vad de laddar hem eller varifrån, inte alls i samma utsträckning som man gör på datorn och eftersom datorn har virusprogram som hojtar till när det händer dumheter så behöver de inte tänka där heller. Kanske är folk lite smartare i Sverige men jag tror faktiskt att just det där sunda förnuftet saknas hos väldigt många även hemma.

Sen tycker jag det finns en stor skillnad på OS X och iPhone när det kommer till användningen också. Jag sitter inte och tankar hem tio, femton program till Mac:en varje dag och testar som jag gör till min iPod och jag har en känsla av att det skulle vara ännu värre om det faktiskt var en iPhone jag hade med GPS och 3G.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-29 02:03

Sista stycket där sammanfattar även min åsikt i frågan.

Angående JB = Pirat så får jag nu säga tyvärr att detta är faktiskt sant .. Många utvecklare som jag är i kontakt med har inbyggda processer i sina program och denna data sammanställs ...

Det man kan säga är att 95% av alla som har en jailbreakad iPhone också har minst 1 piratkopierat program installerat på sin iphone ... Det är tråkiga siffror för oss utvecklare som spenderar mycket tid att utveckla bra program till iPhone ...

Tyvärr är det inget vi kan göra åt deras syn på pirat kopiering utan det enda vi kan göra är att utveckla så bra skydd som möjligt som gör det mycket svårt att hacka programmet för vidare distribution. Programmen blir till slut hackade men det fördröjer pirat spridningen betydligt ..

som jag skrev tidigare så tycker jag att Apple skall öka sina krav på iPhone program innan de släpps igenom ... och absolut inte minska kraven ..

Ursprungligen av gotfredsen:

Det man kan säga är att 95% av alla som har en jailbreakad iPhone också har minst 1 piratkopierat program installerat på sin iphone ... Det är tråkiga siffror för oss utvecklare som spenderar mycket tid att utveckla bra program till iPhone ...

Det man kan säga är att det där är fullkomligt skitsnack då det inte finns någon exakt siffra på hur många telefoner det är som är jailbreakade.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-30 10:47

Alla delar ju inte uppfattningen "Alla program man piratkopierar hade man betalat fullpris för annars." (Photoshop, anyone?) Men det där är förstås en separat diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 14:24

De som jailbreakat och säger att de inte kör med piratkopierade program är inte många... de flesta jag hört som snackar om JB säger i samma andetag att det är så bra med gratis program också... själv vägrar jag JB in i det längsta då jag tycker att OS3 ger mig tillräckligt av det jag behöver.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-30 14:29

De största fördelarna tycker jag är att man kan köra program i bakgrunden, samt även kan installera program Apple inte gillar (pga fulkod eller av affärsmässiga skäl), för att återknyta till tidigare diskussion.

Det en "vanlig" användare missar med JB är:
-backgrounder
-sbsettings
-biteSMS
-3G unrestrictor

hade inte det inte varit för backgrounder hade jag aldrig haft varken spotify premium eller något IM-program i min Iphone. Hade jag inte haft SB-settings hade jag förmodligen aldrig orkat slå på och av wifi och 3G, vilket hade minskat batteritid väsentligt. Jag hade nog fan sålt min Iphone om den inte gått att Jailbreaka, helt ärligt!

För de som påstår att Iphonen hade havererat och blivit sågad om inte apple hade haft sin godkännande-process säger jag Android. Visserligen är systemet relativt "nytt". Men inga skandalrubriker än vad jag sett...

Bevaka tråden