Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad säger svensk lagstiftning om att utnyttja grannens wifi?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fråga är egentligen två.

Om jag använder min grannes okrypterade wifi, bryter jag mot lagen då?

Om jag knäcker lösenordet till min grannes krypterade wifi och sen användet det, bryter jag mot lagen då (troligtvis) och hur allvarligt är det? Hur klassificeras sådant?

  • Medlem
  • Salem
  • 2009-11-04 13:43

Fråga ett är intressant och jag tror det är en gråzon än så länge. Om du ansluter utan uppsåt kan det knappast falla under allmänt åtal. Däremot kan grannen försöka driva en civilrättslig process men utsikterna att lyckas vinna bör vara närmast obefintliga om han lämnat nätverket är oskyddat.

En komplicerande faktor är att internetleverantörer brukar stadga att anslutningen inte får användas av andra än de som tillhör hushållet/lägenheten eller liknande. Rent teoretiskt och (ytterst långsökt) skulle ISP'en kunna stämma grannen för avtalsbrott varpå grannen måste stämma dig för att försöka visa att du berett dig tillgång obehörigt.

Många nyare routrar har möjlighet till två WLAN, ett "gästLAN" som endast har Internetaccess. Det är orimligt att det skulle vara olagligt att ansluta till ett sådant och det är förstås ett problem att när man ansluter kan man inte veta om det är ett avsiktligt "gästnätverk" eller oavsiktligt.

Knäcker du grannes lösenord så är det ju helt klart uppsåtligt och hur allvarligt brottet är beror på vad du använder uppkopplingen till. Tankar du barnporr och film hela dagen bryter du solklart mot lagen, det kan bli allvarliga konsekvenser och din granne hamnar i rejäl knipa om han inte kan visa att någon obehörig tagit sig in. Sen ska de ju förstås lyckas hitta och bevisa att det är just du som brutit dig in, inte det lättaste i t ex ett flerfamiljshus.

En kul företeelse är de sk IPREDIA nätverken. Genom att göra ditt eget WLAN, eller routerns "gäst WLAN" okrypterat och döpa det till IPREDIA så visar du att du tillåter andra att ansluta. Det finns sajter som visar var alla dessa öppna nät finns och finessen är att om du skulle hamna i klistret för t ex nedladdning så blir det väldigt svårt att bevisa att det var du, och inte en förbipasserande eller granne, som laddade ner. Mer info här: Ipredia.

Kul, tycker en integritetsälskande upprorisk själ som jag!

Se även artikel från grannlandet i öster: YLE Nyheter.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-13 11:47

Den liknelse som har gjorts i sådana här sammanhang är om någon ställer sig på din parkering. Liknelsen haltar lite grand eftersom du då inte kan använda din parkering men hur som helst så skulle det kunna handla om egenmäktigt förfarande ditt nyttjande lede till att grannen inte kan använda sitt bredband.

Sker det av misstag, dvs du ser inte, eller är inte uppmärksam på att din dator ansluter utan att du är medveten om det så har jag svårt att tro att det skulle leda någonstans.

Mig veterligt finns inga avgörande i domstol som kan ge någon säker vägledning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-13 12:34

En rolig? anekdot. En kompis till mig anslöt av misstag, Macen valde, till en av sina grannars nät, han vet ej hos vem, och hade väl kört en tid så utan att själv märka det, men hans flickvän tyckte en dag det låg en massa konstiga bilder på deras dator med personer som dom inte alls kände så hon deletade dessa.

Senare så upptäcker han att det finns en windowsmaskin på deras nät och upptäcker då att han är på fel wifi.

Så kan det gå om man inte har koll på sitt egna nätverk, hoppas grannen hade backup på det som försvann.

Ursprungligen av MatsOlov:

En rolig? anekdot. En kompis till mig anslöt av misstag, Macen valde, till en av sina grannars nät, han vet ej hos vem, och hade väl kört en tid så utan att själv märka det, men hans flickvän tyckte en dag det låg en massa konstiga bilder på deras dator med personer som dom inte alls kände så hon deletade dessa.

Senare så upptäcker han att det finns en windowsmaskin på deras nät och upptäcker då att han är på fel wifi.

Så kan det gå om man inte har koll på sitt egna nätverk, hoppas grannen hade backup på det som försvann.

Var de så attans aningslösa så undrar de säkert än idag vart de tog vägen bara...

För ett par år sedan var det en hel del diskussioner kring det här och då handlade det mycket om att de frekvenser som används ändå inte är särskilt reglerade och att man kan göra i princip vad man vill med dem. Loggar du in på någons nät skulle det i så fall inte vara värre än att du stör ut det med mikrovågsugnen. Det skulle i så fall inte vara jämförbart med om grannen hade ett kontaktdon på sin yttervägg som du använde. Men det behöver naturligtvis inte vara så, det är inget som jag ska säga med säkerhet.

1
Bevaka tråden